Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (7 timer siden):

Var en gang i tiden at jeg var veldig inni C/C++ med MFC og Win32 API. Deretter forsøkte jeg å gå over til mikrokontrollere. Søkte til og med på jobber hos Atmel før jeg var ferdig utdannet. Men så ble interessen dyttet til side fordi den ikke var matnyttig nok.

mikrokontrollere som Arduino, ESP32, ESP8266 etc. er jo i mine øyne mest interresant til hjemmebruk. Mer en artig greie for å lære litt grunnleggende elektronikk. Jeg synes fortsatt det er artig til tider. Personlig er jeg blitt mer interresert i design av egne printkort med EasyEDA etc. Lage ting som jeg trenger i hverdagen etc. :)

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt så har jeg allerede en RD6018 justerbar "lab" forsterker i furtebua og lillebroren med høyere oppløsning (RD6006P) er på vei i posten. Nå tenker jeg å bestille enda en RD6018, slik at jeg har tre skikkelige "lab" forsterkere.

Trenger man dette? Overhodet ikke, men HVORFOR kjøper jeg da til sammen tre forsterkere/strømforsynere?

En ting er å gi strøm til en krets man holder på med. Det være seg om det er 3.3V eller 5V etc. til en mikrokontroller eller en Attiny85 etc med current limiting som en sikkerhet. En slik sikkerhet får man ikke hvis man feks. bruker et vanlig 5V USB adapter og 3.3V adaptere finnes vel ikke så vidt jeg vet. 

Men så kanskje man vil lage en krets med en optoisolator eller en mosfet. Altså en krets som fungerer som et elektronisk rele hvor man kan så på en helt annen krests med en helt annen spenning med å bruke den andre kretsen, uten at disse to kretsene snakker sammen i det hele tatt og er totalt isolerte fra hverandre. 

Da trenger man plutselig to forskjellige spenninger (to power supplyer).

Det er selvsagt ikke veldig ofte man man bruker to samtidig, men de gangene jeg har gjort det har jeg ofte hatt andre prosjekter samtidig, og der kommer den tredje strømforsyneren inn. 

Så hvordan klarte jeg dette tidligere uten tre power supplyer og kun EN som heller ikke var særlig nøyaktig?

Det går helt fint det også. Man kan bruke den ene power supplyen og selv om current limiting er noe tvilsom med en slik så har ikke dette noen stor betydning så lange man lar være og kortslutte noe med et uhell. Litt kjipt og bruke flere timer på og lage en krets for så og kortslutte med de følger at en eller flere deler av kretsen slipper ut den magiske røyken. 

For å fyre andre prosjekter samtidig kan man feks. bruke batterier uten problemer. Eller feks. diverse adaptere med forskjellige spenninger. Det blir litt mer "how you doing", men ja, det funker det også. Helt til du kortslutter noe ved uhell. 

Bruker man feks. et 18650 batteri til å gi strøm til en mikrokontroller og kortslutter en del av kretsen så leverer batteriet flere ampere og kommer til å sørge for at all jobb blir forgjeves. Vanlige strømadaptere (typiske slike man bruker for å lade laptoper etc.) KAN ha innebygget sikring mot slikt, men denne er trolig ikke sofistikert nok til å fungere kjapt nok til å redde kretsen din. 

Så derfor mener jeg man ikke kan få nok (innenfor rimelighetens grenser) strømforsynere av den typen jeg nevner helt øverst. Man kan sette current limit helt ned til 10mA eller mindre. 

En annen fordel med RD6006/RD6012/RD6018 og lignende strømforsynere er at dem er lettere og jobbe med. Dem er mer nøyaktige og dem gir meg mer informasjon. I steden for å vri på et hjul og desperat stille inn nøyaktig spenning, så taster man feks. bare inn den spenningen man vil ha ved hjelp av nummertaster. 

Det store displayet gir tydelig informasjon om hva du har stillt den inn på og hvor mange watt man bruker til enhver tid. Med en slik type strømforsyner så slipper man også og kortslutte utgangene for å sette current limit. 

