Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minim skrev (21 timer siden):

Det kommer kanskje som et sjokk, men alle selskaper vil tjene penger :D

Trenger vel ikke smile over at de rævkjører kunder gang på gang akkurat. Eller får du utbytte fra Apple?

  

bshagen skrev (På 14.10.2020 den 12.31):

Men ikke like god løsning som Face-ID, ikke i nærheten 

Huawei har hatt det. 3D-scanning og hele pakka. Funket bra. Men synd at ingen av de har klart å kjøre sensorene under skjermen enda. Burde jo gå greit å få til, det finnes teknologi for å ha kameraer under skjermen nå så. Da blir vi nok endelig kvitt det stykke hakket.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (33 minutter siden):

@Comma Chameleon Like praktisk også? Som innlogging i nettbank, utfylling av passord, betale osv? Er Huawei også like opptatt av å beskytte personvernet som Apple er? Isåfall er jo dette veldig bra :)

Funker like bra på en del, men på en del andre ting så må du bruke fingeravtrykket i stedet (som forsåvidt funker bra også). Dette mistenker jeg er pga. Android og ikke noe Huawei kan gjøre noe med.

Personvernet er jo ikke relevant i forhold til hvor bra FaceID-løsningen er og et sidespor i forhold til det jeg quotet deg på. Man må jo bare gå utifra at hvis noe lagres av Huawei eller Apple så får deres respektive sjefer (Kina og USA) tilgang på dette. Apple har vel nektet å lage bakdører, men sikkerhetseksperter har ikke funnet bakdører hos Huawei heller utifra det jeg har lest.

FaceID funker bra hos iPhone, men de burde hatt en fingeravtrykkleser i power-button i tillegg synes jeg (slik de nå gjør på nye iPad Air). Alltid digg å kunne velge mellom to. Huawei er eneste som matcher de på Face Unlock, men de lider bittelitt av at Android ikke har støttet det like bra som iOS.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Trenger vel ikke smile over at de rævkjører kunder gang på gang akkurat. Eller får du utbytte fra Apple?

  

Huawei har hatt det. 3D-scanning og hele pakka. Funket bra. Men synd at ingen av de har klart å kjøre sensorene under skjermen enda. Burde jo gå greit å få til, det finnes teknologi for å ha kameraer under skjermen nå så. Da blir vi nok endelig kvitt det stykke hakket.

Det finnes 1 telefon der ute som har kamera under skjermen. Og det virker ikke sånn superbra. Vi er nok milevis unna en løsning med velfungerende faceID inni skjermen. I tillegg så vil neppe Apple være først ute med dette. De avventer, ser de andre feile for så å få det til på riktig måte.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Funker like bra på en del, men på en del andre ting så må du bruke fingeravtrykket i stedet (som forsåvidt funker bra også). Dette mistenker jeg er pga. Android og ikke noe Huawei kan gjøre noe med.

Personvernet er jo ikke relevant i forhold til hvor bra FaceID-løsningen er og et sidespor i forhold til det jeg quotet deg på. Man må jo bare gå utifra at hvis noe lagres av Huawei eller Apple så får deres respektive sjefer (Kina og USA) tilgang på dette. Apple har vel nektet å lage bakdører, men sikkerhetseksperter har ikke funnet bakdører hos Huawei heller utifra det jeg har lest.

FaceID funker bra hos iPhone, men de burde hatt en fingeravtrykkleser i power-button i tillegg synes jeg (slik de nå gjør på nye iPad Air). Alltid digg å kunne velge mellom to. Huawei er eneste som matcher de på Face Unlock, men de lider bittelitt av at Android ikke har støttet det like bra som iOS.

FaceID er mer sikkert enn TouchID, derfor gir det ikke noen særlig mening å tilby en dårligere løsning på samme enhet. Videre så er det svært lite specs på Face Unlock som er å finne? 

