Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Fikk en liten ide til et nytt miniprosjekt i furtebua :) 

Furtebua er en slags råkjeller som er innredet med egen inngang utenifra. Man må altså ut av huset for å komme inn i furtebua. Der driver jeg til tider med mye rart som avgir røyk. Lodding, kontrollerte kortslutninger, batterilading av 18650 celler, laging av batteripakker etc. er noe jeg ofte driver med. 

Derfor vil en røykvarsler ville gå ganske ofte hvis jeg hadde en slik, da rommet også er ganske lite. 

MEN... jeg kom på en ide som burde være gjennomførbar.

Tenkte å kjøpe meg en røykvarsler som jo som oftest bruker et 9V batteri. Disse får man vel for rundt 50-100 kroner. Jeg åpner den opp og finner hvor 9V befinner seg når røyvarsleren piper. Disse 9V kobler jeg til en Mosfet transistor som igjen slår av/på mikrokontrolleren. 

På den måten kan jeg velge å bli varslet via push melding på mobiltelefonen så fort røyvarsleren går. Jeg kan også sette den til å automatisk deaktivere seg når jeg er i rommet. 

Selve sirerenen i røyvarsleren tenkte jeg å klippe ledningene til eller deaktivere. 

Det er i såfall verdt forsøket :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Ideen er kul, men jeg ville kanskje fikset røykproblemet heller med ei kraftig ventileringsvifte. Du kan montere på sensor som ser etter aerosoler og starter viften ved behov.

Den røyken du sliter med er ikke den sunneste arten å puste inn.

Altså, jeg har vifte og jeg plages ikke av røyken selv når jeg er der. Poenget er at noen ganger kan jeg glemme å slå av loddestasjon, eller feks. sette batterier på lading etc. som lader når jeg ikke er der. Da vil jeg gjerne ha en indikasjon på telefonen når det er røyk i kjelleren. 

Lenke til kommentar

 

Kjøpte meg en røykvarsler på Biltema i går for å teste om jeg kunne koble denne til en mikrokontroller slik at jeg kan aktivere et rele etc. samt sende push melding til telefonen etc. hvis røykvarsleren skulle slå ut. 

Åpnet røykvarsleren og koblet en ledning til jord og etter litt probing så fant jeg et loddepunkt som ga 9V når alarmen utløste. Ledningene trakk jeg bare gjennom åpningene i røykvarsleren og disse kobler jeg til en voltregulator (3.3V) som igjen går videre som et signal input til en mikrokontroller. Derfra kan jeg jo gjøre hva som helst med dette signalet...

459A0092-8012-4A7D-8871-8D4E8F02BDDE.thumb.jpeg.0e3dfa2be159377d64707da8502d32a1.jpeg


2F932E7B-BEC3-4306-9A5A-C8FDF896A963.thumb.jpeg.773e0e8d8cd39500c3b69e5a5ebc79fd.jpeg
 

Her er en liten videsnutt som viser den i bruk :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (19 timer siden):

Nice! Jeg elsker slike praktiske løsninger hvor man enkelt tar i bruk noe og kombinerer det til noe nytt. Men hvordan tenker du få push-varsel på mobilen?

Kan forøvrig også bruke IFTTT (If This Then That). 

Når det er sagt så prøver jeg å finne noen morsomme løsninger (utover push varsling) hvor jeg kan bruke røyksensor og mikrokontroller. Kan selvsagt integrere en bevegelsessensor inne i røykvarsleren samt en temperaturmåler etc og leke litt med dette, men det er helt sikkert noe jeg ikke har kommet på også :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hva putter man 1-2 18650-batterier i? Prøver å finne noe tilsvarende batteripakka til en led-lenke jeg har. Den har plass til 3 aa-batterier, litt elektronikk, har en knapp og er sprutsikker. Glimrende til hobbyprosjekter om jeg bare hadde funnet riktig søkestreng..

