Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Med tanke på besparelsen for din del og handle fra AliExpress i dette tillfellet, så ville jeg tatt sjansen. Men nå har ikke jeg gjort noe grundig research på produktet du linket til. Men det skal faktisk litt til å bli lurt skikkelig på AliExpress. 

Jeg har opplevd at andre har motatt fake og skikkelige varer om hverandre fra samme selger. Aner ikke hvorfor. 

Men jeg råder deg til og holde en høffelig tone med selger eller AlieExpress i tvist saker. Ikke krev for mye. Vær rederlig og husk og gi gode tilbakemeldinger når du er fornøyd. Gjerne med bilder etc. 

Merker dem at dem har med en "drittsekk" å gjøre så tror jeg sjansen er større for å motta fake produkter. 

Jeg tror jeg har bygget meg opp et godt renome nå, og npr dem ser for summen jeg har handlet for totalt, så tror jeg nok ikke akkurat jeg er den som har handler minst på AliExpress :) 

Men selvsagt blir jeg samtidig også helt ubetydelig i forhold til storhaiene som handler der. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I går begynte jeg å lage en liten krets som skal teste om bilen kan ha en tilhenger med LED lys uten motstander montert. Poenget med denne boksen, er at jeg skal montere LED dioder på denne som illustrerer hvordan dette vil fungere FØR man kjøper seg evt. motstander og annet.

Man kan slå av og på motstand ved hjelp av en bryter på boksen.

1.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar

Da kan jeg så og si si meg ferdig med kretskort designet vedrørende batteribank prosjektet jeg har beskrevet tidligere. 

I hovedtrekk så er dette en krets med en såkalt 555-timer som holder batteribanken våken hele tiden uten at dne slår seg av når enhetene som er koblet til er oppladet, slik at jeg må fysisk starte den på nytt igjen. 

Denne enheten gir en liten puls på 100mA hver 25 sekund for og holde batteribanken våken så lenge den er koblet til. Nyttig og ha når man feks. er på MC tur og vil at alle enhetene skal være oppladet til enhver tid uten at man må starte powerbanken på nytt. 

Stayawake2.thumb.png.8943f610ec563aad2dc5fdaabc9f7149.png

Stayawake.thumb.PNG.20d2859e5160951b2b3153d34ebf0aa2.PNG

stayawake_.thumb.PNG.177d15331350bd078b4117027a5c3ced.PNG

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Nå er det snart 11. november, den store handledagen i Kina, med tilbud overalt. Kineserne ligger vel 7-8 timer foran Norge.

Vurderer ny varmluft, av et merke jeg aldri trodde jeg skulle kjøpe ... Atten.
Har den siste tiden brukt en eldre Hakko, som har funket greit, men går på siste verset.

Har sett en del gode vurderinger av Atten ST-862D i det siste, blant annet fra Rossman, som jeg sjelden gidder å se på, men likevel.

For under halve prisen av en Quick, altså 1500'ish vs 3000'ish (pris på ekte Quick, ikke kina-kopi), og omtrent samme specs, så er det verdt å prøve?

11.11 er dagen å handle på i Kina, pleier å bli en dyr dag for enkelte i Norge også 🤑

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Nå er det snart 11. november, den store handledagen i Kina, med tilbud overalt. Kineserne ligger vel 7-8 timer foran Norge.

Vurderer ny varmluft, av et merke jeg aldri trodde jeg skulle kjøpe ... Atten.
Har den siste tiden brukt en eldre Hakko, som har funket greit, men går på siste verset.

Har sett en del gode vurderinger av Atten ST-862D i det siste, blant annet fra Rossman, som jeg sjelden gidder å se på, men likevel.

For under halve prisen av en Quick, altså 1500'ish vs 3000'ish (pris på ekte Quick, ikke kina-kopi), og omtrent samme specs, så er det verdt å prøve?

11.11 er dagen å handle på i Kina, pleier å bli en dyr dag for enkelte i Norge også 🤑

Spør du meg, så ville jeg satset på Atten ST-862D. I følge testen til Rossmann så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kjøpe en slik. Til hjemmebruk er den mer enn bra nok og Rossmann driver jo med dette profesjonelt og han anbefaler den han også. 

Så ja, jeg ville klint til. 

Hvis det er forskjeller så tror jeg disse sitter inne i enheten vedrørende sikkerhet etc. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 31.10.2021 den 21.47):

Da kan jeg så og si si meg ferdig med kretskort designet vedrørende batteribank prosjektet jeg har beskrevet tidligere. 

I hovedtrekk så er dette en krets med en såkalt 555-timer som holder batteribanken våken hele tiden uten at dne slår seg av når enhetene som er koblet til er oppladet, slik at jeg må fysisk starte den på nytt igjen. 

