Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

HåkonN skrev (10 minutter siden):

Hvis dette er "normalt" (hvilket i seg selv ikke er et godt argument for en uetisk handling), hvorfor ble det ikke oppgitt om det i forkant? Og hvorfor er det "kun" Asus vi diskuterer om?

  • Selvsagt "krasjer" systemene på viktige handelsdager (ta i mot ordre klarer systemet derimot.....rart det der). Ironien her er at du kjøper selv et billig grafikk-kort som klarer millioner av instruksjoner per sekund, men å få et ERP system til å håndtere noen tusen ordre over flere minutter er helt umulig i 2020. 😄 
  • Å informere kundene om presis lagerstatus er helt umulig.
  • Å informere kundene om produksjonstakt er helt umulig.
  • Å informere kundene om prioriteringer er helt umulig.
  • Å gå i dialog med kunden om endringer, og gi ut realistisk informasjon som gjør at kunden kan ta et bevisst valg er helt umulig.

Og du vet selvsagt alt dette som er helt umulig *tilfeldigvis* også bidrar til å øke omsetningen til Komplett dramatisk og er en gammel kjent taktikk i de mer obskøne deler av handelsbransjen?

I dag skylder man på "systemkræsj". Unnskyldingen er så bra at den ikke bare får slike som deg til å gå ut å bruke fritiden sin til å forsvare den "stakkars" bedriften som måtte gjennomgå å tjene mange millioner ekstra, men den bidrar til å øke hypen (og derfor mersalget) rundt produktet (flokkementalitet). Og det gjøres null-0 forbedringer til neste store handelsdag, år etter år. 

Markedsføring for dummies.

Hvor ekstremt utrolig naiv går det an å bli egentlig? 🙃

 

Tror du Komplett er den eneste nettbutikken i verden? Asus og de andre produsentene blir sikkert bombadert og maset på av nettbutikker over hele verden. Jeg tror ingen har helt oversikt over noen ting, spesielt ikke en liten bedrift i Sandefjord 8754 kilometer fra Tapei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om kort kommer inn for salg nå kommer jeg mest sannsynlig ikke til å prøve snappe noen opp, mest fordi prisen har steget ganske mye siden jeg bestilte mitt. Fikk attpåtil 10% kode på non-oc TUF kortet mitt så gå opp fra 7200,- til over 9k for samme kort eller litt mer for OC er ikke akkurat verdt det for meg. Har mitt 3070 ventekort enten til jeg får 3080 levert(sikkert på nyåret) eller om jeg klarer få klort til meg et 6800XT ved lansering og third part benchmarks er så bra som AMD fremstilte i presentasjonen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bedrifter styres av beslutningstagere, ikke "gutta på gulvet" som svarer på telefon eller "den han ene kjenner". Beslutningstagere driver bedrifter for å tjene penger, og de har ikke noen varmere følelser for varenr. 5001 enn for varenummer 6001. 

Og beslutningstagere er ofte utdannet innen markedsføring eller økonomi, og er gamle ringrever i bransjen. Sannsynligvis er de verken "gamere" eller koker suppe for hjemløse på fritiden. Ofte rapporterer de til aksjonærer/eiere, og de forstår kun omsetning, kost og margin. Normalt utbetales bonus på grunnlag av leverte tall - ingenting annet. 

Har sittet i ledergrupper i store selskap i ganske mange år, og dette er så UTROLIG velkjent. Og det er ikke slik at man sitter å bevisst konspirer "nå skal vi lure kundene, folkens". Men snarere så unngår man bevisst å snakke om ting eller ta de mest etiske og kundevennlige avgjørelsene i det stille, fordi man vet hvilket økonomisk konsekvens det får den ene eller andre veien. 

Resultatet er at tusenvis kunder betaler og aksepterer forklaringene de får. Et fåtall kunder gjennomskuer det, men ettersom ingen lov er brutt, så blir det like fort glemt som denne forumposten. 

Sånn er livet, men å FORSVARE slik oppførsel har jeg ingenting til overs for. Det har ingenting med de hyggelige kundebehandlerne å gjøre, men beslutningstagerne. Altså de som kan ta ut et formidabelt overskudd for å holde på slik. 