Så konklusjonen er at man i utgangspunktet ikke trenger tre slike eller flere. EN strømforsyner mener jeg er et must. To er veldig kjekt og ha, mens tre blir mest "luksus". Men for all del, driver man komersielt eller med mange prosjekter vil man sikkert også trengere mange flere, men driver man mye med hjemmeelektronikk så er det alltid kjekt med MINST EN skikkelig strømforsyner på arbeidsbenken mener jeg. 

Men så lenge økonomien tillater, så prøv og styr unna strømforsjynere som dette:

IMG_3117.thumb.JPG.ad72faa90a27b360ef2df93ae77023b7.JPG

Dem fungerer selvsagt, men mange av dem er irriterende vanskelig å jobbe med og er ikke spesielt nøyaktige. Prøv og still inn denne på bildet til 10mA current limit. Det klarer man ikke uten en meget stø hånd og et eksternt multimeter. Denne ga jeg rundt 500 kroner for og når man får en RD6018 til drøye doble prisen, så er valget lett. Sistnevnte er verdt hver krone :) 

Lenke til kommentar

Laget meg en simpel power supply med to utganger i dag. En 5V og en 3.3V promært for å gi strøm til breadboard prosjekter som krever lite ampere. Egentlig er det vel ikke en power supply i ordets rette forstand men den inneholder to buck convertere og en led diode som lyser når strømmen er satt i. 

jeg har også bestillt meg en RD6018 "lab" power supply til, så nå venter jeg to til i posten. Med tre slike RD60** power supplyer har jeg mulighter nok til å gi power til de fleste prosjektene mine med nøyaktighet :) 

292EABAB-9AA1-4AD1-A374-4BE2AE55A302.thumb.jpeg.35d40a0ff96321aade7607fec2dd81e1.jpeg

Lenke til kommentar

Har en slik artig gammel sak som ble laget for 50 år siden på Mascot i Fredrikstad. 

IMG_0283.thumb.JPG.081fa775fed598ad815500c28167674d.JPG

Dette er en justerbar lineær power supply 8-16V og yter maks 2 ampere. 

Jeg har tenkt litt på og modernisere denne  hvor jeg bytter ut all innmat med en vanlig switching power supply på 12V og 5 ampere. Jeg har også lyst til å bytte ut det analoge meteret på fremsiden med et nytt, samt knapper etc. som er en gammel power supply verdig. 

På den måten kan jeg fortsette å bruke den i furtebua :) 

Lenke til kommentar

 

nightowl skrev (22 timer siden):

Gamle analoge display og knapper har sin egen sjarm. Jeg ville kun byttet innmat hadde det vært mitt valg.

Digitale display ser man overalt idag, det er er så vanlig ...........

Ja, planen er å bytte til knapper som har litt retro look. Gjerne noen gamle jeg finner rundt om. Jeg kommer heller ikke til å bruke digitale display, men analoge som ser old school ut :) 

Lenke til kommentar

Jeg har vært litt frem og tilbake vedrørende det å bruke Arduino og andre mikrokontrollere med batterier. Altså og gi dem power med batterier i stedenfor nettstrøm. 

Grunnen er at jeg aldri har satt meg inn i noe annet enn "deep sleep" og kodebiten. Dette alene ga meg lavt nok strømforbruk til at jeg gadd og bruke batterier da disse uansett måtte lades opp/byttes ganske ofte. Jeg mener å huske jeg fikk Arduino Nano til å bruke ned mot 2mA på "tomgang". Dette er alt for mye.

Jeg har sett noen videoer samt lest meg opp litt og fant ut at det er mange som har hatt det samme problemet. Problemet er faktisk størst med ESP32/ESP8266 da disse også har Wifi/Bluetooth muligheter som trekker mye strøm. 

Hovedproblemet slik jeg ser det er de innebyggede SMD monterte LED diodene som trekker mye strøm. Ikke mye strøm i et stort perspektiv, men skal man få en Arduino Nano til å vare årevis på batteridrift så må man spinke og spare der man kan. 

Men mye er gjort hvis man lodder av de interne led diodene, men man bør også fjerne/bytte ut voltregulatoren til en som har mye lavere "drop out voltage" og lavere quicent current. Sistnevnte betyr strømmen som regulatoren bruker for å holde seg selv våken. 