Er det noe slikt du leter etter? https://www.aliexpress.com/item/4001207701699.html

Søkte bare etter "18650 battery holder with switch"

Lenke til kommentar

Merk at 3 AA batterier trolig er koblet i serie, noe som gjør at dem gir tilsammen 4.6V ut og en kapasitet på rundt 2.500mA. Kobler du to 18650 i serie så vil disse gi opp til 8.4V og like mye eller mer kapasitet. Å koble dem i parallel er nok det lureste. Du får en noe labere spenning, men får ca. Dobbelt så mye kapasitet. 
 

merk også at 18650 celler må ha en ladekrets rundt seg hvis dem ikke er beskyttede. Man får nemlig kjøpt bæde beskyttede og ubeskyttede 18650 batterier og kobler man dem i serie så bør man også ha en balanserings krets. 

ikke beskyttede 18650 celler skal man ikke spøke med. Disse kan i værste fall brenne ned huset ditt og ta livet av deg, men mest trolig kun gi deg et støkk du sent vil glemme. Har selv en drøss 18650 batterier liggende som jeg har reddet fra gamle laptop batterier. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Er det noen 18650 batterier som er anbefalt? Gjør ikke noe om det er butikker i Norge da jeg egentlig bare trenger 1 sånn i første omgang til en lommelykt, skulle gjerne hatt en lader også, hvordan er Biltema sine?

De beste batteriene hvis du får tak i genuine celler er Samsung, LG, Panasonic etc. Forsikre deg om at batteriet på Biltema har sikkerhetsmekanisme installert noe som beskytter det mot overlading og utlading samt kortslutning. Mest trolig har det nok det, men sjekk. :) 

det er en grunn til at disse batteriene ikke ligger i en kurv midt på gulvet til 19.90 for 4stk. Et AA batteri er helt harmløst i forhold til et 18650 batteri. 

Når det gjelder lader for disse så kjøp deg en skikkelig 18650 lader. Jeg har to Xtar Dragon VP4 Plus. Disse har klart å redde de fleste 18650 batteriene mine. Den detekterer også automatisk hvilket batteri man putter i den. Den kanmogså teste batteriene samt måle kapasitet etc. 

Lenke til kommentar

18650 celler er EGENTLIG ikke ment for slik bruk da dette er batterier som oftest kommer som ferdige batteripakker. Som feks. laptop batterier etc. Det er ikke meningen man skal kunne bytte disse som forbruker i utgangspunktet. En oppladbar lommelykt med et slikt batteri har trolig ikke noe skrulokk som lar komme til dette batteriet som på andre lommelykter. 

Grunnen er at disse batteriene kan være farlige hvis man ikke vet hva man driver med. 

Skal man finne slike bokser som du nevner her, så må man evt. ty til sider hvor bedrifter handler eller kanskje AliExpress etc. Setter man feks. 6 stk. 18650 ned i en slik holder hvor man setter en eller flere av batteriene feil vei, så vil man få seg en ganske stor overraskelse. 

Jeg ville heller laget en batteripakke selv med beskyttelseskrets og lagd denne inn i en vanlig boks. Men igjen, det bør ikke gjøres hvis du ikke vet hva du driver med. Hva du kan rundt dette vet jeg dog ingenting om, bare så det er sagt :)

 

 

Lenke til kommentar

Kjøpte hodelykt(Fenix*) med utbyttbart 18650-batteri for et år siden. Ganske kjekt å bare kunne ha med ekstra batteri i lomma. :)

Hvor mye galt kan du finne på med 2 løse celler? Du må ha polaritetsbeskyttelse og strømbegrensing på kretsen, så ville jeg vel koblet batteriene i serie og brukt en step-down konverter eller no for å få den spenningen jeg behøver.

 

 

https://www.rodekorsforstehjelp.no/produkter/turutstyr-sport-fritid/led-lykter/hodelykter/fenix-hl60r-hodelykt-oppladbart-batteri--lader/

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Kjøpte hodelykt(Fenix*) med utbyttbart 18650-batteri for et år siden. Ganske kjekt å bare kunne ha med ekstra batteri i lomma. :)

Hvor mye galt kan du finne på med 2 løse celler? Du må ha polaritetsbeskyttelse og strømbegrensing på kretsen, så ville jeg vel koblet batteriene i serie og brukt en step-down konverter eller no for å få den spenningen jeg behøver.

