Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

On 12/20/2020 at 9:48 AM, Sørlandetsperle said:

Hei

Jeg er på utkikk etter en som kan hjelpe meg med en løsning. 

Jeg har 2-3 luker i en fuglevoliere som jeg ønsker å styre med mobilen min, via app. 

Det jeg tenkte på var at jeg kan bruke Wiz wifi styring og styre en kontaktpunkt. Men jeg trenger da en type stag som kan bevege seg i lukket og åpen posisjon. 

 

Noen ideer? 

 

Jeg måtte google for å finne ut hva en fuglevoliere er for noe, og da fant jeg ut at det må være en slags avasert fuglekasse i en litt stor størrelse. Hvis man skal automatisere noe, så bør man vel spesifisere litt nærmere, spesielt det som går på dimensjoner og krefter. Hvis det er snakk om "små og lette luker" eller noe slikt som skal åpnes og lukkes, så er man vel over i en type løsninger. Behøves det noe stort og kraftig så er man vel over i noe annet. Det som skal bevege seg bør beskrives litt nærmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å bli trangt i furtebua mi nå, så nå har jeg kjøpt et nytt sortimentskap til. Jeg har også en del slike plastbokser som er fulle. Ser jeg snart må finne på noe angående lagring av ting. Det er IKKE mer veggplass igjen og heller ikke plass til gulvhyller etc. 

6369FDEE-7D84-4AA9-99A6-9AE59736B41C.thumb.jpeg.eb6d7944557d32d1348090ba32125212.jpeg
 

BA457881-9795-4044-9F68-5A6D81B5F8A7.thumb.jpeg.1761ee19bf63fa13021195538af51d28.jpeg

9284D8EB-317D-4A5B-8BC6-6B05BE3EAE7C.thumb.jpeg.a6bc622f92a5e8760357c6bf54bc73a9.jpeg

39FC60DD-A43F-4D96-B5AA-805225FC4F81.thumb.jpeg.5aeddbf0312f7b91946ea4a6d442544d.jpeg

også har jeg endelig fått utelampen min til å fungere på strøm og ikke batterier. Her er bilde av fordelerboksen. 
EFEF1934-C2F1-49AC-B92D-7C5C3189BBA0.thumb.jpeg.c89ca327d3fa7e39362568a1668c2153.jpeg

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en billig 220V LED utelampe på Biltema i dag og trodde det var en enkel sak og gjøre om denne til en 5V, slik at jeg kunne styre denne via Arduino etc. uten å bruke et rele og blande inn 220V.

Men jeg skulle jo skjønt at de 18 stk. LED diodene var koblet i serie. Det vil si at volten som trengs for å fyre disse er 51V i følge multimeteret. Ca. 3V pr. LED. 

Så da tenker jeg heller at jeg kunne bruke denne lampen senere til andre prosjekter. Som feks. Som den er. Bare plugge den i 220V uttaket og brukt den som den er. 

Her er noen bilder fra prosjektet før det stoppet opp. 

2E2338D2-2B06-4336-B75F-695C9FD6B076.thumb.jpeg.77299869610775c05245bc8511002153.jpeg
237E9A0F-A0E1-4A6A-94CD-5C1D3CB2D08C.thumb.jpeg.a53d10852d3f3dc06d27df2571999086.jpeg

072633E9-9095-4514-8F05-1CEDB912E2B3.thumb.jpeg.5f262e116e710eb14b04b2bb9a03c507.jpeg

3AE1B2E9-F9C3-4352-B313-241004C31315.thumb.jpeg.9d1f1fd1959a59e672db466bd4d146d4.jpeg

61B48953-1671-41D8-B8DB-E56945587A92.thumb.jpeg.2c02818e4d030f13dbf7b1d09ea32329.jpeg

Lenke til kommentar

Det nye året startet jeg med å sette på SuperSeal kontakter på LED lysene jeg har for å kunne koble på mer power for å hindre volt dropp. 