Med disse endringene kan man få Arduino Nano til å bruke ned mot 7uA. Eller rettere sagt 0.007mA. 

Men dette er selvsagt når ingen kode kjøres eller når enheten ikke gjør noe som helst. Skal man feks. måle temperaturen 10 ganger om dagen hvor enheten kanskje bruker 30mA i maks ett halvt sekund så blir det fem sekunder med drift hver dag hvor man bruker 30mA. Altså ganske ubetydelig i den store sammenhengen. 

Dette vil gi en teoretisk varighet på rundt 10-15 år hvis man bruker to 18650 batterier i serie med kapasitet på 3.400mA. Altså vil batteriet gå i oppløsning/ruste/foreldes naturlig/lekke/selvutlade lenge før det faktisk er tomt. Så da kan man like godt bruke mer strøm ved å feks. sjekke temperatur etc. oftere. 

Jeg kommer til å teste ut dette selv ganske snart i furtebua, men må bestille meg noen LDO voltregulatorer først :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg har så vidt kikket litt på dette selv og kom vel frem til at Arduinos 'støttekretser' har skylden. Skal du få en mikrokontroller skikkelig langt ned på strømforbruk må du selv designe støttekrester som er skikkelig strømgjerrige ogsåi deep-sleep. Eller kjøpe kort hvor det er designet inn. Eller bygge om, som du tydeligvis er i ferd med her. ;) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Jeg har så vidt kikket litt på dette selv og kom vel frem til at Arduinos 'støttekretser' har skylden. Skal du få en mikrokontroller skikkelig langt ned på strømforbruk må du selv designe støttekrester som er skikkelig strømgjerrige ogsåi deep-sleep. Eller kjøpe kort hvor det er designet inn. Eller bygge om, som du tydeligvis er i ferd med her. ;) 

Det er egentlig bare å bytte regulatoren og fjerne noen led dioder. Deep sleep funksjonen fikser biffen med å slå av det andre. Har bestillt Low dropout volt regulatorer nå (LDO) :) 

Lenke til kommentar

For en god stund siden snakket jeg litt om at jeg hadde lyst til å bytte ut de gamle glødelampene på tilhengeren jeg har med nye led lamper. Men det er en ganske kjent ting at man da kan få problemer med lys som blinker her og der. 

Rundt om på nett og ikke minst Youtube er det ett råd som ganske ofte dukker opp og det er å bruke en 25-50 watt last på rundt 6-10ohm i paralell for hver pære. 

Men så dukket det opp en et tilhenger adapter på Biltema som nettopp var laget for å forhindre dette problemet med blinkende led lys. Jeg tenkte at det satt en en "smart" krets inne i dette adapteret som lurte systemet på en eller annen finurlig måte, men når jeg åpnet adapteret så fant jeg intet mindre spennende enn en drøss 2W 150ohm motstander koblet mellom hver kurs og jord i paralell. 

Nå har jeg ikke fått testet dette adapteret da jeg ikke har noe henger enda med led lamper påmontert, men denne skal jo funke....?

Det får meg da til å lure litt på hvorfor i alle dager de aller fleste anbefaler en 25-50w 6-10 ohm motstand når man kan bruke små 2 watt 150 ohm motstander? En 150 ohm motstand i en 12v krets laster kretsen med kun 80mA. Det er jo ikke veldig mye i forhold til at en en svær 25-50 watt 6 ohm motstand trekker hele 2 ampere! 

begge metoder ser dog ut til å fungere i følge nettet, men spørsmålet blir da evt hvorfor man skal kjøpe svære motstander som må forbrenne 25-50 watt når man kan gjemme bort små 2W 150 ohm motstander inne i en kontakt? 

Uansett så bestillte jeg meg noen 2W motstander på 150 ohm for en stund siden som jeg fikk i posten i dag. Da har jeg vertfall til fremtidige prosjekter rundt dette :) 

2693BFA6-F2AD-4D21-A038-AB5987A8DF4D.thumb.jpeg.b6e7dc5be8de7880cb3311438344b57c.jpeg
 

Slik ser adapter kontakten til Biltema ut som skal hindre problemer med LED lamper på tilhenger inni:

2EB2204E-731D-4650-BB4B-2F1811687350.thumb.jpeg.f08cf1799fa9d6577e49274a38b0277a.jpeg

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Rundt om på nett og ikke minst Youtube er det ett råd som ganske ofte dukker opp og det er å bruke en 25-50 watt last på rundt 6-10ohm i paralell for hver pære. 

