Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Ikke alle nordmenn vet hva cricket er. Men hvis det blir flere innvandrere og pakistanere i ledende stillinger, vil en få se flere og flere slike overraskelser. Hvorfor beboerne på Stovner er sinte - de mister fotballbanen sin, vet ikke hva annet det kan være, om de kan være redde for hvitløksånde opp på terrassene sine. 

Sangen "Festung Europa" blir stadig mer sann. Europa bygger flere og flere murer mot flyktninger. Et trist faktum, selv om det vil være overveldende på mange måter å slippe inn alle sammen. Får frysninger i dag av å høre sangen så mange år etter. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/k6Qp5B/fryser-i-hjel-paa-grensen-bruker-migranter-i-strid-med-eu-land

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (15 timer siden):

Når man ser bare på alle som individer, så blir felles utfordringer/problemer usynlige og vanskeligere å løse disse utfordringer/problemer.   Det gjelder alle grupper som har felles problemer, ikke bare etniske grupper.

Når man intervjuer cricketspillere i Norge, som stort sett er sørasiatere så snakker de mye om både rasistiske trakasering og  faktumet at noen gjør mye hærverk på banene, en som ble brant opp.   

Et eksempel-  naboene klager på hvor nær cricketbanen er, men ikke når fotballbanen var på samme stedet,  ser det ut-

Beboerne i Fossum terrasse borettslag på Stovner er rasende på kommunen fordi den bygger en cricketbane inntil boligene. Byrådet ser ikke problemet fordi området tidligere ble brukt til fotballbane.

https://www.nrk.no/osloogviken/i-harnisk-over-cricketbane-1.352076

Neida. Du er nok en grei kar som sikkert mener godt, men det har da aldri vært noe fellesskapsproblemer pga man behandler individer med verdighet? Det er ingen som hevder at man kun skal forholde seg til individer. Det er ikke noe galt med grupper. Poenget er at man må sette individet over gruppen(e) individet tilhører. Ikke motsatt, slik både kommunister og nazister bedrev. Da får man gruppementalitet, stigmatisering og fordomstenkning, og kan fort begynne å tildele individer skyld alt etter hvilke grupper individet tilhører. Nøyaktig hva nazistene f.eks gjorde mot jødene. 

Enkelt-saker som kanskje ikke er tilstrekkelig opplyst kan man grave frem i alle mulige retninger. Om beboerne der klager så betyr ikke det at det har noe med rasisme å gjøre. Der kommer brillene man har på nesen inn når man leser en enkelt sak. Beboerne ble kanskje glade for å ha fått bort fotballbanen i sin tid grunnet støyen, trafikken og forsøplingen som den gang fant sted, og ønsker derfor ikke det på nytt. Det kan være mange grunner bak som ikke har noe med rasisme å gjøre. De nekter dem ikke engang å bygge. Bare at banen flyttes lenger sør. Det klages her i min kommune også over bygging av diverse anlegg grunnet støy og trafikk som man ikke ønsker å ha for nært innpå. Det er etnisk norske nordmenn som ønsker å bygge, og etnisk norske nordmenn som klager. Det har ingenting med noe rasisme å gjøre.

Når det gjelder synliggjøring så har du alt fått svar på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...jeg tror hele problemet skyldes manglende definisjoner på 'hverdagsrasismen' og stigmaet forbundet med ordet 'rasisme'.

...man trenger ikke være bevisst ideer for å ha dem.

Jeg var ateist før jeg visste hva ateist var, per definisjon.
Folk kan dømme mennesker basert på utseende uten å vite hva rasisme er, og uten å vite at det de gjør, ut fra årsaken til at det gjøres, per definisjon er rasistisk:
Noe man gjør basert på denne personen sin etnisitet.

På samme måte som at mennesker kan være sexistiske uten å være klar over det, gjennom å behandle jenter og gutter forskjellig.
Dette forekommer også av seg selv uten at folk er klar over det, og vi bruker mye tid i skolen på å lære at man må behandler folk som likeverdige, og jeg tør påstå at de absolutt fleste aldri kommer aldri i mål, men på et tolererbart nivå, når det kommer til kjønnsdiskriminering.
De fleste gutter blir diskriminert på noen måter, og de fleste jenter blir diskriminert på noen måter, i alle fall sosialt, og i arbeidslivet.

