Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, gamlefar said:

Var det ikke slik at nesten all lading skulle skje hjemme og at lading på stasjoner derfor ikke er viktig? Det er jo argumentet dere bruker mot hydrogenbiler! Så hvorfor er ladenettverket da viktig i konkurranse mot andre elbiler?

Så lenge de andre ladenettverkene er generelt så dårlige, med køer, dyr strøm, sære betalingsløsninger og ladere som er ute av drift, så er superladernettverket en betydelig fordel. Spesielt for de som tar langturer ganske ofte. Mens for de som ikke tar langturer, så er fordelen ubetydelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gamlefar skrev (5 minutter siden):

Var det ikke slik at nesten all lading skulle skje hjemme og at lading på stasjoner derfor ikke er viktig? Det er jo argumentet dere bruker mot hydrogenbiler! Så hvorfor er ladenettverket da viktig i konkurranse mot andre elbiler?

Fordi man må klare å ha to tanker i hodet på en gang:

- Hjemmelading er viktig for drivstofføkonomien og enkelheten i å slippe å kjøre innom dedikerte fyllesteder og slå i hjel tid der i hverdagen.

- Hurtiglading (tilgjengelighet og hastighet) er viktig for smidig avvikling av langturer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Jeg ville satt nr 3 i parantes siden det er helt uinteressant for min del, samt motstridende mot punkt 4. Men bortsett fra det er jeg enig.

Jeg er personlig enig med det du sier. Selvkjøring er ikke viktig for min del. Men jeg vet det er mange som kjøper Tesla som absolutt elsker autopilot. Spesielt i USA, der den fungerer betydelig bedre enn i Europa.

4 minutes ago, Simen1 said:

Det sagt så er det jo naturlig at Tesla blir utfordret på alle disse punktene som de har levd godt av en årrekke nå. Dvs. Tesla må fornye seg og være tidlig ute på andre egenskaper som det tar tid for konkurrentene å hente seg inn på. Disse nye tingene tror jeg blir samkjøring "ridesharing" og energi-trading.

Ja, alle bilprodusenter må konstant fornye seg. Endring er nødvendig for overlevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

I mitt syn har Tesla ca fem store fortrinn.

 

1. Rekkevidde.

2. Ladenettverk/ladehastighet.

3. Selvkjøringsteknologi.

4. Ytelser/kjøreglede.

5. Infotainment.

 

Noen konkurrenter tar innpå Tesla på noen av disse punktene, men Tesla leverer fortsatt en svært god totalpakke. Andre konkurrenter har riktignok sine egne fortrinn. Som forhandlernettverk, fit/finish, pris, mm.

I mitt syn er det mer enn god nok plass til Tesla og en haug med konkurrenter.

Jeg forventer at om 5 år selger Tesla kanskje 2 millioner biler per år, og har en elektrisk markedsandel på 10-20% globalt.

Jeg er enig i disse, men nummer 1 burde byttes ut med vertikal integrasjon.

At Tesla har eierskap til alt fra design av batteripakke, design av elektronikkretser og omtrent alle komponenter i bilen gir de fortrinn som de andre ikke klarer å ta igjen, med mindre de kopierer Tesla's måte å drive på.

Den vertikale integrasjonen, det at de har kontroll på hele verdikjeden manifesterer seg til

Bedre plass i bilen

Lettere bil

Bedre aerodynamikk

Lengre rekkevidde

Raskere lading

Bedre / hyppigere software oppdateringer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (35 minutter siden):

Jeg forventer at om 5 år selger Tesla kanskje 2 millioner biler per år, og har en elektrisk markedsandel på 10-20% globalt.

Jeg forventer at bilsalget går ned, og Tesla blir omstrukturert. Det som blir igjen er en "kick-ass" R&D gruppe som blir en ren underleverandør for elektrifisering, og Tesla merket vil overleve gjennom JV med andre OEM's som tar seg av produksjon, etter at fabrikkene er kjøpt opp. 

Dette på bakgrunn av at ingenting forandrer seg, og at de ansatte fortsatt blir presset slik de blir idag. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Ja, alle bilprodusenter må konstant fornye seg. Endring er nødvendig for overlevelse.

