Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så viktig å isolere inngangene elektrisk? Her ville jeg faktisk gjort det ganske enkelt å brukt enten en 3.3v hall-effect sensor (Kan sikkert bruke en A1318/19) eller en reed switch som dør og vindussensorer på alarmsystem ofte bruker. Med reed switchen så må du selvfølgelig ha en pull-up eller pull-down motstand, men ellers er det lite støttekomponenter som trengs. Om du ønsker å sikre for kortslutning så kan du selvfølgelig kaste på et par 1-10k ohm motstander slik at ledningene kan kortsluttes uten at det påvirker raspberry pien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig å isolere inngangene elektrisk? Her ville jeg faktisk gjort det ganske enkelt å brukt enten en 3.3v hall-effect sensor (Kan sikkert bruke en A1318/19) eller en reed switch som dør og vindussensorer på alarmsystem ofte bruker. Med reed switchen så må du selvfølgelig ha en pull-up eller pull-down motstand, men ellers er det lite støttekomponenter som trengs. Om du ønsker å sikre for kortslutning så kan du selvfølgelig kaste på et par 1-10k ohm motstander slik at ledningene kan kortsluttes uten at det påvirker raspberry pien.

Da slipper jeg problemer som sprer seg. Sett at jeg har garageport med tilbakemelding, og lås på kjellerdør med tilbakemelding. Om det kommer noe statisk (lite lyn) og tar knekken på garageporten, slipper jeg at Raspberry Pi-en og lås på kjellerdør dør også! (Alt kommer selvfølgelig sterkt statisk/lynet er.)
Jordfeil, strømforsyninger som feiler og korstlutter mellom 230V og DC osv, er feil som også er greit å ta med i beregningen når man designer slikt.

Lenke til kommentar
toreae skrev (43 minutter siden):

Da slipper jeg problemer som sprer seg. Sett at jeg har garageport med tilbakemelding, og lås på kjellerdør med tilbakemelding. Om det kommer noe statisk (lite lyn) og tar knekken på garageporten, slipper jeg at Raspberry Pi-en og lås på kjellerdør dør også!


Optokoblere vil neppe hjelpe for det, da må du ha et system som fører overspenning til jord, kondiser som filtrerer støy osv.

Når du har releer, som fysisk bryter, så har optokoblere i tillegg veldig lite for seg, annet enn at de skiller den ene siden fra den andre siden, som kan være nyttig, men ikke nødvendigvis for overspenning eller støy, dersom begge sider uansett er koblet til samme nett, som de trolig er ettersom begge sider forsynes fra nettet i huset ditt, dersom jeg forstår dette riktig?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg laget meg en garasjeportåpner (fjernstyrt  med app styring hvor jeg brukte Wemos D1 Mini og en slik rele modul). Hvorfor bruke Raspberry Pi til slike simple oppgaver? En Wemos D1 Mini koster ca. 20 kroner og skulle denne ryke så må jeg vel inrømme at jeg nok skulle stått han av. :) 

Mitt råd er å heller bruke flere mikrokontrollere. Ikke gjør det for komplisert hvis du ikke er sikker på hva du driver med. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):


Optokoblere vil neppe hjelpe for det, da må du ha et system som fører overspenning til jord, kondiser som filtrerer støy osv.

Når du har releer, som fysisk bryter, så har optokoblere i tillegg veldig lite for seg, annet enn at de skiller den ene siden fra den andre siden, som kan være nyttig, men ikke nødvendigvis for overspenning eller støy, dersom begge sider uansett er koblet til samme nett, som de trolig er ettersom begge sider forsynes fra nettet i huset ditt, dersom jeg forstår dette riktig?

Hvorfor vil ikke en optokobler hjelpe, om strømforsyningen til garageporten plutselig kortslutter mellom fase 230V og DC 24V negativ?

Releet hjelper på Raspberry PI utgang, men noe må også hjelpe på inngangen.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Jeg laget meg en garasjeportåpner (fjernstyrt  med app styring hvor jeg brukte Wemos D1 Mini og en slik rele modul). Hvorfor bruke Raspberry Pi til slike simple oppgaver? En Wemos D1 Mini koster ca. 20 kroner og skulle denne ryke så må jeg vel inrømme at jeg nok skulle stått han av. :) 

Mitt råd er å heller bruke flere mikrokontrollere. Ikke gjør det for komplisert hvis du ikke er sikker på hva du driver med. 

Rele på utgang fra Raspberry PI, og optokobler på inngang til Raspberry PI er da overhode ikke avansert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (6 timer siden):

Rele på utgang fra Raspberry PI, og optokobler på inngang til Raspberry PI er da overhode ikke avansert!

