Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Optokobler på inngangen!!!!!! At det er optokobler på utgangen, i tillegg til releet er ikke et minus. Jeg vet ikke hvorfor det er konstruert slik, men ja, releet gjør nok den beste jobben med beskyttelse.
Garasjeporten kom opprinnelig med to fjernkontroller med mottakere. En intern og en ekstern mottaker. Disse mottakerne døde ved 2 forskjellige anledninger, i tordenvær. Da den siste døde var jeg faktisk i garasjen. Jeg så en gnist mellom skinnen som hjulene til porten beveger seg i, og rammen. 
Mange år tilbake, da internnett var noe som foregikk på modem med 28800 bits/s, leide vi litt lengre borte i veien. Dette modemet måtte jeg reparere 2 ganger pga. statisk/lyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag fikk jeg noen USB kabler og en pose med optocouplere i posten og da bestemte jeg meg for å teste en optocoupler for første gang. Har aldri noensinne gjort dette før. 

Etter litt studering av datasheets og sett noen Youtube videoer så bestemte jeg meg for å "give it a try".

På den ene siden bruker jeg en Wemos D1 Mini og å den andre siden så bruker jeg 12V til å fyre opp en 12V LED pære. Jeg bruker en FQP30N06 Logic Level Mosfet som "bryter" på 12V siden.

Funker som bare det :) 

Merk at dette er gjort av en amatør. Det funker og jeg har målt at alle verdier er innenfor specs etc, men det kan sikkert gjøres på flere og kanskje også bedre/tryggere måter. I så tillfelle tar jeg gjerne i mot tips.

Her er en video:

 

Jeg har jo tidligere brukt rele moduler og strengt tatt er dette mye enklere å koble da modulen på en måte er ferdig. Man kobler mikrokontroller på den ene siden og load på den andre. Fiks ferdig. 

Fordelen med måten jeg har brukt her i mine øyne, er at man for det første blir kvitt "klikkelyden" fra et rele. For det andre så har man mulighet til å integrere en slik krets på en bedre måte i diverse bokser etc. Spesielt hvis man lager custom printkort etc. 

Det finnes sikker andre fordeler også, samt helt sikkert også ulemper. Kom gjerne med informasjon hvis noen vet :) 

Lenke til kommentar

Driver og tester den nye batteriladeren fra Kina som har fått mange gode omtaler. Denne skal lade omtrent alt som kan krype og gå av vanlige batterier. 

Slengte i tre helt utladede Biltema batterier og det ser ut til at laderen kjente igjen batteritypen og at den lader. Ser bra ut så langt. 

Men skal snart på jobb og tør ikke la denne stå på med disse batteriene når ingen er hjemme. Men skal teste litt over tid og komme med tilbakemelding. 

IMG_3136.thumb.JPG.89e479ae5a66118ea5dc2ef563ae5468.JPG

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 27.11.2020 den 4.40):

Driver og tester den nye batteriladeren fra Kina som har fått mange gode omtaler. Denne skal lade omtrent alt som kan krype og gå av vanlige batterier. 

Slengte i tre helt utladede Biltema batterier og det ser ut til at laderen kjente igjen batteritypen og at den lader. Ser bra ut så langt. 

Men skal snart på jobb og tør ikke la denne stå på med disse batteriene når ingen er hjemme. Men skal teste litt over tid og komme med tilbakemelding. 

IMG_3136.thumb.JPG.89e479ae5a66118ea5dc2ef563ae5468.JPG

Da har jeg fått testet dette og det viste seg at dette ikke ble noen stor suksess. Jeg vet ikke hvorfor, men batteriene tok til seg svært lite ladingFra 1.2V til 1.4V maks var dte jeg klarte og presse inn i disse batteriene og det er vel ikke akkurat imponerende. Vertfall ikke i forhold til hva jeg tenkte. 

Man så dem ladet og laderen i seg selv gjorde sikkert sitt beste, men disse batteriene klarte jeg vertfall ikke å få nok volt inn i til at jeg gidder å lade slike typer batterier i fremtiden. Det går sikkert i nøden, men det er vel det. 

Litt uanhengig av hva man skal bruke batteriene til så har jeg nå begynt å bytte ut batteriene i de enhetene jeg har som bruker AA/AAA batterier med 18650 batterier. 

Tre AA batterier i serie (disse er som oftest koblet i serie) vil gi 4.5V'ish og 2.500mA'ish. ETT 18650 batteri vi gi rundt 4V og 3.400mA. Skal man gi strøm til en lampe etc. så kan man i de fleste tilfeller bytte ut en motstand som gjør at man oppveier. 