...og ja, det samme gjelder aldersdiskriminering. Folk undervurderer unge sin intelligens og evner, og undervurderer eldre sin intelligens og evner.

...og det gjelder for mennesker med sykdommer og utseende som skiller seg ut.

Forskjellen mellom rasisme og sexisme er at kjønnene naturlig tiltrekkes mot hverandre for å løse visse biologiske problemer de begge har.
Ingen trenger mennesker som ser annerledes ut, sosialt eller emosjonelt.

...

Jeg tviler ikke på om noen vet hvem som faktisk arbeider for å bekjempe alle fordommene i samfunnet og få mennesker til å behandle alle mest mulig likeverdig.

...men det som er spesielt er nettopp motstanden mot å innse at rasisme -- diskriminering basert på antatte forskjeller i mennesker sine evner eller sosiale egenskaper basert på deres etnisitet hos mennesker man ikke kjenner -- er undervurdet i omfang i Norge.

At Norge er mer rasistisk enn hva man har trodd, og mer rasistisk enn hva hvite nordmenn selvrepresentert uttrykker i undersøkelser om holdninger møter urovekkende sterk motstand.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Red Frostraven said:

På samme måte som at mennesker kan være sexistiske uten å være klar over det, gjennom å behandle jenter og gutter forskjellig.
Dette forekommer også av seg selv uten at folk er klar over det, og vi bruker mye tid i skolen på å lære at man må behandler folk som likeverdige, og jeg tør påstå at de absolutt fleste aldri kommer aldri i mål, men på et tolererbart nivå, når det kommer til kjønnsdiskriminering.

Kanskje de som forskjellsbehandler lærer av samfunnet vårt, som tross alt behandler kvinner og menn forskjellig. 
Støtter du likeverdighetsfremmende samfunnstiltak, som f.eks å fjerne abortmuligheten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter likeverdighetsfremmende tiltak som innebærer å faktisk gjøre mennesker likeverdige, som det å gi menn muligheten til å slippe å bære byrden av å betale for uønskede barn, økonomisk abort, såpass innenfor grensene til kvinners abortmuligheter at hun får muligheten til å vurdere abortspørsmålet.

Så om abort er lov frem til uke 20, så kan mannen erklære at han ikke ønsker å være far innen uke 18.

Å frata kvinner muligheten til å ta abort er bare sykt forkvaklet, som å rive ut øye på en person for å gjøre dem mer likeverdige de blinde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg støtter likeverdighetsfremmende tiltak som innebærer å faktisk gjøre mennesker likeverdige, som det å gi menn muligheten til å slippe å bære byrden av å betale for uønskede barn, økonomisk abort, såpass innenfor grensene til kvinners abortmuligheter at hun får muligheten til å vurdere abortspørsmålet.

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 timer siden):

Når man ser bare på alle som individer, så blir felles utfordringer/problemer usynlige og vanskeligere å løse disse utfordringer/problemer.   Det gjelder alle grupper som har felles problemer, ikke bare etniske grupper.

Når man intervjuer cricketspillere i Norge, som stort sett er sørasiatere så snakker de mye om både rasistiske trakasering og  faktumet at noen gjør mye hærverk på banene, en som ble brant opp.   

Et eksempel-  naboene klager på hvor nær cricketbanen er, men ikke når fotballbanen var på samme stedet,  ser det ut-

Beboerne i Fossum terrasse borettslag på Stovner er rasende på kommunen fordi den bygger en cricketbane inntil boligene. Byrådet ser ikke problemet fordi området tidligere ble brukt til fotballbane.

https://www.nrk.no/osloogviken/i-harnisk-over-cricketbane-1.352076

Har du lest årsaken til hvorfor beboerene klager på cricketbanen? Eller atributerer du protesten til "rasisme"? Det er forståelig at det er ønsket en cricketbane i Oslo, jeg så ingen argumenter imot dette, bare dette kan lede til forsøpling og økt trafikk. Det var faktiskt et forslag å flytte banen til et mer egnet sted med toalettfasiliteter. Beboerene har så absolutt retten til å protestere.

jjkoggan skrev (22 timer siden):

Et eksempel-  naboene klager på hvor nær cricketbanen er, men ikke når fotballbanen var på samme stedet,

