Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Bare for morroskyld så bestillte jeg i dag det billigste multimeteret som var og oppdrive på Alixpress. Det kostet meg svimlende 14 kroner + 22 kroner i frakt. 

Noe stort billigere enn dette får man ikke og kanskje det billigste multimeteret i verden. 

Så hva forventer jeg av dette multimeteret? Ikke stort. Men jeg forventer at det viser riktig spenning uten alt for stor feilmargin. Noe annet forventer jeg ikke. Jeg forventer heller ikke at det er bra bygget. Men blir uansett artig å se hva som rører seg inne i disse. Mest trolig ikke stort :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (6 timer siden):

Har ett så og si helt likt liggende, mangler dog den blå kontakten, lurer på om det ble kjøpt på Europris en gang i tiden.

Ja, jeg mener å ha sett noe som ligner disse fra rid til annen. biltema hadde også noe lignende tidligere mener jeg å huske. Disse multimeterne duger nok til grove målinger av lavere spenninger men der stopper det trolig. At man i det hele tatt kan lage slike multimetere og klare å tjene penger på det er meg en gåte. Man får ikke en gang kjøpt plastikk omslaget til den prisen. Helt merkelig. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Ja, jeg mener å ha sett noe som ligner disse fra rid til annen. biltema hadde også noe lignende tidligere mener jeg å huske. Disse multimeterne duger nok til grove målinger av lavere spenninger men der stopper det trolig. At man i det hele tatt kan lage slike multimetere og klare å tjene penger på det er meg en gåte. Man får ikke en gang kjøpt plastikk omslaget til den prisen. Helt merkelig. 

 

Vel, for meg som stort sett bruker det til feilsøking på 12v anlegg i bil har det fungert greitt.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (48 minutter siden):

Vel, for meg som stort sett bruker det til feilsøking på 12v anlegg i bil har det fungert greitt.

Ja, til slik bruk vil den duge i massevis. Man kan til og med bare bruke en vanlig spenningstester til dette. Et "skrujern" med lys inni. 
 

Det er når man skal måle finelektronikk at disse kommer til kort. Samt 220V. Disse ville jeg aldri brukt i et 220V anlegg. Det forstår man når man åpner dem opp og ser inni dem. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg lekt meg litt med disse billige solcelle lysene man får kjøpt på Jula til 19.90,- for 3 stk.. Slike man bare dytter ned i jorden som spyd.

Disse fungerer faktisk i store deler av året (ikke hele) og til den prisen forventer jeg ikke at disse skal vare livet ut. Fungerer dem ett år eller to (bortsett fra på de mørkeste dagene, for det kan man ikke forvente) så må jeg si det er verdt pengene. 

Det som tar knekken på disse er som oftest to ting. Korrosjon/rust på kontakter etc. siden dem ikke er 100% vanntette og batteriet. Jeg har hatt noen slike stående hjemme i hagen i snart tre år og jeg ser tydelig hva som er problemet. Dem fungerer fint på sommeren og årstider som ikke natten er alt for lang. 

De medfølgende batteriene i de jeg har er NIMH batterier på 1.2V og 150mA. Solcellen som sitter på disse lysene er som oftest 36x36mm i diameter og gir 2V og maks 40mA i strålende solskinn som lading til batteriet. Jeg tror vi lett kan halvere dette i praksis da det er veldig sjelden man har strålende solskinn. Vertfall året rundt. 

Så hva må man gjøre for å få disse til å fungere hele året her i sør Norge og lyse hele natten og lade seg helt opp på dagen. Også de dagene som er veldig korte (på vinteren). 

Jeg har lest meg litt opp på dette, og selv om det er ganske logisk for mange, så er det ikke bare å tenke at man bare kan bytte til et større batteri. 

De billigste NIMH batteriene jeg fant til salg i Norge fant jeg på Biltema og disse kostet rett under 60 kroner for 4 stk. Disse er på 900mA. Men det hjelper jo lite og bytte til større batterier når solcellen ikke klarer og lade disse opp hele året. Så disse vil fungere helt fint helt til dem er tomme for så og yte akkurat det samme i form av lys som de gamle batteriene på 150mA.