Sidesport kanskje, men Apple er gode til å kryptere og håndtere dine personlige detaljer. Kan dette være grunnen til at apper som nettbanker osv ikke ønsker å bruke Huawei sitt tilsvarende Face Unlock til verifikasjon? Hvorfor er dette et Android-problem, det kan jo like gjerne være at 3.parts apper ikke mener at Huawei sitt system er like bra?

Her blir i alle fall flere telefoner fra Huawei låst opp av et 2D-bilde:
https://www.gizmochina.com/2019/01/08/new-test-shows-most-phones-face-unlock-can-be-fooled-by-the-owners-high-quality-photo/
P20 Pro har vel Face Unlock, tror jeg? 

Uansett ikke ute etter en fanboy-krangel her, så ikke se det på den måten. Jeg er mer genuint interessert :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (18 minutter siden):

FaceID er mer sikkert enn TouchID, derfor gir det ikke noen særlig mening å tilby en dårligere løsning på samme enhet. Videre så er det svært lite specs på Face Unlock som er å finne? 

Sidesport kanskje, men Apple er gode til å kryptere og håndtere dine personlige detaljer. Kan dette være grunnen til at apper som nettbanker osv ikke ønsker å bruke Huawei sitt tilsvarende Face Unlock til verifikasjon? Hvorfor er dette et Android-problem, det kan jo like gjerne være at 3.parts apper ikke mener at Huawei sitt system er like bra?

Her blir i alle fall flere telefoner fra Huawei låst opp av et 2D-bilde:
https://www.gizmochina.com/2019/01/08/new-test-shows-most-phones-face-unlock-can-be-fooled-by-the-owners-high-quality-photo/
P20 Pro har vel Face Unlock, tror jeg? 

Uansett ikke ute etter en fanboy-krangel her, så ikke se det på den måten. Jeg er mer genuint interessert :) 

Kanskje, men begge er trygge nok. Når var fingeravtrykk noen gang usikkert for 99,99% av folk her ute? Det er trygt nok. Ellers hadde de ikke brukt det på iPad Air.

Jeg tolker det problemet som at i f.eks. Vipps så spør de Android "Hei, vennligst autentiser denne personen for meg" og så er det Android som bestemmer om personen er den den er, og da defaulter til fingeravtrykk siden ingen andre enn Huawei har hatt skikkelig face unlock. Altså Vipps har ikke programmert inn "drit i face unlock, bruk fingeravtrykk", men at de ikke har noe valg der. Har ikke klart å finne noe mer info rundt dette, men føler at det gir mening. Apper skal ikke ha tilgang til fingeravtrykk-sensoren såvidt jeg vet annet enn å spørre Android om det.

P20 Pro har ikke skikkelig Face Unlock nei. Det kom først på Mate 20 Pro, som hadde liknende løsning som på iPhone.

Ikke noe fanboy-greier her heller. Jeg har hatt og brukt alt av iPhone og Android, Mac, Windows, Linux, iPad, smartklokker osv. Bruker det som passer meg best og er kritiske til alle på det de gjør dårlige og roser de for det de gjør bra.

Stoler mer på Apple enn på både Huawei og Google når det kommer til personvern. Også en av grunnene til at jeg bytter til iPhone i år. Samt at de faktisk leverer en liten telefon. Min S10e er eneste Android topp-telefonen som har en bra størrelse. Alle andre er giganter. Derimot skuffet over 12 pro som er enda større enn 11 pro. Veldig dårlig gjort.

Lenke til kommentar
bbios skrev (8 minutter siden):

Er jo bare å sjekke på DnB sine sider

Jepp, den kan logge inn med face id DNB nettbank!

Svar fra dnb autosvar:
Med Face ID gjenkjenner telefonen ansiktet ditt. Har din telefon støtte for Face ID kan du logge inn i mobilbanken med denne løsningen.

