Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Ja, tror ikke jeg har vært i nærheten av å pushe grensen til hvor mye strøm jeg kan trø igjennom selv en billig kina knock-off XT60, men de er lett å terminere og har en passende formfaktor for mange prosjekter. Tror det høyeste strømtrekket jeg har hatt igjennom en XT60 er 10A kontinuerlig, og det klarte den helt uten problem.

Sjekk ut XT30 kontakter om du ikke har noen liggende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. A skrev (2 minutter siden):

Ja, tror ikke jeg har vært i nærheten av å pushe grensen til hvor mye strøm jeg kan trø igjennom selv en billig kina knock-off XT60, men de er lett å terminere og har en passende formfaktor for mange prosjekter. Tror det høyeste strømtrekket jeg har hatt igjennom en XT60 er 10A kontinuerlig, og det klarte den helt uten problem.

Sjekk ut XT30 kontakter om du ikke har noen liggende.

Det er jo XT30 jeg har fått og som du ser på bildet :) 

Er ikke hjemme akkurat nå, men skal sjekke dem nærmere etterpå.

Jeg skal teste dem ut med en last på rundt 240W i løpet av helgen og sjekke om dem holder. Bare for morroskyld. Klarer dem 24V og 10 ampere over tid, så må man vel si det er godkjent, selv om jeg aldri kommer til å kjøre så mye power gjennom dem ellers.

Lenke til kommentar

Ah, så åpenbart ikke nøye nok på bildet. Trodde det var XT60 du hadde kjøpt :p

10A er nok et godt punkt å holde seg innenfor på knock-off XT30. 

Ja, de offisielle XT30 kontaktene skal tåle 30A, XT60 skal tåle 60A og XT90 skal tåle 90A, men ta med i betraktningen hvor de er produsert. skal lite til tolleransemessig før det tallet synker trastisk. Om du noen sinne faktisk trenger å trekke så mye effekt gjennom kontakten så kan det være lurt å kjøpe ekte XT kontakter.

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett ikke til å trekke så muye strøm gjennom disse. Men jeg skal gjøre en test, for morro skyld :) Jer er en av dem som tror at mye av komponentene fra Kina holder mål, hvis man finner den rette selgeren. Men ja, sorterer man fra billigst til dyrt og velger det billigste, så er nok sjansen stor for å bli skuffet ja. 

 

Lenke til kommentar

Åpnet pakken med disse XT30 kontaktene nå nettopp. Dæven.... disse var mye mindre enn jeg trodde! :) 

Utrolig hvis disse klarer så mye som 30 ampere. Det er nesten så jeg tviler. Ikke for at det gjør noe sånn sett, men hadde jeg visst dette hadde jeg nok kanskje kjøpt XT60. Men gjort er gjort. Jeg får nok bruk for disse også :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått laget meg en liten "LED string" som består av fem LED doder og like mange motstander (150 ohm). Denne "stringen" skal festes inni en hylle i stuen uten at dem synes og gi litt dekorasjonslys. Meningen er å koble disse til en 5V adapter.

Selvsagt bruker jeg XT30 :) 

Den minste krympeslangen jeg har er på 3.2mm med lim. (Biltema). Denne ble i overkant stor. Bredden på pinnene i kontakten er ca. 2.5mm og jeg er det ikke er lett og finne krympeslange i den dimensjonen. Det gikk med litt plunder dog. 

11.thumb.JPG.1bd5dadaa057a2d34359e725dda32967.JPG

12.thumb.JPG.918375c734ed80ef8f89ea846a6c132e.JPG

13.thumb.JPG.302be4161177b06402ff2fbc148bcb39.JPG

 

Lenke til kommentar

Jeg mener at for små prosjekt hvor man vil ha litt dekorasjonslys for å lyse opp små ting og gjenstander i huset for bedre "atmosfære" så kan man like godt lage seg slikt selv ved hjelp av vanlig 5mm led dioder i steden for å bruke dyrere led strips. 