Personlig foretrekker jeg da at pengene mine går til sjappa på hjørnet (dessverre få av de igjen i IT bransjen), eller noen av de mindre underdogs hvis mulig. Også sier jeg min mening i en forumpost som dette i en "stille" protest. Ikke at jeg tror det hjelper noe. 🙂

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (3 minutter siden):

Bedrifter styres av beslutningstagere, ikke "gutta på gulvet" som svarer på telefon eller "den han ene kjenner". Beslutningstagere driver bedrifter for å tjene penger, og de har ikke noen varmere følelser for varenr. 5001 enn for varenummer 6001. 

Og beslutningstagere er ofte utdannet innen markedsføring eller økonomi, og er gamle ringrever i bransjen. Sannsynligvis er de verken "gamere" eller koker suppe for hjemløse på fritiden. Ofte rapporterer de til aksjonærer/eiere, og de forstår kun omsetning, kost og margin. Normalt utbetales bonus på grunnlag av leverte tall - ingenting annet. 

Har sittet i ledergrupper i store selskap i ganske mange år, og dette er så UTROLIG velkjent. Og det er ikke slik at man sitter å bevisst konspirer "nå skal vi lure kundene, folkens". Men snarere så unngår man bevisst å snakke om ting eller ta de mest etiske og kundevennlige avgjørelsene i det stille, fordi man vet hvilket økonomisk konsekvens det får den ene eller andre veien. 

Resultatet er at tusenvis kunder betaler og aksepterer forklaringene de får. Et fåtall kunder gjennomskuer det, men ettersom ingen lov er brutt, så blir det like fort glemt som denne forumposten. 

Sånn er livet, men å FORSVARE slik oppførsel har jeg ingenting til overs for. Det har ingenting med de hyggelige kundebehandlerne å gjøre, men beslutningstagerne. Altså de som kan ta ut et formidabelt overskudd for å holde på slik. 

Personlig foretrekker jeg da at pengene mine går til sjappa på hjørnet (dessverre få av de igjen i IT bransjen), eller noen av de mindre underdogs hvis mulig. Også sier jeg min mening i en forumpost som dette i en "stille" protest. Ikke at jeg tror det hjelper noe. 🙂

 

Jeg forstår ikke at du er så sur på Komplett når dette rammer alle butikker i hele verden som har bestilt Asus ikke OC kort? Er det ikke heller Asus og Nvidia sin feil?

Komplett er også den nettbutikken som har levert desiderst flest kort til norske forbrukere. Hadde vi vært stuck med de mindre butikkene hadde omtrent ingen her i landet fått kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

Tror du Komplett er den eneste nettbutikken i verden? Asus og de andre produsentene blir sikkert bombadert og maset på av nettbutikker over hele verden. Jeg tror ingen har helt oversikt over noen ting, spesielt ikke en liten bedrift i Sandefjord 8754 kilometer fra Tapei.

Det er ikke et argument at det er flere nettbutikker i verden. 

Spørsmålet er heller om du tror Asus ikke kjenner sin egen produksjonstakt og ikke har KAM`er som har direktekontakt med butikken. Deres primære oppgave er nettopp å holde informasjonsflyt og ha kontroll på prising og leveringstid.  

Neste spørsmål er om du tror ikke store selskap eller nettbutikker som Asus eller Komplett operer med en ordrereserve. At dette er små bakgårdsbedrifter som blir tatt på senga hver eneste gang, og ikke aner hva de holder på med? 

For en som jobber med dette, vil jeg påstå at det er mye naivitet i denne tråden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke at du er så sur på Komplett når dette rammer alle butikker i hele verden som har bestilt Asus ikke OC kort? Er det ikke heller Asus og Nvidia sin feil?

Komplett er også den nettbutikken som har levert desiderst flest kort til norske forbrukere. Hadde vi vært stuck med de mindre butikkene hadde omtrent ingen her i landet fått kort.

At Asus leverer flest kort til den butikken som selger flest kort, gjør jo ikke handlingene til den butikken noe mer eller mindre etiske.

Hvis du fortsatt ikke "forstår" kritikken når jeg systematisk har satt opp i oversiktlige kulepunkter, og du fortsetter å svare som jeg snakker om helt andre ting (*), så foreslår jeg at vi slutter å sparke denne døde hesten.  

*Avgjørelsen om OC-kort er nok tatt av Asus, ja. Men det endrer ingen av argumentene om Komplett på foregående side. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (3 minutter siden):

Det er ikke et argument at det er flere nettbutikker i verden. 

Spørsmålet er heller om du tror Asus ikke kjenner sin egen produksjonstakt og ikke har KAM`er som har direktekontakt med butikken. Deres primære oppgave er nettopp å holde informasjonsflyt og ha kontroll på prising og leveringstid.  

