Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest f9d38...21c
Kjetil Lura skrev (6 minutter siden):

Bra, Men som sakt. Har ikke tro på at 40000 testerer er nok får å  luke ut bivirkningene

Hvilken medisinske utdanning sitter du på siden du kan si dette?

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (10 minutter siden):

For jeg har ikke tro på at 40000 er nok for å luke ut alle bieffektene.

Du svarer på noe annet enn det du blir spurt om: Hvorfor mener du at 40.000 ikke er nok til å beregne effektivitet?

PS. Politiske meningsmålinger i Norge intervjuer normalt 2000 personer = 0,04% av befolkninga og treffer likevel godt nok til å se trender selv hos de små partiene. Valgresultatene bruker å være ganske nært også. Valg av størrelse på populasjonen er elementær statistikklære. Man trenger ikke spørre alle stemmeberettigede for å få et nøyaktig nok resultat. Sånn er det med vaksinen også. Man trenger ikke sette 2-3 milliarder sprøyter for å finne effektiviteten med god presisjon. Nå husker jeg ikke i farta konfidensintervallet til effektiviteten på vaksinene, men det skal være ganske smalt. Med andre ord, de vet at det er god nøyaktighet på effektiviteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (9 minutter siden):

Ja heldig for dere, resten av befolkningen får sikkert noe billig utrygg ræl

Norges avtale tilsier at vi vil få tilsammen 9,1 millioner doser av Moderna og Pfizer sammenlagt. Alle skal ha 2 doser av hver. Barn skal ikke ha den så da tror jeg vi er ganske nærme at alle kan få av de "beste" vaksinene :)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest f9d38...21c said:

Hvilken medisinske utdanning sitter du på siden du kan si dette?

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Nå ligger du langt inne på ignorelista mi, men denne gangen orker jeg ikke la ignoransen din gå ubesvart:

HIV er vanskelig å lage en vaksine for da det muterer og rekombinerer seg hele tiden. Covid-19 gjør ikke det.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Hvorfor spør du meg om det?  Er jo på listen din.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Norges avtale tilsier at vi vil få tilsammen 9,1 millioner doser av Moderna og Pfizer sammenlagt. Alle skal ha 2 doser av hver. Barn skal ikke ha den så da tror jeg vi er ganske nærme at alle kan få av de "beste" vaksinene

Veldig gode nyheter! Nå må bare ikke antivaxerne til Dagbladet og Kvinneguiden få moment rundt den livsfarlige kunnskapsmangelen sin.

Nå gjelder det bare å få disse 9,1 millionene raskt nok. Jeg har hørt estimater på at det skal ta alt fra 6 mnd til 2,5 år å få alle dosene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kjetil Lura said:

For jeg har ikke tro på at 40000 er nok for å luke ut alle bieffektene.

Men det vil vi se nå når 2-3 milliarder sprøyter er satt.

Nei, det er klart. Alle bivirkninger vil ikke oppdages på 40k. Vi har jo allerede sett allergiske reaksjoner skje i omtrent 1/100.000. Millioner av mennesker har fått Pzifer/Moderna nå.

Bivirkninger som oppdages på dette punktet vil være _ekstremt_ sjeldne. Du gjør ting hver eneste dag som har mer enn 1/1 million sjanse for å påvirke livet ditt negativt. 

Du mener vi trenger å se effekten på 2-3 milliarder. La oss si at det oppdages en bivirkning som oppstår i 1 av 1 milliard. Vil du da ikke ta vaksinen? 

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
Benbjo skrev (1 minutt siden):

 Vi har jo allerede sett allergiske reaksjoner skje i omtrent 1/100.000. Millioner av mennesker har fått Pzifer/Moderna nå.

 

De som får disse reaksjonene kan få det av hvilken som helst vaksine, det er ikke covidvaksiner spesifikt som utløser dette. 

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Nei, det er klart. Alle bivirkninger vil ikke oppdages på 40k. Vi har jo allerede sett allergiske reaksjoner skje i omtrent 1/100.000. Millioner av mennesker har fått Pzifer/Moderna nå.

Bivirkninger som oppdages på dette punktet vil være _ekstremt_ sjeldne. Du gjør ting hver eneste dag som har mer enn 1/1 million sjanse for å påvirke livet ditt negativt. 

Du mener vi trenger å se effekten på 2-3 milliarder. La oss si at det oppdages en bivirkning som oppstår i 1 av 1 milliard. Vil du da ikke ta vaksinen? 

Er snart 55 år, har tatt en vaksine, var i 8 klase.

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Evil-Duck said:

Norges avtale tilsier at vi vil få tilsammen 9,1 millioner doser av Moderna og Pfizer sammenlagt. Alle skal ha 2 doser av hver. Barn skal ikke ha den så da tror jeg vi er ganske nærme at alle kan få av de "beste" vaksinene :)

Om det blir med bare de to kan det ta en del tid da vi presumptivt får omkring 100-150k doser (nok til 50-75k mennesker)/uke fra medio mars, men nå har jo AstraZeneca søkt godkjenning som forhåpentligvis foreligger i slutten av januar, samt at J&J kanskje kommer til i mars ish (?). SIstnevnte krever bare en dose som jo blir en vesentlig fordel. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i litt lavere effekt i AstraZeneca vaksinen, selv en vaksine som ikke beskytter 100% mot sykdom vil ofte redusere hvor alvorlig forløpet blir, og det viktigste er uansett gruppeimmunitet slik at infeksjonen kan dø ut og dermed ikke lengre være en trussel.

