Jump to content
Mathias Klingenberg

Lenge før 2025-målet: Flere tradisjonelle bilprodusenter selger nesten bare elbiler allerede

Recommended Posts

Vill ikke det si at audi sitt bilsalg har falt betraktelig? Om knapt 8000 biler står for 90% av salget? Eller har de alltid solgt så lite biler i Norge?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fant dette på OfV: Salgstall for Audi perioden januar tom. august:

2018: 4236 stk

2019: 4665 stk

2020: 7854 stk

Ser ut til at de har økt kraftig, sikkert mye pga. E-Tron vil jeg tro. De selger vel knapt noen andre modeller lengre, med over 90% elbilandel?

  • Like 2

Share this post


Link to post
jr_605 skrev (1 minutt siden):

Fant dette på OfV: Salgstall for Audi perioden januar tom. august:

2018: 4236 stk

2019: 4665 stk

2020: 7854 stk

Ser ut til at de har økt kraftig, sikkert mye pga. E-Tron vil jeg tro. De selger vel knapt noen andre modeller lengre, med over 90% elbilandel?

Alltid innbilt meg at audi har solgt så mye biler i Norge, tydligvis ikke. Men ja, de færreste velger vell alternativene, de er jo både kjedeligere å dyrere.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (23 minutter siden):

Vel dette koster oss skattebetalere 19milliarder i følge regjeringen.

På den annen side, det sparer oss for lidelse og sykdom.

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (53 minutter siden):

Vel dette koster oss skattebetalere 19milliarder i følge regjeringen.

 

Småpenger altså. 
Med tanke på staten subsidierer  oljeindustrien med 78% av deres utgifter. Også det som ikke genererer inntekter. 

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (55 minutter siden):

Vel dette koster oss skattebetalere 19milliarder i følge regjeringen.

 

19 milliarder "tap" forutsetter alle elbilkjøperne hadde kjøpt en stor fossil Range Rover eller annen stor SUV med mye utslipp og høye avgifter.

Hadde elbilkjøperne valgt en liten bil eller en hybrid SUV ville "tapet" blitt rundt 12 milliarder.

https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-slakter-regjeringens-elbilregnestykke-1.15206905

  • Like 4

Share this post


Link to post
Frobe skrev (23 minutter siden):

19 milliarder "tap" forutsetter alle elbilkjøperne hadde kjøpt en stor fossil Range Rover eller annen stor SUV med mye utslipp og høye avgifter.

Hadde elbilkjøperne valgt en liten bil eller en hybrid SUV ville "tapet" blitt rundt 12 milliarder.

https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-slakter-regjeringens-elbilregnestykke-1.15206905

Nei, da hadde tapet vært ca MVA på en småbil, og knapt nok det.

Fornuften er største tapet, ikke luksusen.

 

Psykosen intreffer ca ved 30 km pluggin hybrid. Ved skifte til vinterdekk eller en tur over kjølen.... (under også for så vidt).

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Vel dette koster oss skattebetalere 19milliarder i følge regjeringen.

Manglende inntekt pga. avgiftsfritak er ikke en kostnad. Det er ikke penger som brukes, det er penger som ikke tjenes inn.

Og som det påpekes, det er en del lokale utslipp som blir borte med at elbil erstatter fossile biler. Det merker faktisk vi som har astma. De globale utslippene er ikke like lette å merke direkte, men hvert lille bidrag teller.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
11 hours ago, Viggo Stenbekk said:

Småpenger altså. 
Med tanke på staten subsidierer  oljeindustrien med 78% av deres utgifter. Også det som ikke genererer inntekter. 

Bare propaganda at oljeindustrien er subsidiert, de har betalt flere hundre milliarder i skatt.

Share this post


Link to post
Viggo Stenbekk skrev (11 timer siden):


Med tanke på staten subsidierer  oljeindustrien med 78% av deres utgifter. Også det som ikke genererer inntekter. 

Dette er rent tøys. Petroleumsindustrien er den desidert hardest beskattede næring i Norge, med en grunnrentesats på 56% i tillegg til den ordinære selskapsskatten på 22%. Selvfølgelig får de fradrag for sine investeringer, inkludert de som ikke genererer inntekter, på samme måter som andre næringer.

  • Like 2

Share this post


Link to post
1SNGGEPG skrev (29 minutter siden):

Bare propaganda at oljeindustrien er subsidiert, de har betalt flere hundre milliarder i skatt.

Tøys, olje industrien i Norge er ekstrem subsidiert. Men det er også rett det du sier, når de finner olje og produserer så har de høye skatter.

Ett av uttallige eksempler

 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/er-for-og-imot-subsidier-1.472642

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Vill ikke det si at audi sitt bilsalg har falt betraktelig? Om knapt 8000 biler står for 90% av salget? Eller har de alltid solgt så lite biler i Norge?

Jeg tror heller vi skal legge merke til hvilke "store" merker som nesten ikke selger biler i Norge lengre. Omtrent som den hukommelseleken der man fjerner én av mange gjenstander og så skal man huske hvilken som forsvant. For eksempel har Ford nærmest forsvunnet ut av oppmerksomhetsfeltet i perioden fra Focus-electric-fiaskoen fram til de begynte å snakke om Mach-E. Vi er midt inne i et skifte og omstillingsevnen til bilprodusentene er tydeligere enn noen gang.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Toyota forestiller seg å selge rundt 100 Mirai neste år (0,7 prosent av salget)

Det får vi kalle ei vrangførestilling! :rofl:

  • Like 4

Share this post


Link to post
3 hours ago, jon67 said:

Dette er rent tøys. Petroleumsindustrien er den desidert hardest beskattede næring i Norge, med en grunnrentesats på 56% i tillegg til den ordinære selskapsskatten på 22%. Selvfølgelig får de fradrag for sine investeringer, inkludert de som ikke genererer inntekter, på samme måter som andre næringer.

Kva andre næringar får 24% friinntekt som dei kan halde utanfor når skatten skal reknast ut?  Eller kva næringar er det som får betalt attende den skattemessige verdien av framførbart underskot når dei legg ned?  Oljeindustrien er so gjennomsubsidiert at det er heilt latterleg!

 

Oljeindustrien står for ca 10% av statens inntekter, men over 20% av investeringane.  Pga alskens gunstige særordningar betaler staten i praksis 90% av kostnadane for nyinvesteringar i oljesektoren.  Vi har alt for mykje pengar bunde opp i olje samanlikna med kva vi får att.  Hadde staten betalt 90% av mine investeringar, og i tillegg betalt meg attende skatteverdien av framførbart underskot dersom det ikkje går bra og firmaet må leggje ned, skulle eg gjerne betalt 59% skatt (reell skattesats i oljesektoren) av evt overskot!  Om slike ordningar kunne gjelde alle, hadde landet hat mange fleire bein å stå på.

Edited by Sturle S
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...