Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Med furtebu, mener du da du skal drive med elektronikk? 

Eller skal det bare være et vanlig hobbyrom/verktøybod?

Sørg vertfall for å legg opp nok kontakter. Du skal trolig legge opp ladekontakt til el-bil også? Sørg for å legge inn en kontakt på samme kurs til feks. høytrykkspyler, kompressor etc. 16 amp kurs vil jeg si er et minimum i en garasje i dag. 

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Mephisto- said:

Jeg har en biltema loddebolt, og lurer på. Er det utstyr eller ferdigheter. Hva mener folket? Er jeg tjent med å kjøpe en annen loddebolt? Evt. hva anbefaler folket?

Kommer helt an på hva du har tenkt til å gjøre. I min barndom brukte jeg lenge en gammel loddebolt uten temperaturregulering, og med en ødelagt loddespiss og feil loddetinn. Jeg fikk det til å fungere til det jeg holdt på med da, men når jeg etter mange år endelig fikk byttet til en med temperaturregulering og skikkelig loddetinn så gikk alt mye lettere, og jeg kunne utføre flere jobber. Fikk også flere loddespisser, og kunne da plutselig lodde smd komponenter.

Med andre ord så kommer tel helt an på bruken. Skal du lodde sammen noen ledninger i ny og ne så vil nok de fleste loddebolter gjøre jobben. Skal du derimot lodde enten veldig fine ting som smd eller veldig store ting som tykke ledninger der varmen suges fort bort må man gjerne ha bedre utstyr med mer effekt og temperaturregulering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (36 minutter siden):

Jeg har en biltema loddebolt ..


De fungerer helt fint til litt lodding her og der, noen ledninger osv. som det står ovenfor.

Skal man lodde deler på et kretskort, så får man fremdeles gjort en del med en slik loddebolt så lenge ikke delene er alt for små, men den beste investeringen må vel være litt flussmiddel i så fall.

En loddestasjon er en helt annen verden dog dersom man skal lodde litt mindre deler regelmessig.

Skulle jeg kjøpt en billig loddestasjon, ville jeg gått for en eller annen variant av T12, trolig KSGER.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
57 minutes ago, 0laf said:


De fungerer helt fint til litt lodding her og der, noen ledninger osv. som det står ovenfor.

Skal man lodde deler på et kretskort, så får man fremdeles gjort en del med en slik loddebolt så lenge ikke delene er alt for små, men den beste investeringen må vel være litt flussmiddel i så fall.

En loddestasjon er en helt annen verden dog dersom man skal lodde litt mindre deler regelmessig.

Skulle jeg kjøpt en billig loddestasjon, ville jeg gått for en eller annen variant av T12, trolig KSGER.

Jeg er akkurat der. Jeg lodder litt ledninger, men oftest er det sensorer og ledninger mot kretskort. 

Oppleves som om biltema bolten ikke blir skikkelig kald, blir litt utålmodig og kaldlodder uviktige ting. 

Noen tips til voks e.l. for rengjøring av spissen?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Bjerknez said:

Holder med Olaf. Ksger T12 fra Aliexpress er en veldig god og kraftig loddestasjon. Har brukt denne snart i to år til det meste og har ikke hatt problemer med den. 
 

TS100 er også en veldig god og kraftig liten liddebolt hvis størrelse er en issue. 
 

 

Det var en del varianter av T12 fra KSGER. skjønner ikke helt forskjellene. Noen innsikt? 

Lenke til kommentar

Fra du slår den på tar det 10 sekunder før den når satt temperatur, og den har en meget effektiv temperaturregulering. Jeg har hatt min i snart 2 år nå og har brukt den relativt ofte. Ingen problemer så langt. 

Du kan også kalibrere hver loddespiss du bruker da dette blir lagret på enheten. 

 

Lenke til kommentar

Tror ikke det er den helt store forskjellen på de, noen er i alu, andre i plast, oled display osv. men funksjonsmessig tror jeg det er mye det samme.

Et tips må vel være å kjøpe en JL02 tupp fra Eleshop e.l., original Hakko, koster ikke all verden, å er mye bedre enn de som følger med.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med forskjellige billige ampermeter fra AliExpress?

Lenge ønsket et slikt, men drar ut og drar ut ... Helt til nå.

EDIT: Kun for grovmålinger dette her, f.eks. en kurs i sikringskapet. Kunne kjøpt et fra Clas Ohlson, Biltema osv., men syns det er unødvendig å bruke mange hundre på dette. Og om jeg skulle brukt såpass ville jeg ønsket mest mulig for pengene.

(Og har multimeter fra før så dette trenger ikke være på ampermeteret ..)

EDIT: Et veldig rimelig et fra Aneng. Kanskje ikke så mye mer å lure på.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble til at jeg bestilte det fra Aneng, jeg antar at det er mer enn bra nok for mitt bruk. Uansett ikke den største utgiften. Det går mer penger ut bare på godteri for en uke ....... 🙂

Har virkelig fått sansen for AliExpress nå. Fikk ei pakke her om dagen med to varer i en, en ny forsendelse kommer antagelig i morgen og det er seks pakker til i anmarsj. Jeg har også en ny handlekurv allerede som snart er klar. Bursdagsgaver og julegaver blir så neste kjøp deretter ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...