Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Red Frostraven said:

...jeg trodde det var kritikk av abort, men det var en digresjon om når historien om en kropp begynner..?

Du kan strekke historien tilbake til er par milliarder år da masse som utgjør kroppen ble fusjonert i for lengst døde stjerner, men jeg ser heller ikke hvordan det er relevant for spørsmålet om abort.

Det handler om hva som er naturlig å anse som startskuddet og om hvorvidt livet er ukrenkelig eller ikke. 😉

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Alt er "rasistisk" nå om dagen. 

Det kan virke overdrevent for oss som ikke er berørt av det. Men spør de det gjelder. Det trenger vi nesten ikke, da man nesten får ukentlige påminnelser fra utsatte for hatprat og skjellsord i dagspressen.

20-åringen ble nylig utsatt for grov hets på grunn av sin asiatiske opprinnelse. Nå ber han foreldre snakke med barna om rasisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 4.10.2021 den 4.02):

Jeg tror at tjukkas- og alders-diskriminering er større problemer for Norge i dag enn etnisk og kjønns-diskriminering.

-k

De er i hvert fall tatt med her:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/likestillings--og-diskrimineringsloven/id2583238/

Sitat

Lovens formål er å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold ved en person.

Tykke i gruppen for funksjonsnedsettelse.

Astrid Nøkleby Heiberg gjorde en god innsats i sin tid for eldre, men hun har dessverre gått bort. Sosialprofessoren Per Fuggeli synes jeg også var verdt å lytte til. Erna Solberg er på en måte blitt et forbilde for overvektige, men ingen talsmann for diskriminerte, da vekten hennes ikke har vært til hinder for å nå langt.

Ellers ble overvektige tatt hensyn til under pandemien og rykket fram i vaksinekøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (4 timer siden):

Det handler om hva som er naturlig å anse som startskuddet og om hvorvidt livet er ukrenkelig eller ikke. 😉

Et tre når aldri et stadium der det kan vandre fritt rundt, likevel ser vi at noen trær oppnår høy status. Som kongebjørka, og noen gamle redwood-trær som har blitt tildelt navn. 

"Serbia og Montenegro" nevnes ganske ofte i Dagsrevyen. Montenegro betyr vel svart fjell. Så hysterisk som det er blitt nå, varer det vel ikke lenge før noen sender inn klage på at stedet heter Montenegro og at det nevnes.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 4.10.2021 den 21.30):

Så lenge det finnes stereotyper og en dominant kultur så finnes det systematisk rasisme til variende grader.   Påstår du at det ikke finnes norske verdier eller ingenting som blir sett som typisk norsk? 

Mer vås fra din side ser jeg, kulturell bias er ikke systematisk rasisme den pararellen er virkelig helt på jordet.

jjkoggan skrev (På 4.10.2021 den 21.30):

Når jeg bodde i Norge så ble jeg fortalt hva som er "norsk" og hva det betyr og hva de var stolt av.  Det gjaldt ikke alle som ble født i Norge, de var annen generasjons innvandrere, særlig de muslime og katolikere, fordi du vet de ikke er helt norske; nei vi burde være snille mot disse invandrere men de kan ikke være helt norsk vet du!

Jeg har et par spørsmål til deg, hvorfor kan ikke disse personene være stolte av sitt eget opphav? Hvorfor er det å være "ekte nordmann" så veldig viktig? De burde få beholde sin egen identitet.

jjkoggan skrev (På 4.10.2021 den 21.30):

Jim Crow endte ikke før MLK ledet civil rights bevegelsen og fordi du ikke straffer noen åpent betyr ikke at du aksepterer dem som likeverdt.

Hvis hvite var så onde som de ønsker at hvite skulle være så hadde "civil rights movement" aldri hatt en sjangse uansett hvem som hadde ledet den, de hadde bare erklært "open season" og dermed avsluttet de svartes eksistens i USA. Dette er det stemplet som hvite har fått i akademia, historien blir forsøkt slettet.

Forøvrig morsomt at du nevner MLK, det må være en total tilfeldighet: En ex professor fra UCLA saksøker nå UCLA etter å fått sparken, grunnen til at han har fått sparken var at han nektet å gi bonus karakterer til svarte studenter, han gav heller karakterer etter hvordan de presterte. MLK må rotere i graven sin i dag.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 timer siden):

Så lenge folk ikke forsøker å prakke sin tro over på andre går det bra.

Lover og regler er i praksis å «prakke sin tro over på andre». Man kunne si at hvis jeg og Lars slåss og han dør så er det en sak mellom meg og ham. Eller mellom klanen min og klanen hans.
 