Ikke avansert i ordets rette forstand, men det jeg mente var at det blir litt som å leie en gravemaskin for å luke i beddet. Så sant man da ikke trenger en filserver etc. eller bruker den til andre ting hvor Raspberry Pi kommer mer til sin rett. 

Som nevnt så har jeg laget en appstyrt garasjeportåpner kun ved hjelp av Wemos D1 Mini til 20 kroner og et rele til 5 kroner. Disse er koblet på en slik måte at jeg bare kan dra dme ut av en sokkel og sette inn en ny hvis dem går i stykker. Alt får plass i en liten boks. Jeg har for meg at det er flere ting som kan gå galt med en Raspberry Pi? Siden disse kjører et mer komplekst filsystem etc.?

Det skal sies at jeg ikke har noe som helst erfaring med Pi, selv om jeg har lest litt om dem og jeg ser at dem er veldig dyre. Så vidt jeg har skjønt så bruker folk flest dem som servere hvor man kjører Home Assistant etc. hvos man igjen kan styre og holde oversikt over andre mikrokontrollere og sensorer rundt om?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet 18650 batteriene med den nye laderen og det viser seg at de nye batteriene jeg bestilte fra kinaland holder hva dem lover. Det er jo et kjent fenomen at enkelte selgere på Aliexpress overdriver egenskapene til produktene dem selger og desverre ødelegger disse for andre som er mer seriøse der. 

Skal man handle fra Aliexpress så må man følge med litt. De aller fleste som har handlet litt på nett før skjønner jo gangen, men etter å ha mottatt over 500 stk. pakker fra Aliexpress på ca. 6 måneder hvor 99% av dette har vert elektronikk vedrørende komponenter samt noe verktøy og elektroniske hjelpemidler som loddebolter, batteriladere etc. så har jeg enda ikke opplevd noe mygel overhodet. 

Det man derimot må forstå er at hvis man snakker med selgeren via AliExpress sin chattetjeneste så blir det fort noen språkproblemer. Dem bruker tydeligvis ikke Google Translate. Det kan også ta tid før enkelte svarer. Skulle dte skjæøre seg helt og selger gir blaffen i deg, så åpner man en "dispute" på AliExpress hvor man krever penger tilbake etc. Dette går overraskende lett og stort sett får man medhold. AliExpress overstyrer altså selgeren hvis noe skulle skjøre seg. 

Det største problemet med å handle fra AliExpress er tiden det tar før man får varene i posten. Her bør man regne ca. 4 uker. Jeg har opplevd alt fra 2 uker(!) til faktisk opp mot 5 måneder(!). 

Men hvis ikke man har varene innenfor 60 dager så har man krav på alle pengene tilbake. Det har skjedd med fire av varene jeg bestillte og en av dem var loddestasjonen inkludert en del utstyr til den nette sum av 1000 kroner. Alle pengene kom inn på konto. Men varen er jo fortsatt ett sted og som oftest dukker dem opp en vakker dag og da har man jo fått dem gratis. :) 

En annen ting som kan være litt kjipt er at enkelte pakker kan være røft behandlet. Man får jo tilbake pengene, så det er ikke noe problem, men kjipt og vente i en måned på et produkt for så og finne ut at det er ødelagt når det ankommer. Så handler man på AliExpress må man være tålmodig. Man kan ikke sammenligne dette med en norsk nettbutikk hvor jeg faktisk har opplevd kundeservisen enkelte ganger langt dårligere. 

Mitt generelle råd som så langt har funket for meg når det gjelder å få tak i produkter som er bra er å først søke på produktet man er ute etter og sortere på hvor mange som er kjøpt produktet samt se på tilbakemeldingene. Alt over 4.7 poeng annser jeg som bra. Les også anmeldelsene og sorter på de dårligste for å se hva problemet evt. er. 

IKKE sorter på pris og kjøp det billigste. Da kan man fort gå på en smell. Det er som sagt en del useriøse selgere der. Enkelte 18650 batterier er jo oppgitt med en kapasitet på over 9.000mAh. Det er ikke engang fysisk mulig så vidt jeg vet. Dem fungerer nok, men av de testene jeg har sett så er det faktisk tallet ofte ned mot 2.000mAh. 

Når det er sagt så fikk jeg som nevnt testet mine batterier i dag, og nok en gang har magefølelsen min samt research gjort at batteriene jeg kjøpte holdt hva dem lovet og dem er altså genuine. 

