Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (12 timer siden):

Ble jo ikke helt gærn't dette her. Selve konseptbilen var jo klart sprekere design, men dermed forventet man jo at ting skulle tones godt ned på produksjonsmodellen. Tror det kan bli en vanlig bil å se om Skoda klarer å levere biler nok.

Sprekt er ikke det man ønsker av en Skoda, man ønsker funksjonalitet og det hadde ikke konseptbilen.

bzzlink skrev (11 minutter siden):

For de som ikke skal kjøre fort eller langt så ser dette ut til å være innertier

Synes 34/39/51 mil er nokså langt jeg da.

Lenke til kommentar

Billig utgaven mangler jo sinnsykt med utstyr som ikke er mulig å kjøpe engang. Her er det åpenbart at de ikke vill selge modellen:

fjernlys assist
lane assist med nødassistent og køassistent
innstigningslys/dimming av speil
Travel Assist 2.5 med Emergency Assist
3-soners Climatronic med pollenfilter
tillhengerfeste
Høydejustering og korsryggstøtte på fører- og passasjersete 
varme i ratt 
Varmepumpe 
Oppvarmet frontrute

 

I tillegg må en kjøpe ting som parkeringssensorer, nøkkelfri betjening av dører, ryggekamera, kjøre moduser osv. Kunstige priser med andre ord..

 

Ikke uforventet, men viktig å ta i med beregningen om en tenker på å kjøpe bilen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Billig utgaven mangler jo sinnsykt med utstyr som ikke er mulig å kjøpe engang. Her er det åpenbart at de ikke vill selge modellen:

fjernlys assist
lane assist med nødassistent og køassistent
innstigningslys/dimming av speil
Travel Assist 2.5 med Emergency Assist
3-soners Climatronic med pollenfilter
tillhengerfeste
Høydejustering og korsryggstøtte på fører- og passasjersete 
varme i ratt 
Varmepumpe 
Oppvarmet frontrute

 

I tillegg må en kjøpe ting som parkeringssensorer, nøkkelfri betjening av dører, ryggekamera, kjøre moduser osv. Kunstige priser med andre ord..

 

Ikke uforventet, men viktig å ta i med beregningen om en tenker på å kjøpe bilen. 

Helt enig. Dem skyter seg selv i foten. Trodde dette med å ha de mest standard ting som ekstrautstyr var en gammeldags greie. 

Lenke til kommentar

Det har nå blitt slik at jeg forventer å få en up2date moderne bil uten å sette meg inn i alle beskrivelsene av utstyret som inngår eller ikke inngår. Jeg håper at fabrikkene etterhvert kommer til å rydde i spesifikasjonsjungelen samtidig som de skalerer ned på antall butikkselgere. Både pga. generell effektivisering og kundehensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg tenkte mer på at Tesla opererer i premium-segmentet mens Skoda er et billig-merke. Men godt forsøk.

Det er en ganske utdatert holdning at Skoda er et billig-merke. Det er vel Seat som har tatt over den plassen i VAG. Uansett, jeg antar at den følte kvaliteten på knapper og slikt er en god del bedre hos VAG enn Tesla, uansett om det er Skoda eller ikke. Det jeg savner er litt mer rundt ambisjoner for selvkjøring hos VAG og spesielt Skoda.

Lenke til kommentar

Det cognac fargede helskinn interiøret koster 19500. Sort skinn koster 16500. Ganske så vanlig pris på «animalsk skinn interiør».
Man har i allfall valgmuligheter på 5 ulike interiør.

En på fb har spekket sin Enyak 80X likt som sin nåværende etron-55 til 900 000,- og Enyak med samme utstyrsnivå kommer på ca 600 000,- u/vinterdekk. Med cognac +3000,-
Altså rundt 300.000 under Hans Audi etron e-55

 

Sitat: Tilnærmet spekket etter hva slags utstyr på min e-tron-55 og uten vinterdekk ender opp på ca.600.000.-

Enyak IV 80X 478.000,-
Eksteriør: Black Magic Perle Metallic 5800 kr
Interiør: Suite16500 kr (sort skinn)
Utstyr: 21'' Betria Antrasitt sølv lettmetallfelger 13900 kr
Infotainmentpakke Pluss 16800 kr
Lyspakke Pluss 6900 kr
Førerpakke Sport Pluss 12500 kr
Parkeringspakke Pluss 9500 kr
Komfortpakke Pluss 5300 kr
Bagasjeromspakke 3200 kr
Panoramasoltak 10200 kr
Delingsnett 1900 kr
Hengerfeste 9800 kr
ŠKODA Sound System 9600 kr
 

 

D6629DF1-00A4-48B6-B3CC-1B4083C6D806.jpeg

Lenke til kommentar
3 minutes ago, jonathanjorstad said:

Det er en ganske utdatert holdning at Skoda er et billig-merke. Det er vel Seat som har tatt over den plassen i VAG. Uansett, jeg antar at den følte kvaliteten på knapper og slikt er en god del bedre hos VAG enn Tesla, uansett om det er Skoda eller ikke. Det jeg savner er litt mer rundt ambisjoner for selvkjøring hos VAG og spesielt Skoda.