Det som skjer i Norge i dag er at samfunnet setter meg i fengsel fordi de fleste av oss har en tro om at det å drepe andre mennesker er fundamentalt galt annet enn i helt spesielle situasjoner, og at en som kverker naboen normalt fortjener å miste friheten sin i 10 år.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Tykke i gruppen for funksjonsnedsettelse.

Du trenger ikke å ha nedsatt funksjon for å bli diskriminert som overvektig. Arbeidsgivere er åpne om at de ikke ansetter feite folk fordi de tror de er late, har dårlig viljestyrke, er mer syke, eller fordi de frykter at kundene vil finne dem uappetittelig.

Veldig få arbeidsgivere i Norge i 2021 ville åpent si (eller mene) kvinner er dårligere med tall enn menn, eller at en Somalier i disken kan skremme vekk kunder. Men for tjukkaser så er det fremdeles fritt fram.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Du trenger ikke å ha nedsatt funksjon for å bli diskriminert som overvektig. Arbeidsgivere er åpne om at de ikke ansetter feite folk fordi de tror de er late, har dårlig viljestyrke, er mer syke, eller fordi de frykter at kundene vil finne dem uappetittelig.

Veldig få arbeidsgivere i Norge i 2021 ville åpent si (eller mene) kvinner er dårligere med tall enn menn, eller at en Somalier i disken kan skremme vekk kunder. Men for tjukkaser så er det fremdeles fritt fram.

-k

Pene får lettere jobb. Så lenge tykk ikke går under skjønnhetsidealet har de færre sjanser. Derfor er det bra at NRK værmelding ansetter etter kompetanse og ikke utseende.( Lurer på om han som var tykk har gått av med pensjon?) Mens TV2 har bare slanke skjønnheter og kvinner ved kartet. Moteindustrien gjør en innsats for å justere skjønnhetsidealet. Choosing+your+size+band1.jpg

Feks. en engelsk dame Tilly and the Buttons som selger sykurs og mønstre. Moteindustrien har blitt mer inkluderende. Hennes & Mauritz har størrelser opptil 4x. Ellers er det mange damer som går i herresko, da de fleste damesko bare går opp til størrelse 42. Spesiallagde sko er dyrere enn normalt.

BBC har lenge hatt politikk med å inkludere alle uansett mørk eller lys og Dagsrevyen følger etter, men har ikke sett veldig overvektige som jobber på skjermen i Dagsrevyen. Vi har tykke politikere, så der får man lov til å være seg selv.

Diskriminering foregår blant mange grupper, så hver og en må stå opp for seg og sine. I min omgangskrets treffer jeg mange som opplever rasisme pga hudfarge. Adopterte og helnorske som blir sett på som utlendinger, blandingsbarn av hvit og mørk, 2. generasjons nordmenn - som burde hete 1. generasjons nordmenn. Innvandrere som bevisst velger norske venner for å integrere seg best mulig. Og andre som ikke blir integrert til assimiliert som Frp forlanger, men går på jobb og bidrar/beriker det norske samfunnet. Feks. med matkultur.

Sortert nederst i hierarkiet, mens de kjenner på utenforskapet. Alltid vært i Norge. Og kanskje tykk i tillegg.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (21 minutter siden):

Diskriminering foregår blant mange grupper, så hver og en må stå opp for seg og sine.

Litt usikker på om jeg forstår deg her, men jeg mener at jeg må være solidarisk ovenfor diskriminerte også hvis disse ikke er «meg eller mine».

Jeg må prøve å heve meg over egne behov, egne antipatier og å på ett eller annet vis prøve å få en objektiv forståelse av urettferdighet og irrasjonalitet i samfunnet, hva det er rimelig å endre på og hva jeg kan gjøre.

Jeg vil gjerne tro at om jeg hadde levd i 1950 så hadde jeg kjempet med nebb og klør mot sterilisering av homofile og romfolk, selv om samfunnet hadde hevdet at det var helt fornuftig. Spørsmålet blir hva mine barnebarn vil synes om innsatsen min når de besøker meg på gamlehjemmet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Litt usikker på om jeg forstår deg her, men jeg mener at jeg må være solidarisk ovenfor diskriminerte også hvis disse ikke er «meg eller mine».

