Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

brukernavn331 skrev (1 minutt siden):

Med tiden har jeg gått til innkjøp av iPad, Apple Watch, Airpods og AppleTV og alt bare fungerer perfekt sammen

Helt enig at det fungerer bra på iOS, men det fungerer jo vel så bra på Samsung, som har de samme "enhetene" som Apple, bortsett fra AppleTV, men Samsung TV istedenfor.

brukernavn331 skrev (1 minutt siden):

Kjøper jeg en ny iPhone eller ny iPad så tar det noen minutter og telefonen er kliss lik den forrige takket være iCloud

Dette har man jo også med Samsung Cloud eller Samsung Smart Switch. Vet at Huawei også har noe som gjør at telefonen blir "speilet" den forrige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 minutt siden):

Helt enig at det fungerer bra på iOS, men det fungerer jo vel så bra på Samsung, som har de samme "enhetene" som Apple, bortsett fra AppleTV, men Samsung TV istedenfor.

Dette har man jo også med Samsung Cloud eller Samsung Smart Switch. Vet at Huawei også har noe som gjør at telefonen blir "speilet" den forrige.

Men problemene starter om man bytter til en annen produsent. Da får man ikke telefonen som den var før. 

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (Akkurat nå):

Men problemene starter om man bytter til en annen produsent. Da får man ikke telefonen som den var før. 

Ja om man bytter rundt på produsenter så får man det ikke som før (logisk nok). Dette gjelder jo også Apple.

Men i senere tid så får man det nærmest likt om man bytter fra feks Samsung til Huawei. Apper, Fleste innstillinger, meldinger, kontakter osv, bakgrunner ol blir flyttet over. Men på ingen måte like perfekt som Samsung til SAmsung eller Huawei til Huawei.

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Ja om man bytter rundt på produsenter så får man det ikke som før (logisk nok). Dette gjelder jo også Apple.

Men i senere tid så får man det nærmest likt om man bytter fra feks Samsung til Huawei. Apper, Fleste innstillinger, meldinger, kontakter osv, bakgrunner ol blir flyttet over. Men på ingen måte like perfekt som Samsung til SAmsung eller Huawei til Huawei.

Joda, men i Android-verden så bytter man ikke OS om man bytter produsent, noe man gjør om man går fra Apple til Android eller omvendt. 

Men selv om man går fra en stock android telefon til en annen så settes ikke telefonen opp som den forrige (?). Nå er det litt over 1 år siden jeg hadde Android sist, så noe har nok uansett forandret seg. Men jeg tør likevel påstå at Apple er langt forran Android når det kommer til integrasjon med apper osv, noe som jo er naturlig med tanke på at en Android-app må lages for flere hundre, om ikke tusen forskjellige modeller. 

Men jeg sier det igjen, Apple skulle fått til 120Hz denne gangen. Er minimal forskjell mellom årets og fjorårets modell (noe det forsåvidt alltid er), men 120Hz hadde nok utgjort en mye større forskjell. Skjønner heller ikke Apple sin strategi med å gi ut 4 så og si helt like modeller i år fremfor å heller ha lansert 12 mini som SE bare med LCD og billigere materialer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (3 minutter siden):

Men selv om man går fra en stock android telefon til en annen så settes ikke telefonen opp som den forrige (?)

Helt likt vil det nok ikke være nei, da det ofte er 2 helt forskjellige mobiler, selv om operativsystemet er likt. De fleste legger jo på sitt skall oppå Android som gjør at ting ikke vil alltid være likt når man overfører. Men man får stort sett alltid "tingene" (apper, filer osv) over, bare at det ikke nødvendigvis er satt opp på samme måte som tidligere.

brukernavn331 skrev (3 minutter siden):

Men jeg tør likevel påstå at Apple er langt forran Android når det kommer til integrasjon med apper osv, noe som jo er naturlig med tanke på at en Android-app må lages for flere hundre, om ikke tusen forskjellige modeller. 