Den eneste cricketbanen i Oslo, fotballbaner er det nok av og siden fotballbaner er lett tilgjengelig så er ikke trafikken til banene så høy. Det er nesten som om du har 100 vannkraner og 1 øllkran. De fleste drikker vann men køen ved den eneste ølkranen vil være lengst.

jjkoggan skrev (22 timer siden):

Når man intervjuer cricketspillere i Norge, som stort sett er sørasiatere så snakker de mye om både rasistiske trakasering

Det er vel relevant å spørre hvem som drev denne rasistiske trakaseringen, det er ikke sikkert det er nordmenn, hvis det er indere som spiller cricket så ville ikke det være utenkelig at det er pakistanere som driver denne rasistiske trakaseringen. Det samme skjer i USA, mot koreanere av svarte amerikanere. Ved ett tilfelle så tok de å brant ned butikken til en familie fordi de mente at koreanerene krevde for høye priser på varene sine, høye priser som koreanerene måtte sette fordi de hadde et problem med nasking.

Forøvrig hærverk er hærverk, behøver ikke å være rasistiskt motivert

Til sist vil jeg at du adresserer poengene mine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 timer siden):

Jeg støtter likeverdighetsfremmende tiltak som innebærer å faktisk gjøre mennesker likeverdige, som det å gi menn muligheten til å slippe å bære byrden av å betale for uønskede barn, økonomisk abort, såpass innenfor grensene til kvinners abortmuligheter at hun får muligheten til å vurdere abortspørsmålet.

Så om abort er lov frem til uke 20, så kan mannen erklære at han ikke ønsker å være far innen uke 18.

Jeg er enig, det synes rimelig. Kvinnen bestemmer over egen kropp, men hvis man ønsker å bære fram et barn mot farens ønske så må man ta ansvaret selv.

Hvis det er særlig utbredt (?) at kvinner drar på byen, finner en kjekk mann med fast jobb, har one night stand, sier de går på pillen men blir gravid, og så forventer at mannen skal være med å betale i 18 år, så må man vel regne med at slike kvinner også er oppegående nok til å hevde at de ikke visste at de var gravid før uke 21?

 

Det er veldig vanskelig å tenke prinsipielt og distansert i slike spørsmål fordi de griper inn i følelser, egne erfaringer og livssyn på en helt annen måte enn f.eks. strømpriser.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 timer siden):

...jeg tror hele problemet skyldes manglende definisjoner på 'hverdagsrasismen' og stigmaet forbundet med ordet 'rasisme'.

Stigmaen knyttet til «rasisme» skyldes at rasisten Hitler samlet inn (bl.a.) jøder over hele Europa som krøtter og gasset dem til døde før han samlet inn gullplombene. Når noen sier at Robert Stoltenberg drev med rasisme når han framstilte en hyggelig Norsk-Pakistaner så er det to veldig ulike fenomener som beskrives med samme ord. Det er ikke overraskende dersom Stoltenberg reagerer på å bli beskrevet med samme ord som Hitler.

Sitat

De fleste gutter blir diskriminert på noen måter, og de fleste jenter blir diskriminert på noen måter, i alle fall sosialt, og i arbeidslivet.

...og ja, det samme gjelder aldersdiskriminering. Folk undervurderer unge sin intelligens og evner, og undervurderer eldre sin intelligens og evner.

...og det gjelder for mennesker med sykdommer og utseende som skiller seg ut.

Vi bør jobbe for at vi og våre barn greier å se personen bak ytre karakteristika.
 

Det er veldig vanskelig å rangere farligheten og utbredelsen av forskjellige slag uheldig diskriminering i samfunnet. Vi har en tendens til å plukke ut noen få (kjønnsdiskriminering, etnisk diskriminering) og å være helt uaffektert av andre (fedmediskriminering, aldersdiskriminering - begge veier). Ofte er nok prioriteringen styrt av politisk orientering og anekdotiske erfaringer.

Målet bør være at barna objektivt ser at en person veier rundt 200kg eller later til å ha opphav fra midt-østen, men at det interessante er om hun har noe fornuftig å si og om hun er til å stole på.

Sitat

Forskjellen mellom rasisme og sexisme er at kjønnene naturlig tiltrekkes mot hverandre for å løse visse biologiske problemer de begge har.
Ingen trenger mennesker som ser annerledes ut, sosialt eller emosjonelt.

