Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (2 minutter siden):

@Snowleopard Dette gjør man med alle prøvekjøringer av hvilken som helst Tesla, inkludert Model 3. Det er i alle fall slik de gjør det i Showroomet i Drammen :)

Da har de endret siden jeg tittet innom, for ikke-P-modell kunne jeg visstnok prøve uten "ledsager".

Avsto fra å prøve fordi jeg akkurat da hadde krystallsyken og ikke skulle kjøre bil, men måtte ut av huset og de værste symptomene hadde gitt seg slik at jeg ikke så ut som en full alkis da jeg gikk, og forhandleren er i gangavstand herifra. Det var derfor et greit må for turen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (4 minutter siden):

"Big Data" og monitorering kommer bare til å bli en større og større sak, så hvorfor ikke bare utnytte seg av dette til slike systemer? Geo-Fencing for PHEV's blir jo startet utnyttes for å fordre at elmotoren i større grad utnyttes i byene, så et slikt system burde være greit å innføre for BEV's også for de som har 200-300+ hk?


 

Det er jo tildels en annen diskusjon. Da kan man samtidig sperre den for fartsressursene på alle steder, forutenom Autobahn og lukkede baner/områder. Men vil vi egentlig ha det i bruk som "Silent Police"?

Jeg er med på tanken om å begrense ved skolevei, og for å hinte til bil om å "go green", men en generell knebling av bil? Skal man da ha mulighet til å melde fra om oppheving av begrensning om man er i nødsituasjon og ikke kan vente på ambulanse, men må kjøre til sykehus snarest mulig for å forsøke å redde liv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Det er jo tildels en annen diskusjon. Da kan man samtidig sperre den for fartsressursene på alle steder, forutenom Autobahn og lukkede baner/områder. Men vil vi egentlig ha det i bruk som "Silent Police"?

Kan jo være greit å være litt mer ballanserte? Selv om man innfører lover og regler for å gjøre byene bedre med PHEV's, så trenger det jo ikke bety at man drar det så langt. 200-300 hk i en by må da være tilstrekkelig? Eventuelt så får man innføre grensene inn under bilens autonomi, der den selv gir tilgang til hestekrefter basert på tolkningen av sine omgivelser.

Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg er med på tanken om å begrense ved skolevei, og for å hinte til bil om å "go green", men en generell knebling av bil?

Det vil jo ikke være annerledes om du støtter dette ved skoleveier, mens du ikke støtter det midt i by-sentrum? Det er jo samme teknologi og fremgangsmåte for "kneblingen" av bilens tilgjengelige hestekrefter basert på lokasjonen man befinner seg på? 

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Skal man da ha mulighet til å melde fra om oppheving av begrensning om man er i nødsituasjon og ikke kan vente på ambulanse, men må kjøre til sykehus snarest mulig for å forsøke å redde liv?

En SOS knapp er påbudt, så den kan jo være linket til dette f.eks? Dog det å ligge sidelengs med tusenvis av hestekrefter trenger man ikke selv om kona er i elefte time før kidden kommer. ^^ 

Altså det burde være mulig å ha en diskusjon der man finner gode middelveier fremfor å direkte hoppe til "worst case" scenarioer for måter å implementere slikt på. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Kan jo være greit å være litt mer ballanserte? Selv om man innfører lover og regler for å gjøre byene bedre med PHEV's, så trenger det jo ikke bety at man drar det så langt. 200-300 hk i en by må da være tilstrekkelig? Eventuelt så får man innføre grensene inn under bilens autonomi, der den selv gir tilgang til hestekrefter basert på tolkningen av sine omgivelser.

Det var en betraktining, ikke en påstand eller mening. Så hvor kom den om å være balansert eller ikke, inn?

oophus3do skrev (13 minutter siden):

Det vil jo ikke være annerledes om du støtter dette ved skoleveier, mens du ikke støtter det midt i by-sentrum? Det er jo samme teknologi og fremgangsmåte for "kneblingen" av bilens tilgjengelige hestekrefter basert på lokasjonen man befinner seg på? 

Vi har ekstra tiltak ved skoler for å beskytte de mest sårbare av de myke trafikantene, som ikke alltid evner selv å vurdere i tide at det kommer en gærning. Jeg er derfor åpen for et unntak i slike områder.

oophus3do skrev (13 minutter siden):

En SOS knapp er påbudt, så den kan jo være linket til dette f.eks? Dog det å ligge sidelengs med tusenvis av hestekrefter trenger man ikke selv om kona er i elefte time før kidden kommer. ^^ 

Det er selvsagt en mulighet til å implementere den der, men den er for lett å komme seg unna, så det tror jeg neppe blir gjennomført. Tipper dette må via en trafikkoperatør eller nødetatsamtale, som i tilfelle har mulighet til å justere/oppheve grensene.

oophus3do skrev (13 minutter siden):

Altså det burde være mulig å ha en diskusjon der man finner gode middelveier fremfor å direkte hoppe til "worst case" scenarioer for måter å implementere slikt på. 