Her er jeg enig, men dette begynner dessverre også og bli et problem med Apple, nå som de har såpass mange forskjellige modeller, skjermstørrelser osv. Hovedsakelig det jeg jobber med, apptesting, da er Android et herk, da det er som du sier, veldig mange forskjellige modeller med forskjellig oppløsning\DPI osv. 

Dessverre så begynner dette også å bli et problem, spesielt med de helt nyeste iPhone-modellene vs de gamle modellene med veldig liten skjerm (iPhone SE\5 osv). Men enig at sånn jevnt over så fungerer Apper stort sett veldig bra på iOS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg uansett holde meg unna ny telefon til denne (Iphone X) ryker, men det er uansett spennende med nye telefoner. Blåfargen synes jeg er skikkelig kul. 
Når det kommer til fingeravtrykksleser vs FaceID så var både selve innlogginga og hele prosessen fra mobilen ligger i lomma eller på bordet langt raskere med telefonen jeg hadde før, en Huawei Honor 8. 
Den hadde i tillegg USB C, som min neste telefon skal ha. Ellers liker jeg ikke at de blir tynnere, jeg vil ha større batteri!

Har hatt to androids som jeg har kjøpt til rundt 2000 nye (men litt eldre modell), altså Samsung Galaxy Alpha og Honor 8, men de har begge blitt trege og utslitte batterier etter to år sirka, samt dårligere OS for meg og andre irriterende ting. Gikk rett og slett lei av det, og ville ha noe som kan vare lengre.

Endret av L/\R~
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (Akkurat nå):

Der er jeg enig, men det hadde uansett utgjort så utrolig lite. Hva er kostprisen per lader og EarPods? 

Hva er kostprisen på en iPhone? ;)

Det er jo ingen hemmelighet at iPhone selges for ekstremt mye mer enn hva delene er verdt. Det gjelder nok også for de andre produsentene. Feks iPhone X kostet rundt 3400 kr i deler. Men ja, kostpris på lader og earpods er vel ca. ingenting 😛 

Lenke til kommentar
Merko skrev (36 minutter siden):

Helt enig at det fungerer bra på iOS, men det fungerer jo vel så bra på Samsung, som har de samme "enhetene" som Apple, bortsett fra AppleTV, men Samsung TV istedenfor.

Dette har man jo også med Samsung Cloud eller Samsung Smart Switch. Vet at Huawei også har noe som gjør at telefonen blir "speilet" den forrige.

For å svare på dette med minnet. Husk hvor mye bedre optimalisert iOS er. Apple kan skreddersy software og hardware på et helt annet nivå enn produsentene som må forholde seg til et lukket system (Android). De er i en annen liga når det kommer til app håndtering i bakgrunnen og andre apper enn de som er aktive bruker langt mindre resurser enn hos konkurentene. En del av dette kan man også se igjen på at selv min android tlf med snapdragon 865 og 4500mah batteri mister bort i 10%+ batteri over natten på standby hvor apple jobb tlf mister kanskje 1%. En av grunnene til at man kan ha mindre batteri på iPhone uten at man får kortere levetid i vanlig bruk også. 

 

Tror nesten du skulle gjort som brukernavn331 og tatt et år med iphone så tipper jeg du også hadde innsett hvor langt forran er med dette at "ting bare virker" og hvor sømløst det kan virke. Om du husker et års tid tilbake så diskuterte jeg og brukernavn331 dette som busta føyk og han var en Google pixel bruker.. Se nå året etter med Apple enheter. De stiller rett og slett ikke til start i samme klasse engang. 

De ligger bak på noen hardware messige ting, men de slipper ting når det fungerer og ikke før. Man så f.eks ikke faceid I foto variant som på Android fordi det rett og slett var for dårlig så når faceid først kom fungerte det bare i vanlig Apple stil. Samme med airpods osv.. 