Tja. Det at menn og kvinner tiltrekkes er vel helt sentralt i hvorfor menn og kvinner har problemer med hverandre? Hvis kvinner og menn hadde levert segregert så hadde vi kanskje hatt mindre voldtekt. Jeg argumenterer ikke for segregering, men jeg lurer på hvor du vil hen med forskjellen. Mener du at sexisme er inherent mindre farlig enn rasisme fordi majoriteren av oss ønsker å ha et forhold til noen av det annet kjønn?

Sitat

At Norge er mer rasistisk enn hva man har trodd, og mer rasistisk enn hva hvite nordmenn selvrepresentert uttrykker i undersøkelser om holdninger møter urovekkende sterk motstand.

En av grunnen er vel at noen dytter på målstengene. «Vi har redefinert rasisme. Og forresten er alle rasister nå». Hvis jeg redefinerer «voldtektsmann» til å bety å stemme til venstre for sentrum så hadde du antagelig reagert hoderystende, og så med sinne hvis du oppfattet at jeg brukte stigmaet knyttet til voldtekt for å «ta» deg i diskusjoner ved hjelp av min hjemmekokte definisjon?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Red Frostraven said:

Å frata kvinner muligheten til å ta abort er bare sykt forkvaklet

Nå er ikke kampen mot abort en sak som er særlig viktig for meg, og karakteriseringen "sykt forkvaklet" må du selvsagt stå for selv, men det er jo likevel veldig fristende å minne om at såkalte "aborttilhengere" flest, de aller fleste av dem, i hvert fall, er imot abort etter et visst punkt selv.

Det er bare et spørsmål om hvor man trekker linjen i sanden. Noen gjør det ved uke x, andre ved uke z. Atter andre igjen anser livets begynnelse (unnfangelsen) som et naturlig point of no return. Men jeg synes ikke noe av dette er særlig ille. Det må i så fall være å avbryte et liv som allerede er begynt.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Det er bare et spørsmål om hvor man trekker linjen i sanden

Morality like art means to draw the line somewhere, og jeg må nesten legge til at de abortforkjempere har faktiskt fremmet et forslag om abort frem til 9 måned. Tror det var i New York hvis ikke minnet mitt svikter meg helt.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (På 2.10.2021 den 12.38):

Har du lest årsaken til hvorfor beboerene klager på cricketbanen? Eller atributerer du protesten til "rasisme"? Det er forståelig at det er ønsket en cricketbane i Oslo, jeg så ingen argumenter imot dette, bare dette kan lede til forsøpling og økt trafikk. Det var faktiskt et forslag å flytte banen til et mer egnet sted med toalettfasiliteter. Beboerene har så absolutt retten til å protestere.

Årakene kan være mangt, inkl å flytte banen til et sted hvor sørasiatere ikke er nære dem.  Det er vanskelig å vite helt sikkert.  Hvis du ikke notere at det gjelder forskjellige etniske grupper så ignorer du muligheten at en del rasisme bidrar til konflikten

 

Sitat

Den eneste cricketbanen i Oslo, fotballbaner er det nok av og siden fotballbaner er lett tilgjengelig så er ikke trafikken til banene så høy. Det er nesten som om du har 100 vannkraner og 1 øllkran. De fleste drikker vann men køen ved den eneste ølkranen vil være lengst.

Intersannt teori,  jeg tror ikke vi har nok informasjon til å vite hvis det er relevant.

 

Sitat

Det er vel relevant å spørre hvem som drev denne rasistiske trakaseringen, det er ikke sikkert det er nordmenn, hvis det er indere som spiller cricket så ville ikke det være utenkelig at det er pakistanere som driver denne rasistiske trakaseringen. Det samme skjer i USA, mot koreanere av svarte amerikanere. Ved ett tilfelle så tok de å brant ned butikken til en familie fordi de mente at koreanerene krevde for høye priser på varene sine, høye priser som koreanerene måtte sette fordi de hadde et problem med nasking.

De som erfarte trakseringen hevder det var etniske norske som gjorde trakaseringen.

Individuelle rasisme som du peker på er like tragiske som alle andre individuelle rasisme.