Mente ikke at det er noe negativt med å være et billig-merke. F.eks Hyundai er også et billig-merke, men jeg liker de uansett. Man får mye for pengene. Det er plass til mange alternativer på markedet. Jeg tror Skoda vil gjøre det bra med den prisingen de legger opp til, og Tesla vil nok også fortsette å gjøre det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at en slik bil skal passe for alle. Tenk dere en fransk pensjonert bonde som bruker bilen til og fra butikken på dårlige grusveier. Hver 14 dag må han ta turen til nermeste bensinstasjon. Men en slik bil vil han slippe turen til bensinstasjonen og alle disse assist systemene virker ofte dårlig på grusveier. Han trenger plassen, litt bakkeklaring og det praktiske ved at bilen kan lades hjemme.

Fint at han kan kjøpe akkurat det han trenger.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, syar2003 said:

Det cognac fargede helskinn interiøret koster 19500. Sort skinn koster 16500. Ganske så vanlig pris på «animalsk skinn interiør».
Man har i allfall valgmuligheter på 5 ulike interiør.

En på fb har spekket sin Enyak 80X likt som sin nåværende etron-55 til 900 000,- og Enyak med samme utstyrsnivå kommer på ca 600 000,- u/vinterdekk. Med cognac +3000,-
Altså rundt 300.000 under Hans Audi etron e-55

 

Sitat: Tilnærmet spekket etter hva slags utstyr på min e-tron-55 og uten vinterdekk ender opp på ca.600.000.-

Enyak IV 80X 478.000,-
Eksteriør: Black Magic Perle Metallic 5800 kr
Interiør: Suite16500 kr (sort skinn)
Utstyr: 21'' Betria Antrasitt sølv lettmetallfelger 13900 kr
Infotainmentpakke Pluss 16800 kr
Lyspakke Pluss 6900 kr
Førerpakke Sport Pluss 12500 kr
Parkeringspakke Pluss 9500 kr
Komfortpakke Pluss 5300 kr
Bagasjeromspakke 3200 kr
Panoramasoltak 10200 kr
Delingsnett 1900 kr
Hengerfeste 9800 kr
ŠKODA Sound System 9600 kr
 

 

D6629DF1-00A4-48B6-B3CC-1B4083C6D806.jpeg

Har de seriøst bilder av en stue? Det er kanskje det mest latterlige markedsføringstrikset jeg har sett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært skuffende at prisen starter på over 400 000 (ser bort fra iV 50 som jeg tror mange slettes ikke ønsker seg. Skoda har med dette beveget seg langt opp på prisskalaen.

Selv synes jeg det er vanvittig å betale 400 000 på et framkomstmiddel. Men folk er jo mer opptatt av bil enn hvordan de bor, så det er nok mange som er uenige med meg.

Lenke til kommentar
1 minute ago, syar2003 said:

Hvorfor er det latterlig , det er en beskrivelse av miljø/stemning de har lagt bak utviklingen av designet.

Om stemningen ikke kommer klart frem av det faktiske produktet de har laget, så har de feilet som designere.

1 minute ago, syar2003 said:

Bedre nå.

Helt klart bedre å bruke bilder av det man faktisk selger, ja.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (10 minutter siden):

Selv synes jeg det er vanvittig å betale 400 000 på et framkomstmiddel. Men folk er jo mer opptatt av bil enn hvordan de bor, så det er nok mange som er uenige med meg.

Hver sin lyst. Noen bruker glatt flere 100.000 mer på bolig enn de strengt tatt må. Samt hytte(r), båt osv.  I en familie med to normalt gode inntekter er det ikke så lett å få utgiftene til å strekke til ? Om et par har to NITO-snittlønninger så er en bil til 400k bare 3-4 månedslønninger, brutto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Om stemningen ikke kommer klart frem av det faktiske produktet de har laget, så har de feilet som designere.

Helt klart bedre å bruke bilder av det man faktisk selger, ja.

 

Ingen vits å quote «til» meg med de nedlatende svarene dine.
Jeg bare formidler informasjon da jeg har fulgt owners tråden på fb og har ikke noe personlig forhold til vag eller skoda.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (13 minutter siden):

Ja, for de fleste har ikke andre utgifter enn en bil...

Joda, de fleste sørger for å ha utgifter som matcher inntekten sånn ca. Det er derfor det bygges så mange hytter på fjellet og ved sjøen, selges så mange båter osv. Folk betaler glatt 4-6-8 millioner for en bolig. Det monner ikke mye på budsjettet å droppe bil til 400k.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 minutter siden):

Joda, de fleste sørger for å ha utgifter som matcher inntekten sånn ca. Det er derfor det bygges så mange hytter på fjellet og ved sjøen, selges så mange båter osv. Folk betaler glatt 4-6-8 millioner for en bolig. Det monner ikke mye på budsjettet å droppe bil til 400k.

Å betale 4M for en bolig er noe annet enn å kjøpe seg en bil til 400K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...