Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Omvendt rasisme» er ikke et begrep som bidrar til å løse det problemet på noen måte. Det underbygger hvithetens unike stilling, det bekrefter forestillingen om at rasisme er enkelthendelser eller i alle fall individer, ikke et samfunnsgjennomgripende system, og det underslår hvor hardt rasisme som samfunnsgjennomgripende system rammer de menneskene som faktisk utsettes for det, enten det er melaninrike i Norge eller hvite i Korea.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 13.9.2021 den 19.20):

Det ville bli lite overraskende. 

Så humor om etniske, kulturelle, religiøse grupper bør sensureres fordi det kan føre til negative stereotyper som kam gi diskriminering i arbeidsmarkedet. Blondinnevitser og Svenskevitser og fjas om Nordlendinger må utgå fordi det samme er tilfelle der. Både Helan og Halvan må sensureres fordi de formidler komiske stereotyper ved undervektige og overvektige.

Egentlig så må all underholdning skapes ved at kilden karakteriseres ved 100 identitetsmarkører og framstiller en karakter som er nøyaktig lik seg selv, og bare på en fordelaktig, uironisk måte. For å sikre at ingen blir støtt av ensrettingen så må også publikum profileres og siles på samme måte.

Når vi så har oppnådd idealsamfunnet med 2^100 separerte enklaver av like mennesker uten kontakt med hverandre, og uten humor så vil vi endelig får et fritt og  fordragelig samfunn. Som USA. Eller Sør-Afrika på 80-tallet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Så humor om etniske, kulturelle, religiøse grupper bør sensureres fordi det kan føre til negative stereotyper som kam gi diskriminering i arbeidsmarkedet. Blondinnevitser og Svenskevitser og fjas om Nordlendinger må utgå fordi det samme er tilfelle der. Både Helan og Halvan må sensureres fordi de formidler komiske stereotyper ved undervektige og overvektige.

Egentlig så må all underholdning skapes ved at kilden karakteriseres ved 100 identitetsmarkører og framstiller en karakter som er nøyaktig lik seg selv, og bare på en fordelaktig, uironisk måte. For å sikre at ingen blir støtt av ensrettingen så må også publikum profileres og siles på samme måte.

Når vi så har oppnådd idealsamfunnet med 2^100 separerte enklaver av like mennesker uten kontakt med hverandre, og uten humor så vil vi endelig får et fritt og  fordragelig samfunn. Som USA. Eller Sør-Afrika på 80-tallet.

-k

Ingen sa noe om sensur.  Det har alltid vært konflikt og uro når samfunnet endrer hva som er akseptabelt og uakseptabelt.  Din slippery slope argumentet er et typisk motargument som sjelden skjer.  Det som er viktig at vi kjenner til hva som skader og finner den riktig balanse mellom det som påvirker andre negativt og individuelle frihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (På 13.9.2021 den 17.12):

5-7 utlendinger som slår og sparker er etnisk norsk hvit mann som ligger nede? Lukter rasisme lang vei. Hvorfor har ikke VG og TV2 dette som forsidesak? 😮  https://www.drm24.no/blalys/slatt-ned-pa-apen-gate-av-ungdomsgjeng/109538

Hadde rollene vært snudd om så hadde det vært store medieoppslag, og ikke bare en liten sak i en lokalavis. Oslosyken har spredd seg til Drammen ser det ut som. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (53 minutter siden):

Hadde rollene vært snudd om så hadde det vært store medieomslag, og ikke bare en liten sak i en lokalavis. Oslosyken har spredd seg til Drammen ser det ut som. 

Hva mener du burde skje?  Like mye dekning?  Er ikke det vanlig at hvem offeret og gjerningspersonen er og konteksten påvirker dekningen?   
Hvis denne handling hadde ingenting å gjøre med rasisme burde det få like mye dekning?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis det hadde ingenting å gjøre med rasisme også?

Om det er rasistisk motivert eller har andre motivasjoner er totalt irrelevant.

Edit: Eller iallefall skal det være irrelevant. Men det viser jo seg at de rasistiske nyhetene i dette landet kun rapporterer ting som passer deres agenda.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (55 minutter siden):

Alder er viktigere enn hudfarge, selvfølgelig er vold mot et barn værre. Det er alltid verst når ting skjer mot barn for de har en tendens til å være mer uskyldig enn voksne.

Så moralen er viktig hvis offeret er et barn men ikke når det gjelder rasisme.  Hvis Breivik hadde drept bare voksne ville det ikke blitt noe verre enn andre massedrap uten rasisme. 
Forstår jeg deg rett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, jjkoggan said:

Så moralen er viktig hvis offeret er et barn men ikke når det gjelder rasisme.  Hvis Breivik hadde drept bare voksne ville det ikke blitt noe verre enn andre massedrap uten rasisme. 
Forstår jeg deg rett?

