Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Fikk mail nettopp fra kommunen, om at alle må gå inn å registrere om de vil ha vaksine eller ikke.
Når det er din tur, ville du få beskjed om å møte i bil som passasjer ved et koronasenter, og bli vaksinert gjennom bilvinduet.
Eller du må gå eller ta kollektivtransport, det er ikke lov å kjøre dit selv.
Vaksineringen skal skje 2 ganger med 3 ukers mellomrom står det, men det står ikke hvilken type vaksine det er.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal si ja eller nei, men må jo bestemme meg raskt. Helst ville jeg ventet til det kanskje kommer bedre vaksiner. Vet ikke når det blir da, men det kommer sikkert til å gå raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (1 time siden):

det er ikke lov å kjøre dit selv.

I tilfelle man faller om på stedet, er man ikke i stand til å kjøre bilen hjem igjen selv 😄 Og dette er noe å gi til hundreåringer?

Forstår mailen som en generell mail, der de som skriver seg opp kan ende på sisteplass i kommunen. Eller de kan komme høyere på lista, hvis de har kjente tilstander som tilsier at de bør få vaksinen raskere. Forresten.. de tillater seg å "kreve" svar fra dem som ikke ønsker vaksine. Vel, de kan ikke forvente at alle som ikke ønsker det, skal registerere et svar på internett. Ingen sofasitting er lov, kun en aktiv valgdeltagelse.

Ved å la være å svare, mister man sin status som borger i kommunen? Og ved å svare nei, kan de danne seg et bilde av de tøffeste motstanderne, og hvor de bor 🤕🥶

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ikke svarer så blir nok man satt på nei, evt. kontaktet.
Man blir jo ikke dømt til fengsel om man ikke svarer, åpenbart nok.

De har nok bare ett sterkt ønske om at alle svarer slik at de vet status på hvem som vil og hvem som ikke vil slik at man slipper å forholde seg til de som vil, de som ikke vil, de som vil men ikke svarte og de som ikke vil og ikke svarte. Mulig de kommer til ringe alle som ikke svarer..

De må jo planlegge her, det er mye enklere å planlegge slikt når man vet antall folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det står videre:
"XXXXX kommune trenger en oversikt over hvem som ønsker vaksine. Derfor ber vi innbyggerne om å registrere seg i kommunens datasystem, som du finner på vår nettside. Du må være registrert for at vi skal kunne kalle deg inn til time når det er din tur.
 
Hvordan registrerer jeg meg for vaksinering?
 
Du trenger tilgang til internett og BankID for å identifisere deg. Les mer og start registreringen på www.XXXXXX/koronavaksine/
 
Dersom du ikke har kan gjøre dette selv, kan du få hjelp av pårørende eller en annen person som du har tillit til. Den som hjelper deg, kan logge inn med sin egen BankID og registrere dine opplysninger. Hvis ingen har mulighet for å hjelpe, kan du kontakte kommunen: .."
 

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c skrev (3 timer siden):

/Med/ vaksinen.

De døde (sålangt for syns skyld) er mennesker som ville dødd innen relativt kort tid uansett. Det er en grunn til at de er på sykehjem.

Ikke vær dum DaniNichi.

 

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Jeg mente bare at de som dør av covid-19 er gjerne de som hadde død av en normal hard forkjølelse på de her sykehjemmene vi hører til stadig om og at vaksinen ikke er skyld i det.At selv små symptomer fra vaksinen som lett feber, hoste osv kan drepe dem.

At de som setter vaksinene ikke tenkte såpass fra starten av er skremmende, heldigvis endrer de på det nå.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Delvis said:

Fikk mail nettopp fra kommunen, om at alle må gå inn å registrere om de vil ha vaksine eller ikke.
Når det er din tur, ville du få beskjed om å møte i bil som passasjer ved et koronasenter, og bli vaksinert gjennom bilvinduet.
Eller du må gå eller ta kollektivtransport, det er ikke lov å kjøre dit selv.
Vaksineringen skal skje 2 ganger med 3 ukers mellomrom står det, men det står ikke hvilken type vaksine det er.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal si ja eller nei, men må jo bestemme meg raskt. Helst ville jeg ventet til det kanskje kommer bedre vaksiner. Vet ikke når det blir da, men det kommer sikkert til å gå raskt.

99% sikkert at det er pzifer. 

Hvis du skal vente på bedre alternativer må du vente lenge. 95% effektiv skal man tro de offisielle tallene 

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

De må jo planlegge her, det er mye enklere å planlegge slikt når man vet antall folk.

Trolig det, men det er respektløst å skrive at de "må" stå fram som vaksinemotstandere overfor kommunen. En del anti-vaxxers frykter jo nettopp at kommunen skal oppsøke dem på døra og tvinge dem til å ta vaksinen. Og så sendes det ut en mail om at de svare ja eller nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Trolig det, men det er respektløst å skrive at de "må" stå fram som vaksinemotstandere overfor kommunen. En del anti-vaxxers frykter jo nettopp at kommunen skal oppsøke dem på døra og tvinge dem til å ta vaksinen. Og så sendes det ut en mail om at de svare ja eller nei. 

For å presisere litt: Ser at jeg skrev "alle må.." i farten, men det var ikke akkurat det som står da. Det står, sitert: 
"Det er viktig at du melder fra om du vil ha vaksine eller ikke."

Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

Trolig det, men det er respektløst å skrive at de "må" stå fram som vaksinemotstandere overfor kommunen. En del anti-vaxxers frykter jo nettopp at kommunen skal oppsøke dem på døra og tvinge dem til å ta vaksinen. Og så sendes det ut en mail om at de svare ja eller nei. 

Les mailen litt lengre opp, det gir ikke noe inntrykk om tvang eller at man svare og registrere seg.
De ønsker bare at folk svarer.
Står jo heller ingenting at man kan svare nei, man de vil bare vite hvem som vil ha vaksinen ser det ut til.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Dette må være ønsketenkning fra din side... Det er viktig å melde fra om en skal ha vaksine eller ikke. (I den kommunen.)

Kan du merke av hvor det står i mailen som ble sendt ut?
Eller er det kanskje ønsketenkning fra din side..

"XXXXX kommune trenger en oversikt over hvem som ønsker vaksine. Derfor ber vi innbyggerne om å registrere seg i kommunens datasystem, som du finner på vår nettside. Du må være registrert for at vi skal kunne kalle deg inn til time når det er din tur.
 
Hvordan registrerer jeg meg for vaksinering?
 
Du trenger tilgang til internett og BankID for å identifisere deg. Les mer og start registreringen på www.XXXXXX/koronavaksine/
 
Dersom du ikke har kan gjøre dette selv, kan du få hjelp av pårørende eller en annen person som du har tillit til. Den som hjelper deg, kan logge inn med sin egen BankID og registrere dine opplysninger. Hvis ingen har mulighet for å hjelpe, kan du kontakte kommunen: .."

Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Kan du merke av hvor det står i mailen som ble sendt ut?

Teksten du limte inn her er nok siste halvdel av mailen (teksten begynner egentlig med "det står videre"..). Mailen begynner i det øverste innlegget på side 54 i tråden. "må" ble senere endret til "det er viktig at du melder fra om du vil ha vaksine eller ikke". 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Teksten du limte inn her er nok siste halvdel av mailen (teksten begynner egentlig med "det står videre"..). Mailen begynner i det øverste innlegget på side 54 i tråden. "må" ble senere endret til "det er viktig at du melder fra om du vil ha vaksine eller ikke". 

Da kan du kanskje lime inn hele mailen?

Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Da kan du kanskje lime inn hele mailen?

En linje fra mailen skriver Delvis er sitert, i sitt innlegg 3811: "Det står, sitert: 
"Det er viktig at du melder fra om du vil ha vaksine eller ikke."

Det er denne linja som du tydeligvis ikke vil godta. Det står også at det ikke er tillatt å kjøre til og fra vaksinestedet. En må møte opp som passasjer. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 minutter siden):

Er det et problem at man må svare på om man skal ha vaksinen eller ikke? Det er opplagt viktig for kommunen å vite i sin planlegging. 

Ja, som en som ikke ønsker å ta vaksinen, virker det merkelig å logge seg inn med Bank-Id for å legge igjen en beskjed til helsearbeiderne i kommunen (dersom jeg får den samme mailen). Kan ikke kommunen bare gå ut fra at de fleste vil ta vaksinen? De vet vel at lærere, helsearbeidere og de i risikogruppene nærmest slåss om å få tatt den. Om en skal tro det som står i media. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Kan ikke kommunen bare gå ut fra at de fleste vil ta vaksinen?

Nei, gitt at det er så få doser tilgjengelig er det gull verdt for de som står for fordelingen å vite hvor stor anndel av befolkningen i de forskjellige kommunene som ikke ønsker faksine slik de får planlagt utrullingen deretter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

er det gull verdt for de som står for fordelingen

Det kan også være mye verdt for meg å ikke registrere et svar. Vil bli nervøs for at de ringer meg opp om jeg registrerer et "Nei", og forteller hvor viktig det er å ta vaksinen. Kan du garantere at de ikke kontakter dem som legger igjen "Nei"-svar? Så om jeg får en likelydende mail, er det dessverre uaktuelt å bruke opp en Bank Id-kode for å gjøre regnestykket til kommunen enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Det kan også være mye verdt for meg å ikke registrere et svar. Vil bli nervøs for at de ringer meg opp om jeg registrerer et "Nei", og forteller hvor viktig det er å ta vaksinen. Kan du garantere at de ikke kontakter dem som legger igjen "Nei"-svar? Så om jeg får en likelydende mail, er det dessverre uaktuelt å bruke opp en Bank Id-kode for å gjøre regnestykket til kommunen enklere.

Bankid er jo for at du skal sende en kryptert melding via helsenorge ikke noe mer skummelt enn det. Det er frivillig å vaksinere seg i Norge du kan slappe helt av, ingen vil tvinge deg. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

Det kan også være mye verdt for meg å ikke registrere et svar. Vil bli nervøs for at de ringer meg opp om jeg registrerer et "Nei", og forteller hvor viktig det er å ta vaksinen. Kan du garantere at de ikke kontakter dem som legger igjen "Nei"-svar? Så om jeg får en likelydende mail, er det dessverre uaktuelt å bruke opp en Bank Id-kode for å gjøre regnestykket til kommunen enklere.

Jeg kan ikke 100% garantere at Donald Trump ikke kommer til å ta opp ballet som fritids sysle etter endt president periode, det er veldig lite sansynlig, men jeg kan ikke gi deg en 100% garanti. På samme måte kan jeg ikke garantere deg at ingen kommer til å ringe deg for å prøve å overtale deg til å ta vaksinen, men det er igjen veldig lite sansynlig at kommunen kommer til å bruke tiden sin til på det.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...