Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, scuderia said:

Finnes ingen fasit på hvorfor nvidia dumpet tsm eller tsm dumpet nvidia. Grunnen er at begge to ikke snakker om det.

er ampere quadro kortene sluppet enda? Har også hørt at de blir tsm 7nm men det er vel ikke bekreftet enda? Ser at det ryktes at disse også er 8nm.. vi får vel se

https://www.google.no/amp/s/wccftech.com/nvidia-next-gen-quadro-rtx-ampere-roadmap-leaked-rtx-a6000-new-8-pin-connector/amp/

@HKS

Han vet alt om dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (36 minutter siden):

Ja også han fyren som mente at AMD kun ville konkurrere med 3070.. mange som mente mye feil.

men det som er sikkert er at veiledende pris er en bløff fra både nvidia og AMD. Begge tjener grovt med penger på dette så det blir ikke bedre om folk fortsetter å kjøpe kort til nesten 20k

Ja han ene fyren som kun mente det før vi hadde noen leaks eller benchmarks ;) 

Verre med de som nektet på at AMD ville ha lav tilgjengelighet, eller nektet på at Ampere kunne være bedre når det først kom leaks ;) 

Men enig, prisene kunne vært bedre hos begge parter :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nizzen said:

@HKS

Han vet alt om dette :)

Nvidia har på ingen som helst måte dumpet TSMC. All kapasiteten går til produksjon av A100 (Ampere for compute). GA100 er en enorm brikke på 826 mm2 (over 30% større enn GA102, 54,2 milliarder transistorer versus 28.3), i tillegg brukes resten av kapasiteten Nvidia har til NVSwitch, som er en 16-port NVLink switch som brukes for å koble sammen GPUer i servere og HPC-maskiner.

I likhet med konsumentkort så er det også stor etterspørsel etter GPUer i HPC, og skal du kjøpe et DGX-A100 system så er det flere måneders ventetid.

TSMC er er allerede kraftig overbooket, bare se på Ryzen 5000-serien og Radeon 6000-serien som også er helt umulige å få tak i. Samsing sin 8nm-prosess er kanskje ikke like effektiv som TSMC sin 7nm, men det kommer uansett jevne strømmer av RTX 30-serie kort nå.

Nvidia har lansert "Quadro-kort" med AMpere, det ble gjort i begynnelsen av oktober. Kortene heter ikke Quadro lenger, de heter A6000 og A40, og bruker begge GA102, samme brikke som 3080/3090, men med alle SM aktivert.

Så spekuleres det i om det er ledig kapasitet på TSMC 7nm til sommeren 2021, som er da "Ampere-refresh" er ventet... Der får vi bare vente å se! :)

Endret av HKS
Edit: La til et par tall om GA100 vs. GA102
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Når man trodde nVidias lansering var dårlig så kommer AMD og virkelig viser hvordan det skal gjøres. Blir disse hyllevare før neste generasjon kommer ut, tro? nVidia ligger jo ikke an til å være i rute før tidligst til våren heller. Prisene på AMDs kort ser jo også ut til å være helt natta mtp. tulleprisen som ble oppgitt tidligere, også dette verre enn nVidia-kortene. Det ser ut til at spill er på vei til å bli en hobby på linje med dyre biler, der man må vente i mange måneder fra bestilling til man får varen. Heldigvis har jeg det jeg trenger nå, men det er jo bare flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Har du kilde? :)

Ikke meningen å godte seg (føler faktisk litt på det, for har full forståelse for at mange er skuffet).

Hehe, du gikk på den og innrømmer at du er blant dem som  "anser seg som Nvidia fanboys" 

Jeg må innrømme jeg overdrev litt, men jeg regnet ut fra dataene som proshop poster at de pr. 10/11 hadde levert 20,4% av alle bestillinger fram til denne datoen. Ja, jeg vet at lansering var 17 sept og nei, jeg vet ikke hvor mange som har bestilt som faktisk bestilte lanseringsdatoen.

Lenke til kommentar
shauge2 skrev (1 minutt siden):

Hehe, du gikk på den og innrømmer at du er blant dem som  "anser seg som Nvidia fanboys" 

Jeg må innrømme jeg overdrev litt, men jeg regnet ut fra dataene som proshop poster at de pr. 10/11 hadde levert 20,4% av alle bestillinger fram til denne datoen. Ja, jeg vet at lansering var 17 sept og nei, jeg vet ikke hvor mange som har bestilt som faktisk bestilte lanseringsdatoen.

Da er jeg med på tankegangen, greit nok.

Men har verken sagt eller innrømmet det noe sted? :hmm:Men mener jeg skrev noen uker tilbake at jeg skal vurdere AMD den dagen de har noe som yter bedre enn Nvidia, så fanboy vil jeg ikke nødvendigvis si at jeg er. Jeg er kun kritisk, og sikkert noen som kan tolke det som fanboy ;) 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

men det som er sikkert er at veiledende pris er en bløff fra både nvidia og AMD. Begge tjener grovt med penger på dette så det blir ikke bedre om folk fortsetter å kjøpe kort til nesten 20k

Dikterer Nvidia eller AMD prisen Komplett o.l selger kortene til? Hvis ikke er det vel de respektive butikkene som utnytter (og tjener grovt på) etterspørselen. 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Jeg tipper både AIBs, importører og butikker legger på ekstra fortjeneste når etterspørsel overstiger tilgang. Vi så det veldig godt under den første miningboomen når typ rx 570/580 og Vega 56/64 solgte for 50% høyere pris en msrp. Dollarpåslaget på det meste av hardware pleier å ligge på 11.50,-. Med Ampere og RDNA2 ligger det så øagt mellom 13 og 15,- pr dollar så at noen tjener godt er det liten tvil om. I USA kan du faktisk bestille flere tredjeparts 3070-modeller til ca 500usd eller marginalt over. Dette leder meg til å tro at det er importører og nettbutikker, ikke AIBs som skor seg pr nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nwader skrev (4 minutter siden):

Det er butikken.

Nei, kun AMD som løy til kundene sine. 

Hadde det vært butikkene som tok seg grovt betalt ville de tatt mer for 3080 enn 6800 XT, siden msrp på 3080 er høyere.

Eneste som har skylda er AMD som løy til kundene sine for å få opp stemninga før release.

At folk forsvarer AMD for dette, sjokkerer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (48 minutter siden):

Nei, kun AMD som løy til kundene sine. 

Hadde det vært butikkene som tok seg grovt betalt ville de tatt mer for 3080 enn 6800 XT, siden msrp på 3080 er høyere.

Eneste som har skylda er AMD som løy til kundene sine for å få opp stemninga før release.

At folk forsvarer AMD for dette, sjokkerer meg.

Jeg kjøper ikke helt argumentet ditt der. Pågangen og etterspørselen etter gpu ble tydelig etter lanseringen av 3080. 

Det kan godt tenkes at det er tale om kombinasjon. AMD har pyntet på prisen og butikker utnytter etterspørsel.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...