Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, oophus3do said:

Bortsett fra at de kjørte fra Oslo på vei over mot Trondheim på E6. Altså i stigning. 

Fra Hjerkinn til Trondheim er det 1000 høydemeter ned.

Altså 122 Wh/km over 42 km kan være bra, eller det kan være dårlig. Det kommer helt an på hvilke km det er snakk om. Uten mer informasjon vet vi ikke.

(Om det er de første km ut av Oslo, så er det også veldig lav hastighet med 72 km/t i 100-110 sonene. Antar man da har lagt seg bak en treg lastebil, altså drafting.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gamlefar skrev (5 minutter siden):

Noen som vet noe om leveringstiden for Skoda Enyaq? 

Etter samtalen med Møller i Bergen så er det forventet å få tilgang til ett 5 sifret beløp biler i første omgang. Om dette er løgn og fanteri vet eg ikkje, men foreløpig er det over 10 000 i "kø" for å få bestille. Så skal bli spennende å se hvor mange som faller fra i disse dager. 

 

Regner med eg har bilen i 4 kvartal 2021 da eg blir en av de siste som bestiller før alle får tilgang 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RS utgaven får heldigvis skivebremser bak og ikke trommler som de andre. Da kan man jo faktisk ta den med på bane om ønskelig.

Liker at de har beholdt paraplyene inni dørene, men kjedelig med manuelt justerbart ratt. Må jo justeres manuelt for hver sjofør da istede for automatisk basert på profiler (som er utrolig praktisk).

Skjermen virker å ha veldig store og fine ikoner. Det er bra og vil nok hjelpe på sikkerheten. Designet ligner litt på det HTC prøvde seg på for en masse år siden på telefonene sine. Skjermen virker dog å være veldig Laggy og ikke spesielt smooth. Men det er vel stor sjanse for at det blir fikset før bilen er ferdig.

Desverre ingen frunk - MEN de har klart å ordne litt plass under bagasjerommet. Stort pluss! Veldig kjekt å kunne slenge ting her.

 

skoda.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (1 minutt siden):

RS utgaven får heldigvis skivebremser bak og ikke trommler som de andre. Da kan man jo faktisk ta den med på bane om ønskelig.

Har store vanskeligheter med å se at den gjennomsnittelige kjøper av denne bilen kommer til å bry seg noe som helst om hva slags bremser som sitter på bakhjulene, eller vurderer utstyrsvariant ut i fra «baneegenskapene».

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Fra Hjerkinn til Trondheim er det 1000 høydemeter ned.

Altså 122 Wh/km over 42 km kan være bra, eller det kan være dårlig. Det kommer helt an på hvilke km det er snakk om. Uten mer informasjon vet vi ikke.

(Om det er de første km ut av Oslo, så er det også veldig lav hastighet med 72 km/t i 100-110 sonene. Antar man da har lagt seg bak en treg lastebil, altså drafting.)

 Nei nei! Nordover er jo oppover på kartet, stigning! ?

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (1 minutt siden):

Har store vanskeligheter med å se at den gjennomsnittelige kjøper av denne bilen kommer til å bry seg noe som helst om hva slags bremser som sitter på bakhjulene, eller vurderer utstyrsvariant ut i fra «baneegenskapene».

Ville heller hatt trommel når de likevel er skjult bak aero-felger, sparer 5000kr hver Eu kontroll :)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Det som står på Tesla sine sider er sjelden oppdatert. Står enda at Model 3 har 910kg hengervekt når den har hatt 1000kg i over ett år nå.

Saken er at fartsgrenseskiltgjenkjenning virker og er inkludert i den billige Skodaen, mens det på Teslaer ikke finnes og skal man ta hva Tesla selv sier i betraktning så koster det 60 000 når det en gang kommer.

Complexity skrev (19 minutter siden):

Bilene har jo lest skilt i en årekke men ikke kunne bruke den datan pga. Mobileye patenter.

100% irrelevant for de som kjøper bil og som ser at funksjonalitet man får i en Toyota Corolla ikke er tilgjengelig i luksusbilen Tesla.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fleskefjeset said:

Har store vanskeligheter med å se at den gjennomsnittelige kjøper av denne bilen kommer til å bry seg noe som helst om hva slags bremser som sitter på bakhjulene, eller vurderer utstyrsvariant ut i fra «baneegenskapene».

Om du leser litt på forumet her så får Model 3 mye tyn for å ha bremseklosser orginalt som ikke tåler en runde på nurburgring uten å overopphete, så det er vist ganske vanlig. 

Men helt enig i at de fleste nok ikke bryr seg så lenge bremsene ikke ruster (som de jo ikke vil gjøre om det er trommler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (Akkurat nå):

Om du leser litt på forumet her så får Model 3 mye tyn for å ha bremseklosser orginalt som ikke tåler en runde på nurburgring uten å overopphete, så det er vist ganske vanlig. 

Men helt enig i at de fleste nok ikke bryr seg så lenge bremsene ikke ruster (som de jo ikke vil gjøre om det er trommler)

Snakket du ikke om banekjøring og Skoda Enyaq da? Skjønner ikke hva Model 3 har med saken å gjøre. Du skrev da vitterlig "RS utgaven får heldigvis skivebremser bak og ikke trommler som de andre. Da kan man jo faktisk ta den med på bane om ønskelig."

Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

Saken er at fartsgrenseskiltgjenkjenning virker og er inkludert i den billige Skodaen, mens det på Teslaer ikke finnes og skal man ta hva Tesla selv sier i betraktning så koster det 60 000 når det en gang kommer.

