Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

(1) Kan du konkret påstå at alle gjere det? (2)  ..fordi det er moro? Eg veit ikkje. Det er veldig opent spørsmål du kjem med.

Så og si alle skriker eller stønner under start. Og årsaken er påvirkningen aksellerasjonskreftene har på kroppen. Og jeg har til gode å se 90 åringer der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg prøvde å spøre her tidligere hva man mente var den mest trafikksikre aksellerasjonen. Det kom ingen fornuftige svar. Da forsøker jeg igjen, hva er for mye, passe og for lite aksellerasjon? f.eks 0-100 specs.

I min verden er det ikke noe som heter for mye når det gjelder akselerasjon :)

Idag gjør vel "alle" såkalte "familiebiler" 0-100 på 10sec eller bedre.
Med elbiler,...ikke minst Tesla.. er vel 0-100 på 4 til 6sec helt dagligdags.

Når jeg fikk "lappen" i 1977 og fikk kjøre "pappas bil"... en 73' Renault 12 L med svimlende 52hk og 0-100 på ca 17sek.. så var det om å gjøre å ta rivstarter overalt..
Jeg synes den gikk godt nok og kjørte forbi alt og alle når jeg og broder reiste nordover hver sommer (i noen år etter fylt 18).

Så da har du mitt svar....

0-100 på 17sek og 52hk... noe mer "trenger" man ikke...

:D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (11 minutter siden):

Av samme grunn som at "alle" plystrer og skriker på teite TV-show.. Det er slik folk flest gjør. Der er normale... jeg vil ikke påstå at jeg er det. :)
 

Fordi det kiler i magen og i pungen kanskje . ?
Aká man blir veldig fysisk påvirket.
Mange må også holde seg fast i sikringen de har over brystet.
Å påstå at normale folk er helt uanfektet fysisk og ikke kjenner noe blir bare for dumt.

Helt klart en markant distraksjon om man samtidig er fører av en bil på offentlig vei.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Ja det finns masse bevis. Er vitneutsagn tilstrekkelig ?

Ikke i det hele tatt. Hyler ikke av aksen, kan hende jeg holder litt inni meg når lupene kommer og man kjører inn i de kraftige svingene.

Tipper de fleste skriker av en kombinasjon uvant med rask aks, en viss frykt og forventningsfryd og fordi det "forventes" på berg og dalbaner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:

Du angriper dette på feil måte. Det er ingen som skal nekte deg å kose deg med Plaid. Problemet er at med elbilene så vil antall mennesker med en masse hestekrefter øke enormt ute på veiene. Rett og slett fordi det er ekstremt enkelt å tilby høy effekt med dem. Dermed kan det være lurt å finne regler som begrenser dem der de ikke trenger effekten. Skole-områder og bysentrum som eksempler, samt mellom boligområder der det ofte er 30km/t. 

På landeveier og motorveier så støtter jeg da at du får leke deg så mye du vil med disse 1,100 hestekreftene. Altså steder med >80km/t så kan slikt være fritt. Mens under så burde man ikke ha noen god grunn til å ha så mye hester. Det tar altså >1 sekund med rullende start å knuse alt av regler og risikere alt rundt oss. Et nys med tung fot og du er oppe over 100 km/t i 50 zona. 

Nei det er ikke min virkelighet det er feil med. Det som blir feil er hvordan enkelte griper og knuger ethvert "argument" mot elbiler. I årevis var hengerfeste et must, så var det minst 1000 km rekkevidde og nå er det altså antall hestekrefter som er så skyhøyt at det gjør elbiler livsfarlige. Selv om ICE superbiler har vært å få med oppmot 1600 hk i årevis så er det straks elbiler runder 1000 hk endel som ønsker forbud, snakker om hvor farlige bilene blir osv. Du er en av dem, og også i dette innlegget så er din løsning at vi må finne måter som kan senke effekten feks i 30 soner. Nei vi trenger ikke gjøre en dritt - det er en fuckings 30 sone.