Man må også tenke kostnad her. Disse lysene koster 6.50,- pr. stk(!!!!) inkludert batteri, solcelle, ladekrets, selve lampen etc. Det er mer lønnsomt å kjøpe nye lamper enn å fikse disse. Så dette gjøres kun for morroskyld og kanskje LITT for miljøet sin del. (Jeg liker vertfall å innbille meg deg noen ganger) :) 

For å få disse til å fungere hele året og gi bra med lys  til minst mulig kostnad har jeg bestillt en ett par ting for å teste ut som jeg er ganske sikker på funker. 

Batterier med litt mer kapasitet og litt større solcellepanel som fortsatt får plass på toppen av lysene.

Jeg tror at med 600mA 1.2V AAA NIMH batterier som kostet meg 250,- for 50stk. på AliExpress og 20 stk. solcellepaneler på 50x50mm som gir 2V og 160mA til 150 kroner fra samme sted.

Batteriene koster meg da 5,- pr. stk. og solcellepanelene 7.50,- pr. stk. 

Allerede nå så kunne jeg like godt kjøpt meg en ny lampe, så det sier seg selv at prisen på disse er faktisk ganske ode. man kan bare ikke forvente at disse lysene fungerer hele døgnet på de mørkeste dagene, og man bør ta dem inn en gang i året og rense kontaktene etc. da korrosjon tar knekken på disse. 

Man kan lett tenke at til den prisen gidder jeg ikke det. Jeg kjøper heller nye. Det er sant, men sannheten er at de nye lysene er akkurat like dårlige som dem gamle hvis man kjøper helt like. og dem vil aldri fungere hele natten på vinteren uansett. Det vil trolig de modifiserte lysene gjøre og disse vil i teorien vare evig, for det er faktisk ikke så mye som kan gå i stykker på disse. 

Ladekretsen består av to komponenter + batteriet. Disse to komponentene vil vare livet ut, så lenge ikke korrosjon tar dem. Man kan bytte ut disse to komponentene veldig enkelt selv også med en loddebolt. Komponentene er nærmest gratis. Man trenger en QX5252 komponent og en inductor. Thats it. 

Men disse bør man kun bytte hvis komponentbeina har rustet i stykker. Noe dem ikke gjør ved riktig vedlikehold. Problemet er at INGEN gidder å vedlikeholde disse. 

Det er nettopp DET jeg vil forsøke med dette lille eksperimentet. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (34 minutter siden):

Har du målt solcellene for å se hvor mye strøm de faktisk leverer i feks. overskyet vær? Hvis ikke så anbefaler jeg at du gjør det. Kanskje du blir forbauset...

Ikke direkte i overakyet vær, men jeg har målt hvor mye ampere som kommer ut av solcellen i en opplyst kjeller, noe jeg vil si er omtrent det samme som overakyet vær og der får jeg rundt 10-15mA. Det vil si at i teorien burde et 150mA batteri være oppladet på rundt 15 timer. Noe som ikke er nok på de mørkeste vinterdagene siden dem også skal levere lys størsteparten av døgnet. 

Derfor er det ikke fysisk mulig å få disse til å fungere optimalt gjennom en norsk vinter tror jeg uten modifikasjoner. Men det betyr jo egentlig ikke at dem er dårlige. Dem er bare ikke laget for å fungere året rundt. 

skal dem fungere året rundt, så ,å dem ha større batteri og solcelle. Kunsten her er å finne balansegangen uten å betal for mye. 

Det er to ting som må oppfylles. Nemlig at den lyser hele natten på de mørkeste dagene vinterstid, og at den lader seg helt opp på noen få timer med dagslys uten at det nødvendigvis er direkte solskinn. 

Dette klarer man derfor med større batteri og større solcelle. Men HVOR stort batteri og HVOR stor solcelle? 

la oss si vi har 15 timer med mørke en norsk vinter og 9 timer dagslys (ikke nødvendigvis sol). En led diode som disse er utstyrt med kan man modifisere litt ved hjelp av en inductor som slipper igjennom mindre strøm. Led dioder kan lyse helt fint på rundt 5-10mA. Med en 470uH inductor vil disse bruke rundt 5mA. Det betyr at dem i teorien (med friskt batteri) kan lyse i ca. 15 timer. 

