Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (10 minutter siden):

Med disse prisene som folk selger for så driver de næring innen 3-4 kort. Folk selger kort stadig vekk.

Nei. For å drive næring må den "ha et visst omfang" og da er det snakk om omfang i arbeid man legger ned i "bedriften." Om man bruker 5 timer på å selge 10 skjermkort på finn så blir det ikke næringsvirksomhet selv om man tjener noen kroner.

Har dessverre ikke sett en god definisjon på "ha et visst omfang," men siden Skatteetaten selv setter det som et kriterium for at det man driver med kan omtales som næringsvirksomhet må man iallfall kunne si at man bruker en del tid på det. "Omfang" er uavhengig av omsetning så vidt jeg kan se, omsetning er et annet kriterium (egnet for å kunne drive med overskudd eller noe slikt.)

Lenke til kommentar

Hvis du selger flere kort og det er egnet til å gi overskudd vil det være næring selv om ett eller flere av kortene er brukt privat. Det finnes konkrete eksempler der skatteetaten har uttalt seg og som kan overføres til grafikkort. Om du selger 5 brukte biler for 15k eller om du selger 5 kort går for det samme så lenge det gir overskudd. Når man driver selvstendig næring er man mva pliktig fra det salget man passerer 50k. Hvorfor skulle det være annerledes når folk spekulerer i å selge mange kort.

Hvis du selger tre kort og ikke skal selge noen flere på noen år, så er det sikkert greit. Hvis du fortsetter å selge kort er det ikke greit.

Vanligvis når folk selger kort privat går det ikke med overskudd, det går i null eller tap. Når folk nå selger flere kort er det fordi de ser muligheter for overskudd og da vil det snart være næring hvis man fortsetter.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Hvis du selger flere kort og det er egnet til å gi overskudd vil det være næring selv om ett eller flere av kortene er brukt privat. Det finnes konkrete eksempler der skatteetaten har uttalt seg og som kan overføres til grafikkort. Om du selger 5 brukte biler for 15k eller om du selger 5 kort går for det samme så lenge det gir overskudd. Når man driver selvstendig næring er man mva pliktig fra det salget man passerer 50k. Hvorfor skulle det være annerledes når folk spekulerer i å selge mange kort.

Hvis du selger tre kort og ikke skal selge noen flere på noen år, så er det sikkert greit. Hvis du fortsetter å selge kort er det ikke greit.

Har du registrert deg selv som firma? 

Lenke til kommentar
On 3/19/2021 at 5:50 PM, chulo said:

Noen andre som nettopp fikk sendingsbekreftelse på 3060 Ti Power-PC som ble kjøpt under DNB Supertilbudsperioden? Fikk en nå selvom den var forventet inn til lager halvveis ut i april

Har fått forventet levering 08.05.2021 (model TG01-1442NO)....det er enda senere enn om man bestiller den i dag. Hyggelig å se at flere har sending på vei. Bestilt og betalt rett over midnatt 11 mars. 

Lenke til kommentar
Mala skrev (1 minutt siden):

Han er rimelig seriøs med føring av dette mining styret har jeg fått inntrykk av, ja.  

Ja, jeg bare lurte jeg altså, er nok flere som kommer til å gå på en smell, til neste år om de ikke fører det opp på selvangivelsen og plutselig er det mye penger på konto man ikke kan redegjøre for.

Lenke til kommentar
2 hours ago, starflame said:

Ganske stort problem som veldig få er klar over. Nå som vi får raskere og raskere skjermer er dette er ganske stort issue. Er en grunn til at de som spiller esport velger TN skjermer over IPS og VA. Bildet er mye, mye klarere.

Jeg merker utrolig liten forskjell rundt akkurat det der (hvis det er en forskjell i det hele tatt) fra min gamle Acer Predator 240hz til min nye Samsung G7. 
Og jeg spiller competetive FPS...

Endret av sycho
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...