Om folk kjører som gærninger i 30 sone så må politiet stoppe disse gærningene, da er ikke løsningen å tenke at vi må implementere geo fencing eller forbud. osv. Det du ønsker å løse med inngripende tekniske løsninger, evt. få vekk med forbud er faktisk alt dekke grundig. Du kan faktisk få løsningen i bokform, lese den på nett eller i blindeskrift for de som trenger det. Løsningen som gjør alt dere ønsker heter Vegtrafikkloven og dekker inn alle tilfeller også biler med 1000 hk, 5000 hk, skoleveier, tettbygde strøk, lyskryss etc. Du må gjerne lese § 3 i vegtrafikkloven ekstra nøye og forsøke å se hvordan den allerede dekker inn og kontrollerer alt det du så gjerne ønsker å forby eller strupe. Om det er andre i tråden som ikke selv har førerkort eller som har jukset på førerprøven feks med stedfortreder så kan jeg opplyse om at enhver bilist har fått innføring i §3 i kjøreopplæringen, og at enkeltvedtak eller inngripende tekniske løsninger faktisk blir meningsløst. For det dere forsøker løse, er allerede løst, gjennom vegtrafikkloven. Og enhver bilist med gyldig førerkort kjenner begrensningene i vtfl. 

Det nytter faktisk ikke å diskutere elbiler når tråder forpestes med den type argumenter for det er jo ikke annet enn rent el-bil hat eller ryggmarksrefleks mot alt nytt eller vegring mot endring. 

Jeg sa det egentlig i forrige post, og jeg gjentar det nå. Jeg må bare rygge og skygge for dette blir for min del helt meningsløst å fortsette å diskutere. Det ble nesten to sider i tråden som mer eller mindre handlet om hvor livsfarlig elbiler er, pedalforvirring og hvor galt det kommer til å gå fremover takket være elbiler. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:

Den mest trafikksikre akselerasjonen er jo 0-100 km/t rundt normale tider vi er vært vandt med i mange år. 10 sekunder ellernoe? Over tid med nye elbiler så vil man jo bli vandt med et nytt segment. Det gjelder for folk bak rattet, og menneskene som går rundt på gaten. 

Når man som fotgjenger så en sportsbil, så forventet man at den kunne nå deg iløpet av X sekunder fra Y avstand. Nå idag så kan en teoretisk elbil som ser ut som en konebil slå disse tidene, og man kan risikere å starte og gå over fotgjengerfeltet basert på gammel "muskelhukommelse" og automatikk fra gamle antagelser og dermed stå i veien når bilen er der. 

Men over tid, så burde folk lære at elbilene har en annen natur og fører seg annerledes på veiene med andre egenskaper. Men 5-6 sekunder kanskje til 100 km/t på områder med 60 fartsgrenser og under? 

 

Du argumenterer nå ut i fra forskjellige worst case scenarioer som kun spiller inne i ditt eget hode. Det at noen krysser en gate på fotgjengerovergang er ikke livsfarlig selv om fotgjengeren ikke ser forskjell på konebiler og sportsbiler. Det er bilføreren som har vikeplikt og som skal stoppe. 

Vet ikke om du har lappen selv, men vi som har gjennomført opplæring til førerkortet har vært gjennom alt slikt. Så vi vet at vi skal og må stoppe for kryssende fotgjengere. Den plikten er absolutt og gjelder uansett antall hestekrefter, og heller ikke farge på lakken eller antall hjul på kjøretøyet gir fritak for å følge regelen. Brudd straffes med store bøter or worse i grove tilfeller. 

Du er ikke alene i tråden om å argumentere på denne måten, og det at dere spyr ut tøv som dette det forsøpler faktisk tråden. 

Kanskje man bare må lete seg gjennom "settinger" for forumet og starte med å legge til nicks på ignore listen? For det ser jo ikke ut til at moderatorene klarer å henge på den "innleggstakten" du har valgt. Innleggene dine ble rapportert, og det er virkelig trist at en må gå til det skritt å sende en klage på meddebattanter men nå er det gjort og skjer det ikke noe så bare velger jeg å ikke lese mer av tøvet ditt. Kanskje burde jeg trekt fram minst en annen bruker (ja deg syar..) her for du er jo ikke alene. Men folk har vel fått det med seg. 