Jeg har brukt disse LED lysene i hele julen da modern har lånt disse som juletrelys og jeg har ikke sett anntydning til synlig endring av lysstyrke langs LED stringen. Så jeg har egentlig aldri brydd meg om å måle volten i motsatt ende. Dette er 12V LED.

Men i dag målte jeg og det viser seg at volten jeg får når jeg måler i motsatt ende er 4.8V(!!!) Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Hvordan kan en 12V LED lyse når den kun får 12v? Jeg klarer ikke engang å legge merke til at den lyser svakere. Her snakker jeg om alle LED på full guffe og full brightness i fargen hvit. 

Når jeg kobler til mer power i den andre enden så ser jeg jo selvsagt at det er ganske stor forskjell så den lyser noe svakere uten power injection, men med så lav volt synes jeg det er rart at det i hele tatt er lys og at jeg ikke ser noe synlig forskjell... 

Derimot ser jeg at jeg for første gang kan ha blitt lurt av AliExpress. LED kablene med tanke på ytre mål virker å være 20AWG da disse ledningene er like tykke utvendig som andre 20AWG kabler jeg har målt. Men selve kobberledningen under isolasjonen er en del tynnere enn lederen på 22AWG kablene jeg har. 

Jeg mistenker derfor at med litt triksing og måling med det digitale skyvelæret så fant jeg ut at selve lederen var 26AWG tykk. Noe son tilsvarer 0.1288mm2. Gjennom disse går det altså rundt 4-5 ampere (max) med alt på full pupp. Kablene blir litt lunka. Noe ala kroppstemperatur. Kanskje LITT varmere. Dem har lyst nå i en uke i strekk uten problemer. 

Jeg får ikke noen av disse observasjonene til å henge på greip egentlig. 

1. For det første burde vel ikke en 12V LED lyse i det hele tatt når den kun fikk 4.8V? Vertfall så skulle den vært meget svak. 
2. 4-5 ampere gjennom en 26AWG kabel i to uker sammenhengende burde vel nesten ikke være mulig?

Her er vertfall noen bilder etter at jeg koblet på power injection kontakten i dag. Skal koble på flere etter hvert.

IMG_3264.thumb.jpg.715fe71cdc535061edc8325c95991c2d.jpg

IMG_3262.thumb.jpg.52a4a508abcc8071ad8fe4c7aec97c95.jpg

IMG_3267.thumb.jpg.2ea6d13b77ca37a33de176af64a92bb3.jpg

Lenke til kommentar

Regner med dette er basert på WS2811 chippen. Dette er en chip som regulerer strømmen ned til 18.5mA. I følge databladet kan man ved 12volt koble opp til 3 leds i serie på hver kanal, men siden dine kun har en led per kanal så regner jeg med de fungerer så lenge spenningen er over forward voltage på led + hva enn WS2811 chippen dropper (regner med rundt 0.6volt drop over diodene internt i chippen). Blå leds har ofte høyere forward voltage enn de andre fargene så om man baserer seg på at den blå leden trenger rundt 3.2volt for å fungere + 0.6volt drop over dioden internt så skal de i teorien kunne fungere helt ned i rundt 3.8-4volt så lenge WS2811 chippen fungerer ved så lave spenningsnivå. 

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (11 minutter siden):

Regner med dette er basert på WS2811 chippen. Dette er en chip som regulerer strømmen ned til 18.5mA. I følge databladet kan man ved 12volt koble opp til 3 leds i serie på hver kanal, men siden dine kun har en led per kanal så regner jeg med de fungerer så lenge spenningen er over forward voltage på led + hva enn WS2811 chippen dropper (regner med rundt 0.6volt drop over diodene internt i chippen). Blå leds har ofte høyere forward voltage enn de andre fargene så om man baserer seg på at den blå leden trenger rundt 3.2volt for å fungere + 0.6volt drop over dioden internt så skal de i teorien kunne fungere helt ned i rundt 3.8-4volt så lenge WS2811 chippen fungerer ved så lave spenningsnivå. 

