Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

I går tegnet jeg kontrakt på ny sykkel 😁

SSå får vi se hva jeg evt. finner på denne vedrørende led lys etc. på sikt. Dette er uansett ikke første prioritet, men en greie jeg kommer til å starte med etter hvert :) 

For dere som lurer, så er da dette en Triumph Rocket 3 GT. Dette skal være den serieproduserte motorsykkelen i verden som blir levert med mest kubikk i følge kilder. 

Motoren er en 2.5l (2.500 kubikk) med 165 HK'er og svimlende 221 newtonmeter. 0-100 på 2.6 sekunder og den veier tett oppunder 300kg.

Vrir du på rulla på tørr asfalt så får du hjulspinn! :) 

Denne ble prøvekjørt i går og kontrakt ble skrevet. jeg får den førstkommende fredag :) 

Rocket1.thumb.JPG.753f576a4c589aa6f72fb26af0a2adb3.JPG

Rocket2.thumb.JPG.ebd70680e0c1a90ceebd5bfb18bae153.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (1 minutt siden):

Oh lawdy. Smekker! Hadde aldri turt å sette navnet mitt på en kontrakt for noe sånt. Har en 650 kubikk med noen og åtti hester. Visstnok 0-100 på 3isj sekunder men det kommer jeg aldri til å få oppleve.

har rundt 50-60 hester i min 500cc og kunne nok klart å kjøre meg i hel på den, der Triumphen der tror jeg ikke jeg hadde overlevd 5 min på :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 timer siden):

Hehe. Gratulerer! 😃👍

Har lagt motorsykkelkjøringa på hylla jeg.

Takk takk :) 

Det hadde jeg gjort også, men etter et drøyt år uten sykkel begynte jeg å få abstinenser igjen, hehe.

bo1e skrev (58 minutter siden):

Oh lawdy. Smekker! Hadde aldri turt å sette navnet mitt på en kontrakt for noe sånt. Har en 650 kubikk med noen og åtti hester. Visstnok 0-100 på 3isj sekunder men det kommer jeg aldri til å få oppleve.

Da må du bare vri litt hardere på rulla da seru :) 

Dragonlove skrev (55 minutter siden):

har rundt 50-60 hester i min 500cc og kunne nok klart å kjøre meg i hel på den, der Triumphen der tror jeg ikke jeg hadde overlevd 5 min på :rofl:

Hehe, man kan kjøre seg ihjel på tråsykkel også. Det handler bare om å bruke hodet. Noe man MÅ gjøre når man kjører motorsykkel. Å spesielt sykler som dette :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Hehe, man kan kjøre seg ihjel på tråsykkel også. Det handler bare om å bruke hodet. Noe man MÅ gjøre når man kjører motorsykkel. Å spesielt sykler som dette :) 

Hodet kobles lett ut når man kjenner det deilige deilige fartssuget i magen ... 😀

Hvordan det er å dra ut et par gir på en sprek sykkel, til utenforstående, er vanskelig.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (13 minutter siden):

Hodet kobles lett ut når man kjenner det deilige deilige fartssuget i magen ... 😀

Hvordan det er å dra ut et par gir på en sprek sykkel, til utenforstående, er vanskelig.

Hehe, been there done that :) 

Men gjør man dette på et egnet område (feks. aksellerasjonsfelt på E6) så skal man gjøre veldig mye galt for at det skal gå ille. Men å kjøre fort i svinger etc. på landeveien samt vri litt for mye på rulla i samme slengen, kan fort plassere deg i en rullestol eller det som værre er :)

Ny sykler i dag har traction conrol, ABS og hele sulamitten som redder deg fra enkelte dumheter, men er slett ingen gardering selvsagt. Elektronikken klarer ikke å helbrede dumhet :) 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 28.2.2022 den 11.52):

Jeg venter i spenning. 🙂

Da har jeg fått testet multimeteret, og jeg kan vel ikke annet si enn at dette havner i søppla. Her er noen målinger jeg tok av diverse spenninger fra strømforsyneren på benken sammenlignet med Brymen multimeteret mitt.