25-50 watt høres veldig mye ut, og passer ikke med 6 - 10 ohm.
Men 2 bremselys a 25 watt blir jo 50 watt. 

Lenke til kommentar

Fikk forøvrig denne artige saken i posten i går. Den vil fungere som et godt suplement til mine andre multimetere.

A5472D84-E009-460F-97DF-E7797318E7C0.thumb.jpeg.2b9af3db66a7e82e6c946981bf515c8e.jpeg

Jeg kommer forøvrig også til å kjøpe meg et Brymen BM867S multimeter for de mer seriøse oppgavene. Dette er nesten helt på høyde med Fluke når det kommer til nøyaktighet og funksjoner. Også når det kommer til sikkerhet. Prisen på hærligheten er rundt 1.700 kroner og det vil holde i bøtter og spann til mitt bruk. Hovedgrunnen til at jeg vil kjøpe meg et nytt multimeter er egentlig at Brymen har har et såkalt 50.000 count oppløsning. Biltema multimeteret jeg bruker i dag (Det dyreste gule dem har) er veldig bra, men er bare 4.000 count. Men multimetere får man egentlig aldr nok av og til lavspent, eller nørmere sagt 0-24ish volt trenger man ikke å tenke på at multimeteret skal ha den største sikkerheten. 

Men skal man feks. Måle effektiviteten på mikrokontrollere som ofte befinner seg i micro ampere segmentet så bør man ha et som er nøyaktig. Det er der Brymen sitt multimeter kommer inn. 

Det jeg la inn bildet av her blir mer et random multimeter som fungerer veldig bra til vanlig bruk. Mange ganger vil man jo måle flere steder i krets samtidig for å danne seg et bilde etc :) 

Lenke til kommentar

I dag har jeg designet et kretskort. Kretskortet er 36x17mm stort og kretsen fungerer slik:

For en stund siden kjøpte jeg meg to nye powerbanker som skal brukes på MC turer til sommeren neste år. En av oppgavene til disse powerbankene er å gi kontinuerlig strøm til enhetene mine slik at dem alltid er oppladet. Dette gjelder spesielt ting som skal gå hele tiden som feks. et GoPro kamera etc. 

De fleste powerbanker slår seg av automatisk når enhetene som er koblet til er oppladet. I utgangspunktet en fin funksjon, men ikke alltid jeg foretrekker det. Et scenario er når man har koblet en telefon med GPS samt GoPro kamera til som skal gå hele tiden. Telefonen skal vise deg veien og GoPro kameraet skal filme. 

Når disse enhetene er oppladet, så starter ikke Powerbanken å lade igjen før man fysisk aktiverer den. Dermed kan man gå tom for strøm selv om enhetene er koblet til powerbanken med USB kabel. 

Så hvordan fikses dette?

Først må man finne ut hvor mange mA (milliampere) powerbanken trenger for aktivere lading. Man tester dette med å koble motstander mellom 5V og GND. Man starter med en høy verdi på rundt 500 ohm. som da trekker rundt 10mA. Som oftest er ikke dette nok og etter litt søking rundt om trenger en powerbank rundt 50-100mA for å slå seg på. Med 50 ohm motstand så startet min opp med god margin så da valgte jeg dette. 

Men så slår den seg jo av igjen automatisk etter rundt 30 sekunder hvis det ikke det er noe som laster utgangen, så man må lage en krets som gir en puls vært 25 sekund på 100mA. Dette gjøres med en 555 timer som kanskje er verdens mest brukte komponent i dag. 

Så np ha jeg laget en krets som vil holde batteribanken våken samt lade hele tiden. Kretskortet skal jeg lage en liten holder til slik at jeg kan koble til det som et adapter. 