Igjen, det var en betraktning, ikke en mening eller påstand. Men ser du selv velger å tolke det på værste mulige måte. Dog ikke overrasket, men vær så snill å ikke hoppe i forsvars eller angrepsposisjon ved første antydning til noe du ikke er enig i. Da er det lettere å oppnå den åpne diskusjonen du etterspør her.

Endret av Snowleopard
Ene sitatet kom dobbelt opp, så duplikatet ble fjernet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Vi har ekstra tiltak ved skoler for å beskytte de mest sårbare av de myke trafikantene, som ikke alltid evner selv å vurdere i tide at det kommer en gærning. Jeg er derfor åpen for et unntak i slike områder.

Det ansvaret har vi overalt. Spesielt når elbilene som har sin egenskap med øyeblikkelig akselerasjon uten lyd blir mer og mer normalt, der de lett kan produsere 1,000hk. 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Det er selvsagt en mulighet til å implementere den der, men den er for lett å komme seg unna, så det tror jeg neppe blir gjennomført. Tipper dette må via en trafikkoperatør eller nødetatsamtale, som i tilfelle har mulighet til å justere/oppheve grensene.

Det blir umulig å finne på systemer som ikke kan omgåes. Løsningen blir isåfall å gjøre det man alltids har gjort. Bøtlegg folk uten setebelte, folk med trimmede mopeder, og de som kjører uten hjelm på motorsykkelen. Trykker man på SOS knappen for å kun herje, der man har fjernet forbindelsen for knappen opp mot hjelpesentralen, så har man herjet med bilen med enormt overlegg, og bøtene kan være tilsvarende. 

 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det ansvaret har vi overalt. Spesielt når elbilene som har sin egenskap med øyeblikkelig akselerasjon uten lyd blir mer og mer normalt, der de lett kan produsere 1,000hk. 

Javisst, veitrafikkloven gjelder så godt som overalt, til og med på privat vei/område, noe som kanskje ikke alle er klar over. Men nå er VESS obligatorisk, og ikke mulig å slå av på nye biler, så lydløs vil de ikke være. Men det er riktignok ikke samme bråket som fra V12-motoren, selv om dekkstøy kan fort bli merkbart her.

Men på disse sonene rundt skolene finnes det ekstra mange av de sårbare. Det som forøvrig er interessant fenomen, er at i mange tilfeller er den største faren stressede foreldre av begge kjønn, og kvinner er relativt godt representert her. Så en eventuell geo-fencing burde defor gjelde alle biler, og ikke bare hyperraske biler.

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det blir umulig å finne på systemer som ikke kan omgåes. Løsningen blir isåfall å gjøre det man alltids har gjort. Bøtlegg folk uten setebelte, folk med trimmede mopeder, og de som kjører uten hjelm på motorsykkelen. Trykker man på SOS knappen for å kun herje, der man har fjernet forbindelsen for knappen opp mot hjelpesentralen, så har man herjet med bilen med enormt overlegg, og bøtene kan være tilsvarende. 

Ba ikke om noe uomgåelig system, fordi jeg er fullstendig klar over at det finnes ikke. Men det er fullt mulig å gjøre det så problematisk at en liten quickfix ikke er tilstrekkelig. Og ja, aktive forsøk på å tukle med disse burde selvsagt være så detekterbare som mulig, og ha en høy strafferamme.

En tilleggsbetraktning er dog forholdsmessighet. Straffer for forseelser med bil er ikke i tilstrekkelig grad satt forholdsmessig i straffenivå med langt mer alvorlig kriminalitet. Det er derfor ikke like greit å sette høye straffenivåer uten å vekte dette mot annen straffbar handling. Det utfordrer rettferdighetssansen til flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Men på disse sonene rundt skolene finnes det ekstra mange av de sårbare. Det som forøvrig er interessant fenomen, er at i mange tilfeller er den største faren stressede foreldre av begge kjønn, og kvinner er relativt godt representert her. Så en eventuell geo-fencing burde defor gjelde alle biler, og ikke bare hyperraske biler.