Denne enheten gir en liten puls på 100mA hver 25 sekund for og holde batteribanken våken så lenge den er koblet til. Nyttig og ha når man feks. er på MC tur og vil at alle enhetene skal være oppladet til enhver tid uten at man må starte powerbanken på nytt. 

Stayawake2.thumb.png.8943f610ec563aad2dc5fdaabc9f7149.png

Stayawake.thumb.PNG.20d2859e5160951b2b3153d34ebf0aa2.PNG

stayawake_.thumb.PNG.177d15331350bd078b4117027a5c3ced.PNG

 

Etter en liten gjennomgang, har jeg funnet en liten "design"-feil på kretskortet som forøvrig nå er rettet. Motstanden merket "LOAD" på bildet over var helt i grenseland med tanke på hvor mye effekt denne klarer. Det er en 1/2 watt motstand i 1206 størrelse og med 51ohm motstand så er denne altså helt på grensen. 

Så jeg har oppgradert denne til en motstand i 2512 størrelse med 1 watt rating. Jeg har ingen skrupler med å bruke den første jeg laget da det kun er snakk om 1 sekund puls hvert 25 sekund, men jeg liker nå uansett og holde meg godt innenfor specs :) 

Så hvis noen her ønsker å lage det samme, så har jeg koblingsskjema samt screenshot av layouten på den nye kretskortet her. Jeg har også tatt bort festehullene på kretskortet da man neppe trenger 4 stk. 2mm. hull for å feste et kretskort som har en størrelse på 27x14mm :) 

schematic.thumb.png.b89dcf707adf09d220c7574b3d5adf15.png

front.thumb.PNG.2aae454aebf31f45a53d0cbeedca001f.PNG

back.thumb.PNG.15d88e01efc892f4e3208eb810f71b78.PNG

Lenke til kommentar

Kort forklart, har jeg merket tre komponenter på kretskortet med "OFF TME" - "ON TIME" og "LOAD". Dette er de tre komponentene som justerer det som har med tid og last å gjøre. 

Disse må man justere verdien på avhengig av hvor lang tid batteribanken bruker på og slå seg av når den ikke ser noen last, og hvor mye man må laste den med før den slår seg på etc. 

 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Hvorfor 3 stk? Kan vel bare bruke en om gangen.

Klart man kan bruke flere av gangen. Det er jo litt av poenget. Et eksempel. 

Man bruker en til å gi power til en arduino nano på et breadboard. Man lager en krets med feks. En optoisolator som skal slå på en annen separat krets på feks. 12V. Da bruker man forsterker nummer to. Den andre kretsen kan igjen styre en krets nummer tre etc. 

Det skal sies at den ene av dem kjøpte jeg fordi den hadde større oppløsning. Man bruker sjelden mer enn to av gangen, men med tre stk. har man liksom power uansett hva man skal. 

Man kan også koble dem i serie hvis man ønsker å øke spenningen. Men dette er vel noe jeg med hånden på hjertet kan si aldri kommer til å bli gjort. En slik PSU kan gi 60V og 20ish ampere. Jeg trenger sjelden noe mer enn 12V og stort sett klarer jeg med 3-5V. Men kjekt og ha litt ekstra power når man feks. Skal teste en 10 meter lang led stripe som fort trekker opp mot 10 ampere etc. :)

Lenke til kommentar

For å oppdatere mitt forrige innlegg litt med en liten forklaring på hvorfor jeg bestilte et mer high end multimeter når jeg tydelig skriver at langt rimeligere multimetere holder i bøtter spann til hjemme elektronikk etc. så er grunnen som følger.

Grunn nummer en er selvsagt at jeg bestillte det mest for morroskyld og fordi jeg hadde lyst. 

Men selvsagt har dyrere og mer high end multimetere noen egenskaper som er fine og ha, selv om dem normalt sett ikke er nødvendige. 

Dette multimeteret har en feilmargin på 0.02% og har en "50.000/500.000 count" display. Det vil i praksis si at den kan lese opp mot 500 volt med tre desimaler. Så mange desimaler er strengt tatt overkill med så høye spenninger og når sant skal sies er dte ganske overkill med lavere spenninger også, men med såpass høy oppløsning kan man lettere danne seg et bilde når man målet etc. 

En annen grunn til at jeg bestilte dette var fordi jeg ønsket et hovedmultimeter som var fysisk stort som sto stødig på benken uten å betale ut av nesa for et benk multimeter. For 2.400 kroner inkludert frakt er dette i mine øyne verdens beste multimeter når man tar prisen med i betrakningen og er faktisk nesten helt på høyde med Fluke i mange tester jeg har sett. 

Multimeteret er til og med UL listed.

Blir spennende og teste ut dette når jeg får det levert på døren om noen dager :) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...