Ja enig i det. Men jeg tenker at man går mer inn i en sak/tema når det gjelder en selv eller noen man kjenner personlig. Blir mer engasjert og bruker mer tid på det. Man kan være i mot urettferdighet på generelt grunnlag, men pga av all informasjon man utsettes for daglig sorteres noe ut. Det betyr ikke at man nødvendigvis er i mot en gruppe, men at den gis mindre oppmerksomhet. Eks. om man har myke verdier er det et begrep som favner det vidt. Kjenner man mange innvandrere eller mørke av utseende lever man seg mer inn i deres utfordringer enn feks de overvektiges, selv om man er i mot at begge grupper diskrimineres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Du trenger ikke å ha nedsatt funksjon for å bli diskriminert som overvektig. Arbeidsgivere er åpne om at de ikke ansetter feite folk fordi de tror de er late, har dårlig viljestyrke, er mer syke, eller fordi de frykter at kundene vil finne dem uappetittelig.

Veldig få arbeidsgivere i Norge i 2021 ville åpent si (eller mene) kvinner er dårligere med tall enn menn, eller at en Somalier i disken kan skremme vekk kunder. Men for tjukkaser så er det fremdeles fritt fram.

-k

Fettfobi har sine røtter i rasisme, ser det ut...

Renaissance women, you know, were full-figured, and that was absolutely a thing that was valued. And then there was a big shift. Explain what was going on back then. Of what types of appearance we could expect of people by different races and also what types of behaviors, such that by the middle of the 18th century, a lot of French philosophers in particular were arguing that.. You know what? When we're in the colonies, we're noticing that Africans are sensuous. They love sex, and they love food. And for this reason, they tend to be too fat. Europeans, we have rational self-control. This is what makes us the premier race of the world. So in terms of body size, we should be slender, and we should watch what we eat.

https://www.npr.org/transcripts/893006538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Subara said:

Pene får lettere jobb. Så lenge tykk ikke går under skjønnhetsidealet har de færre sjanser. Derfor er det bra at NRK værmelding ansetter etter kompetanse og ikke utseende.( Lurer på om han som var tykk har gått av med pensjon?) Mens TV2 har bare slanke skjønnheter og kvinner ved kartet. Moteindustrien gjør en innsats for å justere skjønnhetsidealet. 

Det kommer vel av at NRK ikke nødvendigvis bryr seg om ratings - de tar rett ifra skattebetalernes lommer når regningene kommer uansett hvor mange som ser på kanalen. TV2 derimot har reklameinntekter og vil at så mange som mulig har gluggene festet til skjermen. 

Quote

Feks. en engelsk dame Tilly and the Buttons som selger sykurs og mønstre. Moteindustrien har blitt mer inkluderende. Hennes & Mauritz har størrelser opptil 4x. Ellers er det mange damer som går i herresko, da de fleste damesko bare går opp til størrelse 42. Spesiallagde sko er dyrere enn normalt.

Og større klær/sko er dyrere å lage fordi mer materiale må brukes til produktet. 

Quote

Vi har tykke politikere, så der får man lov til å være seg selv.

Ja, samtidig er det viktig for samfunnet at man ikke promoterer å "være seg selv" uansett hvor usunt man lever. Hvis du røyker og drikker og har BMI dobbel-trippel av det som er sunt så synes jeg det bør være på sin plass at man får oppfordringer til å forbedre sin livsstil. Selv om vekt og utseendet kanskje er et ømfintlig tema for mange. 
 Det er ingenting galt med å ønske at folk forbedrer seg selv, og om vi klarer å få få ned antallet med fedme og overvektighet vil det være svært positivt for samfunnsøkonomien. 

 

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (1 time siden):

Nope, det har med helse å gjøre, å være overvektig er usunt. Vi tiltrekkes slanke mennesker av den grunnen. Har ingen ting med rase å gjøre.

Jeg vet ikke helt. Idealet var ganske «chubby» for 500 år siden. Enkelte modeller er etter min vurdering ganske «usunne».

På et nivå så tiltrekkes vi av folk som ser friske ut. Vi vil gjerne ha barn med noen som er fri for sykdom og lyter.

Men skjønnhetsidealer er mye mer enn det. Når kvinner på 50 legger seg under kniven og mister ansiktsuttrykket så handler det neppe om å få barn med kjekke menn. Det har noe med at sosial status er koblet til skjønnhet, ungdom og slankhet. Både for vår indre selvfølelse og måten vi blir vurdert av andre.

Fedme har gått fra å være en indikator på at man har fått nok næring og kommer fra gode kår, til å være en indikator på at man kommer fra en stand hvor tv-pizza, smågodt og øl er normen heller enn trening og broccoli.

For øvrig har solbrun hud gått igjennom en lignende overgang. For lenge siden var solbrun hud et tegn på at man drev med kroppsarbeid ute på gården. En gang for 40 år siden ble det endret til å bety at man kunne dra til syden i januar og hytte på fjellet i påsken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...