Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

mistenker juks ved budgivning


crazydevill

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte hus for noen år siden, og har bestandig tenkt over en liten ting som jeg stusser på.

Jeg bydde på huset tidlig dagen etter visning, Der bydde jeg takst og satte budfrist kl 12 samme dag. Det som skjedde var at jeg ikke hørte noen ting fra megleren kl 12 og ringte da megler for å høre, da sa hun at de ikke fikk tak i selgeren av huset som jeg stusset noe på.. Det eneste jeg kunne gjøre var å utvide budfristen ut dagen så de kunne få tak i henne, så dette gikk jeg da med på. Så i 3 tiden var det kommet inn et nytt bud fra noen andre, dette endte med priskrig som jeg vant hurra:) men han presset prisen opp for meg med litt over 200000,- så det var jo litt surt. Men når jeg skulle skrive under på papirene med selgeren så ba jeg om å få se bud loggen, og da viste det seg at det var selveste banksjefen som hadde bydd i mot meg og kun han. Megleravdelingen er undereid av den samme banken, og de har tilgang til hva jeg fikk i lån. Mistenker at selger og banksjefen kjente til hverandre og bare presset opp prisen for meg. Er det ikke noen regler som sier at de ikke kan by på hus som de selv legger ut og at jeg er kunde i deres bank i tillegg??? Forøvrig så vet jeg at banksjefen har bodd i samme hus mange år før dette, og bor der fortsatt. litt merkelig...

Hva syns dere, er det noe jeg kan etterfølge?? eller er det bare å drite i?

 

Takker for alle svar på forhånd:)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan grave i dette, og hvis det har skjedd informasjonsutveksling mellom megler og banksjef så er det grove regelbrudd for begge to. Men jeg tviler på at du kommer noen vei, de kommer til å nekte for alt og det har garantert ikke vært noen skriftlige spor på kommunikasjon dem i mellom. 

Det du kan prøve er jo å be om informasjon om hvem som har hatt tilgang til ditt finansieringsbevis/kundeforhold. Er du heldig får man ikke tilgang til slik data uten at det etterlater seg elektroniske spor. Dette er ting du har krav på å få vite etter GDPR, men det fordrer jo at det eksisterer slike elektroniske spor. Dersom banksjefen har snust rundt på ditt kundeforhold samtidig som han bød mot deg i en budrunde bør hoder rulle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (7 minutter siden):

Det kan jo være interessant å vite om banksjefen faktisk har funnet seg noen ny bolig, eller var det bare denne ene boligen som var interessant?

Heilt enig. Dette er kanskje den største fordelen når sjølve bustadhandelen ligg nokre år tilbake i tid, sjekk ut om banksjefen i ettertid har kjøpt hus eller om han berre er inne og byr på hus som blir solgt av dette meklarselskapet.

Lenke til kommentar

Skjedde nok meg også den gangen vi kjøpte hus, vet med sikkerhet at megler visste grensen vi hadde satt da jeg fortalte dette i en samtale. Nå har ikke jeg hørt/sett loggen men har tatt dette på tabbekonto til neste gang vi eventuelt kjøper hus/legger inn bud.

Vi kommer heller ikke til å godta at samme meglerfirma får oppdraget om vi selger, kort fortalt de kan ryke og reise

Lenke til kommentar
12 minutes ago, krikkert said:

En annen aktuell vinkel er interessentjournal - var banksjefen tidlig interessert i boligen eller kom han inn fra sidelinjen?

Et eventuelt erstatningskrav er nok nå foreldet - fristen er tre år fra du fikk tilstrekkelige opplysninger til å ha utsikt til søksmål. 

Dersom det er ugler i mosen vil nok banken være villig til å betale kompensasjon for å slippe omtale i lokalavisen. Men da er vi muligens utenfor et strengt «juss» tema..

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Lindsay said:

Skjedde nok meg også den gangen vi kjøpte hus, vet med sikkerhet at megler visste grensen vi hadde satt da jeg fortalte dette i en samtale. Nå har ikke jeg hørt/sett loggen men har tatt dette på tabbekonto til neste gang vi eventuelt kjøper hus/legger inn bud.

Vi kommer heller ikke til å godta at samme meglerfirma får oppdraget om vi selger, kort fortalt de kan ryke og reise

hvilket firma?

Lenke til kommentar
crazydevill skrev (7 timer siden):

Forøvrig så vet jeg at banksjefen har bodd i samme hus mange år før dette, og bor der fortsatt. litt merkelig...

Hva mener du med dette? Kjøpte du ikke huset, bor du ikke der enda? Hvor lenge siden er dette? Har du kjøpt og solgt huset i mellomtiden siden du skriver dette? Har han eid huset før du kjøpte, og har han kjøpt huset etter at du har solgt det igjen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 timer siden):

Hva mener du med dette? Kjøpte du ikke huset, bor du ikke der enda? Hvor lenge siden er dette? Har du kjøpt og solgt huset i mellomtiden siden du skriver dette? Har han eid huset før du kjøpte, og har han kjøpt huset etter at du har solgt det igjen?

Ble litt feil formulert av meg. Han har ikke bodd i huset jeg kjøpte, men at han har bodd i sitt hus som er i en helt annen del av byen og skolekrets hele sitt liv. Derfor litt merkelig at han byr på mitt hus, skulle jo tro vist han ville ha flyttet i området jeg bor i så hadde han nok funnet et annet hus i ettertid her i området. Dette er forøvrig 7 år siden nå. Derfor jeg tror kanskje han bare var med for å by opp prisen på mitt hus. Vil forresten ikke nevne noen spesifikke detaljer om navn, by og meglerhus eller slikt her inne. Er bare ute etter synspunkter og om det finnes noe regler for hvem som kan by eller ikke:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...