 

Sitat

Forøvrig hærverk er hærverk, behøver ikke å være rasistiskt motivert

Det er sannt, men det er fornuftig å mistenke rasisme som en mulighet når spillerne klager på rasistiske trakasering.

 

Sitat

Til sist vil jeg at du adresserer poengene mine.

Det har jeg gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Stigmaen knyttet til «rasisme» skyldes at rasisten Hitler samlet inn (bl.a.) jøder over hele Europa som krøtter og gasset dem til døde før han samlet inn gullplombene. Når noen sier at Robert Stoltenberg drev med rasisme når han framstilte en hyggelig Norsk-Pakistaner så er det to veldig ulike fenomener som beskrives med samme ord. Det er ikke overraskende dersom Stoltenberg reagerer på å bli beskrevet med samme ord som Hitler.

Jeg tror de fleste ser forskjell på det. Hitler drev med etnisk rensing og folkemord.

Selv om noe ikke er vondt ment, trenger det ikke bety at det er riktig å gjøre det. Hverdagsrasismen handler om summen av enkelthendelser.

Tenker du om deg selv at du er rasistisk? Antakelig ikke. Utstillingen i det nye tilbygget til Holocaust-senteret, MINO, vil å få oss til å virkelig tenke etter.

Sitat

– All rasisme handler om underordning av mennesker, kun på grunnlag av utseende, etnisitet, kulturell eller religiøs bakgrunn. Det gjør også hverdagsrasisme. Vi bruker ordet for å synliggjøre at rasisme ikke bare hører hjemme i ekstreme miljøer. Den vanligste formen for rasisme i Norge, er den som ikke er politisk organisert, sier Døving.

HL-senteret åpnet denne uken utstillingen U/Synlig som belyser hverdagsrasismen i Norge.

Sitat

De valgte å kalle den U/Synlig, fordi ordene synlig og usynlig dukket opp i nesten alle intervjuene. En av våre informanter sier: «Selv for mine nære venner er det jeg opplever usynlig». Samtidig henger rasisme sammen med synlighet. Hudfarge, klesplagg, eller et navn som skiller seg ut. Men det handler også om å forsvinne som individ, og bli gjort til representant for en gruppe

Sitat

Vi har valgt å vise frem at rasistiske bøker, bilder og varemerker fordi de i mange år var del av norsk populærkultur og fordi det har satt spor. Hverdagsrasisme har ikke oppstått av seg selv.

90c6f326-0306-4e5e-b1d1-aafb9c2c8fc0.thumb.jpg.1f1ab78aafee7efb7fbd51fd65caf35e.jpg

Sitat

Når en mørkhudet på fotballbanen får slengt etter seg en banan, eller blir kalt apekatt, så har det en resonans i den koloniale forståelsen av mennesket.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opphav, språklig tilhørighet, osv tilsier at Norge burde ha støttet Tyskland under andre verdenskrig. Deres folk har samme opphav som vårt.
Vi har liten tilknytning til det allierte annet enn det konstruerte kongehus.

Quote

Norwegian language, Norwegian Norsk, North Germanic language of the West Scandinavian branch, existing in two distinct and rival norms—Bokmål (also called Dano-Norwegian, or Riksmål) and New Norwegian (Nynorsk).

"Men de sa det i histiorieboka og på NRK at Tyskland var fienden."

Folk bør kjenne sin historie,
 

Quote

Both what is now Germany and Norway were settled by Proto-Germanic peoples. The Ahrensburg culture, named after the town of Ahrensburg in the German state of Schleswig-Holstein, originated mostly in the North German Plain and were the first known peoples to settle modern-day Norway. By the 2nd century AD, Proto-Norse devolved from Proto-Germanic in Scandinavia. This separated the West Germanic peoples (of whom Germans are associated) and the North Germanic (of whom the Norwegians are associated).

A large collection of North German towns formed the Hanseatic League. A kontor was established in Bergen, which since became a major hub of trade with the Germans. The League issued a lot of loans to the Norwegian royalty; this in the long term indebted them, and Norway's economy and trade became subordinate to the League.

Following the dissolution of the union between Norway and Sweden in 1905, the German Empire established relations with the Kingdom of Norway.