Slik ser kretsen ut samt kretskortet:

psac2.thumb.png.79d6982c9b5696919b5bcc799a557c65.png

psac.thumb.PNG.bf476577ea7c0d40429e30c680f73ef5.PNG

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 minutter siden):

Nice. :thumbup:

Jeg er litt misunnelig. Du er nøyaktig der som jeg ønsket å være, da jeg fortsatt var uutvokst og oppslukt av MacGyver.

Hehe, man lærer fort det man har interesse av å holde på med, hvis man setter av tid. For to år siden forsto jeg ikke hva som var pluss og minus på et bilbatteri (rød eller sort?) :) 

Har fått en helt annen forståelse av elektronikk nå og hvordan ting funker. Jeg er på langt nær en som kan svare på alt, men jeg får det på en måte alltids til med litt hjelp av youtube, diverse forums, litt lesing etc. 

Egentlig kunne jeg trolig laget en slags "hurtigkontakt" for denne motstanden som bestemte hvor mange mA som skulle til for å vekke power banken, slik at jeg kunne laget en slags one size fits all sak hvor man bare kune bytte motstanden. Kan jo til og med tenkes det kunne vært butikk å selge slike, men problemet er at det ikke er verdt tiden. 

om jeg skulle få 100 kroner for en slik så er dette veldig dårlig butikk. Ikke i forhold til hva komponentene koster, men i forhold til tiden man bruker. La oss si jeg bruker totalt en time på og lodde på komponenter. 100 kroner timen er veldig dårlig butikk :) 

Men hvis noen jeg kjenner eller en og annen her inne trenger en slik, så kan jo det la seg ordne for en hundrelapp. Mest for å hjelpe noen få. Det er bare artig. Men å selge slike for å tjene penger er nok dårlig business :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

I dag har jeg designet et kretskort. Kretskortet er 36x17mm stort og kretsen fungerer slik:

For en stund siden kjøpte jeg meg to nye powerbanker som skal brukes på MC turer til sommeren neste år. En av oppgavene til disse powerbankene er å gi kontinuerlig strøm til enhetene mine slik at dem alltid er oppladet. Dette gjelder spesielt ting som skal gå hele tiden som feks. et GoPro kamera etc. 

De fleste powerbanker slår seg av automatisk når enhetene som er koblet til er oppladet. I utgangspunktet en fin funksjon, men ikke alltid jeg foretrekker det. Et scenario er når man har koblet en telefon med GPS samt GoPro kamera til som skal gå hele tiden. Telefonen skal vise deg veien og GoPro kameraet skal filme. 

Når disse enhetene er oppladet, så starter ikke Powerbanken å lade igjen før man fysisk aktiverer den. Dermed kan man gå tom for strøm selv om enhetene er koblet til powerbanken med USB kabel. 

Så hvordan fikses dette?

Først må man finne ut hvor mange mA (milliampere) powerbanken trenger for aktivere lading. Man tester dette med å koble motstander mellom 5V og GND. Man starter med en høy verdi på rundt 500 ohm. som da trekker rundt 10mA. Som oftest er ikke dette nok og etter litt søking rundt om trenger en powerbank rundt 50-100mA for å slå seg på. Med 50 ohm motstand så startet min opp med god margin så da valgte jeg dette. 

Men så slår den seg jo av igjen automatisk etter rundt 30 sekunder hvis det ikke det er noe som laster utgangen, så man må lage en krets som gir en puls vært 25 sekund på 100mA. Dette gjøres med en 555 timer som kanskje er verdens mest brukte komponent i dag. 

Så np ha jeg laget en krets som vil holde batteribanken våken samt lade hele tiden. Kretskortet skal jeg lage en liten holder til slik at jeg kan koble til det som et adapter. 

Slik ser kretsen ut samt kretskortet:

psac2.thumb.png.79d6982c9b5696919b5bcc799a557c65.png

psac.thumb.PNG.bf476577ea7c0d40429e30c680f73ef5.PNG

 

Hvorfor ikke ta strøm direkte fra Mc?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke ta strøm direkte fra Mc?

Det kunne jeg gjort, men grunnen er at batteribanken kan levere mer strøm til telefon etc. da den har innebygget hurtiglading etc. dessuten så ligger batteribanken bare tankvesken og jeg slipper en ledning til som går utenifra og inn i tankveske, som igjen gjør at tankvesken ikke blir vanntett etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...