Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 12/24/2021 at 5:11 AM, nightowl said:

Tenker å kjøpe noen 230V-reléer for USB som skal styres med egne programmer jeg skriver i C++. Utifra det jeg har lest trengs det ikke drivere, bare et bibliotek. Denne ser helt grei ut, om det ikke er noe jeg har oversett her?

Det er et slags tidsrele - er det et slikt du vil ha?

Endret av tingo
bedre beskrivelse
Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

Kun av/på klarer seg. La merke til at det var noe støtte for tidstyring, men gikk utifra at man selv måtte aktivere dette .. Kanskje jeg tok feil?

Hva er det du egentlig ønsker å opnå med releet linket til tidligere? Skal du slå av på releet manuelt via et program på pc'en? Hvorfor vil du evt. det?

Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker å kjøpe minst to stk. i hvertfall. Ett rele var tiltenkt styring av strobe-lys (230V) fra et selvlagd PC-program. Dette programmet skal konstant undersøke lydstrømmen og koble inn ved lave frekvenser (dvs. når bassen er aktiv).

Høres "voldsomt" ut. Nå er det en del år siden jeg fløy på diskotek hvor strobelys var kult, men styres disse fortsatt med 220V? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (59 minutter siden):

Du spør om hjelp uten å nevne hvordan programmet ditt virker. For meg høres dette litt sånn amatørmessig ut og dessuten ville jeg i så måte holdt meg langt unna 220V. Så sant ikke jeg har missforstått noe...?

Glem programmet, det er ikke viktig og heller ikke det jeg spurte om. Se på det som en svart boks du ikke trenger innsyn i. Det eneste jeg var/er usikker på er om releet jeg fant enkelt kunne skrus av/på. That's it. Om det er slik at det er uønskede ekstrakretser som blander seg inn og deaktiverer eller aktiverer releet får jeg heller finne et annet. Lenge siden jeg fiklet med elektronikk så derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Laget meg en simpel batteridreven vifte for å blåse bort lodderøyk i dag. Viften er 12V og får strøm fra to 18650 batterier koblet i parallel som gir 3 - 4.2V til en boost converter som igjen gir 12V til viften. Den har også en ladekrets og kan lades med USB-C. (5V)

Etter mine kjappe og meget grove hoderegninger så vil disse to batteriene drive viften i ca. 4-5 timer. Noe som er mer enn nok og disse vil trolig vare veldig lenge før opplading trengs igjen.

Er det glohett i solveggen på sommeren, kommer den sikkert også til nytte

D6469A5F-9BC1-4260-8EBF-89E382CF866E.thumb.jpeg.9df83dbb6a2b51cb27e406f4cd41d4fd.jpeg

EF4BF50C-9F42-4B53-B671-873C9A7BB633.thumb.jpeg.3718926465918a15e4f6ef21bae48b72.jpeg

Lenke til kommentar

Mye surr for noe så enkelt. 😃 Jeg tok visst litt lett på det. Denne tror jeg bør gjøre nytten. Ikke noe ekstra dilldall såvidt jeg kan se, kun av/på via USB. OS-uavhengighet (Windows+Linux) virker også å være mulig.

Tenker også å endelig kjøpe et IR-termometer. Eventuelt også en pH-måler. Kjøper ikke de billigste, legger litt mer penger i det, men vet ikke hvor mye enda.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne lage en liten oppsummering over komponenter man bruker mye hvis man skal lære seg litt elektronikk samt lage enkle kretser selv hjemme. Jeg snakker her om alt fra batteridrevne kretser til 3-12V kretser etc. 

Etter to år med fomling rundt i kjelleren med å bygge alt fra appstyrt garasjeportåpner het fra bunnen til batteriladere, temperaturmålere og en drøss andre ting så kan jeg komme med noen tips om hva man kan kjøpe med en gang og gjerne i større mengder. 

jeg snakker da om "komponenter" og "muduler" og ikke verktøy som loddestasjon, tenger etc. 

1. Det første du kan kjøpe med en gang er 22AWG silikon ledninger med tre farger. Rød/sort og en annen passende farge for signal. Bruker du Breadboard er 22AWG noe som også passer perfekt til disse. 22AWG holder for det meste opp til rundt maks 2 amper.

2. Du trenger et kitt med motstander i den størrelsen du foretrekker. 1/4 watt motstander holder til de aller fleste tillfeller. Du trenger mange verdier så kjøp det største kittet du finner. Men det er alltids noen standard verdier du bruker mye mer av som du kan kjøpe mer av. 150/220R/460R/1K/10K/1M. 

3. Kondensatorer. Du trenger kondensatorer i alle fasonger og størrelser. Igjen, kjøp kitt. Elektrolytt kondensatorer og keramiske kondensatorer i forskjellige størrelser. 

4. Du vil også trenge LED dioder. Kjøp et kit med alle farger. Vanlige 5MM LED dioder. 

5. Vanlige dioder. IN4007 kan du kjøpe en del av. 

6. Du vil trenge en del kontakter når du skal ferdigstille samt koble sammen prosjekter. Jeg foretrekker som oftest enten USB kontakter (USB-C) eller kontakter i XT-serien. XT60/XT30/MR30/MR60 er godt kjente kontakter som er polvendte (går ikke an å sette feil vei) og takler mye strøm. Veldig populære kontakter i RC-miljøet blandt annet. 