 

 

Endret av Leif1961
  • Liker 1
Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (1 time siden):

Finnes det egentlig noen som ikke godtar FaceID? Jeg har 4 forskjellige bank-apper og alle godtar det ihvertfall.

Alt som godtar fingeravtrykk godtar vel faceid også.

Jeg ser Mate20 pro er nevnt over som å ha "faceid", men problemet er den elendige integreringen. På iPhones kunne man bruke faceid skikkelig på alt, men på mate var det mer eller mindre kun til å låse opp telefonen og så måtte man bruke fingeravtrykk eller pin på resten.  

Lenke til kommentar

Stemmer, "faceID" på min Mate20 er stort sett bare benyttet på Huawei sine egne funksjoner, så låse opp telefonen, og få tilgang til apper som er låst bak et ekstra nivå, for min del, Outlook, Teams og 2FA for jobb. Alt annet benytter fingeravtrykk under skjermen, som best case er OK synes jeg. Den krever noe trykk og er ikke spesielt kjapp eller presis synes jeg. Til sammenligning så var den på min OnePlus 5 lynrask og låste opp omtrent i det du la fingeren på leseren.

Men de gangene jeg benytter ansiktsgjenkjenning på telefonen fungerer det utmerket, hender den sliter litt om jeg har kraftige solbriller og/eller mye på hodet (hjelm, lue, hette)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (På 14.10.2020 den 15.27):

Sikler litt på iPhone 12 nå, da endelig de rimeligere modellene har fått OLED. Personlig sliter jeg med å se grunn for å kjøpe pro, det er tele-kamera, annet materiale på kroppen og Lidar som er største forskjellene? 

Kommer fra en Huawei Mate 20 Pro og har hatt Android i 10 år, men kravene til telefon har forandret seg på den tid :)

Vurderer selv iphone 12 mini. Blir spennende å se ett par tester før jeg bestemmer meg. Jeg bruker også mate 20 pro nå, og har hatt android i alle år. Savner en mindre mindre tlf. og bruker uansett ipad som nettbrett, så overgangen blir ikke stor.. 

Lenke til kommentar

Jeg forhåndsbestilte en Iphone 12 64GB i blå den 16.oktober fra Netonnet, og har fått bekreftet at den skal sendes ut den 23. på lanseringsdatoen. Fant dessverre ut senere at de kun har lager i Oslo-området og Sandnes, mens jeg bor i Trondheim. Realiteten er da at jeg ikke får mobilen på lanseringsdato uansett fordi det tar 4-5 dager å få mobilen tilsendt fra lageret deres. 

Lurer derfor på om det er noe sjans å få tak i en Iphone 12 på lanseringsdato ved å møte opp i butikk? Tror det er slikt at mange som har bestilt Iphone 12 fra Eplehuset har avtale hvor de kan dra og hente mobilen sin der den 23. oktober, så tror ikke det det er mye håp å få kjøpt akkurat derfra. Men kanskje det er mulighet på typ Elkjøp/Power hvis man møter der tidlig på lanseringsdagen? Kanskje noen som har erfaring med hvor mange som pleier å møte opp i butikk på lanseringsdato for å kjøpe Iphone?

Endret av Pame
Lenke til kommentar
Pame skrev (24 minutter siden):

Jeg forhåndsbestilte en Iphone 12 64GB i blå den 16.oktober fra Netonnet, og har fått bekreftet at den skal sendes ut den 23. på lanseringsdatoen. Fant dessverre ut senere at de kun har lager i Oslo-området og Sandnes, mens jeg bor i Trondheim. Realiteten er da at jeg ikke får mobilen på lanseringsdato uansett fordi det tar 4-5 dager å få mobilen tilsendt fra lageret deres. 