Og nå skal jeg trekke meg tilbake, tenke grundig over egne reaksjonsmønstre og hva jeg kan gjøre for å i fremtiden unngå å falle for forum-tøv som dette. For jeg tror jo ikke at du oppriktig mener det du skriver i slike poster, jeg tror vel egentlig at du bare "ypper til bråk" fordi du liker å krangle eller trives med å slenge ut "argumenter" - for alt jeg vet bruker du kanskje masse tid på tenke ut alle mulige scenarioer som kan fremme dit syn og velger nøye de aller værste?. Og her bet jeg på og lot meg fyre opp. Et dårlig valg av meg, jeg burde klart å overse dine mest tullete innlegg, men gjorde altså ikke det. Så årsaken til det skal jeg reflektere over før jeg sovner. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Hvordan er det med kreftene i revers på motorsterke biler? Går de like raskt bakover? Husker at min far hadde en bil som gikk over 70km/t i revers. Alle rede ved 70 kreves rimelig stødig styring. Men gøy var det!

Det er i hvert fall ikke mye krefter i en Tesla i revers. Det begrenses kraftig av motorstyringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):
TL1000S skrev (19 timer siden):

Det har du helt rett i.

Likevel synes jeg at slike "leketøy" (på to eller flere hjul) er "meningen med livet". :D

Støttes. Vi trenger litt krydder i livet. Tenk over det, hvor deilig er det ikke å sitt eget "tivoli" stående i garasjen? Kan sikkert gjøre selv de tøffeste mandager til en god start på uken og snu dårlig humør til rent solskinn. 

Vi som har en morsom motorsykkel stående klar i garasjen har jo nettopp det. :cry: Jeg kunne ikke tenkt meg å være foruten. Har prøvd et par ganger, men har falt tilbake på det uunnværlige. ;) Men nå ble dette helt O.T.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

Nei det er ikke min virkelighet det er feil med. Det som blir feil er hvordan enkelte griper og knuger ethvert "argument" mot elbiler.

Du bekrefter jo bare at du har feil fokus her. Det er ingen som angriper elbiler. De har noen egenskaper som gjør dem overlegne ICEV angående akselerasjon, og vi vil over tid se en bilflåte som er kvikkere enn det folk er vandt med. 

Geo-Fencing og teknologien bak er noe som allerede er under testing, da det uansett skal brukes til å hjelpe autonomi. 

 

bojangles skrev (7 timer siden):

Du argumenterer nå ut i fra forskjellige worst case scenarioer som kun spiller inne i ditt eget hode. Det at noen krysser en gate på fotgjengerovergang er ikke livsfarlig selv om fotgjengeren ikke ser forskjell på konebiler og sportsbiler. Det er bilføreren som har vikeplikt og som skal stoppe. 

Du sier jeg snakker om worst case scenarioer, også hopper du direkte selv inn i ordet "livsfarlig" og kjører ditt eget argument ut i samme linje. Trafikkbildet omhandler absolutt alle folk i trafikken, også gående og syklister. Om gående og syklister gjør gale valg (f.eks gå på rødt fordi de trur de har nok av tid til å gjøre det), så kan det oppstå situasjoner man ikke vil ha, selv om bilsjåføren har et større ansvar totalt sett. 

Har du noen sinne kjørt bil i utlandet? Der vil du se slike situasjoner oftere enn her hjemme, men selv her hjemme så er det noen som ikke orker vente på en "timet" lyskryss her også. Folk sykler og går over pga de selv tolker trafikken til at de kan det. Når bilflåten da plutselig hopper ned noen sekunder i snitt-tid for akselerasjon til 100 km/t, så kan man selvfølgelig erfare farlige situasjoner som resultat. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Har du noen sinne kjørt bil i utlandet? Der vil du se slike situasjoner oftere enn her hjemme, men selv her hjemme så er det noen som ikke orker vente på en "timet" lyskryss her også. Folk sykler og går over pga de selv tolker trafikken til at de kan det. Når bilflåten da plutselig hopper ned noen sekunder i snitt-tid for akselerasjon til 100 km/t, så kan man selvfølgelig erfare farlige situasjoner som resultat. 

Ser ikke på dette som noe særlig problem. Om man krysser på rødt, så har altså bilene grønt. Om bilene har grønt, så er de kanskje allerede oppe i maks lovlig hastighet. Da er det ingen forskjell på biler utifra evnen til akselerasjon.

