Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  

mobile999 skrev (24 minutter siden):

Jeg vurderer å kjøpe en viftetransformator...

 

  • Pro tip : Vifter som skal styres med spenning bør være beregnet for det.
  • Pro tip 2 : Man kan styre vifter trinnløst med en tyristor, eller med trinn, med en slik transformator.
  • Pro tip 3 : Transformator kan enkelt og pålitelig styres med Denkovi-releer, Revolution Pi e.l. (eller en enkel bryter) Billige relekort fra Kina anbefales ikke til sånt (220v)
  • Pro tip 4 : Elfa er trolig verdens dyreste nettbutikk, pass på å søk andre steder også etter samme produkt.

Du finner formler for maks strømtrekk på nett, transformatorer har et gitt maksimalt strømtrekk, husker ikke i formelen i farten, men det er inngangsspenning delt på kVA, ganger utgangsspenning eller noe sånt, dersom det er 1.5A, så er det maks, og ikke noe som bør belastes over tid. Vifter kan også trekke betydelig mer strøm ved oppstart og bytte av spenning osv.

Ekstra pro tip: tyristorstyring er mer fleksibelt, men kan gi ulyder på visse turtall.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det sto 1A på den gamle (jernkjernetrafo). Jeg tror jeg trenger hjelp til å finne ut av det med formler.

 

0laf skrev (5 minutter siden):

Elfa er trolig verdens dyreste nettbutikk, pass på å søk andre steder også etter samme produkt.

Jeg har søkt litt og egentlig ikke funnet noe godt alternitiv produkt til det jeg fant der. Kan du huske å ha sett noe lignende til en hyggeligere pris?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (22 minutter siden):

Kan du huske å ha sett noe lignende til en hyggeligere pris?


Ikke i farten, gjorde et kjapt søk på produktnummeret, og fant ikke den delen umiddelbart noe annet sted.
Prisen er jo ikke akkurat så veldig høy, så en hundrelapp eller to spiller vel uansett ikke noen stor rolle.
Fordelen med Elfa er at det stort sett er kvalitetsprodukter de selger, men generelt sett av erfaring så er Elfa dyre, og det lønner seg å gjøre et søk for å se om andre selger samme produkt osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Siden jeg har kjøpt meg enda en RIden power supply så ønsker jeg å selge min gamle som forøvrig virker som den skal. Denne er ratet for 300 watt (30V/10A). Nettkabel følger med, men ikke testledninger. 

Tror jeg betalte rundt 600 kroner for den på AliExpress. Selger den for 300 kroner. Usikker på om jeg gidder og sende den i posten da verdien er ubetydelig for meg  men henter du den er den din for 300 kroner.

Det er den som står oppå Riden power supplyen på bildet under og den heter Wanptek NPS3010W .

8D0599A6-305D-4080-BBCC-D2143773FFFD.thumb.jpeg.4c323e52a35bac5d0ce6bb7c3f99b645.jpeg

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 minutter siden):

Hvordan måler man vekselstrøm med hjemmeelektronikk?

Et stort spørsmål med de 4 første ordene. Og sannsynligvis mener du vekselspenning. Om du mener vekselspenning, er det da sinus RMS peek to peek? Frekvens?
Med hjemmeelektronikk? Da vet jeg ikke hva du spør om lengre..

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg mener strøm som måles i ampere, tilsvarende tangamperemeter.

50Hz sinus - tangampermeter som du selv skriver. For andre ting må du nesten skrive hva du skal måle. Det er så mange kombinasjoner av hva slags forsyning du har, og hvordan lasten bruker strøm. Pluss frekvens.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du gjør det vanskeligere enn jeg tenker:

Hvordan måler man (med hjemmeelektronikk) hvor mye varmeovnen bruker av strøm eller hvor mye mobilladeren bruker (f.eks, med tilkoblet fulladet mobil) når de er koblet til stikkontakten hjemme (IT eller TN nett).

Jeg spør ikke fordi jeg skal gjøre dette, men for å få en forståelse for hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (21 minutter siden):

Da får jeg ingen forståelse for teorien bak hvordan det virker.

Vet ikke hvor mye du skal måle, men her er et eksempel:
https://www.banggood.com/1Pcs-SCT-013-050-Non-invasive-AC-Current-Sensor-Clamp-Sensor-50A-p-1624788.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=NO&utm_content=minha&utm_campaign=minha-no-en-pc&currency=NOK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-SSC-no-en-tools-0316-2021&ad_id=506701494165&gclid=CjwKCAjwhuCKBhADEiwA1HegOWN4fQbRL4_cLnWPzwjimnFIV2Y_oG9meNOeZRuJAi569l_szJ2BgBoC7P8QAvD_BwE

For å utnytte hele ADCen på en arduino bør du bruke feks en opamp for å øke spenningen ut av denne slik at du får brukt hele rangen. Det beste er å finne en som har samme spenning ut maks som mikrokontrolleren kan lese på inngangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...