Ahaa. Tusen takk. :) 

Det må være det mest oppklarende svaret jeg har fått her inne noensinne, faktisk. 

Da er jo alt i orden og alle mine målinger og observasjoner ser ut til å gi mening :) 

Lenke til kommentar

I går hadde jeg bestemt meg for å kjøpe 20 meter med 2x1.5mm2 kabel på Biltema for å feste WS2811 LED strengene jeg har til denne da jeg skal gi strengen power på tre steder for å hindre for mye "voltage drop". 

Den blir litt mer "klumpete" selvsagt, men til mitt bruk blir det bra. 

En annen grunn til at jeg gjør det på den måten er fordi jeg trenger å mata all power inn i en og samme ende. Det vil si at jeg gir hele stringen på 200x LED power i begge de interne ledningene samt 1.5mm2 kabelen den er festet til. 

Planen er å teste ut disse på verandaen da dem skal lyse ned på siden av rekkverket. Usikker på hvordan dette blir, men bare for å teste i første omgang :) 

IMG_3269.thumb.JPG.99cb0ca1b6695f09953f09a6edddcfcc.JPG

Lenke til kommentar

Her var det da utrolig mye interessant i denne tråden. (Og mye som jeg ikke kjente til.) Tillater meg å poste et par linker til nærmere beskrivelse av noe av det interessante som er nevnt i tråden over. (Nytt for meg, linker for videre læring.)

Bitte liten mikrokontroller, programmerbar fra Arduino - ATtiny 85:

https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ATtiny85

ATtiny finnes tydeligvis i noen andre varianter også: 
https://www.electromaker.io/blog/article/introduction-to-the-attiny85-19

Og så var det også en beskrivelse av et online verktøy som både kan brukes til PCB layout og simulering:
https://easyeda.com/

Mange takk for fantastisk interessant info! 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hyggelig at du liker tråden:) 

Det skal sies at Attiny85 også kommer i flere andre versjoner. Både som SM komponent og TH. (Surface mount og Through hole). 

Atmega328P heter jo chip'en som sitter i alle Arduinoer og denen har langt flere pinner. Dog trenger denne en klokke og ett par kondensatorer for å virke slik den skal. 

EasyEda er det programmet jeg liker best selv vertfall. Jeg testet flere før jeg til slutt falt for denne. Så langt har jeg ikke råket opp for muligheter der vertfall, men nå er jeg jo heller ikke proff på området. 

Det er jo LITT mer plunder og programmere en Attiny85, men så absolutt overkommelig :) 

Lenke til kommentar

Batteriet i den gamle laptopen som jeg arvet etter min far gikk dukken i dag. Det betyr at jeg brøt forseglingen og plukket ut til sammen 9 celler 18650 batterier. Fire av batteriene var helt døde og målte bare noen mA. Men resten målte mellom 2.5 og 2.7 volt. 

SÅ disse skal få en såkalt "refresh" lading :)

battery.thumb.JPG.484c55a9626a40c2a217a93aae6da7bb.JPG

Lenke til kommentar

Laget meg faktisk en alarm til fryseskapdøren med en attiny85. Bruker en reed-switch som registerer når døren er åpen, og om den ikke lukkes innen rundt 30 sekunder begynner det å pipe. Var plaget med at døren ikke alltid lukket seg helt, og at skapet til slutt slo full alarm på grunn av for høy temperatur.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 minutt siden):

Laget meg faktisk en alarm til fryseskapdøren med en attiny85. Bruker en reed-switch som registerer når døren er åpen, og om den ikke lukkes innen rundt 30 sekunder begynner det å pipe. Var plaget med at døren ikke alltid lukket seg helt, og at skapet til slutt slo full alarm på grunn av for høy temperatur.