MEN, så må dem også lades helt opp på rundt 9 timer i dagslys uten solskinn. I teorien burde dem klare dette med en solcelle som gir 15mA i dagslys uten solskinn, men det klarer dem altså ikke helt. 

Jeg tror at et 600mA batteri og en solcelle som i teorien gir 2V og 160mA i strålende solskinn kan klare dette. For i praksis så leverer nok ikke disse så mye. Men får man 30-40mA ut av dem i vanlig dagslys så vil dette fungere tror jeg. 

MEN... så kommer medaljens bakside. Hva så med de lengste sommerdagene hvor det knapt er mørkt nok til at disse slår seg på og vil lade omtrent hele døgnet? Dette betyr at batteriene man bruker blir fortere ødelagt. For disse batteriene liker ikke å motta lading hele tiden uten å bli brukt. Ikke noe værre enn at man kanskje må bytte batteri hvert år, men sakens kjerne her er å finne den gylne middelvei uten at det koster for mye. 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk endelig somlet meg til å bestille USB-rele i går kveld / i natt.

Har også 3 andre pakker i anmarsj som jeg er spent på.

Bjerknez skrev (På 29.1.2022 den 22.48):

Så hva forventer jeg av dette multimeteret? Ikke stort. Men jeg forventer at det viser riktig spenning uten alt for stor feilmargin. Noe annet forventer jeg ikke. Jeg forventer heller ikke at det er bra bygget. Men blir uansett artig å se hva som rører seg inne i disse. Mest trolig ikke stort :) 

Oppdatering?

Endret av nightowl
EDIT: Korreksjon
Lenke til kommentar
nightowl skrev (6 timer siden):

Nei, det gjør det visst ikke. 😃

Men "den som venter på noe godt venter (som regel) ikke forgjeves", får vi håpe. 🙂

Det multimeteret er nok bare søppel til mitt bruk. Men en artig ting å ha. Dessuten kan jeg demontere det og kokke litt inni. At det går ann å lage noe slikt til den prisen er helt ufattelig, uansett hvor dårlig det er. Bare plastdekselet rundt koster jo en del. Et 9V batteri på Biltema koster 30 kroner.... det sier jo litt...

Lenke til kommentar

Men ja, det duger nok til å sjekke bilbatteriet og andre enkle ting. Til finelektronikk er nok dette multimeteret ikke brukanes i det hele tatt. Det er jeg helt sikker på. Spesielt når det gjelder å måle strøm i mA/uA området. Oppløsningen er alt for dårlig og nøyaktighten i disse områdene er nok også så som så. 

skulle jeg hatt et multimeter til en lav pris, hadde jeg mye heller kjøpt ett multimeter til 200 kroner fra Aliexpress. Disse er mye mye bedre enn dette. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

At det går ann å lage noe slikt til den prisen er helt ufattelig, uansett hvor dårlig det er. Bare plastdekselet rundt koster jo en del. Et 9V batteri på Biltema koster 30 kroner.... det sier jo litt...

Enorme stordriftsfordeler, farlige dritdårlige komponenter, billig arbeidskraft, .. dette gjør at kostprisen per enhet blir nær 0. Jeg tror jeg testet et sånt leketøymultimeter når jeg gikk elektro .......

Lenke til kommentar
nightowl skrev (16 minutter siden):

Enorme stordriftsfordeler, farlige dritdårlige komponenter, billig arbeidskraft, .. dette gjør at kostprisen per enhet blir nær 0. Jeg tror jeg testet et sånt leketøymultimeter når jeg gikk elektro .......

Ja, desverre. Jeg tror ikke dem engang er verdt 30 kroner. Så sant man ikke bare skal sjekke spenningen på bilbatteriet etc. men jeg skal teste dette opp mot andre multimetere som jeg har når jeg får det. Forventningene er ikke veldig høye. 

Den klarer nok å vise riktig spenning. Det er ganske basic. Men til finelektronikk og måling av strøm er jeg skeptisk. Jeg kommer vertfall ikke til å putte probene fra denne inn i 220V uttak. Det vil nok fungere, men så lei livet er jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...