DetteErBareMinMening Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai DukeNukem3d skrev (1 time siden): Spesielt å ha et helt journalist-team som oppsøker FRP-politikere på en pub og har båndopptageren på uten å informere om det. De er tydeligvis desperate etter å få FRP til å falle på målingene. Ja det er veldig spesielt. Og det lukter egentlig en plantet drittpakke mot Frp her. De er blitt for store. 5
DetteErBareMinMening Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Fazam skrev (40 minutter siden): Israel driver faktisk med statlig godkjent rasisme, og så mener du at dette er relevant? Uavhengig av hva du måtte mene om hva Israel driver med: Syns du det var rett av Støre å kalle 7.oktober terrorisme? (etter han fikk tenkt grundig og lenge) 5
BadCat Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai 17 minutes ago, DetteErBareMinMening said: Uavhengig av hva du måtte mene om hva Israel driver med: Syns du det var rett av Støre å kalle 7.oktober terrorisme? (etter han fikk tenkt grundig og lenge) Det er ikke nødvendigvis riktig. Omfanget på 7. oktober er muligens så stort at det er krig/væpnet konflikt. Følgelig får de som mener at Israel ikke har rett til å forsvare seg et forklaringsproblem. 2
DetteErBareMinMening Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai BadCat skrev (3 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis riktig. Omfanget på 7. oktober er muligens så stort at det er krig/væpnet konflikt. Følgelig får de som mener at Israel ikke har rett til å forsvare seg et forklaringsproblem. Ja det kan jeg være enig i. Selvsagt måtte Israel forsvare seg mot barbariet fra Hamas 7.oktober. Uavhengig av hva man kaller det. 3
Fazam Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai DetteErBareMinMening skrev (5 timer siden): Uavhengig av hva du måtte mene om hva Israel driver med: Syns du det var rett av Støre å kalle 7.oktober terrorisme? (etter han fikk tenkt grundig og lenge) Hva tror du? I motsetning til Israels terrorist-tilhengere er jeg motstander av all terrorisme. 3
:utakt Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Delvis skrev (10 timer siden): Det er naturlig at et parti på den siden trekker til seg slike typer. ABB var jo også innom Frp. Det er noe de må stri med, de som forsøker å holde partiet rent for sånt. Det er nok ikke lett. Og så er det sånn at ting man sier som beruset, som regel er sannheter man bærer inni seg. Så denne personen mener det sikkert innerst inne det han sa. Tipper det er mange som har slike tanker for seg selv. Ikke bare frp'ere, det fins sikkert folk på venstresida også som kan tenke slikt for seg selv. Leke krig og litt av hvert.. Ser noen luringer på X er forbanna over at Sylvi tok avstand fra uttalelsene. De skal hvertfall ikke stemme Frp fremover! Håper partiledelsen kan fortsette å hamre på dette en stund, så de får luket vekk sånt fra velgermassen. Men det er vel å tro på nissen. 4 1
Atib Azzad Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai 12 hours ago, DukeNukem3d said: Her er det egentlige rasisme-problemet vi har i vesten (UK-tall). Noe av problemet skyldes innvandring fra land der jødehat er helt mainstream og noe skyldes selvsagt dyrking av Israelhat over mange år. https://www.gov.uk/government/statistics/hate-crime-england-and-wales-year-ending-march-2025/hate-crime-england-and-wales-year-ending-march-2025#section2 https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-8537/CBP-8537.pdf 1 1
Subara Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai https://www.vg.no/nyheter/i/BxrPQg/frp-maa-bli-mer-woke Meninger. Leder. Frp må bli mer woke Sylvi Listhaug sa det til slutt som det er: Dette er rasisme. Men vi bør kunne forvente at Frp blir mer «woke», i ordets rette betydning: Være våken og erkjenne hvordan rasisme kommer til uttrykk - og at den rammer. Spoiler Lørdag kunne TV 2 dokumentere at Frps rådgiver Hårek Hansen hadde kommet med grovt rasistiske kommentarer på en pub. Det tok litt tid før partileder Sylvi Listhaug kom til den åpenbare konklusjonen, men den er like fullt viktig: Den eneste måten å bekjempe rasisme på, er å kalle den nettopp det. Og ja, det er rasisme å omtalte pakistanere som «minusvarianter». Det er rasisme å argumenterte for at hvite, etniske nordmenn bør få flere barn fordi Vest-Europa ellers «går til helvete». Uttalelser som