Jeg tror disse tingene vil ta andre produsenter på senga omtrent som model S gjorde i 2012. Det vil ta mange år før de stabler noe tilsvarende på beina.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i disse, men nummer 1 burde byttes ut med vertikal integrasjon.

Vertikal integrasjon er ikke nødvendigvis en fordel, men påtvunget som en isbryer der man skal krysse polisen for første gang. 

bzzlink skrev (4 minutter siden):

At Tesla har eierskap til alt fra design av batteripakke, design av elektronikkretser og omtrent alle komponenter i bilen gir de fortrinn som de andre ikke klarer å ta igjen, med mindre de kopierer Tesla's måte å drive på.

Alt dette bygges det standarder for, og spesialistene vil som spesialister ofte gjør, finne forbedringer i alle ulike komponenter da fokuset er mindre i skala og mer rettet mot noen få ting om gangen. 

Nå som elbilene er blitt godkjent, så vil universitet og utdanning tilpasses et nytt marked. Du vil finne spesialister som dukker opp i ekstremt høyt tempo i tiden fremover, og Tesla's mulighet vil isåfall være oppkjøp. Dog man vil alltids finne grupper som sikter høyere enn oppkjøp. 

 

bzzlink skrev (8 minutter siden):

Bedre plass i bilen

Lettere bil

Bedre aerodynamikk

Lengre rekkevidde

Raskere lading

Bedre / hyppigere software oppdateringer

Som vil være og bli en standard. 



 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Jeg forventer at bilsalget går ned, og Tesla blir omstrukturert. Det som blir igjen er en "kick-ass" R&D gruppe som blir en ren underleverandør for elektrifisering, og Tesla merket vil overleve gjennom JV med andre OEM's som tar seg av produksjon, etter at fabrikkene er kjøpt opp. 

Dette på bakgrunn av at ingenting forandrer seg, og at de ansatte fortsatt blir presset slik de blir idag. 

Vi får se hvem som får rett. :)

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (47 minutter siden):

1. Rekkevidde.

2. Ladenettverk/ladehastighet.

3. Selvkjøringsteknologi.

4. Ytelser/kjøreglede.

5. Infotainment.

1. Den tilhører Koreanerne. 

2. Enig. Dog den fordelen vil ikke leve evig. 

3. Finnes ikke enig, da 53 land har signert måten å introdusere selvkjøringsteknologi, og den passer seg ikke inn i måten Tesla gjør det på. Nå har USA godkjent starten av en 2 årlig test-periode ilag med Waymo for det samme der, så de vil nok herme Asia+EU. Standarden for "big-data" er kommet fra vår side, og USA ønsker å lage sin egen for å konkurrere. Tesla's fremgangsmåte er altså ikke passende noen av dem. Også har man jo det faktum at Tesla skifter beite og retning så seint som idag 2020. 

4. De er elbiler. Mens OEM's designer biler for å passe et marked gjennom markedsanalyser, så kaster Tesla maks av det man får inn i bilene angående motoren de klarer å lage, med mengden batterier. Skal man sammenligne best teknologi, så anbefaler jeg deg å kikke på motoren i PHEV Koeniggsegg, eller Rimac sin e-axel. Kjøreglede er heller ikke direkte linket til ytelser, og dette kriteriet vil være høyst individuelt. For mannen i gaten, så kan komfort være kriteriet for kjøreglede. 

5. Ikke enig.  Her trur jeg Android Automotive systemet kjapt vil ta ledelsen i samarbeid med MEB plattformen som linker seg til den, der HERE teknologien ligger i bakkant. Det er utrolig mye spennende man kan gjøre med "big-data" og tilgangen til HD-Kart. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er personlig enig med det du sier. Selvkjøring er ikke viktig for min del. Men jeg vet det er mange som kjøper Tesla som absolutt elsker autopilot. Spesielt i USA, der den fungerer betydelig bedre enn i Europa.

Men hvor stort fortrinn er "autopilot" som i veldig stor grad baserer seg på kart?