Jeg vet ikke hva den stringen jeg lagde her med fem dioder og fem motstander koster, men neppe mer enn 5 kroner i materialer. Er man avhengig av at det er mer avansert med RGB og fjernkontroll samt kanskje app styring etc. så er nok en dedikert LED stripe veien og gå. Personlig synes jeg det blir veldig harry med for mye farger. Jeg liker best "warm white" til litt dunkel dekorasjonsbelysning. 

Jeg ser litt runt på de som har dekorert husene sine med blinkende julenisser og kreative mønstre i forskjellige farger og jeg må rett og slett si at jeg ikke synes det er pent i det hele tatt. 

_________________

Målet mitt er da altså at den jeg har laget her skal festes på en slik måte at man ikke ser selve led diodene og planen er at den skal gi akkurat nok lys til at innholdet i hyllen blir lyst opp uten at lyset blir for kraftig. 

Jeg vurderte først å bruke batteri, men det er en kontakt rett under denne hyllen og da passer det best og bruke strøm fra veggen. 

Jeg vurderte også å montere en liten voltregulator, i tilfelle madammen skulle bruke et adapter som gir mer enn 5V, slik at LED diodene ødelegges, men på den annen side koster det svært lite og bytte disse led diodene hvis dette skulle skje. En unødvendig greie som jeg droppet. 

Dessuten vil jeg med en XT30 kunne forhindre dette da denne ikke passer til kontaktene fra vanlige adaptere uansett.

Jeg kommer til å slenge inn et bilde av sluttresultatet når det er klart. Mest trolig i løpet av helgen :) 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (4 timer siden):

Sjekk ut luxeon star beads. De har en god formfaktor for å montere flatt og kan drives under normal effekt slik at de ikke trenger kjøling. De fåes også i alle mulige slags farger og fargetemperaturer. De er ment for surface mount montering så du kan for eksempel slenge opp et par biter med kobbertape som du lodder dem fast i.

Faktisk er vanlige led dioder nesten lile lave. Dem koster mindre og bruker ikke på langt nær så mye energi. Ikke trenger valige led dioder kjøling heller. 

men dem du linker til er fine hvis man trenger mer lys som feks. For å lyse opp ett hjørne etc. :)

Lenke til kommentar

I løpet av helgen har jeg fått i oppdrag og fikse julelys på modern sitt juletre og tenkte derfor og bruke WS2811 12V Neopixel strings. Slike som dette:

WS2811_25.jpg.e26a5b1d517a35638d7156c49d857452.jpg

Jeg har fem slike hvor hver lenge er ca. fem meter og har 50 LED. Hvor mange jeg bruker vet jeg ikke enda, men planen er å styre disse ved å flashe en Wemos D1 Mini med WLED og styre lysene fra en app. 

Jeg skal også lage meg en egen led driver for å få det til å bli mer ryddig hvor jeg kobler alt til et krestskort hvor man gir 12V i den ene enden og 12V ut i den andre enden til led lysene. En voltregulator sørger for at Wemos D1 Mini får stabile 5V etc. 

Jeg har selvsagt en 12V forsterker på 20 ampere som skal holde i lange baner til prosjektet :) 

Kommer mer info samt bilder rundt dette i løpet av helgen :) 

Lenke til kommentar

I går satt jeg meg i furtebua og koblet ferdig kretskortet som skal gi power til en 20'ish meter lang 12V LED strip med 200 stk. LED samt 5V til Wemos D1 Mini som styrer alt av animasjoner etc. via app ved hjelp av WLED appen. 