 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 timer siden):

Det er veldig vanskelig å tenke prinsipielt og distansert i slike spørsmål fordi de griper inn i følelser, egne erfaringer og livssyn på en helt annen måte enn f.eks. strømpriser.

-k

Ja, men det betyr ikke at de er mindre viktige.

knutinh skrev (14 timer siden):

Vi bør jobbe for at vi og våre barn greier å se personen bak ytre karakteristika.

Det er veldig vanskelig å rangere farligheten og utbredelsen av forskjellige slag uheldig diskriminering i samfunnet. Vi har en tendens til å plukke ut noen få (kjønnsdiskriminering, etnisk diskriminering) og å være helt uaffektert av andre (fedmediskriminering, aldersdiskriminering - begge veier). Ofte er nok prioriteringen styrt av politisk orientering og anekdotiske erfaringer.

Målet bør være at barna objektivt ser at en person veier rundt 200kg eller later til å ha opphav fra midt-østen, men at det interessante er om hun har noe fornuftig å si og om hun er til å stole på.

Jeg liker ikke begrepet anekdotiske erfaringer for å underminere andres følelser og opplevelser. De jeg kjenner som er blitt utsatt for rasisme har ikke brukt "krokodilletårer" for å få oppmerksomhet, men syntes derimot det har vært vanskelig å snakke om.

Jeg er enig i at fedmediskriminering og alderdiskriminering er noe vi skulle vært foruten, men overvektige og eldre i samfunnet vil aldri utdefineres som norske. Bla. blir norskadopterte med mørk hudfarge kategorisert som utlendinger mot sin vilje og all fornuft - som om de ikke er ønsket i landet, noe mange også erfarer gjennom ulike former for rasisme.

Holocaust-senterets annonse på facebook til utstillingen: «U/Synlig – hverdagsrasisme i Norge».

243767225_10160034575944497_4444711460638739742_n.jpg.e02fb96ab6169e1ec4e305bbbd67e1e4.jpg

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Jeg er enig i at fedmediskriminering og alderdiskriminering er noe vi skulle vært foruten, men overvektige og eldre i samfunnet vil aldri utdefineres som norske.

Nei men de kan bli utdefinert som mennesker, noe som er langt verre.

Jeg minner om at små barn heller vil være venner med små barn med en annen hudfarge enn barn som er overvektige. I den grad samfunnet har en «pecking order» så tyder det på at det er verre å være tjukk enn mørk.

Det finnes rasisme i Norge og den skal vi jobbe for å bli kvitt. Men samtidig finnes det helt åpenlys diskriminering av overvektige, unge og gamle som folk ikke ser problemet med. Det oppleves like naturlig som at en «neger» i 1950 ikke kunne få ta med datteren din på kino, eller få en jobb i firmaet ditt. Gamle blir vilkårlig sparket og systematisk hetset (også av liberale antirasister som kaller dem «boomer» om de i tillegg har lite utdanning for å slippe å forholde seg til hva de sier). Feite mennesker sliter med mobbing, sosial utestengelse, fordømmelse i møte med helsepersonell og diskriminering på jobb.

Dette skyldes etter alt å dømme en feilslutning importert fra USA om at det viktige ikke er å se menneskelig lidelse for hva den er og å prøve å gjøre ting bedre, men å piske seg selv for alt «den hvite mann» har gjort galt opp igjennom historien. Fra et slikt perspektiv så er det verre om en mørk gutt blir mobbet enn om en tykk jente blir det. Handlinger og holdninger og utfall blir ikke poenget, men rase rase og rase.

Samfunnet har anstrengt seg for å bli bedre på diskriminering av kjønn og etnisitet. Det var påkrevd, og vi har virkelig kommet mye lengre. At vi ikke har nådd perfeksjon trenger ikke å være til hinder for å være stolt over det vi faktisk har oppnådd i vår levetid. Jeg er generelt for å løfte blikket og å løse det generelle, bakenforliggende problemet (at vi kan være overfladiske i vår tilnærming til andre mennesker), heller enn å fokusere på snevre utfall av det problemet. Men hvis vi skal fokusere så bør det være på problemer som har størrelse (for den enkelte) og omfang (antall involverte/hendelser) som tilsier det. Jeg tror at tjukkas- og alders-diskriminering er større problemer for Norge i dag enn etnisk og kjønns-diskriminering.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...