Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (2 minutter siden):

ali.thumb.jpg.f2debc34f1a78fdc94999a1adb0e0df0.jpgDette gikk utrolig raskt. Og jeg fikk tilbake det jeg betalte minus frakt. (Som var det jeg håpet på.) :thumbup: 😃 Takk for hjelpen, dere to. Tror ikke jeg hadde vært så på hugget uten den dytten jeg fikk fra dere.

Det ordner seg som regel ja, fikk selv nylig igjen penger pga en pakke som gikk frem og tilbake i post systemet :) 

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det 100 ganger før, men det å handle på AliExpress er noe annet enn å handle fra komplett.no. Man må legge fra seg den tanken med en gang. Så fort man tenker at man får akkurat det samme for en tiendel av prisen så har man allerede driti seg ut. 

Det kan godt være at produktet er det samme, men du kan se helt bort fra garantier og god kundeservice. Så har du ikek råd til å tape pengene i værste fall, så ikke handle på AliExress. 

Det tar veldig lang tid før man får varene. I disse dager kan det ta opp til 2 måneder. I beste fall 2-3 uker og som oftest rundt 3-5 uker. De fleste selgerne svarer sent, skjønner sjelden hva du mener og haler ut tiden. Selgere lover ofte gull og grønne skoger, men i en tvist så skal du bare drite i selgeren. Åpne en "dispute" via AliExpress så blir de fleste saker fikset opp i. 

For dere som ikke har skjønt det enda så fungerer AliExpress som en gigantisk nettbutikk som brukes av en haug av leverandører i Kina etc. Det er AiExpress som styrer transaksjoner og som har ansvaret for pengeflyten mellom deg og selger. Så lenge kravet ditt er godt dokumentert, så kan AliExpress overstyre selgeren, noe dem ofte gjør. 

Dette vet selgerne og derfor prøver dem og late som om dem skal ordne opp slik at tiden for å åpne en "dispute" til AliExpress går ut. Ikke alle selgere er slik, men jeg mener at her kan du ikke stole på noen. 

Husk også at det du kjøper er som oftest VELDIG billig. Grunnene er mange men hovedgrunnen er nok fordi varene kommer rett fra produsent, uten mellomledd og det blir laget i et land hvor elektronikk er billig og produsere. Siden AliExpress har mange millioner kunder, så kan det også produseres i gigantisk skala, noe som også drar ned prisene. 

Men kvalitetskontrollen er nok mer eller mindre borte da det ikke er noen mellomledd som kan gå god for varene eller tester disse ytterligere før videresalg. Derfor kan det være at man kan få et produkt som ikke virker. Men da får man som sagt igjen pengene, og man slipper å returnere varen, hvis man dokumenterer skikkelig.

Dem som klager over dårlig service og lang leveringstid fra AliExpress skjønner bare ikke greia. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg stoler 100% på ALiExpress. Ikke alle produktene man får virker som det skal (selv om det er ytterst sjeldent) og grunnen til dette er mangel på kvalitetskontroll (Man kjøper tross alt fra første ledd) og eller skadet i frakten. Husk at varene blir sendt halve jorden rundt og losset flere ganger. Varene blir som oftest sendt med båt. Når man da ofte ikke betaler noe for frakten i det hele tatt eller kanskje bare noen få kroner, så sier det seg selv at man ikke får varen levert på døren med silkehansker. 

Jeg mener mange må våkne opp litt og se realitetene.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Hvor godt innpakket har dine elektronikkvarer vanligvis vært? Og når du mottar noe som er defekt eller synlig skadet, hvor godt innpakket var varen?

Kan ikke svare for Bjerknez, men jeg har handlet med Kina i snart 20 år og har aldri opplevd en eneste skade på pakker derfra, at ting ikke har fungert har jeg opplevd.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (18 timer siden):

Hvor godt innpakket har dine elektronikkvarer vanligvis vært? Og når du mottar noe som er defekt eller synlig skadet, hvor godt innpakket var varen?

Min erfaring så langt er at det meste er godt innpakket. Bestiller du sjøre ting så øker jo sjansen for at det kan bli ødelagt i frakten. Har kun hatt ett tillfelle hvor en power supply hadde en bulk i siden. Slo den ut med hammer og den virket som den skulle. Ellers har jeg fått ett par ting som ikke sto til forventningene eller ikke fungerte. 

De 997 andre pakkene jeg har motatt har jeg ingen klager på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (7 minutter siden):

Tenker å kjøpe noen 230V-reléer for USB som skal styres med egne programmer jeg skriver i C++. Utifra det jeg har lest trengs det ikke drivere, bare et bibliotek. Denne ser helt grei ut, om det ikke er noe jeg har oversett her?

Alt du trenger for å styre disse er 5V signal. Trenger ikke bibliotek heller. Er samme hvor det 5V signalet kommer fra. Skal du programmere med arduino så trenger du ikke noe ytterligere bibliotek for dette. 

Men jeg ville ikke brukt disse opp mot maks rating over tid eller uten at jeg er til stede. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...