Vi kan jo også håpe på en opptrapping av produksjon, men både Moderna og Pfizervaksinen er ganske krevende å produsere så det er ikke nødvendigvis så lett å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Om du mener 40000 er grundig nok tester vil jeg si nei?

Jepp, de har ikke noe annet.


Dette er betydelig flere enn det som vanligvis deltar i medisinske studier, samt at risikoen for infeksjon var åpenbart stor med den smittespredningen som fantes i mange land under studiene, så det er mer enn bra nok.

Man oppdager nok ikke alle bivirkninger, men det er godt nok til å anslå effektivitet, samt at eventuelle bivirkninger trolig er sjeldne når de ikke er oppdaget i studier med titusenvis av deltakere.
 

Kjetil Lura skrev (45 minutter siden):

Men det vil vi se nå når 2-3 milliarder sprøyter er satt.


Det er satt rundt 30 millioner sprøyter nå ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Veldig gode nyheter! Nå må bare ikke antivaxerne til Dagbladet og Kvinneguiden få moment rundt den livsfarlige kunnskapsmangelen sin.

Nå gjelder det bare å få disse 9,1 millionene raskt nok. Jeg har hørt estimater på at det skal ta alt fra 6 mnd til 2,5 år å få alle dosene.

Du må huske at vi antageligvis må ha en ny dose hvert år. Bare å få bygd vaksine fabrikker i hvert land. 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Okay,  skeptisk til hurtig vaksiner. Har valgt å ikke ta den nå, men hva vil fremtiden vise.

Det tolker jeg til at du vurderer risikoen for å få covid19 * konsekvensene av å få covid19 er lavere enn risikoen for bivirkninger av vaksinene. Stemmer det? I så fall, hva skal til av staitstikk og dokumentasjon for at den vurderingen snur på hodet?

Lenke til kommentar
aomt skrev (7 minutter siden):

Kan en velge kas vaksine en vil ta? Kan eg si eg skal ha kun Moderna og nekte for den andre?

Vaksinetilbudet vil nok stå ved lag, så ja, du kan nok avslå tilbudet om du f.eks blir tilbudt Pfizer sin, gi køplassen din til noen andre og vente på ny kølapp og håpe det er Moderna du blir tilbudt neste gang. Men av hensyn til logistikk tror jeg ikke det er noen garanti for at akkurat din kommune får Moderna og heller ikke noen garanti for at du får lov til å vaksinere deg i andre kommuner siden hver kommune får "sin kvote" og det ville blitt mye byråkrati med fritt valg av vaksinested.

Edit: Lengre ute i pandemien (2022++) så kan det hende private helseforetak får kjøpt inn vaksiner som kan selges på det åpne markedet. Da kan du bare bestille deg en hos ditt utvalgte private medisinske senter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Det tolker jeg til at du vurderer risikoen for å få covid19 * konsekvensene av å få covid19 er lavere enn risikoen for bivirkninger av vaksinene. Stemmer det? I så fall, hva skal til av staitstikk og dokumentasjon for at den vurderingen snur på hodet?

Lest den? https://www.nrk.no/norge/forskning-viser-at-koronasmittede-har-antistoffer-i-minst-atte-maneder-1.15321845

Jeg tolker det som du har noe å kommentere

Spoiler

:roll:

 

Lenke til kommentar
Sitat

Pfizer Says It Can Quickly Develop Vaccines for Future Covid-19 Variants

The Big Pharma company Pfizer is digging in for a long fight against Covid-19.

In an interview on Tuesday morning, the company’s chief scientific officer, Mikael Dolsten, said that Pfizer (ticker: PFE) is working on a more stable formulation of its Covid-19 vaccine that will be easier to distribute, and is thinking through how to update the vaccine if new strains of the virus emerge that evade the current version.

Dolsten said that the Covid-19 problem, and the problem of new coronaviruses in general, isn’t going away.

“Over the next decade, you will need to consider revaccination to maintain protection, quick swapping to upgrade the vaccine, and, third, relatives to [the virus that causes Covid-19] that are independent but share many properties [jumping to humans],” he said.

Pfizer and its partner BioNTech (BNTX) were the first companies to receive authorization from the Food and Drug Administration for a Covid-19 vaccine late last year. They now say they aim to produce two billion doses of their vaccine in 2021.

https://www.marketwatch.com/articles/pfizer-is-ready-for-a-long-battle-against-covid-19-51610474547?mod=mw_quote_news

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Man kan heller ikke utelukke at Trump vil satse på kunstballett etter presidentperioden.

Vent nå heller på vitenskapelige svar på det du lurer på. De må jo få tid til å undersøke det skikkelig først. Det samme gjelder varigheten på immunitet fra covid19. De kan selvsagt ikke love at immuniteten varer lengre enn 8 måneder uten å ha faktisk måle det (statistisk) blant folk som har vært syk. Etter over 90 millioner smittetilfeller  rapporteres det jo av og til om sjeldne tilfeller av re-infeksjon. Hvordan det vil utarte seg om 2 år++ kan vj jo ikke vite før pandemien har vart minimum så lenge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...