Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

nightowl skrev (58 minutter siden):

Bruker du tykke gummihansker er det ikke noe problem å teste, for å se hvor mye multimeteret tåler. Men det er liten vits.

Jeg tror nok det vil funke på 220V, men poenget er at man på en måte "aldri vet". Hadde ikke følt meg høy i hatten hvis jeg skulle bruke noe slikt i et 220V anlegg. 

Jeg hadde ikke vært super høy i hatten ved å bruke et middle range multimeter til 2-300 kroner i 220V anlegg heller, men i skjeldne tilfeller hadde jeg nok tatt sjansen. 

Men uansett så er jo ikke disse billige multimeterne bygget for å brukes i 220V anlegg heller. Faktisk er dem ikke bygget for bruk i finelektronikk kretser heller siden oppløsningen og nøyaktigheten er alt for dårlig. Multimetere som dette er slik jeg ser det ment for 12V systemer primært sett hvor man skal måle bil/lastebil batterier, sjekke sikringer etc. Ikke noe annet. Å til det fungerer dem sikkert helt ok. 

Når det gjelder Brymen 869S som jeg kjøpte for litt siden har jeg fått testet dette en del nå, og gud bedre for en oppgradering! Her har jeg koblet det til PSU'en:

Brymen.thumb.JPG.0617a1f5f75a38c27e0bbaace2f5c447.JPG

Dette er et såkalt 60.000 count multimeter som ved et tastetrykk kan bli 500.000 count!. Så mens det billige gule multimeteret viser feks. 5.12V så viser Brymen multimeteret 5.125388V.

Som oftest trenger man ikke en slik oppløsning, men fordelen med en slik oppløsning er at hvis man feks. måler en krets, så kan man feks. se om verdien synker veldig sagte eller stiger med såpass høy oppløsning. 

Oppløsningen kommer dog bedre til sin rett når man måler strøm i mA/uA området. 

Men oppløsningen på et multimeter sier ingenting om hvor nøyaktig det faktisk måler. Oppløsningen sier bare hvor mange desimaler det viser. 

Men Brymen 869S er UL listed (det vil si at spesifikasjonene er godkjent av en tredjepart). Feilmarginen når det kommer til å vise spenning er 0.2%. Altså like bra eller bedre enn de beste Fluke multimeterene. Derfor så kan man dra nytte av en slik oppløsning. :) 

Nå er det ikke ofte jeg har behov for en slik pinlig nøyaktighet skal sies, men multimeteret kostet meg kun 2.500 kroner og til den prisen har det regelrett ingen konkurrenter så vidt jeg kan se. Den nærmeste konkurrenten er Fluke 287 til rundt 8-10.000 kroner(!!)

Det er for øvrig det samme multimeteret jeg har som det som selges her:

https://elma-instruments.no/produkter/elma-bm-869s-sann-rms-ac-dc-multimeter

Men jeg kjøpte det fra eleshop.eu:

https://eleshop.eu/brymen-bm869s-multimeter.html

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ørlitegranne misunnelig når jeg ser at folk har orden i sakene sine :D Jeg har bod med massevis av pegboards på veggene. Og 3d-printer. Og massevis av verktøy og dingser som skulle vært organisert. Men istedenfor så ligger det strødd utover arbeidsbenken og på hyller og i esker på gulvet. Hvorfor tar jeg meg ikke sammen og lager litt orden på det? Skammer meg. Det er jo så super satisfying når det er ryddig og pent. Så mye kjekkere å styre med prosjekter.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Hehe, takk for det :) 

ikke alltid den ser slik ut skal nevnes, men jeg er bare nødt til å ha det litt organisert når jeg sikkert har 1000 forskjellige deler og komponenter rundt om. 

Jeg har allerede fyllt opp det som kan fylles opp og nå har jeg begynt og samle ting i plastesker. 

Spørsmålet blir…. Når skal man stoppe? :) 

Lenke til kommentar

Ønsker man å lære seg grunnleggende elektronikk, så er min sterkeste anbefaling og lære seg arduino og mikrokontrollere først. Man trenger ikke å bli en mester på koding etc. det er på langt nær jeg heller, men en forståelse av hvordan det funker samt klare å sette sammen en kode ved hjelp av google og ferdigskrevne koder etc. får deg langt på vei. 

Derfra føler jeg forståelsen har økt såpass at jeg glir stadig mer og mer i fra arduino og mikrokontrollere til forsterkere samt produsering og design av egne kretskort etc. 