Jaja, selvfølgelig. Jeg forventer at Geo-Fencing blir en ting for absolutt alle biler, og det å utvikle dette først ved skolevei er allerede igang her og der for pilotprosjekter. Trur Volvo var inkludert i en av dem? 

Den teknologien kan forsåvidt erstatte bomveier, og være betydelig mer flytende for prisingen gjennom årstidene og klokkeslettene. 

 

Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Ba ikke om noe uomgåelig system, fordi jeg er fullstendig klar over at det finnes ikke. Men det er fullt mulig å gjøre det så problematisk at en liten quickfix ikke er tilstrekkelig. Og ja, aktive forsøk på å tukle med disse burde selvsagt være så detekterbare som mulig, og ha en høy strafferamme.

Teknologien vil bli brukt for autonomi uansett, så om man hacker dette, så er man allerede skyldig i potensielt uaktsomt forsøk på drap. Det å inkludere hestekrefter for biler ser jeg ikke på som noen større utfordring enn at bilene selv justerer opp og ned fartsgrenser basert på f.eks tids tid ved skoleveier, som altså er noe som blir testet nå. 

 

Snowleopard skrev (9 minutter siden):

En tilleggsbetraktning er dog forholdsmessighet. Straffer for forseelser med bil er ikke i tilstrekkelig grad satt forholdsmessig i straffenivå med langt mer alvorlig kriminalitet. Det er derfor ikke like greit å sette høye straffenivåer uten å vekte dette mot annen straffbar handling. Det utfordrer rettferdighetssansen til flere.

Jeg trur nok det skal mer til enn å tukle med en knapp, når man har infrastruktur som uansett "snakker" med bilene. Går man aktivt inn for å kødde til dette systemet, så leker man altså potensielt med liv og død, siden systemet også skal inkluderes autonomi. Ergo så burde strafferammen være rimelig høye her. En må kaste på noen nuller og år fra normal "hacking", når man hacker noe som berører ting i fart. Det ville vært det samme som å hacke fly for å justere deres kontrollenheter og hastigheter. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
9 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Et av de større faremomentene ved mer krefter er at konsekvensene med pedalforvirring blir større. Tråkker man på gass i stedet for brems i et par sekunder, så har man allerede nok fart til å kjøre gjennom noen vegger. Manuellgirbiler har også det at man må aktivt inn å bytte gir for å få høyere hastighet, noe som reduserer konsekvensene.

Her hjelper det egentlig lite med selvkontroll. Og selv erfaring er av begrenset nytte. Både yngre og eldre opplever pedalforvirring. De som er minst utsatt er de som har mye erfaring uten å være eldre. Men alle kan oppleve det.

Tesla har en sikkerhetsfunksjon "obstacle-aware acceleration", som detekterer om man har noe foran bilen og reduserer kreftene, men det er ikke en perfekt løsning. Det beste hadde kanskje vært å jobbe med å forbedre dette, og kanskje som foreslått ha noen slags GPS-basert effekt-sperre. Det hadde faktisk hjulpet å ha maks 0-100 km/t på 10 sekunder i en 50 meter radius av garasjen sin, eksempelvis. (De aller fleste tilfeller av pedalforvirring skjer i forbindelse med parkering, og man parkerer som oftest hjemme.)

Edit: Faktisk et system som ville være svært bra for å begrense konsekvensene av pedalforvirring er en automatisk opprettelse av en 50 meters sone med begrenset ytelse på hvert eneste sted bilen registrerer at man parkerer. Innen en uke ellr to fra man begynner å kjøre bilen vil trolig 99+% av alle parkeringer foregå i en sone med begrenset ytelse, samtidig som det faktiske arealet med begrenset ytelse er svært lite.

 

Pedalforvirring faktisk? Aldri hørt om det, og viste ikke engang at det var et begrep. Har jo lest om sjuke ting, biler kjørt utenfor kai, eller gjennom vinduet osv og eieren sier i en kommentar at de tråkket på feil pedal. Men helt ærlig så har jeg alltid tenkt at det bare er noe de sier, at det helt sikkert er en annen grunn at bilturen endte slik. Men jaja, så lærte jeg noe nytt idag. Har aldri opplevd å bli pedalforvirret - - og skulle det skje engang i fremtiden så blir det nok sett på som et signal om at tiden er moden for å levere fra seg førerkoret. 