Jeg liker fikle elementet med Android med at man kan tukle med alt mulig. Mye av grunnen til at jeg bruker en privat, men jeg anser det nærmest som en beta enhet sammenlignet med løsningene man får på iOS. For all del det fungerer, men det er dårlig gjort å sammenligne de to systemene side om side. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (18 minutter siden):

Skulle jo nesten tro at Apple ville senke prisen bittelitt når de fjerner både lader og earpods fra salgspakken, men neida. 🤔

Enig der,  Apple USB-c 20w koster vel 229ish kroner nå og kabel 200ish? EarPods bruker vel ik de fleste, men pris der og over 100kr? 

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (9 minutter siden):

Hva er kostprisen på en iPhone? ;)

Det er jo ingen hemmelighet at iPhone selges for ekstremt mye mer enn hva delene er verdt. Det gjelder nok også for de andre produsentene. Feks iPhone X kostet rundt 3400 kr i deler. Men ja, kostpris på lader og earpods er vel ca. ingenting 😛 

Siden du jobber med å teste apper så har jeg en relevant sammenligning. Hva er verdien på det fysiske produktet du produserer i løpet av arbeidsdagen din? Da snakker vi kun om fysiske ting du kan holde i hånden og ikke software/tekst/kode. 

 

Så kan vi prøve igjen. Tror du Apple software utviklerne og alle andre i Apple som ikke produserer den fysiske telefonen jobber uten lønn? 

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (11 timer siden):

Ja akkurat der sier du noe. Det skulle gått an å scanne to ansikter, da kunne man hatt en der man har på seg solbriller eller munnbind som er populært i disse dager, og et uten noe som helst. Litt på samme måte som at man kan registrere flere fingeravtrykk. Mulig det hadde gått på bekostning av sikkerheten men. 

Du kan faktisk det. Scanne to ansikter. Feks ett med munnbind, eller ett med solbriller (dog klarer den neste alltid solbriller på meg da men). Evt for damene, ett med sminke og ett uten. En kompis har scanna seg selv med hjelm på og visiret åpent, da han kjører mye motorsykkel.

Endret av MrMarbles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sitter nå på en iPhone 8 etter at min Xs tok kveld etter et talentløst fall i sjøen på fisketur.

Må innrømme at iPhone 12 mini er den som frister mest, da jeg liker størrelsen på 8.

De tre største problemene med telefonen jeg har nå er:

  • Batteritiden. Har nok en sammenheng med alderen og dermed batteritilstand på 82%
  • Store rammer rundt skjermen. Dårlig utnyttelse av areal.
  • Touch ID. Savner Face ID fra Xs hver dag. Funka meget bra.

Synes det er helt deilig at de lager en så god og liten telefon.

Endret av Jakobk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Øystein skrev (På 14.10.2020 den 11.02):

Nei. De bruker Lightning. Litt rart synes jeg med tanke på at bka. Ipad Pro-modellene er gått over til USB C.

Dette tipper jeg henger sammen med ryktet om at de kommer til å økse hele ladeporten på neste års modeller. Ingen Lightning, ingen USB-C, bare MagSafe.

Det gir mening, for den brukes jo ikke til noe annet enn lading og hvis MagSafe fungerer så bra som det det ser ut til så ser jeg ikke poenget med å ha en ladeport egentlig. Tett den igjen, og gjør telefonen enda mer vanntett.

Litt kjipt for de 5 som bruker ekstern disk eller hdmi-adapter med iPhonen sin, men det finnes andre løsninger for det også.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (19 timer siden):

En del av dette kan man også se igjen på at selv min android tlf med snapdragon 865 og 4500mah batteri mister bort i 10%+ batteri over natten på standby hvor apple jobb tlf mister kanskje 1%.

Jeg visste at dette ikke stemte, men istedenfor å bare si at det ikke stemmer så tenkte jeg at jeg måtte "bevise" det.
Så here you go:
image.png.15af01e3026d97c07a769f3b3c542bff.png

Etter 7 timer, mistet den 2%.

Ellers så mistet den 5% etter 12 timer med Always on Display aktivert.
Denne har riktignok ikke Snapdragon 865, men jeg mener på at Snapdragon er enda mer strømsparende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...