Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (8 timer siden):

Det er sannt, men det er fornuftig å mistenke rasisme som en mulighet

Det er ingen fornuft i det du sier, man kan også bruke "Jussie Smollett teorien"

Det er også litt rart å velge fotball mot cricket som symbol på rasisme. Jeg er en av de som aldri har hatt en eneste fnugg av intresse for fotball, men jeg har fått med meg at fotball er en virkelig brubygger mellom mennesker, en populær sport som dekker alle kontinentene og som har en veldig lav terskel for deltagelse (ball og bane). Mot cricket som er populært i få land (England, Pakistan, India, NZ og Australia from the top of my head) som også trenger en ordentlig bane og spesialutstyr.

jjkoggan skrev (9 timer siden):

Intersannt teori,  jeg tror ikke vi har nok informasjon til å vite hvis det er relevant.

SÅ ANGIVELIGE RASISTISKE ANGREP PÅ EN MINORITET SOM VANSKLIG, OM DET I DET HELE TATT ER MULIG Å BEVISE ER SANNHETEN? Dette er hva jeg kaller krisemaksimering. Som du sier hvis alt handler om rasisme så er det idiotiskt.

jjkoggan skrev (9 timer siden):

Hvis du ikke notere at det gjelder forskjellige etniske grupper så ignorer du muligheten at en del rasisme bidrar til konflikten

Rasisme mellom minoriteter er jeg veldig klar over, en bekjent av meg som er fotballdommer i kamper for barn, og han har nevnt for meg at de er ekstremt rasistiske mot hverandre. Hvis du ikke mener at rasisme er bare noe hvite kan utøve da, en idè jeg finner totalt blåst for inteligens.

jjkoggan skrev (9 timer siden):

Det har jeg gjort.

Ikke de tidligere postene mine, det virker som om du elegant hopper over de for de har en logikk du ikke kan slå, og i denne posten feiler du totalt også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (5 timer siden):

Det er ingen fornuft i det du sier, man kan også bruke "Jussie Smollett teorien"

Det er også litt rart å velge fotball mot cricket som symbol på rasisme. Jeg er en av de som aldri har hatt en eneste fnugg av intresse for fotball, men jeg har fått med meg at fotball er en virkelig brubygger mellom mennesker, en populær sport som dekker alle kontinentene og som har en veldig lav terskel for deltagelse (ball og bane). Mot cricket som er populært i få land (England, Pakistan, India, NZ og Australia from the top of my head) som også trenger en ordentlig bane og spesialutstyr.

 

Vi snakker ikke om symboler, vi snakker om faktumet at Cricketspillerne i Norge er stort sett bare sørasiatere, noe en ikke kan si om fotball.

Sitat

SÅ ANGIVELIGE RASISTISKE ANGREP PÅ EN MINORITET SOM VANSKLIG, OM DET I DET HELE TATT ER MULIG Å BEVISE ER SANNHETEN? Dette er hva jeg kaller krisemaksimering. Som du sier hvis alt handler om rasisme så er det idiotiskt.

Jeg vet ikke nok til å vite hva som er sannheten og jeg utelukker ikke din intersannt teori.   (store bokstaver er barnslige)

 

Sitat

Rasisme mellom minoriteter er jeg veldig klar over, en bekjent av meg som er fotballdommer i kamper for barn, og han har nevnt for meg at de er ekstremt rasistiske mot hverandre. Hvis du ikke mener at rasisme er bare noe hvite kan utøve da, en idè jeg finner totalt blåst for inteligens.

Alle kan utøve individuelle rasisme, det er 100% sannt og kan være like tragiske uansett hvilke etnisitet det er,  men iikke alle kan utøve systemisk rasisme. på en stor skala.

 

Sitat

Ikke de tidligere postene mine, det virker som om du elegant hopper over de for de har en logikk du ikke kan slå, og i denne posten feiler du totalt også.

Jeg vet ikke hva du snakker om, så må du vise meg hvis du ønsker et svar.

Du må gjerne også peke på feilete logikken min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

men iikke alle kan utøve systemisk rasisme. på en stor skala.

Som ingen kan peke på og si at dette er systematisk rasisme, untatt når jeg peker på akademiske sirkler med deres marxistiske ideologi og rasisitiske tilnærming til hvite. Vel hvite er ikke en homogen gruppe, som kun ser på hudfargen sin som en ytre beskrivelse av seg selv. De identifiserer seg ikke som hvite. Forutsettningene for å lage et system som diskriminerer på en så stor skala som du tror denne systematiske rasismen eksisterer på er umulig for hvite, vi er for splittet til dette. Du burde slutte å spise shrooms.

Selv under slaveriet i USA så var det hvite som motsatte seg dette, samme under Jim Crow. A hvite skal være et system er ytterst dehumaniserene og avskyelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/3/2021 at 7:31 PM, DjSlayer said:

Morality like art means to draw the line somewhere, og jeg må nesten legge til at de abortforkjempere har faktiskt fremmet et forslag om abort frem til 9 måned. Tror det var i New York hvis ikke minnet mitt svikter meg helt.