 

 

https://www.rodekorsforstehjelp.no/produkter/turutstyr-sport-fritid/led-lykter/hodelykter/fenix-hl60r-hodelykt-oppladbart-batteri--lader/

Hvor mye galt kommer ann på kunnskapen man har. 

Snakker vi er om beskyttede eller ubeskyttede celler? 

Beskyttede celler er ikke beregnet for å brukes i serie (tror jeg). De som man skal lage batteripakker av har gjerne ikke individuelle kretser som beskyttelse. 

Dessuten er beskyttede celler noe lengre enn ubeskyttede celler og ofte lange nok til at man ikke får dem inn i diverse batteriholdere. Vi snakker opp til 5mm lengre. 

Lenke til kommentar

Madammen kjøpte noen "flotte" solcelle drevne utelys på Europris til 10 kroner stykket som ho trodde ville vare livet ut og det viste seg overraskende nok ikke stemte. En etter en så tar dem kvelden og brått står dem bare der til pynt uten noe som helst lys overhodet. 

Det er jo egentlig ikke verdt og fikse disse i det hele tatt, men nyskjerrig som jeg er så måtte jeg vertfall sjekke hvorfor disse går og eller blir så fort dårlige. 

Så jeg åpnet opp en som ikke virket og tok en titt:

0B54A5A3-106D-4BD0-AB12-5A02F97DB15C.thumb.jpeg.d081b1f587c5567a02d00d352127c66e.jpeg
DC6FE4EF-EDE8-46CE-85B0-D7DF449648B6.thumb.jpeg.2b63d741bee22421cfd78098acc09c4e.jpeg

CB73A8FE-E04A-4720-96EF-06A98A0218E3.thumb.jpeg.5e0112093150720a6251f96dec5de734.jpeg

Det viste seg etter 1 minutt med probing at batteriet kun kunne bidra med 0.15V. Et nytt batteri alene koster vel like mye fra Norsk butikk sim flere slike lamper, så og bytte dette blir jo bare fjernt. Ikke hadde jeg slike batterier heller. 

Så jeg slang det inn i en multilader jeg har og ladet det opp. Det tok i vertfall til seg lading og mest trolig virket ikke lampen fordi de mørke nettene er alt for lange og batterikapasiteten er for liten (100mA). 

Men jeg fikk nå ladet det opp og monterte det sammen. Det vr også dårlig kontakt i denne bryteren som man kan slå den av/på med, så den fjernet jeg (bruker jo aldri den uansett) og lagde en kontaktbro slik at den alltid var på. Jeg byttet også ut til en av kina LED diodene jeg hadde liggende, som viste seg å gi langt bedre lys enn den dioden som satt der fra før. 

DA5DFD18-6314-481D-AC1C-1B1A061D3537.thumb.jpeg.7d994b9a5918d1e7fe879ca57569a573.jpeg

Så er disse lysene verdt 10-20 kroner stykket? Faktisk, så må jeg si at dem er det. At dem klarer å lage noe slikt for den summen er bare merkelig. Men ja, det er også laget på absolutt billigste måte. Det som tar drepen på disse lampene er korrosjon og dårlig batteri. Selve kretsen består av tre komponenter. LED, LED driver og en inductor. Thats it. Så lenge batteriet funker og man ungår korrosjon, så vil nok disse vare i årevis. 

men dem fleste bruker dme til dem ikke lyser mer og kaster dem i søppla. Noe jeg forstår godt. For det er ikke verdt og bruke tiden på å reparere dem. Det er bare nok et produkt som er laget for bruk og kast i store mengder.

Lenke til kommentar
tingo skrev (7 timer siden):

Jeg har sett fler slike solcelle utelys som har dårlig korrosjonsbeskyttelse. Det kan nok lønne seg og fikse det før man plassere dem ut.

Et lite tips er å kjøpe blank neglelakk og pensle på alle flater. Det holder vannet borte fra kontaktpunktene. Har testet dette og man kan regelrett dyppe et kretskort i i vann uten at noe skjer. Men det viktigste er selvsagt og forsegle enheten så vann ikke slipper til å begynne med. Vanlig kontaktfilm kan også gjøre susen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...