Men først, byggekvaliteten. Her er det null input safety. Ingen sikringer. Livsfarlig og bruke med høye spenninger. Aldri i verden om jeg kjører mer enn 48V gjennom dette multimeteret. 

IMG_0804.thumb.JPG.7b76aa19831c9788b10e2b6c2550b296.JPG

IMG_0805.thumb.JPG.bddb345b2c128d0224d6a8af7a95d90d.JPG

Dette er regelrett søppel. Det føltes unødvendig og bruke et 9V bilbatteri til 25 kroner da batteriet er mer verdt enn selve multimeteret. INKLUDERT frakten! 

Dette er mer komisk enn det er seriøst da, for hvis man forventer noe mer av et slikt multimeter så må man nesten være litt korka, hehe.

Her er noen målinger jeg tok. Se hva strømforsyneren er instillt på og se hva multimeteret viser. Ved 12V målte multimeteret hele 0.2-0.3V feil. og feilraten økte lineært når jeg økte spenningen. Ved 48V så målte den hele 1V feil. 

Dette vil si at hvis du måler et batteri som har en faktisk spenning på 12V så kan dette multimeteret avvike med hele 0.3V. Det er veldig mye når man skal sjekke tilstanden på et bilbatteri. 

IMG_0806.thumb.JPG.783ca45041b7180bcda4845b2e7bf970.JPG

IMG_0807.thumb.JPG.3614f8979401c6ef7aa65e3a6c3a0041.JPG

IMG_0808.thumb.JPG.a507516011d9f20f0c28194842f8d8a4.JPG

IMG_0809.thumb.JPG.22bb8138fe4faf06b9a40601f4dd1a01.JPG

IMG_0810.thumb.JPG.0f3cc21643587795532ba19f73820f4c.JPG

IMG_0811.thumb.JPG.6f50070b57c58b744cfa845c8ecdc759.JPG

Så konklusjonen er at dette bare er søppel. Ikke engang verdt prisen. Selv om jeg hadde fått det gratis, hadde jeg kastet det. Ja, det er faktisk så ille :) 

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (13 minutter siden):

Å herre. Ser ut som synål. :lol:

Ja, regelrett 😅

Kjøper man et på biltema til 50 kroner, vil jeg tro dette er minst 10 ganger så bra som dette, selv om jeg også regner det til 50 kroner for søppel. Men det duger nok til å måle bilbatterier etc. vertfall med bra nok nøyaktighet. Kanskje. Jeg har ikke testet det. 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 minutt siden):

Jeg har et Aneng AN870. Funker fint og føles solid. Noen og tjue dollars hos ali, så absolutt i den rimelige klassen det også. Har ikke testet alt som er av funksjoner og nøyaktighet, men gjør jobben for mitt begrensede behov.

Jeg har et slikt jeg også. Det er ikke favoritten min blandt de jeg har, men ja, det fungerer mer enn bra nok og holder i massevis til hjemmeelektronikk. Jeg hadde også turt og bruke til å måle spenninger opp til 220V :)

Lenke til kommentar

Sorry for litt OT, men skal sette opp ny garasje og vil prøve å få inn en liten furtebu..

Problemet er at garasjen blir ikke større enn ca 8m x 3,4m (hva jeg har lov å bygge). Jeg ønsker da å sette opp en isolert bod bakerst i garasjen, hvor jeg kan ha en liten arbeidsbenk og mulighet til å få satt litt andre ting som ikke kan stå i kald garasje.

Garasjen må ha minimum 6m i lengden, det utgjør i teorien 2m igjen, men når jeg trekker fra tykkelse på vegger (ca 20x3), så er det igjen 1.4 m. Da har jeg plass til en arbeidsbenk og en stol med den ene kortveggen. Og på de andre veggene kan verktøy, samt noen hyller henge.

Det blir trukket LAN kabel og strøm inn.

Jeg tenker å ha varmekabler som basis oppvarming (slik at det ikke blir under 10 grader)  og eventuelt en ovn til å varme opp på de kaldeste dagene.

Er det noe jeg må tenke på i en slik prosess?

image.png.70887c5acb1791bc8a8a0e67dbc6410f.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...