Ved kjøring/sladding/lek på islagt vann så pleide jeg å forsøke å øve på venstrefots bremsing, som er vanlig blant bilsportsutøvere. Om pedalforvirring faktisk er reelt og stort nok problem så burde kanskje venstrefotbremsing bli en del av det kjøreskolene lærer? Selv den mest distre person klarer vel ikke å stable bena så kronglete at de ved en feil tråkker venstrebenet på gasspedalen? Og skulle det skje likevel så er kanskje motoriske og kognitive ferdigheter så redusert at det er best for alle parter at slike personer får TT-kort eller månedskort og slutter helt å kjøre selv. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, TL1000S said:

Det har du helt rett i.

Likevel synes jeg at slike "leketøy" (på to eller flere hjul) er "meningen med livet". :D

 

 

Støttes. Vi trenger litt krydder i livet. Tenk over det, hvor deilig er det ikke å sitt eget "tivoli" stående i garasjen? Kan sikkert gjøre selv de tøffeste mandager til en god start på uken og snu dårlig humør til rent solskinn. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kahuna said:

Fort gjort, også med andre ting enn pedaler. Men med pedaler er problemet at du tråkker på gassen når du *mente* å tråkke på bremsen, så tråkker du bare hardere på gassen fordi inne i ditt hode er jo foten på bremsen.. 

 

 

Nei ærlig talt, fort gjort er det definitivt ikke. Og jeg nekter å tro at det kan skje alle. Det med pedalforvirring må være noe som råker enkelte mennesker men ikke alle. Noen klarer ikke sprette en ball opp ned på gulvet. Andre har ikke særlig til hånd-øye koordinasjon. Så har vi kløner på sykler som mangler fundamentale balanseferdigheter som tipper og hvelver der de aller fleste andre fint ville syklet på samme plass med en hånd på styret. 

Og jeg nekter å tro at folk som blir pedalforvirret aldri har opplevd slike ting før, at de ikke vet forskjell på høyre og venstre, eller at de konsekvent skyter ballen til høyre for mål uansett hvor mange ganger de forsøker. Tror det er en koblingsfeil en eller annen plass og jeg tipper det kun gjelder noen få mennesker og at dette ikke er noe som kan skje alle. Mulig jeg tar feil men jeg har aldri klønt med pedaler, selv ikke når jeg startet å kjøre bil og traktor "på tunet" som 6- 7 åring, og som 5 åring når jeg startet med crosser så var det virkelig helt naturlig å koordinere gass og clutch alt fra første forsøk. Det å "møte med gassen" var like naturlig som sette en fot foran den andre for å spasere. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 minutter siden):

 

Pedalforvirring faktisk? Aldri hørt om det, og viste ikke engang at det var et begrep. Har jo lest om sjuke ting, biler kjørt utenfor kai, eller gjennom vinduet osv og eieren sier i en kommentar at de tråkket på feil pedal. Men helt ærlig så har jeg alltid tenkt at det bare er noe de sier, at det helt sikkert er en annen grunn at bilturen endte slik. Men jaja, så lærte jeg noe nytt idag. Har aldri opplevd å bli pedalforvirret - - og skulle det skje engang i fremtiden så blir det nok sett på som et signal om at tiden er moden for å levere fra seg førerkoret. 

Ved kjøring/sladding/lek på islagt vann så pleide jeg å forsøke å øve på venstrefots bremsing, som er vanlig blant bilsportsutøvere. Om pedalforvirring faktisk er reelt og stort nok problem så burde kanskje venstrefotbremsing bli en del av det kjøreskolene lærer? Selv den mest distre person klarer vel ikke å stable bena så kronglete at de ved en feil tråkker venstrebenet på gasspedalen? Og skulle det skje likevel så er kanskje motoriske og kognitive ferdigheter så redusert at det er best for alle parter at slike personer får TT-kort eller månedskort og slutter helt å kjøre selv. 

Hva om man får et hjerteinfarkt eller slag eller annet type anfall når man sitter bak rattet på en 2-3 tonn tung bil med 0-100 1.2 sek potensialet i folketett tettbebygd strøk fullt av gående. En kan risikere å miste all motorisk kontroll på armer og ben. Og med en ekstrem doning forholde mye mere skade enn med en moderat bil.

Lenke til kommentar
1 minute ago, syar2003 said:

Hva om man får et hjerteinfarkt eller slag eller annet type anfall når man sitter bak rattet på en 2-3 tonn tung bil med 0-100 1.2 sek potensialet i folketett tettbebygd strøk fullt av gående. En kan risikere å miste all motorisk kontroll på armer og ben. Og med en ekstrem doning forholde mye mere skade enn med en moderat bil.