Eller man kan koble to 18650 batterier i parallel og doble kapasiteten til litt i underkant av 7.000mA. Da har man brått overlegen kapasitet og batteriene er i tillegg oppladbare.

Den største utfordringen blir uansett å plassere batteriene da 18650 batteriene er litt større. Men min erfaring er at dette stort sett går helt fint. Alternativt kan batteriene monteres på utsiden av lampen ett sted med en kabel inn etc. Mange muligheter :) 

Når det er sagt så har jeg blitt overrasket hvor kjipt mange av disse lampene er laget når jeg åpner dem opp. Utrolig billig plast, veldig dårlige loddepunkter på mange av dem og de interne kablene er ofte syltynne. I tillegg til elendig plastkvalitet etc. Men det er jo en annen sak...

Lenke til kommentar

Det ser ut som du prøver å lade vanlige alkaliske engangs batteri. Det skal du, på godt nordnorsk bare ta å drite i :p. Du må ha batterier ment for å lades, slik som NiMH eller NiCd. Regner med at batteriene du prøvde å lade var litt brukt, så laderen har sikkert blitt lurt til å tro at det var et NiMH batteri, som har en nominell spenning på rundt 1.2volt. 

Engangsbatterier har ikke ventilasjon som kan slippe ut gassen som produseres ved lading, så du kan i værste fall ende opp med en liten rørbombe. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/30/2020 at 7:17 AM, Bjerknez said:

Denne laderen skal i følge flere tester klare og lade slike batterier da den kjører et spesielt program for nettopp å klare dette. 

Det er i beste fall "lurium" eller ønsketenkning fra de som har skrevet testene. Det er sikkert noen som har skrevet at du kan "lade opp" engangsbatterier med å varme dem i stekeovnen også - det er heller ikke noe som virker. 🙂

Endret av tingo
rettet en skrivefeil
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (2 minutter siden):

Det er i beste fall "lurium" eller ønsketenkning fra de som har skrevet testene. Det er sikkert noen som har skrevet at du kan "lade opp" enagngsbatterier med å varme dem i stekeovnen også - det er heller ikke noe som virker. 🙂

Regner med du kan backe opp denne påstanden med fakta?

Lenke til kommentar

I går begynte jeg på et nytt prosjekt. Et veldig simpelt prosjekt. 

Madammen spurte meg om jeg kunne lage litt dekorasjonsbelysning til en trehylle med peyntegjenstander som hun har hengt opp. Jeg tenkte at dette ikke kunne være den vanskeligste oppgaven i verden, så jeg takket ja til oppdraget. 

Målet er og lodde vanlige LED dioder til to messingtråder (pluss og minus) med en motstand i mellom og feste disse øverst i kassen så dem lyser nedover. 

Et VELDIG dårlig bilde jeg tok i hui og hast i en litt mørk stue av hyllen. Merk at LED lysene som henger der nå skal bort. Madammen har en tendens til å bruke en del slike og det ser ikke spesielt pent ut med for mange slike hengende rundt (synes jeg).

IMG_3146.thumb.JPG.56773d1e62d1ba8d096b6c881accc20e.JPG

I enden skal jeg montere en Micro USB kontakt og LED'ene trenger 5V for å lyse opp og man kan dermed bruke en hvilken som helst USB adapter på 5V for å få lys i disse :) 

Lenke til kommentar

XT60 kontakter er gull verdt for alt mulig rart. Selv foretrekker jeg nok de som har grå deksel man klipser på baksiden som dekker pinnene når du er ferdig å lodde dem. Har også brukt en del xt30 kontakter til prosjekter der plassbruken er litt mer kritisk. 

Du glemte forresten å sensurere telefonnummeret ditt på det bildet.

 

Lenke til kommentar

Til mitt bruk blir XT60 kontaktene litt for store. Jeg trenger ikke kontakter ratet for mange ampere etc. Jeg holder meg stort sett langt under en ampere og som oftest i mA regionen :) 

Jeg kjøpte dem mest for at det er gode allroundkontakter til småelektronikk :) 

Takk for opplysningen. Mobilnummeret er fjernet :) 

Ikke for at jeg er så veldig redd for at noen får tak i det. Jeg er ikke akkurat så veldig anonym, men man trenger jo ikke akkurat å flashe det over alt :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...