Selvkjøring i ordets rette forstand synes å være svært langt unna slik jeg ser det. Spørsmålet er om behovet er der og om vi er villige til å la menigmann fortsette å eksperimentere med dette i trafikken.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Jeg forventer at bilsalget går ned, og Tesla blir omstrukturert. Det som blir igjen er en "kick-ass" R&D gruppe som blir en ren underleverandør for elektrifisering, og Tesla merket vil overleve gjennom JV med andre OEM's som tar seg av produksjon, etter at fabrikkene er kjøpt opp. 

Dette på bakgrunn av at ingenting forandrer seg, og at de ansatte fortsatt blir presset slik de blir idag. 

Vi får se hvem som får rett. :)

Må huske på at det fordrer at ingenting forandrer seg til videre skalering. Om fabrikken i Tyskland får en sjef som klarer å si "hold kjeft" til Elon uten å få sparken, så kan det kanskje gå bra. Men om Elon pusher videre i samme stil nå som de skalerer betydelig opp, så trur jeg de møter veggen etterhvert, da ansatte som vet sin egen verdi vil være vanskelig å holde på. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Nei det er sant. Ser dog ut som man kan låne CHAdeMO adapter mange plasser om man absolutt skulle trenge det. TOCN har vel plassert ut en del til låns - pluss at folk er veldig hjelpsomme med å låne ut sin.
 

Men tror nok Leaf eiere skulle ønske de kunne få brukt en adapter for å lade på CCS - men det kan de ikke..

Nissan har rettet opp egentlig alt som er feil med Leaf i sin kommende Ariya :)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 minutter siden):

Jeg forventer at bilsalget går ned, og Tesla blir omstrukturert. Det som blir igjen er en "kick-ass" R&D gruppe som blir en ren underleverandør for elektrifisering, og Tesla merket vil overleve gjennom JV med andre OEM's som tar seg av produksjon, etter at fabrikkene er kjøpt opp. 

Dette på bakgrunn av at ingenting forandrer seg, og at de ansatte fortsatt blir presset slik de blir idag. 

Enig. Tesla overlever nok, men ikke som leverandør av ferdige biler. Pilen peker nedover. Eneste redningen vil være å få inn en seriøs CEO.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg tror disse tingene vil ta andre produsenter på senga omtrent som model S gjorde i 2012. Det vil ta mange år før de stabler noe tilsvarende på beina.

De er allerede på ballen, og det finnes flere JV mellom OEM's og lade operatører som ser på dette i tillegg til V2G ladere for veggen hjemme. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Endrer seg stadig disse teoriene, synes jeg husker en kommentar om at de var konkurs innen 2020 jeg.. Ser ikke ut som den traff så godt.

Hent sitatet du, for den er neppe fra meg. Personlig trur jeg som sagt at de ansatte hos Tesla er flinke folk. De har dratt dit pga de trur på budskapet Tesla egentlig stod for. En omstrukturering betyr ikke konkurs. Det betyr bare at man skifter litt retning. 

Hadde Tesla smurt samarbeidet med Toyota og Mercedes som de hadde tidligere, så trur jeg de hadde vært profitable for lenge siden. Problemet var at begge kuttet samarbeidet pga for mye problemer, uten at Tesla satte fokus på å fikse dem, de ville kun vokse med enorme voksesmerter.  

Hva hadde du personlig sagt om Tesla teknologi i en Toyota produsert bil? Teslota? ? 
Hadde Tesla vært flinkere tidligere i starten med å fikse problemer, så ville det vært en mulighet idag. Og jeg håper at Tesla hopper litt tilbake dit, slik atkvalitets problemer og service er top-notch, mens Tesla fremdeles kan leke seg med teknologi og dytting av "tanker" fremover. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

 

Bedre plass i bilen

Lettere bil

Bedre aerodynamikk

Lengre rekkevidde

Raskere lading

Bedre / hyppigere software oppdateringer

De fleste punktene der oppnår man med hydrogen. Hadde Tesla vært smarte, så hadde de satset på det i tillegg. Men det skjer nok aldri med Musk. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...