 

Ja hva om man får illebefinnende i vogntog, som pilot eller på skytebane med automatvåpen? De utroligste ting kan skje, som helt isolerte tilfeller. Men det er ikke noe vi engang skal forsøke å dekke opp gjennom lovgivning. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Tror det er en koblingsfeil en eller annen plass og jeg tipper det kun gjelder noen få mennesker og at dette ikke er noe som kan skje alle.

Det er nok helt sikkert en koblingsfeil ja men jeg har ikke tro på at det bare gjelder noen få. Derimot kan det hende at de fleste får koblingsfeilene sine på mer harmløse områder, som at bestefar svært ofte ramset opp navn på alle sine barn og barnebarn i synkende alder til han kom til mitt navn..

Jeg kan gå med på at folk flest har vaner bak rattet som gjør at koblingsfeilene ikke får alvorlige konsekvenser. Jeg smeller for eksempel ikke pedalen i bunn i tide og utide, jeg har med andre ord godt med tid til å rette opp en eventuell pedalforvirring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

 

Ja hva om man får illebefinnende i vogntog, som pilot eller på skytebane med automatvåpen? De utroligste ting kan skje, som helt isolerte tilfeller. Men det er ikke noe vi engang skal forsøke å dekke opp gjennom lovgivning. 

Poenget er at to til tre tonns personbiler med 1200 hester er en unødvendighet i det daglige trafikkbildet.

Når det gjelder våpen er det også forbud mot enkelte ammunisjonstyper og automatvåpentyper.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 minutter siden):

 

Ja hva om man får illebefinnende i vogntog, som pilot eller på skytebane med automatvåpen? De utroligste ting kan skje, som helt isolerte tilfeller. Men det er ikke noe vi engang skal forsøke å dekke opp gjennom lovgivning. 

Satt opp antall mulige tilfeller og sannsynlighet så vil du nok finne at betydelig flere dør i trafikken selv uten biler med øyeblikkelig akselerasjon enn folk pga hjerteinfarkt på skytebanen, der et fåtall personer har våpen i det hele tatt vs antallet som har biler. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Satt opp antall mulige tilfeller og sannsynlighet så vil du nok finne at betydelig flere dør i trafikken selv uten biler med øyeblikkelig akselerasjon enn folk pga hjerteinfarkt på skytebanen, der et fåtall personer har våpen i det hele tatt vs antallet som har biler. 

Ja , man hører stadig om trafikkulykker forårsaket av føreres illebefinnende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nei dette sporer jo helt av. Beklager folk, jeg stopper nå jeg. Gleder meg vilt til Plaid, og jeg skal virkelig forsøke å skaffe meg en. Selv bruker jeg ikke bil daglig og forsøker å sykle der det er mulig. Men å ha et tivoli av en bil stående klar i garasjen, alltid med "full tank" og 1100 elleville hestekrefter og en akselerasjon på under 2 sekunder til 100 km/t tror jeg kommer til å bringe meg så mye glede i livet at jeg vurderer gå veldig langt for å sikre meg en Tesla model S Plaid, ja faktisk vurderer jeg seriøst å bli så galen at jeg flytter utenfor ring 3 for å få ned utgiftene til bolig slik at jeg kan kjøre Plaid på solskinnsdager, eller på nitriste mandager eller bare "lufte den" om jeg trenger et et ekstra bredt smil en dag. 

Dere som tenker Plaid er livsfarlig, dere kan jo bare la være å kjøpe. Og starter dere en facebook gruppe om temaet så finner dere sikkert andre som tenker de samme tankene så kan dere ta den biten av diskusjonen der heller enn her. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Dere som tenker Plaid er livsfarlig, dere kan jo bare la være å kjøpe. Og starter dere en facebook gruppe om temaet så finner dere sikkert andre som tenker de samme tankene så kan dere ta den biten av diskusjonen der heller enn her. 

Du angriper dette på feil måte. Det er ingen som skal nekte deg å kose deg med Plaid. Problemet er at med elbilene så vil antall mennesker med en masse hestekrefter øke enormt ute på veiene. Rett og slett fordi det er ekstremt enkelt å tilby høy effekt med dem. Dermed kan det være lurt å finne regler som begrenser dem der de ikke trenger effekten. Skole-områder og bysentrum som eksempler, samt mellom boligområder der det ofte er 30km/t. 

På landeveier og motorveier så støtter jeg da at du får leke deg så mye du vil med disse 1,100 hestekreftene. Altså steder med >80km/t så kan slikt være fritt. Mens under så burde man ikke ha noen god grunn til å ha så mye hester. Det tar altså >1 sekund med rullende start å knuse alt av regler og risikere alt rundt oss. Et nys med tung fot og du er oppe over 100 km/t i 50 zona. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...