Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Dere er bare dårlige ventere. Komplett visst ikke at Asus kun ville produsere OC utgaven. Det er noe Asus bestemte seg for når de så at etterspørselen var så stor. Egentlig logisk, prioritere de kundene som har betalt mest. OC er dyrere.

Varebeholdningen var reell. Det var bare ekstrem etterspørsel. Selv jeg som kjøpte TUF OC var ferdig betalt kl 1501 fikk ikke noe kort før denne uken.

Jeg har ingen problem med å vente på et grafikkort - DET er ikke verdens undergang. Har ventet på HP sitt nye VR headset lenge nå. Med forsinkelser. Uten en klage. HP har derimot vært flinke til å kommunisere ut om ventetid og forsinkelser (og årsak). 

Det jeg kritiserer er Komplett`s modus operandi. 

Å plutselig omprioritere den dyrere utgaven kjenner jeg ikke til mange produsenter som gjør (bil, kjøkken eller grafikkort). Dette valget ble i det skjulte tatt i etterkant, og er kun "logisk" for å øke omsetningen. Et visst antall kunder vil avbestille på grunn av lang leveringstid og det mest økonomiske (men ikke redelige) er følgelig:

  • Prioritere de dyreste kortene for å øke omsetningen, og gi blaffen i ventelister. Noen hundrelapper per kort virker ikke mye, men gang det opp med antall kort....
  • Lyve til kundene om leveringsdatoer for å prøve å la de leve i håpet så lenge som mulig. ASUS vet selvsagt utmerket godt produksjonstakten og etterspørselen. Komplett er bondefanget uansett. Enten så vet de dette og lyver. Eller så vet de det ikke, og lyver. 

At DU nå får kort før de som var raskere enn deg, og derfor er fornøyd, endrer vel ikke noe av dette, gjør det vel? Tipper du hadde vært en "dårlig venter" også om du nå fikk en epost om at kortet ditt var flyttet til Mars fordi ASUS og Komplett nå skulle prioritere STRIX. 😉

Varebeholdningen var ikke reell. 5 minutter etter jeg bestilte så var det 50+ på lager. De hadde nok hundrevis av bestillinger da, om ikke tusen jf. ordrenr. Ikke bare det, DE visste jo det enorme trykket som kom til å komme.....og produksjonstakten. Den informasjonen var der, for Nvidia, Asus og Komplett. 

Men ikke for kunden. Bevisst ikke for kunden. 

Vi forbrukere bør si i fra når butikker holder på slik. Det gjør vi med lommeboken. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Igjen det er Asus som har prioritert OC kort, ikke Komplett. Dette er helt normalt ved stor etterspørsel da vil noen få heldig få varen først men de fleste må vente lenger. Lagerbeholdningen på Komplett har aldri vært i real time. De hadde mer trøkk en på Black Friday rundt kl 15 lanseringsdagen, hele ordre/lager systemet krasjet. Så det er ikke overaskende at mange fikk feil lagerstatus da de bestilte.

Det har kommet nye ikke ASUS 3080 kort til salgs nesten hver uke på Komplett hvis man følger med.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Det har kommet nye ikke ASUS 3080 kort til salgs nesten hver uke på Komplett hvis man følger med.

Mener du mulighet til å stille seg i kø?
Vi som bestilte få minutter etter lansering har fortsatt leveringsdato januar 2021.

Lenke til kommentar
=Øyvind= skrev (1 minutt siden):

Mener du mulighet til å stille seg i kø?
Vi som bestilte få minutter etter lansering har fortsatt leveringsdato januar 2021.

Nei nye kort, de ikke har hatt forhåndsbestillinger på eller har til overs.

Disse var på salg på fredag. Fikk varsel på epost.

https://www.komplett.no/product/1171800/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-3080-gamerock

https://www.komplett.no/product/1171797/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-3080-gamerock-oc

Ellers så er det god tilgang på RTX 3090 kort med levering nå i november.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Dere er bare dårlige ventere. Komplett visst ikke at Asus kun ville produsere OC utgaven. Det er noe Asus bestemte seg for når de så at etterspørselen var så stor. Egentlig logisk, prioritere de kundene som har betalt mest. OC er dyrere.

Varebeholdningen var reell. Det var bare ekstrem etterspørsel. Selv jeg som kjøpte TUF OC var ferdig betalt kl 1501 fikk ikke noe kort før denne uken.

I grunn var det heller ikke et spørsmål om hvem som betalte mest men kun ned til at Chip binning kvalifiserte til OC modellene. Det er da helt naturlig å ikke bruke disse til non-OC. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De sendte meg 3070 kortet fra lanseringen nå, så det er så lang tid det tar å sende fra lager på komplett for øyeblikket. Nå får jeg tydeligvis et msi 2x kort fra proshop og Palit GamingPro kort fra komplett. Palit kortet er treigere på papiret, 500kr dyrere, men har 3x kjøler. Ser kanskje litt kulere ut enn MSIen. Hvilket tror folket er best? 

Endret av Vegard_G
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (20 minutter siden):

Nei nye kort, de ikke har hatt forhåndsbestillinger på eller har til overs.

Disse var på salg på fredag. Fikk varsel på epost.

https://www.komplett.no/product/1171800/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-3080-gamerock

https://www.komplett.no/product/1171797/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-3080-gamerock-oc

Ellers så er det god tilgang på RTX 3090 kort med levering nå i november.

 

Hjelper ikke med "god tilgang" på 3090 når det er 3080 man skal ha 😛 3090 er nisje og ett ekstremt dårlig kjøp for de aller fleste som bare skal spille.