Objektivt sett så er et liv et liv, og det er ingen forskjell på om en 5åring blir drept eller en 50 åring. Men tingen er at barn er ofte forsvarsløse og uskyldige, så da er det sett på som værre i samfunnet om barn er ofre.

Motivet bak drap er likegyldig, om det er rasisme eller sjalusi, penger eller dop det spiller ingen rolle.

Hvorfor synes du vold mot svarte er værre en hvite? Er det mer synd på dem eller hva, jeg skjønner ikke tankegangen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hva mener du burde skje?  Like mye dekning?  
Hvis denne handling hadde ingenting å gjøre med rasisme burde det få like mye dekning?

Det er et problem især i Oslo at somaliske gjenger overfaller og raner tilfeldige ofre på gaten. Det er alltid utelukkende nordmenn dette går utover, så ja hadde dette vært en enkelthendelse, så kanskje det ikke hadde trengt å være en stor dekning i riksmedia, men dette har nå pågått i flere år.  

Et lignende eksempel skjedde i Trondheim for et par år siden. https://trondheim24.no/nyheter/roar-ble-ranet-i-midtbyen-holdt-meg-som-gissel-i-en-time-og-truet-med-a-drepe-meg/  (disse bedrev med mer enn dette, og er nå bak lås og slå). 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 timer siden):

Det er et problem især i Oslo at somaliske gjenger overfaller og raner tilfeldige ofre på gaten. Det er alltid utelukkende nordmenn dette går utover, så ja hadde dette vært en enkelthendelse, så kanskje det ikke hadde trengt å være en stor dekning i riksmedia, men dette har nå pågått i flere år.  

Et lignende eksempel skjedde i Trondheim for et par år siden. https://trondheim24.no/nyheter/roar-ble-ranet-i-midtbyen-holdt-meg-som-gissel-i-en-time-og-truet-med-a-drepe-meg/  (disse bedrev med mer enn dette, og er nå bak lås og slå). 

Jeg prøver det igjen-

Hva mener du burde skje?  Like mye dekning?  
Hvis denne handling hadde ingenting å gjøre med rasisme burde det få like mye dekning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

PERSON SKAL HA BLITT RANET I OSLO

Politiet i Oslo har rykket ut med flere patruljer etter melding om at en person har blitt ranet på Borgen T-banestasjon.

Personen skal også ha blitt truet med en såkalt teleskopbatong.

– Flere personer har løpt fra stedet, og vi søker i området, skriver politiet på Twitter.

Politiet opplyser at de har kontroll på hele ni personer i sammenheng med hendelsen.

Operasjonsleder Christian Krohn Engeseth sier til VG at de klokken 23.25 fikk melding om at 20 personer løp etter flere andre personer.

Da politiet kom frem til stedet, kom de i kontakt med en person i ungdomsalder som hadde blitt fraranet en mobiltelefon.

Ifølge operasjonslederen er det mange ungdommer i området, og de involverte i hendelsen, er også ungdommer.

Tidligere lørdag kveld meldte politiet om et annet ran i Oslo politidistrikt, ved Bekkestua T-banestasjon i Bærum kommune.

– Har disse to hendelsene sammenheng?

– Det er litt tidlig å si nå. Men ut fra beskrivelsene av gjerningspersonene, kan det passe.

– I den andre saken var det to fornærmede, og gjerningspersonene kom med verbale trusler om kniv. De fornærmede ble fraranet klær, og gjerningspersonene stakk fra stedet, mest sannsynlig via T-banen.

Oslo

Krim

 

Noen som vil vedde imot meg når jeg sier at dette er personer med mørk hudfarge og/eller innvandrings bakgrunn som har ranet hvite etnisk Norske på vestkanten ? 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (7 timer siden):

Objektivt sett så er et liv et liv, og det er ingen forskjell på om en 5åring blir drept eller en 50 åring. Men tingen er at barn er ofte forsvarsløse og uskyldige, så da er det sett på som værre i samfunnet om barn er ofre.

Men du er uenig med «samfunnet»?

Sitat

Motivet bak drap er likegyldig, om det er rasisme eller sjalusi, penger eller dop det spiller ingen rolle.

Hvis jeg angriper deg fordi du voldtok datteren min= hvis jeg angriper deg fordi jeg hater deg?

Sitat

Hvorfor synes du vold mot svarte er værre en hvite? Er det mer synd på dem eller hva, jeg skjønner ikke tankegangen.

Jeg dømmer ikke rasisme ulikt baserte på hvilke rasen utfører rasismen men jeg frykter rasisistiske handlinger blant de med makten til å utføre systemisk rasismen mer enn de med bare makten til å utføre individuelle rasisme som artikkelen peker på.  Jeg mener media burde dekke det som skader mer folk enn det som skader færre folk, pandemien burde dekkes til større grad enn typisk influensa 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...