Lurer derfor på om det er noe sjans å få tak i en Iphone 12 på lanseringsdato ved å møte opp i butikk? Tror det er slikt at mange som har bestilt Iphone 12 fra Eplehuset har avtale hvor de kan dra og hente mobilen sin der den 23. oktober, så tror ikke det det er mye håp å få kjøpt akkurat derfra. Men kanskje det er mulighet på typ Elkjøp/Power hvis man møter der tidlig på lanseringsdagen? Kanskje noen som har erfaring med hvor mange som pleier å møte opp i butikk på lanseringsdato for å kjøpe Iphone?

Det er et helt umulig spørsmål å svare på hvor mange som dukker opp på lanseringsdatoen og det hjelper lite med tidligere erfaring. Feks ifjor kan det ha vært få som møtte opp fordi mange XS-brukere venter på 12, eller så kan det ha vært mange X-brukere som ventet på 11. Men, du har vel en del butikker å velge mellom uansett, for man kan vel kjøpe telefon uten abonnement hos både Telia og Telenor? Så har man Elkjøp, Power osv osv.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar
koots skrev (8 timer siden):

Stemmer, "faceID" på min Mate20 er stort sett bare benyttet på Huawei sine egne funksjoner, så låse opp telefonen, og få tilgang til apper som er låst bak et ekstra nivå, for min del, Outlook, Teams og 2FA for jobb. Alt annet benytter fingeravtrykk under skjermen, som best case er OK synes jeg. Den krever noe trykk og er ikke spesielt kjapp eller presis synes jeg. Til sammenligning så var den på min OnePlus 5 lynrask og låste opp omtrent i det du la fingeren på leseren.

Men de gangene jeg benytter ansiktsgjenkjenning på telefonen fungerer det utmerket, hender den sliter litt om jeg har kraftige solbriller og/eller mye på hodet (hjelm, lue, hette)

Jepp det var det jeg mente med dårlig integrering. Her skinner Apple som vanlig. 

Dette tror jeg er erfaringen til de fleste som har brukt ekte faceid som på mate20 eller iPhone x og oppover. Det fungerer utmerket og i de aller fleste situasjoner. Det føles rett og slett som et tilbakesteg når en bruker andre som har foto/fingeravtrykk. Mate20 var raskere enn iPhone x også når den kom, men tror 11 pro hentet inn dette forspranget. 

Høres jo ikke ut som en big deal, men man låser opp telefonen eller autentiserer seg på den ganske mange ganger i løpet av en dag så for mitt vedkommende er det ihvertfall litt viktig at dette er på plass. Det kommer nok til Android telefoner etterhvert som de får det til også. 

Lenke til kommentar
Pame skrev (1 time siden):

Jeg forhåndsbestilte en Iphone 12 64GB i blå den 16.oktober fra Netonnet, og har fått bekreftet at den skal sendes ut den 23. på lanseringsdatoen. Fant dessverre ut senere at de kun har lager i Oslo-området og Sandnes, mens jeg bor i Trondheim. Realiteten er da at jeg ikke får mobilen på lanseringsdato uansett fordi det tar 4-5 dager å få mobilen tilsendt fra lageret deres. 

Lurer derfor på om det er noe sjans å få tak i en Iphone 12 på lanseringsdato ved å møte opp i butikk? Tror det er slikt at mange som har bestilt Iphone 12 fra Eplehuset har avtale hvor de kan dra og hente mobilen sin der den 23. oktober, så tror ikke det det er mye håp å få kjøpt akkurat derfra. Men kanskje det er mulighet på typ Elkjøp/Power hvis man møter der tidlig på lanseringsdagen? Kanskje noen som har erfaring med hvor mange som pleier å møte opp i butikk på lanseringsdato for å kjøpe Iphone?

Jeg har bestilt hos Apple tidligere. De sender med dhl express dagen i forveien sånn at man får den utlevert på lansering. Kanskje net on net gjør det samme? 

Ellers tipper jeg du få kjøpt på lanseringsdagen, men du må kanskje reise rundt i litt forskjellige butikker om du skal ha en spesifikt modell. Det er uansett ikke noen som kan vite dette så det blir spekulasjoner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...