IMG_3168.thumb.jpg.11bbbf6107e789a5757ace1305c9987b.jpg

Det ser ut til at det virket også:

IMG_3170.thumb.jpg.848a10439837b071e5bb3644e822c97c.jpg

Lot den stå på i nesten 6 timer på full guffe og ingenting av kabler og koblinger ble nevneverdig varmt. I teorien skal denne LED stripen med 200 stk. LED trekke 12 ampere, men det gjør den da altså ikke. 4.1 ampere er absolutt maks forbruk med alt satt til maks. (full hvit). 

Kabelen fra inngang til utgang på kretskortet er 1.5mm2 og denne ble ikke engang merkbart varmere. Jeg kunne kjenne en ørliten forskjell på selve skruterminalene, men vi snakker kroppstemperatur her og ikke slik at man brenner seg. 

Så fikk jeg testet et USB meter som jeg postet bilde av lenger opp. Nok en ting fra Kina (AliExpress) som fungerte upåklagelig, men egen app etc. 

IMG_3172.thumb.jpg.4400045e624b9b51fae448c15dee14ad.jpg

IMG_3173.thumb.jpg.b17aaeb4170a213af26f285b3994ae5f.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har lenge letet etter den "perfekte" universalkoblingen til bruk til småelektronikk som tåler noen ampere og som er idiotsikker med tanke på polvending etc. samt kontakter som kan fåes med flere enn to pins etc.

Etter noen runder på Youtube og på nett ellers så ser jeg det er spesielt en kontakt som går igjen i blandt annet RC miljøet og det er XT30/XT60/XT90 etc. Jeg ser man også kan få disse med tre pins og da heter dem MR30/MR60/MR90 etc. Disse kontaktene er dog vanskelig å få tak over disk i Norge og dem er ganske dyre.

Elkjøp selger dem faktisk for rundt 30 kroner stykket. Altså ikke får paret, men pr. stk. Så rundt 60 kroner for en komplett kobling(!!) AliExpress har jo slike men også der synes jeg dem er relativt dyre, selv om dem er langt billigere selvsagt. 

Koster ca. 40 kroner for fem par XT60. Helt innafor, men da må man også vente votter og år før man har dem. Jeg har dog bestillt meg noen og noen har jeg allerede fått, selv om det tok nesten to måneder...

Men jeg fant også ut at det er en kontakt som kalles "SuperSeal". Denne fåes fra en til 5-6 pin, er vanntett og kan faktisk kjøpes på Biltema i Norge. Den er ikke veldig billig den heller, da man trenger flere deler til denne. Gummipakninger til ledningene, kabelsko samt hunn/hann kontakter og disse selges i pakker a 10 stk. på Biltema. Ca. 80'ish kroner pr. pakke med selve kontakt delene og 40 kroner for de andre. 

Jeg tipper rundt 300 kroner for 10 stk. kontakter totalt. Men dem er som nevnt lett tilgjengelige. 

I går koblet jeg ferdig juletrelysene som består av ca. 20 meter med led lys som skal styres via WLED appen og en Wemos D1 Mini. Siden led stringen trenger tre ledninger så trengte jeg en kontakt som passet og derfor gikk jeg for "SperSeal" kontakten fra Biltema. 

1.thumb.jpg.10c2a534fae9b67325ee23cc01ca161e.jpg

Kontakten virker robust og jeg har ingenting å utsette på denne. Det krever litt teknikk og riktig krympetang for å få disse sammen på en skikkelig måte, men etter en kontakt så er man i siget :) 

2.thumb.jpg.7090bd62587eeb4e3e1231b0cc0aa077.jpg

3.thumb.jpg.28eaef72d2c9b60eb861416354523705.jpg

4.thumb.jpg.b09b58e4d8ddd908dfc08300e7bf862a.jpg

Biltema hadde selvsagt en krympetang som fungerte utmerket også :) 

5.thumb.jpg.be2745ed8d409d7110c3966857e6beb2.jpg

6.thumb.jpg.b9cc63672c7f225fa56ed82be69dc967.jpg

7.thumb.jpg.3bf48a9f1d9c6086e63dd31e4a1ab73a.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...