Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

toreae skrev (21 timer siden):

Er på ferie. Så det må du minne meg på om en drøy uke. Husker sannelig ikke om at det står Mascot på den.

Irriterer meg stadigvekk at hullene i kombinerte "bananplugg-tilkoblingen" er for små og peker feil vei.

Kjøleribbe med TO3 transistor i bakkant?

Den er god. Ingen hast. Hadde bare vært artig å sett den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosjektet mitt angående power supply boksen som fjernet innmaten fra har jeg bestemt skal brukes til en LED kontroller som kan fores med DC via en DC kontakt på baksiden som igjen gir strøm via en voltregulator og videre til en mikrokontroller. På fremsiden skal det være to hull til ledninger. I det ene skal jeg føre DC fra DC inn og rett til led stripen, og det andre skal fore led stripen med signaler etc. 

8041EA30-54D8-4733-A7E4-D7F11020747C.thumb.jpeg.cc61e54ee974a9351554893550595146.jpeg

Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Hva er kortet på toppen til?

Det er en Wemos D1 Mini microcontroller (ESP8266 ship). Det er denne som er "hjernen" her og det er på denne jeg skal flashe WLED programvaren som gjør at jeg kan styre led lysene via en app. (Wifi). :) 

Kretsen rundt er egentlig ikke nødvendig i så måte, men jeg skal bygge kortet inn i en boks og skal montere bryter på boksen samt en RGB LED som lyser grønt når boksen er på og ledlysene lyser, og rød når bryteren er av. 

Det røde ledlyset er derfor "hard wired" og når jeg slår på bruteren tar den lille Attiny85 chipen over og sørger for at det grønne ledlyset lyser. Det røde slukkes automatisk når bryteren slås på ved hjelp av to transistorer (BC547). 

Attiny85 chipen gjør derfor (foreløpig) svært lite annet enn å slå på det grønne lyset, men meningen er at jeg kan utvide dette senere med feks. En temperatursensor etc. :) 

Lenke til kommentar

Stadig noen oppdatering og forbedringer av kretskortet. Jeg tenkte jeg kunne legge inn siste versjon av kretskortdesignet og samtidig forklare hvordan dette kretskortet fungerer etc. så det blir litt mer forståelig. 

1.thumb.PNG.a29f8c88fd997991ae252e8366f2b431.PNG

Jeg bruker WLED som er en programvare som flashes inn på Wemos D1 Mini mikrokontroller slik at dette fungerer som et aksesspunkt. På den måten kan jeg koble meg til programvaren (WLED) gjennom appen uansett hvor i verden jeg befinner meg, bare jeg har data tilgang på mobilen. 

Men siden jeg på sikt kommer til å koble til ganske store RGB LED astrips etc. som trekker veldig mye strøm og mikrokontrolleren kun skal ha 3.3V samt Data pin som gir signaler til LED strips etc. må ha 5V så krever det at man må "trikse og mikse" litt. For sikkerhetens skyld bør man ha en sikring og man må gjøre om 3.3V til 5V vedrørende data signalet etc. 

På kortet ser du "DC INPUT". Der plugger man inn en DC power adapter med samme spenning som det LED stripen krever. (5V/12V etc.) som kan gi nok strøm til at alle LED'ene i led stripen lyses opp. 

Strømmen går så gjennom sikringen og via et eget lag (layer) som er kobberbelagt kun for å gi strøm til led'ene og strømmen kommer ut i portene på den andre siden merket "LED STRIP". 

Men noe av strømmen går også innom voiltregulatorer for å gi strøm til mikrokontrolleren og Attiny85 chip'en samt ett par LED dioder på kretskortet. Deretter gir mikrokontrolleren et 3.3V signal ut til en "LOGIC SIG LEVEL CONVERTER" som gjør om signalet til et 5V signal. 

Dette signalet krever i noen tillfeller en motstand, litt avhengig av lengden på kabelen til led strip etc. så derfor er det satt inn ett par jumper kontakter. Den ene kontakten setter man en jumper på hvis man ikke ønsker noen motstand, og den andre setter man jumper på hvis man ønsker motstand. Så setter man inn en ønsket motstand hvor dte står "add resistor value". 

Meningen er at jeg skal bygge dette kortet inn en boks og kanskje kommer jeg til å oppgradere kortet til å kunne huse flere mikrokontrollere for å styre flere LED strips etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Par spørsmål: Hvilken funksjon har attinyen? Kan ikke se at den er koblet til noe annet en den ene av pinnene på 4 pins headeren?

Spørsmål 2: Hvorfor trenger du flere mikrokontrollere til å styre flere leds? Har ikke Wemos D1 mini nok utganger og datakraft til å styre en haug med led striper, selv på flere forskjellige utgangspinner?

Og et siste spørsmål: Du har en 5v lineær regulator koblet til en 5/12v input. Ved 5v inn (som ved bruk av ws2812 o.l) vil du jo ikke få 5v ut av den på grunn av tap i regulatoren. Hva er tankegangen her?

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 minutt siden):

Par spørsmål: Hvilken funksjon har attinyen? Kan ikke se at den er koblet til noe annet en den ene av pinnene på 4 pins headeren?

Spørsmål 2: Hvorfor trenger du flere mikrokontrollere til å styre flere leds? Har ikke Wemos D1 mini nok utganger og datakraft til å styre en haug med led striper, selv på flere forskjellige utgangspinner?

Og et siste spørsmål: Du har en 5v lineær regulator koblet til en 5/12v input. Ved 5v inn (som ved bruk av ws2812 o.l) vil du jo ikke få 5v ut av den på grunn av tap i regulatoren. Hva er tankegangen her?

1. Attiny'en har egentlig som eneste oppgave og lyse opp grønn LED når bryteren på boksen er på. Den røde LED'en er hard wired og slukkes automatisk ved hjelp av transistorer etc. Planen er at Attinyen er montert for å kunne bygge ut ytterligere ved senere annledning. Feks. kan man legge til en temperatursensor, LDR sensor etc. men i bunn og grunn er Attinyen ikke den viktigste komponenten sånn sett :) 

2. Hvis man feks. skal ha led i stuen og på kjøkkenet og kunne dele av disse i WLED appen så trenger man flere mikrokontrollere. Det er vertfall slik jeg har forstått det. Man kan sikkert montere flere leds på samme mikrokontroller men det gjør det litt mer knotete slik jeg har forstått det. 

3. Wemos D1 Mini kan uansett ikke gi 5V ut gjennom signal. Signalet fra Wemos er på 3.3V og maks 15-20mA. Derfor bruker jeg en logic converter som gjør om signalet til 5V som igjen kan gi signaler vedrørende farger og animasjoner til LED stripen som er koblet til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...