Neste spørsmål er om du tror ikke store selskap eller nettbutikker som Asus eller Komplett operer med en ordrereserve. At dette er små bakgårdsbedrifter som blir tatt på senga hver eneste gang, og ikke aner hva de holder på med? 

For en som jobber med dette, vil jeg påstå at det er mye naivitet i denne tråden. 

Hvis du jobber med supply chain management så burde du forstå at det ikke finnes noen ordrereserver når etterspørsel overgår tilbud. Problemet var at Nvidia ikke klarte å levere nok. De burde kanskje ha utsatt lanseringen en måned eller to.

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

Hvis du jobber med supply chain management så burde du forstå at det ikke finnes noen ordrereserver når etterspørsel overgår tilbud. Problemet var at Nvidia ikke klarte å levere nok. De burde kanskje ha utsatt lanseringen en måned eller to.

 

Kritikken min går jo ikke på det, som jeg har forsøkt å forklare deg mange ganger nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (27 minutter siden):

De aller fleste slipp fra komplett virker å ha skjedd i tidsrommet 15-18 med noen unntak som har vært eks. i tidsrommet 08-10 ol.

Og for oss som da jobber dagtid, ettermiddag og natt og gjerne 12.5 timers skift dagtid/natt i helger er det da ikke så lett å henge med når man skal legge til søvn og andre gjøre mål inni ligningen 😛 Som da var poenget mitt.

 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av de tvilsomme punktene ved denne lanseringen som jeg har inntrykk (ikke bevis for) at komplett er værst i klassen, er en kunstig høy prisøkning som ble forsvart med valutakurs (som ikke medfører samme prisøkning) på en rekke mindre tiltalende kort/merker som deretter pumpes ut og frustrerte folk betaler overpris for slik at en slipper venting. 

Av prinsipp nekter jeg å kjøpe et kort hvor hovedforkus i produksjon har vært å matche øvrig innredning i et bulgarsk horehus til +20% av prisen jeg har reservert et veldokumentert kort hvor prestasjoner har vært fokus. Aldriiiii! (Med forbehold om famous last words..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Mala said:

Og for oss som da jobber dagtid, ettermiddag og natt og gjerne 12.5 timers skift dagtid/natt i helger er det da ikke så lett å henge med når man skal legge til søvn og andre gjøre mål inni ligningen 😛

Veldig forståelig, derfor fint at man kan videreformidle ekstra kort man ender opp med her selv om slike innlegg slettes fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Conkey skrev (Akkurat nå):

Et av de tvilsomme punktene ved denne lanseringen som jeg har inntrykk (ikke bevis for) at komplett er værst i klassen, er en kunstig høy prisøkning som ble forsvart med valutakurs (som ikke medfører samme prisøkning) på en rekke mindre tiltalende kort/merker som deretter pumpes ut og frustrerte folk betaler overpris for slik at en slipper venting. 

Av prinsipp nekter jeg å kjøpe et kort hvor hovedforkus i produksjon har vært å matche øvrig innredning i et bulgarsk horehus til +20% av prisen jeg har reservert et veldokumentert kort hvor prestasjoner har vært fokus. Aldriiiii! (Med forbehold om famous last words..)

Det er fint flere Palit Gamerock til oss andre 😂

Lenke til kommentar
Mala skrev (Akkurat nå):

Og for oss som da jobber dagtid, ettermiddag og natt og gjerne 12.5 timers skift dagtid/natt i helger er det da ikke så lett å henge med når man skal legge til søvn og andre gjøre mål inni ligningen 😛

Generelt synes jeg det har vært utfordrende med en 08-1530 jobb hvor jeg, ehh faktisk jobber mens jeg er der å følge med på annet enn sjansene som har gått forbi. (Men det er mitt problem, og ditt)

Lenke til kommentar
Conkey skrev (2 minutter siden):

Generelt synes jeg det har vært utfordrende med en 08-1530 jobb hvor jeg, ehh faktisk jobber mens jeg er der å følge med på annet enn sjansene som har gått forbi. (Men det er mitt problem, og ditt)

Ja jeg havner jo midt mellom alle stoler i grunn. Kort tilgjengelig har forsvunnet på sekunder nærmest, med unntak nå med 3070 lanseringen og tilgjengelige 3080 kort som dukket opp nå rett før helgen.

Det merkes vel kanskje at AMD det nå har kommet på banen med sine kort, og folk avbestiller og kanskje er litt mer avventende.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...