Men det begynner å bli mer fart på sakene nå ja, jeg hadde selv mulighet til noen av de kortene som ble tilgjengelig på fredag, men da var allerede ett 3070 vente kort på vei. Så fjerna de fra handlekurven. 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard_G skrev (5 minutter siden):

De sendte meg 3070 kortet fra lanseringen nå, så det er så lang tid det tar å sende fra lager på komplett for øyeblikket. Nå får jeg tydeligvis et msi 2x kort fra proshop og Palit GamingPro kort fra komplett. Papir kortet er treigere på papiret men har 3x kjøler. Ser kanskje litt kulere ut enn mosen. Hvilket tror folket er best? 

Ville beholdt Palit med 3x kjøler.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mala said:

Hjelper ikke med "god tilgang" på 3090 når det er 3080 man skal ha 😛 3090 er nisje og ett ekstremt dårlig kjøp for de aller fleste som bare skal spille

Har ikke vært så vanskelig å skaffe kort om man følger litt med tbh. Ja, tuf non oc ser ikke ut til å eksistere og jeg gikk selv på den blemmen.

Har scrollet flere nettbutikker med stock på diverse kort siden lansering og det koker egentlig ned til at jeg etterhvert kunne begynne å velge hvilke modeller jeg kunne tenke meg. 

Likefullt så har jeg hatt 3080 Gamingpro og Phoenix GS samt 3090 TUF OC. Over helgen får jeg Strix OC. 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

I grunn var det heller ikke et spørsmål om hvem som betalte mest men kun ned til at Chip binning kvalifiserte til OC modellene. Det er da helt naturlig å ikke bruke disse til non-OC. 

Jeg er ganske sikker på at du finner akkurat samme kategori(bin) av GPUen i TUF OC og non-OC modellene. Derimot er det heller kategori(bin) som skiller hvilke die som ender opp i 3090 vs 3080.

Sitat

Explainer: What Is Chip Binning?

Hitting the Silicon Lottery Jackpot

https://www.techspot.com/article/2039-chip-binning/

Sitat

NVIDIA To Stop Differentiation of Better Binned A-dies for AIB Factory Overclocked Cards

A report from Tom's Hardware.de claims that multiple industry sources have confirmed that NVIDIA will stop offering higher-binned, differentiated A-dies of their Turing silicon. If you'll remember, the company introduced specific A-binned chips for AIB partners to ship with factory overclocks to customers, due to their higher overclockability - and likely, better power consumption profile - when compared to non A-binned dies. This practice was reserved to the company's best, though, in the form of the TU104-400A-A1 die (compared to the TU104-400-A1 dies used in non-overclocked versions of AIB graphics cards). The company is now seemingly killing this practice by offering a one-off Turing die with no such limitations.

This move by NVIDIA - on which we reported firsthand here at TPU - was likely a solution to somewhat less than ideal yields for its TU-104 chips, ensuring partners could provide the best experience to users who were willing to pay the most. The fact of the matter is that AIB partners were locked out of overclocking non-A dies should they acquire them (which were going for less than their higher-binned A-cousins), though the end-user would not see such a limitation - besides the one imposed by the expectedly less capable dies present on those non factory-OC'd cards.

https://www.techpowerup.com/255164/nvidia-to-stop-differentiation-of-better-binned-a-dies-for-aib-factory-overclocked-cards

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (59 minutter siden):

Igjen det er Asus som har prioritert OC kort, ikke Komplett. Dette er helt normalt ved stor etterspørsel da vil noen få heldig få varen først men de fleste må vente lenger. Lagerbeholdningen på Komplett har aldri vært i real time. De hadde mer trøkk en på Black Friday rundt kl 15 lanseringsdagen, hele ordre/lager systemet krasjet. Så det er ikke overaskende at mange fikk feil lagerstatus da de bestilte.

Det har kommet nye ikke ASUS 3080 kort til salgs nesten hver uke på Komplett hvis man følger med.

Hvis dette er "normalt" (hvilket i seg selv ikke er et godt argument for en uetisk handling), hvorfor ble det ikke oppgitt om det i forkant? Og hvorfor er det "kun" Asus vi diskuterer om?

  • Selvsagt "krasjer" systemene på viktige handelsdager (ta i mot ordre klarer systemet derimot.....rart det der). Ironien her er at du kjøper selv et billig grafikk-kort som klarer millioner av instruksjoner per sekund, men å få et ERP system til å håndtere noen tusen ordre over flere minutter er helt umulig i 2020. 😄 
  • Å informere kundene om presis lagerstatus er helt umulig.
  • Å informere kundene om produksjonstakt er helt umulig.
  • Å informere kundene om prioriteringer er helt umulig.
  • Å gå i dialog med kunden om endringer, og gi ut realistisk informasjon som gjør at kunden kan ta et bevisst valg er helt umulig.

Og du vet selvsagt alt dette som er helt umulig *tilfeldigvis* også bidrar til å øke omsetningen til Komplett dramatisk og er en gammel kjent taktikk i de mer obskøne deler av handelsbransjen?

I dag skylder man på "systemkræsj". Unnskyldingen er så bra at den ikke bare får slike som deg til å gå ut å bruke fritiden sin til å forsvare den "stakkars" bedriften som måtte gjennomgå å tjene mange millioner ekstra, men den bidrar til å øke hypen (og derfor mersalget) rundt produktet (flokkementalitet). Og det gjøres null-0 forbedringer til neste store handelsdag, år etter år. 

Markedsføring for dummies.

Hvor ekstremt utrolig naiv går det an å bli egentlig? 🙃

 

Endret av HåkonN
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke noen på Komplett bryr seg like mye om skjermkort som det folk i denne tråden gjør. Det er liksom noen roboter, noen dudes på et kontor og så går det som det går. Kanskje ikke helt sånn, men heller mer mot det enn en global konspirasjon for å lure basement dwellers med dype lommer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...