Av komponenter jeg mener man MÅ ha til enhver tid så kan jeg nevne følgene:

  • Kondensatorer. (Kjøp et kit med mange forskjellige)
  • motstander. (Kjøp et stort kit med mange forskjellige. Disse vil man trenge mange av)
  • transistorer. (BC547) er en god allrounder. 
  • Volt regulatorer. 
  • Diverse kabler og ledninger. Til lave spenninger og opp mot 2 ampere så er awg 22 en god allrounder. Helst silikon kabler. 
  • loddetinn og loddebolt.
  • en justerbar benk strømforsyner. 
  • ett eller aller helst to multimetere av god kvalitet.

Til slutt ville jeg kjøpt et arduino start set. Du vil også trenge en pc med USB utgang for å kjøre Arduino IDE for å programmere mikrokontrollene. Det stilles ingen krav til pcen her. En eldgammel laptop gjør susen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (7 timer siden):

Blir ørlitegranne misunnelig når jeg ser at folk har orden i sakene sine :D Jeg har bod med massevis av pegboards på veggene. Og 3d-printer. Og massevis av verktøy og dingser som skulle vært organisert. Men istedenfor så ligger det strødd utover arbeidsbenken og på hyller og i esker på gulvet. Hvorfor tar jeg meg ikke sammen og lager litt orden på det? Skammer meg. Det er jo så super satisfying når det er ryddig og pent. Så mye kjekkere å styre med prosjekter.

Ja, jeg forsto dette fra starten heldigvis, så jeg har nok snart brukt like mye penger på selve furtebua vedrørende innredning og hylleløsninger som jeg har brukt på deler og komponenter. På en såpass liten plass som jeg har, så ble jeg nødt til å organisere litt. Det er fortsatt ikke optimalt og det vil det aldri bli, men så lenge jeg finner frem i kaoset selv, så er jeg fornøyd. Jeg har ikke noe mer plass til rådighet nå vedrørende det å organisere med hyller etc. hver eneste cm. Er brukt opp. 

da må jeg evt. omorganisere og bygge om alt, men det tør jeg ikke tenke på nå. Alt for mye jobb. Og tross alt, driver jeg med dette som hobby. Har ingen planer om å starte noe fabrikk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden testet litt rundt det jeg nevnte om slike superbillige solcellelys man får kjøpt på Europris og Jula etc. Altså disse man får for rundt 10 kroner stykket. 

Jeg har testet i to uker nå vedrørende det å få disse til å lyse hele året når det er mørkt uavhengig av om det er sol eller ei om dagene. Så langt kan det se ut til at det å bytte batteri ene og alene gjør susen. 

I disse følger det med et oppladbart 150mA AAA NI-MH batteri. vertfall i dem jeg har kjøpt. Jeg har testet meg frem til følgende konklusjon så langt. 

De medfølgende batteriene er skikkelig crappy(!!). De tar ikke til seg lading skikkelig og de lampene jeg har har ikke engang overlevd EN vinter. Jeg kjøpte 50stk. 600mA NI-MH AAA batterier fra Aliexpress for 350 kroner og jeg byttet ut batteriet i en av lyktene uten å gjøre noe mer. 

Denne lykten har nå lyst hver eneste natt med et ganske sterkt lys i litt over to uker og det har ikke vært mye sol på dagene for å si det sånn. Vi er også nesten i den mørkeste tiden av året nå. 

Det ser ut til at solcellen på disse lampene klarer og holde ladingen oppe på batteriene, men jeg vil tro solcellen "jobber" hardt. men det ser ut til å funke. Et nytt batteri gjør susen.

350 kroner for 50stk. batterier = 7 kroner for å fikse pr. lampe. 

Så kan man jo spørre seg om det er verdt det, siden en slik lampe koster 10 kroner. jeg mener det er verdt det. Grunnen til at jeg mener det er fordi disse lampene er uhyre enkle og holde vedlike. Det er rett og slett ingenting som kan gå i stykker i disse lampene. Det er ingen smarte chip'er etc. Dem består av en LED diode som går på langt under maksimal rating, så denne vil trolig mer eller mindre vare evig. En slik LED diode koster heller ingenting. Jeg tror du får 100 stk. for en 10 kroner. men disse ser jeg ikke på som noe issue her. 

På selve "kretskortet" inne i disse lampene så sitter det to komponenter. En solcellecontroller. En komponent med fire bein som jeg aldri har sett gå i stykker. har ikke funnet noen på nett som har opplevd dette. Disse er evigvarende. 