7. Du vil også trenge voltregulatorer. Feks. når du skal bruke et 18650 batteri som har en nominell spenning på 3.7V til å gi power til en 12V vifte. Da kan du gi variabel spenning inn (alt fra 2-30 volt) og ta ut 3-36V i den andre enden. Dette er ca. tall da det finnes en drøss av forskjellige typer. Du trenger både "boost" regulatorer og "buck" regulatorer. Boost regulatorer gir deg høyere spenning ut enn inn, og buck regulatorer det stikk motsatte. 

8. Skal du bygge en del prosjekter på batteridrift, så trenger du ladekretser til batterier. Snakker vi 18650 batterier så bør du med en gang kjøpe deg TP4056 moduler, samt 2/3/4S batterikretser INKLUDERT balanserings krets. Disse fåes kjøpt i ferdige moduler.

9. Spander på deg noen høykvalitets kabler. Spesielt hvis du driver med RC. Silikon kabler fra AliExpress (vertfall de jeg kjøper) holder meget høy kvalitet og du finner ikke lignende kabler i Norske butikker. Glem de stive kablene fra Biltema etc. Hvor tykke kabler du trenger komemr ann på hvor mange watt du skal kjøre gjennom dem.

Til RC bruk går det VELDIG mye strøm (mye ampere) gjennom kablene. Opp mot 20-30 ampere er ikke uvanlig. Mange bruker 10AWG kabler her. Disse må være silikon kabler ellers så klarer man knapt og bøye dem. Driver du ikke med RC, så kommer du langt med 22AWG til småelektronikk og kanskje opp mot 18/16/14 AWG til styring av større led strings etc. 

10. Kobbertråd. Rundt 0.5mm kobbertråd (kan kjøpes på Biltema) bruker jeg ofte til småting. 

11. Ikke noe absolutt must til å begynne med, men kjøp gjerne noen kits med "inductorer". 

12. JST kontakter. Fine kontakter for bruk internt inne i koblingsbokser etc. og er også en standard plugg som brukes på balanseringskablene fra batteripakker. 

13. Du trenger også breadboards og såkalte perf boards. Du bruker Breadboards for å teste samt bygge prosjekter for første gang. Når du er fornøyd så lager du prosjektet på perf boards hvor du lodder alt sammen. 

14. Transistorer og Mosfet vil du også trenge etter hvert. Til hjemmelektronikk så kjøp BC547 transistor og IRL3708. Disse er gode til allround bruk og gjør at du feks. kan skru av/på en 12V DC vifte med et 3.3V signal feks. BC547 er mye svakere, men også mye mindre og er fin til å bruke når man feks. skal lyse opp tre led dioder fra en arduino pin etc. 

15. Driver du med Arduino og mikrokontrollere, så trenger du sensorer. Bevegelsessensorer, releer, temperatursensorer etc etc. Kjøp gjerne et kit med flere sensorer. 

16. Mikrokontrollere! ESP8266/WemosD1 Mini/ESP32 er mikrokontrollere du bør satse på hvis du også vil ha innebygget Wifi mulighet. Enkelte har også Bluetooth muligheter. Koster ikke mange kronene på AliExpress. 

17. Kjøp også 555-timere. Disse kan brukes til mye morsomt og du får en bøtte slike for slikk og ingenting. Kjekt og ha. 

Det var det jeg kom på i farten. 95% av alt jeg trenger av komponenter og utstyr kjøper jeg fra AliExpress. 

Som nevnt her har jeg kun listet opp komponenter og ikke verktøy som loddestasjon, smeltelim pistol, avbitere og tenger, justerbare benk forsterkere, oscilloscope etc. men ja, du vil trenge dette også på sikt. :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ønsker du å bygge batteripakker av 18650 celler så kan du det, men her skal du være veldig varsom og lese deg opp litt før du begynner. Du begynner ikke å teste ut på slike batterier hvis du ikke har gjort det før eller lest deg opp grundig samt tatt dine forholdsregler. 

Disse batteriene kan i værste fall eksplodere i ansiktet ditt. Å lage batteripakker er kanskje det farligste du kan drive med hvis vi snakker om 18650 celler, hvis man ser bort fra og leke med 220V. 

Men i korte trekk... skal man ha mer spenning kobler man batterier i serie (etter hverandre). Skal man ha mer strøm (ampere) så kobler man dem i parallell (ved siden av hverandre). Man kan også kombinere og da begynner det fort å bli avansert. 

Feks. to batterier i parallell og fire i serie vil gi deg 14.8V nominell og rundt 5.000mA. 4 batterier i  parallel og 7 i serie vil gi deg 25.9V nominell og 10.000mA. (hvis hvert batteri har en kapasitet på 2.500mA)

Kortslutter du en slik pakke ved et uhell og du ikke klarer og få av kablene fort nok eller har gjort dine forholdsregler, så kast hele batteripakken ut av huset med en gang hvor det ikke er brennbart i nærheten. Vann vil ikke stoppe brann i disse batteriene, men kaster du dem i en liten dam ved huset så hindrer du vertfall mye skade på omgivelsene. 

Det er dte jeg mener med å ha en backup plan. Du må alltid huske på og ha ett sted og kvitte deg med disse batteripakkene kjapt så fort du skjønner at du har driti deg ut. Spesielt hvis du jobber med større batteripakker. 

En liten kortslutning hvor du dulter borti med en kabel er ikke noe stort problem. Men når du feks. lodder den siste kabelen på og du kjenner at pakken blir fort varm, så ikke lodde av ledningen igjen. Det rekker du trolig ikke. Kast batteripkakken ut et trygt sted. Bor du i blokk eller et leilighetskompleks så glem hele greia. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...