100% irrelevant for de som kjøper bil og som ser at funksjonalitet man får i en Toyota Corolla ikke er tilgjengelig i luksusbilen Tesla.

 

Joda, som nevnt tidligere så har alle Tesla med de første Autopilot pakkene skiltgjennkjenning siden systemet var levert av Mobileye.
en 2014 Model S f.eks har lest skilt siden 2014 og gjør det fortsatt den dag i dag.

Men de har vært trege med å få tillatelse til å lese skilt med sitt eget system ja. Kommer jo heldigvis i oppdateringen nå som jeg nok får om noen uker til min egen bil, så Model 3 får det jo før skodan blir levert til kunder om det skulle si noe.

(Bilen har foresten alltid justert hastigheten automatisk, men da brukt kartdata til fart som veldig ofte er utdatert)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Fleskefjeset said:

Snakket du ikke om banekjøring og Skoda Enyaq da? Skjønner ikke hva Model 3 har med saken å gjøre. Du skrev da vitterlig "RS utgaven får heldigvis skivebremser bak og ikke trommler som de andre. Da kan man jo faktisk ta den med på bane om ønskelig."

Sier bare at Model 3 får mye tyn for å ha bremser som ikke tåler en runde på nurnburgring uten å overopphete. Vil ikke tro at Skodan gjør det spesielt mye bedre der med trommelbremser? så bra den heftigste utgaven får skiver bak. RS utgaven er jo litt sportslig så noen vil nok teste den litt på bane skulle man tro. Model Y kjøres jo masse på bane med og det er ikke akkurat noe banebil det heller.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, det er nok sant.

Vi kommer tilbake til at Enyaq og Model Y ikke er konkurrenter. Det er forskjellige biler til forskjellig bruk.

Er Model Y laget for banekjøring da? Ser på begge modellene som familiebiler jeg. 

Men jeg prøvde altså å gi skryt til Skoda for å ha skikkelige bremser på RS utgaven av bilen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Er Model Y laget for banekjøring da? Ser på begge modellene som familiebiler jeg. 

Den er ikke laget for å være den absolutt beste bilen på bane, men den er laget for å kunne ta en tur på bane innimellom hvis man vil. Og med litt oppgraderinger kan den bli relativt god på bane. (Klosser, bremsevæske, senking, spesielt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Altså 122 Wh/km over 42 km kan være bra, eller det kan være dårlig. Det kommer helt an på hvilke km det er snakk om. Uten mer informasjon vet vi ikke.

Det er omtrentelig strekket fra Oslo til Råholt. Altså i svak stigning. Dette vet man pga det var kort tid siden videoen ble tatt der de startet turen.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

(Om det er de første km ut av Oslo, så er det også veldig lav hastighet med 72 km/t i 100-110 sonene. Antar man da har lagt seg bak en treg lastebil, altså drafting.)

De har måttet kjøre fra havna i tillegg. Lav snitthastighet kan forklares med normal trafikk Men kjekt å se at du føler denne lille bilen er såpass truende at du må finne på unnskyldninger for å få den til å se dårligst mulig ut. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Den er ikke laget for å være den absolutt beste bilen på bane, men den er laget for å kunne ta en tur på bane innimellom hvis man vil. Og med litt oppgraderinger kan den bli relativt god på bane. (Klosser, bremsevæske, senking, spesielt.)

Med andre ord, som omtrent alle andre biler?

Lenke til kommentar

Veldig fin bil, men prisen begynner å bli drøy hvis man skal ha litt utstyr. En halv million til Norges verste bilforhandlerkjede (Møller) er mye, når bilen er ment å være billigst og lavest på VAG-rangstigen. Her forsyner Møller seg godt og har fet fortjeneste pr bil. Hvis ikke blir dette en tung bil å selge i Europa.

 

Har sittet på i helt nye Skodaer med privatsjåfør (taxi, uten taximerker) i Polen og selv med mindre enn 20 000 km på telleren er det en del skrangling og klunkelyder man ikke forventer fra biler i 2020. Asfalten der jeg har reist i Polen er for øvrig bedre enn en gjennomsnittlig veistubb i Norge, så det er ikke veiene som er problemet. Interiøret sitter fast, ser fint ut og har OK følelse, men det høres litt som å sitte i en 8-10 år gammel VW og VW er tross alt ikke akkurat godt skrudd sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Den er ikke laget for å være den absolutt beste bilen på bane, men den er laget for å kunne ta en tur på bane innimellom hvis man vil. Og med litt oppgraderinger kan den bli relativt god på bane. (Klosser, bremsevæske, senking, spesielt.)

Den gjør det ganske bra (håper den får track mode snart, da vil den gjøre det enda bedre) men det er jo en "SUV" som skal få 7 seter.

Så jeg vil kalle det en familiebil, som jeg også vil kalle denne Skodan. Synes det er merkelig at man absolutt ikke skal få lov å teste sin 300hk+ bil på bane bare fordi det er en Skoda. Ville vel kansje vært innafor om det var Audi logo i fronten istede?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (Akkurat nå):

Så jeg vil kalle det en familiebil, som jeg også vil kalle denne Skodan. Synes det er merkelig at man absolutt ikke skal få lov å teste sin 300hk+ bil på bane bare fordi det er en Skoda. Ville vel kansje vært innafor om det var Audi logo i fronten istede?

Slutt å gjøre deg til, det er ikke snakk om "absolutt ikke skal få lov til å teste", du legger frem det at bilen har trommelbremser som noe negativt fordi den da ikke er egnet på bane. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...