Så har du en inductor som ikke akkurat blir overbelastet i dette segmentet, så den vil nok heller aldri ryke. 

Men så kommer vi til det problemet som faktisk gjør at disse lampene plutselig slutter og virke etter en tid. Nemlig rust/korrosjon og batteri. 

Man kan gjøre følgende for å forhindre rust korrosjon:

- kjøp en flaske med blank neglelakk og pensle over kretskortet. bruk litt smeltelim/silikon eller annet du finner for å gjøre den mest milig vanntett, for disse er nemlig ikke vanntette. Disse er bygget for å gå i stykker, slik at man skal kjøpe nye. Det ironiske er at det er superenkelt og fikse dette.

Kjøp nye batterier, og gjør lykten vanntett. Thats it. Da vil den garantert vare i mange år. 

Men det er ingen vits i å bytte til et batteri med mer kapasitet enn 600mA. Selv 600mA er nok litt i overkant da solcellen ikke klarer og lade opp batteriet skikkelig vinterstid og på sommeren vil batteriet stort sett alltid være fullt. 

400mA ser jeg for meg er det ultimate her, men det var vanskelig og finne 400mA batterier av den typen på AliExpress. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag har jeg forøvrig bestillt meg to sett av disse:

Probemaster Master Kit

Jeg kommer også snart til å bestille meg Brymen BM235 (EEVBlog) multimeteret. Altså dette:

EEVBlog BM235 Multimeter

Dette er på en måte lillebroren til det jeg allerede har, som er Brymen 869S:

Brymen BM869S Multimeter

Med disse to multimeterne og test prober fra Probemaster, så har jeg vertfall eliminert feilmålinger som skyldes utstyret :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

I dag har jeg forøvrig fikset tre andre solcelle lamper som etter ett år ikke lenger virket. Feilen var som jeg trodde defekt batteri på to av dem, mens det siste hatte irrede kontakter mot batteriets minuspol. Men jeg byttet batteriet også på sistnevnte, samt rengjorde kontaktpolen. 

AD561AD9-92C0-4B9E-B66E-C7E1426B44FF.thumb.jpeg.232127c6ad22aacf4a441d1c369e7f44.jpeg

37800E73-F2CE-49BE-AF35-20A65C898A15.thumb.jpeg.334a65ec3fb59e732f6db489273d7b43.jpeg

Så nå virker dem som dem skal igjen. En liten rengjøring etc. så er dem like gode som nye igjen. Reparasjonen kostet meg ca. 15 kroner i batterier og rundt 30 minutter tid brukt. 

Disse lampene kostet i følge madammen 49 kr. Stykket, så penger spart her :) 

98B8F64E-7BCA-424C-9EBB-2A5B43186ED9.thumb.jpeg.4ef0422829f24849c9d4aede2ee98729.jpeg

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket mitt når jeg åpnet esken var bare helt forferdelig. Det kjennes ut som en tom plastboks. Uten å overdrive. Den var også mye mindre enn jeg trodde. Jeg så for meg et multimeter mer lik det man fikk kjøpt på Biltema i sin tid. Det gule. Men det jeg fikk i posten var mindre i størrelse og det føles som om det ikke er noe som helst inni. 

Veldig komisk. Såpass komisk at jeg vil henge det på veggen til skrekk og advarsel. 🤣

men jeg skal teste litt senere i dag. Men aldri om jeg stikker probene fra denne inn i 220V. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

På bildet ser det ut som en leke for teknointeresserte barn. Og til den prisen er det sikkert ikke langt unna.

Jeg tror faktisk ikke denne engang er egnet som leke. Skulle ønske jeg kunne forklart hvor kjip den er, men det får ikke. Denne går nok i søpla etter at jeg har testet den uansett resultat. Hvis noen vil ha den så skal jeg gi den bort mot at frakt betales. Men tro meg, den er ikke verdt det frakten koster :)

Man får ikke en gang kjøpt et tomt plastdeksel til den prisen på Aliexpress. 

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 28.2.2022 den 20.20):

Siden det nå er så mye snakk om billige multimetere, tenkte jeg at vi kanskje skulle snu litt på flisa. Kom tilfeldigvis* over en videosnutt som tar for seg hvorfor multimetere fra Fluke er så dyre som de er:

 

* les: Youtube sin algoritme som foreslår videoklipp

Det finnes mellomting ja. Har sett denne videoen tidligere. Han har også testet Brymen opp mot Fluke og Brymen er tilnærmet like bra, om ikke bedre når det kommer til nøyaktighet og ikke minst funksjoner. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...