Forsøker man krysse akkurat i det lyset er i ferd med å skifte, så kan man så klart komme i konflikt med biler som skal akselerere, men det er ganske uproblematisk å justere akselerasjonen i slik at man ikke kommer i en slik konflikt. Det er faktisk de færreste som smeller ned pedalen i bunn ved grønt lys, og personlig sjekker jeg alltid ekstra nøye om det er noen fotgjengere eller biler på vei ut av lyskrysset før jeg gjør det. (Biler som kjører helt på slutten av gult lys er oftere en utfordring. Relativt ofte kan jeg fint smelle inn i siden deres på grønt lys, om jeg ønsket det.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Ser ikke på dette som noe særlig problem. Om man krysser på rødt, så har altså bilene grønt. Om bilene har grønt, så er de kanskje allerede oppe i maks lovlig hastighet. Da er det ingen forskjell på biler utifra evnen til akselerasjon.

Det var en forklaring for å vise til at trafikkbildet er større enn personen bak rattet i biler. Samt det eksisterer doble kryss som kan være grønt for sving til høyre f.eks med rødt rett frem. Altså for en fotgjenger så kan det hende de kikker feil vei for å se om noen biler ankommer. Det å måtte liste opp alle mulige eksempler for å forklare et potensiell nytt farebilde av at hele bilflåten blir betydelig kvikkere uten lyd håper jeg ikke blir nødvendig? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Forsøker man krysse akkurat i det lyset er i ferd med å skifte, så kan man så klart komme i konflikt med biler som skal akselerere, men det er ganske uproblematisk å justere akselerasjonen i slik at man ikke kommer i en slik konflikt.

Si det til personer som er involvert i trafikk-ulykker. "Det burde ha vært enkelt å unngå". Men det skjer til stadighet uansett. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk de færreste som smeller ned pedalen i bunn ved grønt lys

Heldigvis, men det er de færreste som jukser med sikkerhetsbeltet også. Problemet er at man ikke får luket bort alt. Ergo må man designe seg rundt problemet og løse det på andre måter enn å stole på at mennesket gjør alt riktig. For det gjør dem beviselig ikke. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Si det til personer som er involvert i trafikk-ulykker. "Det burde ha vært enkelt å unngå". Men det skjer til stadighet uansett. 

Ikke veldig ofte, så vidt jeg har fått med meg. De dødsulykkene jeg kan huske har vært ved større kjøretøy som foretar en sving i lyskryss der fotgjengere og biler har grønt samtidig. (Altså ikke grønn pil ved sving, bare grønt lys.) Sjåførene har rett og slett ikke sett fotgjengerne og kjørt de ned. Dette har altså ingenting med akselerasjonsevne å gjøre.

10 minutes ago, oophus3do said:

Heldigvis, men det er de færreste som jukser med sikkerhetsbeltet også. Problemet er at man ikke får luket bort alt. Ergo må man designe seg rundt problemet og løse det på andre måter enn å stole på at mennesket gjør alt riktig. For det gjør dem beviselig ikke. 

Hvorfor skulle man luke det ut? Det er helt lovlig å smelle gasspedalen i bunn ved grønt lys, så lenge det ikke medfører fare. Altså man må se seg om og ikke gjøre en burnout e.l.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Ikke veldig ofte, så vidt jeg har fått med meg.

Selvfølgelig ikke! Men det en må se på er om antallet øker om bilene i bilflåten blir sprekere. Trur du det er sannsynlig? Skal man vente på å sjekke om antallet øker før man justerer seg, eller er det bedre å finne muligheter nå, og justere etter man har fått datapunkter på om betydelig høyere akselerasjon kan være farlig eller ikke? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skulle man luke det ut? Det er helt lovlig å smelle gasspedalen i bunn ved grønt lys, så lenge det ikke medfører fare. Altså man må se seg om og ikke gjøre en burnout e.l.

Fordi det er ingen som trenger 1,000hk ut av et grønt lys. For å gjøre det enkelt:

Om alle bilene på kloden ble erstattet med biler med 1,000hk og 0-100 på 2 sekunder, der du vet at noen av dem ønsker å leke med å presse wattpedalen i bunn ut av grønt lys. Er sjansen større eller mindre for uhell vs dagens bilflåte? Er svaret ditt ja, så ser du jo grunnen til å justere oss. Det vil aldri være slik at alle biler vil ha 1k hk, men den økte sjansen for risiko vil altså være mellom dette ekstreme tilfellet, til dagens situasjon der snittbilen kanskje klarer 0-100 på 10+ sekunder - og sjansen er økt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...