Jump to content

MiKA7

Medlemmer
  • Content Count

    1133
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

60 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Ligger under innstillinger->skjerm og lysstyrke, nesten helt nederst.
  2. Tsja vet ikke hva man skal kalle at en fagforening uten medlemmer som inngår en kollektivavtale for ett selskap som hadde null ansatte når avtalen ble inngått. En avtale som de senere har prøvd å tvinge på de som skal ansettes i andre skandinaviske land. Hvis det er så mange foreninger i SAS, så er det enda merkeligere at man signerer med enda en forening. Det øker jo tross alt antallet foreninger å forholde seg til skulle man tro.
  3. Skulle ønske, ligger på 2-2.5 gangeren med duty kontra blokk som oftest.. De som flyr A330/350 på interkontinentale ruter kan kanskje klare ca 1:1. maks blokktimer er 900t pr år.. tar ingen hensyn om du står opp 3 på natten eller lander 3 på natten.. Er dagsbegrensing på antall timer/turer hvis du starter i WOCL. helg og helligdager er vel ukjente begrep for flybransjen.
  4. Man regner blokktimer og dutytimer. blokktime er fra bremsene tas av til hjulene toucher bakken igjen. dutytimer beregnes fra du møter til jobb til du har parkert flyet på siste tur. du kan fly 5-6 turer på en dag på kysten som gir si 4 blokktimer. (F.eks. Osl-SVG-BGO-TRD-BGO) men du er på jobb i 11.30t. Eller så kan du fly OSL-Las Palmas t/r som gir like mye blokk som duty ca 13.30t+-. for selskapene ser piloten som flyr sistnevnte veldig mye mer produktiv ut enn førstnevnte. overnattinger er fritid, men er slutt på dagene med 20timers stopp, som oftest nå ligger man med minimum hvile 10t +-3t på hotell før ny lang dag. ang. nye selskap så går striden der på at sas har tatt ruter som tilhørte Norge og gitt de til de nye selskapet. det startet med noen få, men når pandemien kom så sa de opp 450 piloter i Norge, Sverige og Danmark og overførte en drøss med ruter til det nye selskapene. det nye selskapet Connect som ikke hadde noen ansatte ennå, inngikk avtale med FPU (som på den tiden heller ikke hadde noen medlemmer) om en ny forringet kollektivavtale. pilotene i Skandinavia som hadde 5års gjenansettelsesrett i sas Skandinavia gjennom kollektivavtale, måtte nå søke seg til de nye selskapene med elendige betingelser. (De få som søkte fikk avslag da de kun har 737rating og nye selskapet krevde at de betalte ca halv mill for A320rating for å i det hele tatt komme i betraktning, mens andre som hadde rett rating bare fikk avslag). sas omgår med dette 5års gjenansettelsesretten og organiserer seg bort fra inngåtte avtaler.
  5. De mest bortskjemte som allerede må jobbe 7 helger på rad, 47.5t uka? Det er kun kapteiner som har lønn rundt en million, 50% av pilotene må sitte i høyre setet som styrmann med lavere lønn. er styrmenn som har jobbet i 20år som fortsatt ikke er blitt kaptein. men siden du er så opplyst så må jeg si SAS pilotene er kanskje de minst bortskjemte, av 20 selskap i Europa så er sas pilotene på en 18 plass lønnsmessig. av en lønnsutgift på 20% i sas så står pilotene for 5% og administrasjonen for 12-14%.
  6. Ellen har ett veldig bra kurs for å hjelpe på dette, se www.flyredd.no
  7. Skal du fly innenlands så er det ikke noe problem med mindre den er flytende og over 100ml.. ang. Flyskrekken så gjør crewet oppmerksomme på det når du går ombord, samt ta en titt på flyredd.no hvis du har lyst til å få litt hjelp med flyskrekken.
  8. Bruker en HW-Q960A på en LG G1 uten problemer så ville koblet den på og sett hva som skjedde, dør C1’n og så har du garanti på den og. men da vet du sikkert at det er lydplanken som er problemet😅
  9. Jagerfly bruker også turbofan motor, bare med low bypass mens passasjerfly er high bypass.. Cruisefart på en A320 er 871km/t mens en Q400 har cruisefart på 667km/t så man kan vel regne ut tiden en Q400 bruker på samme strekning som en A320 bruker 50min på..
  10. Kjøpte min Mag Safe lommebok m/ sporing hos Elkjøp par dager etter lansering.. Er forskjellige farger på forrige generasjon og den nye, så er manglende info fra butikkene ja..
  11. Bestilte på Telia i går og fikk beskjed om at den var på vei i 1 tiden, men feil leveringsadresse her og😂 (heldigvis ikke såååå langt unna så får tatt den med fra jobb)
  12. Kom vel en ny Airdrop i 2012 som ikke var bakoverkompatibel.. Måtte sette inn nettverkskortet fra en 2012 MBP i min gamle 2011MBP og da funket nye Airdrop med en patch.
  13. Risikerer 90euro bot i Rotterdam for å ikke kunne identifisere deg, de vil nok sannsynligvis akseptere et norsk førerkort men allikevel. For meg som reiser veldig mye både i jobb og privat så er ID-kort helt genialt for da kan jeg la passet med div visum ligge trygt hjemme når jeg ikke trenger det.
×
×
  • Create New...