Ja, til slike formål passer en Attiny85 utmerket :) 

Men jeg merker at jeg nå oftere ønsker å ha oversikt over sensorene via en app. Noe som igjen krever Wifi etc. Til slikt bruk synes jeg en Wemos D1 Mini eller ESP32 er et utmerket valg. Arduino Uno bruker jeg ikke lenger. Fin til opplæring etc. men ikke til å bruke ellers synes jeg. 

Hvis noen her inne ønsker å kjøpe noen Arduino Uno's, så gi beskjed. Har sikkert minst 10 stk. liggende. :)

Lenke til kommentar

På det området er jeg helt motsatt. Jeg missliker de fleste IoT løsningene i dag fordi man alltid er avhengig av å sende data til en tredjepart. Skal jeg ha noe IoT basert så vil jeg kjøre det lokalt og ha full kontroll over hvor data sendes. For meg er det en prinsippsak å gjøre så lite informasjon tilgjengelig for tredjeparter som mulig.

Jeg har for eksempel i det siste jobbet med å lage temperaturlogging der jeg kjører en lokal raspberry pi server som kjører influxdb og grafana slik at jeg ikke er avhengig av å koble meg opp mot en tredjeparts IoT tilbyder. Akkurat nå er temperatursensorene koblet direkte til GPIO portene på raspberry pien, men planen er etterhvert å enten koble dette gjennom det lokale nettverket eller å lage et eget 2.4ghz nettverk ved hjelp av nRF24L01 trådløsmoduler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (2 minutter siden):

På det området er jeg helt motsatt. Jeg missliker de fleste IoT løsningene i dag fordi man alltid er avhengig av å sende data til en tredjepart. Skal jeg ha noe IoT basert så vil jeg kjøre det lokalt og ha full kontroll over hvor data sendes. For meg er det en prinsippsak å gjøre så lite informasjon tilgjengelig for tredjeparter som mulig.

Jeg har for eksempel i det siste jobbet med å lage temperaturlogging der jeg kjører en lokal raspberry pi server som kjører influxdb og grafana slik at jeg ikke er avhengig av å koble meg opp mot en tredjeparts IoT tilbyder. Akkurat nå er temperatursensorene koblet direkte til GPIO portene på raspberry pien, men planen er etterhvert å enten koble dette gjennom det lokale nettverket eller å lage et eget 2.4ghz nettverk ved hjelp av nRF24L01 trådløsmoduler. 

Joa, er forsåvidt enig med deg. Men det jeg egentlig mente var at jeg stadig finner det mer interresant og jobbe med iot enheter enn Arduino etc. uten wifi. Til enkelte formål holder det med en Arduino. Som feks. det du nevnte med fryseren. 

I kjelleren hjemme så har jeg temperatursensorer som viser meg temperaturen i appen. Dette er en råkjeller som holder rundt 10-12 grader vinterstid og rundt 14-15 grader sommerstid. Før jeg går ned i kjelleren (må ut av huset og inn en egen dør) så kan jeg da altså sjekke temperaturen, samt slå på vifteovnen via appen. Jeg kan også sette på kaffetrakteren så kaffen er klar når jeg kommer ned. 

Da er temperaturen slik den skal være og kaffen ferdig traktet. Dette for meg er langt viktigere enn at noen evt. skulle missbruke dataene. Da er jeg langt mer skeptisk til Facebook og en del andre tjenester.

Garasjeportåpneneren jeg laget er gull verdt. Når det blir levert pakker når jeg ikke er hjemme så lukker jeg opp garasjeporten mens jeg er på jobb, og lukker igjen når dem har dratt. Der skal jeg også sette opp et kamera på sikt. 

Så deling av informasjon via tredjepart tjenester er heller ikke noe jeg foretrekker egentlig, men det er veldig enkelt og informasjonen jeg deler er ikke akkurat veldig personlig. Det eneste jeg deler er epostadressen og wifi detaljene via koden. 

Nå er ikke jeg noen datasikkerhetsekspert, men konklusjonen er at jeg ser andre ting som langt mer "farlig" og bruke enn feks. Blynk som jeg bruker. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...