Dem er oppgitt til 3.400mAh og tar man bort noen prosent feilmargin etc. så vil jeg si tallene under ikke er så gale :)

Her er direktelink til batteriene jeg bestillte:
https://www.aliexpress.com/item/32521427588.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dQ0f1ob

200 kroner for 10 stk. batterier. Altså 20 kroner pr. batteri. Til opplysning koster ETT slikt batteri 99 kroner på Biltema.

IMG_3110.thumb.JPG.090cf760e6b904ed1cf99d632bec667b.JPG

Lenke til kommentar

Merk at batteriene jeg linket til over er uten "protection". Det vil si at det ikke er noen krets som beskytter batteriet mot utlading eller overlading. Disse er beregnet for å brukes i en krets man lager selv. 

Så man trenger også noen slike:
https://www.aliexpress.com/item/32649780468.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2bde7509PPM7Zi&algo_pvid=6ed241d1-e470-4b24-9727-988829ee8940&algo_expid=6ed241d1-e470-4b24-9727-988829ee8940-0&btsid=0b0a556916055063920254532e0206&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Fordelen med å kjøpe batteri uten protection er at batteriet er LITT kortere og passer bedre i alle batteriholdere som selges til 18650 batterier. De fleste batterier man får kjøpt i Norge over disk har nok denne beskyttelsen innebygget. Det kan være direkte farlig hvis man setter disse på lading med en random lader og lar dem stå over natten. Dem kan rett og slett eksplodere. Altså dem uten "protection". 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Jeg forstår nok rett og slett ikke hva du mener. 

Man kan jo gi tilbakemelding vedrørende relestatus med koding? 
Noe ala:
if (relayStatus == HIGH) {
// Do something... 
}

 

Printkort med isolert inngang:

https://www.aliexpress.com/item/4000143139810.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7e8c36dbIquxKY&algo_pvid=200e2cea-82ec-4b32-82db-5df62dc3284d&algo_expid=200e2cea-82ec-4b32-82db-5df62dc3284d-31&btsid=0b0a555f16055068709031133ef338&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 

Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg tenkt litt på og lage meg et eget brett eller "power brett" med flere breadboards på hvor jeg kobler og monterer custom power rails samt volt meter etc. som gir meg informasjon om hvor mange volt jeg forer med etc. Har planer om å legge opp egne 3.3V/5V/12V rails etc. 

Har en del MDF plater jeg tenkte å bruke til dette.

Lenke til kommentar
On 11/15/2020 at 11:49 PM, toreae said:

Hvorfor vil ikke en optokobler hjelpe, om strømforsyningen til garageporten plutselig kortslutter mellom fase 230V og DC 24V negativ?

Releet hjelper på Raspberry PI utgang, men noe må også hjelpe på inngangen.

Litt sent svar, men her har du min mening. Det er stortsett optocoupler på relèkortene man får kjøpt ment til å brukes med Arduino/Raspberry pi, så du er elektrisk isolert der både gjennom relèet og et optisk skille. Om garageportåpneren da feiler og sender 230v ut så er du jo dobbelt elektrisk isolert fra den.

Sensoren trenger ikke være elektrisk koblet til portåpneren og du har derfor ikke bruk for et optisk skille der. Som jeg nevnte i min tidligere post så ville jeg brukt en reed switch eller en hall-effect sensor. Begge disse reagerer på magnetiske felt. Du monterer en magnet på selve porten og reed-switchen/hall-effect sensoren på karmen. Når magneten kommer i rett posisjon i forhold til sensoren så kan Raspberry Pien lese av denne statusen og gi deg status i et eventuelt GUI.

Ellers nevner du lynnedslag. I dette scenarioet så tror jeg faktisk Raspberri Pien vil takke for seg før portåpneren. Den må jo ha strøm den også, og da er det jo naturlig å tro at du kobler den til samme strømnettet som portåpneren. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (På 15.11.2020 den 23.49):

Hvorfor vil ikke en optokobler hjelpe, om strømforsyningen til garageporten plutselig kortslutter mellom fase 230V og DC 24V negativ?


Sannsynligheten for at det skjer er trolig ganske nære null, de to sidene i et rele er adskilt nok til at det må nesten smelte før det kortslutter helt fra ene siden til andre siden, kvalitetsreleer som Omron holder nesten evig.

For ordens skyld, så er det trådløse garasjeportsensorer å få kjøpt, som går på batteri, som registrerer horisontal / vertikal posisjon på sensoren, slik at den monteres rett på porten, veldig enkelt, å kommuniserer med diverse smarthjem-protokoller, IFFFT osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...