Vi har sånne mennesker i Norge, også. Var ikke så alt for lenge siden det satt ei dame på dagsrevyen og sa, i fullt alvor, at man ikke skulle ha noen grense i det hele tatt for når man kunne ta abort. Et tydeligere "føkk det ufødte livet" er vanskelig å se for seg.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (8 timer siden):

Som ingen kan peke på og si at dette er systematisk rasisme, untatt når jeg peker på akademiske sirkler med deres marxistiske ideologi og rasisitiske tilnærming til hvite. Vel hvite er ikke en homogen gruppe, som kun ser på hudfargen sin som en ytre beskrivelse av seg selv. De identifiserer seg ikke som hvite. Forutsettningene for å lage et system som diskriminerer på en så stor skala som du tror denne systematiske rasismen eksisterer på er umulig for hvite, vi er for splittet til dette. Du burde slutte å spise shrooms.

Selv under slaveriet i USA så var det hvite som motsatte seg dette, samme under Jim Crow. A hvite skal være et system er ytterst dehumaniserene og avskyelig

Så lenge det finnes stereotyper og en dominant kultur så finnes det systematisk rasisme til variende grader.   Påstår du at det ikke finnes norske verdier eller ingenting som blir sett som typisk norsk? 

Når jeg bodde i Norge så ble jeg fortalt hva som er "norsk" og hva det betyr og hva de var stolt av.  Det gjaldt ikke alle som ble født i Norge, de var annen generasjons innvandrere, særlig de muslime og katolikere, fordi du vet de ikke er helt norske; nei vi burde være snille mot disse invandrere men de kan ikke være helt norsk vet du!

Jim Crow endte ikke før MLK ledet civil rights bevegelsen og fordi du ikke straffer noen åpent betyr ikke at du aksepterer dem som likeverdt.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil ha muligheter for dødshjelp også. Når min tur kommer om 20-30 år vil det være en unødvendig påkjenning å måtte dra til Sveits og bruke unødvendig lang tid på noe som burde være en formalitet som kunne rekvireres gjennom fastlegen og utføres innen rimelig tid.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (12 timer siden):

Vi har sånne mennesker i Norge, også. Var ikke så alt for lenge siden det satt ei dame på dagsrevyen og sa, i fullt alvor, at man ikke skulle ha noen grense i det hele tatt for når man kunne ta abort. Et tydeligere "føkk det ufødte livet" er vanskelig å se for seg.

Mange vestlige land har/praktiserer mildere straff for spedbarnsdrap hvis de er utført av mor rett etter fødselen.

Det reflekterer nok heller at nybakte mødre antas å være i en tilstand av "redusert tilregnelighet", heller enn en nedvurdering av det nyfødte liv.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 timer siden):

Enten har man germansk etnisitet eller så har man det ikke. Det står i oppslagsverk hvor nordmenn stammer fra. Har man et annet opphav er man ikke norsk. Folk kan bli norsk statsborger, men et er noe annet.

Nordmenn har vært en sjøfarende nasjon siden i alle fall vikingtiden. Man må regne med vesentlig utveksling av gener med dem vi har handlet og kriget med.

Jeg vet kanskje at mine foreldre og noen generasjoner tilbake er født på Norsk jord. Innenfor usikkerheten med at ca 10% 1-2% av antatte farskap er feil. Men før det vet jeg virkelig ingenting. Og det lever jeg fint med.

Jeg vil gjerne tro at "Norsk" er "den som Norsk gjør", og ikke den som ser ut på en bestemt måte eller er født i en bestemt bygd. Det er veldig unorsk å takke Gud for at man er så flink å synge, mens det er ganske Norsk å ha gyldenbrun hud.

https://forskning.no/samfunn-barn-og-ungdom-dna/far-er-nesten-alltid-barnets-biologiske-pappa/426285 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Red Frostraven said:

Helt riktig -- historien min begynte ikke før lenge etter uke 25, og er et produkt av at min mor tok abort en gang i livet slik at jeg kunne bli født i stedet for en annen person.

Mistenker at du skjønte hva jeg mente. Og du får bare mene hva du vil.

Jeg er blant dem som tenker at historiene / livene våre starter når de to første cellene reagerer med hverandre. 👍

Lenke til kommentar
9 hours ago, knutinh said:

Mange vestlige land har/praktiserer mildere straff for spedbarnsdrap hvis de er utført av mor rett etter fødselen.

Det reflekterer nok heller at nybakte mødre antas å være i en tilstand av "redusert tilregnelighet", heller enn en nedvurdering av det nyfødte liv.

Det var ikke drap begått av mor rett etter fødsel det var snakk om. 🙂

Og jeg anser akkurat det for å være noe litt annet.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Mistenker at du skjønte hva jeg mente. Og du får bare mene hva du vil.

Jeg er blant dem som tenker at historiene / livene våre starter når de to første cellene reagerer med hverandre. 👍

Da er du motstander av kondom regner jeg med..?

edit: endret innlegget, men for sent, så jeg endrer tilbake 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Red Frostraven said:

Da er du motstander av kondom regner jeg med..?

Fordi jeg tenker at historiene / livene våre starter når de to første cellene reagerer med hverandre?

Tror du overvurderer hvor viktig dette er for meg.

Er dessuten stor forskjell på å hindre noe fra å ta sted og å avbryte noe som allerede har begynt.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvem sitt liv begynner.?

Cellen kan dele seg og produsere mer enn et avkom, eneggede tvillinger / trillinger / firlinger / femlinger / sekslinger så den er åpenbart ikke opphavet en bestemt konkret person.

Krangle så mye du vil. Mange (meg selv inkludert) anser den første initielle reaksjonen som starten. 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...