disse er direkte skadelige. Vi trenger å styrke det norske fellesskapet. Slike kommentarer undergraver den tilliten vi har til hverandre, og er både sårende og krenkende for et stort antall nordmenn. Å dekke seg bak at det var er en spøk eller at det ble drukket alkohol holder ikke. Vi har kommet lenger enn dette i Norge. Det eneste positive med nyheten TV 2 kom med, er at det er et sjeldent eksempel på at rasisme blir dokumentert. Det er viktig for å kunne forstå og erkjenne hva folk med minoritetsbakgrunn opplever. Der er ikke rart de blir slitne og lei av å stå opp mot sånt som dette. Det er, selv om Hansen nå har beklaget, nedslående at en ansatt på Stortinget har kommet med slike kommentarer. Det er sånt som gjør at Frp blir anklaget for rasisme. Den eneste måten å bli kvitt anklagene på, er å slå fast at det er uakseptabelt, slik Listhaug nå gjør. Både internt, men like mye overfor velgerne. Hva Frp beslutter knyttet til hans arbeidsforhold, får være deres sak. Det viktige her er ikke om han mister jobben eller ikke. Poenget må være å bekjempe holdningene han gir uttrykk for. Det er ikke noe grunnlag for å mistenke at slike holdninger er utbredt i Frp. Listhaug fikk stor applaus da hun kritiserte uttalelsene på landsmøtet. Det er holdningene han gir uttrykk for, som er det problematiske her. Nei, han har ikke hatt den mest fremtredende posisjonen i partiet. Men han har hatt tillit nok i partiet til å få i oppdrag å være rådgiver for en fersk stortingsrepresentant. Nei, Frp er ikke et rasistisk parti og politikken er ikke rasistisk. Den slags anklager er urimelige og misforstått. Å argumentere for en streng innvandringspolitikk er selvsagt helt legitimt. Men vi bør kunne forvente at Frp blir mer «woke», i ordets rette betydning: Være våken og erkjenne hvordan rasisme kommer til uttrykk - og at den rammer. 1
VifteKopp Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Atib Azzad skrev (23 minutter siden): https://www.gov.uk/government/statistics/hate-crime-england-and-wales-year-ending-march-2025/hate-crime-england-and-wales-year-ending-march-2025#section2 https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-8537/CBP-8537.pdf Verdt å ha med seg at 6.5% av UKs befolkning er muslimer, mot 0.5% jøder. Dette gjør jøder rundt ti ganger mer utsatt for hatvold. Ille er det uansett. Edit: Så nå at DukeNukem allerede hadde nevnt den delen av statistikken. Endret 4. mai av VifteKopp 4 1
jjkoggan Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai herzeleid skrev (16 timer siden): Jeg tror vi skal være veldig forsiktige med å unnskylde, relativisere og forsvare rasistisk vold, bare fordi den rammer "hvite". Denne saken mot en svart gutt er forferdelig. Den ville vært like forferdelig om den rammet en hvit gutt. Det burde være unødvendig å påpeke. Vold blir like forferdelig, det blir jeg enig i men hvis hvite folk er en del av årsaken at innvandrere begår vold og skaper innvandrergjenger burde vi ta en del av skylden og prøve å rette de systemiske problemene som hvite folk ikke har. Ikke misforstå meg, jeg anbefaler ikke mindre straff og alt må dømmes på individnivå. 1 2
DukeNukem3d Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) VifteKopp skrev (8 timer siden): Verdt å ha med seg at 6.5% av UKs befolkning er muslimer, mot 0.5% jøder. Dette gjør jøder rundt ti ganger mer utsatt for hatvold. Ille er det uansett. Edit: Så nå at DukeNukem allerede hadde nevnt den delen av statistikken. Helt utrolig å ikke forstå den forskjellen ja. Igjen viser det hvordan element på venstresiden liker å misbruke statistikk for å fremme egen sak, man utelater kontekst -> her at den muslimske befolkningen er mye større enn den jødiske og later som at antall saker i faktiske tall da viser at den muslimske befolkningen er mer utsatt. Endret 4. mai av DukeNukem3d 6
DukeNukem3d Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Saken gjør ingen forskjell på meningsmålingen til Nettavisen. FRP på over 30%. Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug | Nettavisens partimåling for mai 2026: Rømmer fra Høyre til Arbeiderpartiet 4 1
Atib Azzad Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 16 hours ago, DukeNukem3d said: Helt utrolig å ikke forstå den forskjellen ja. Igjen viser det hvordan element på venstresiden liker å misbruke statistikk for å fremme egen sak, man utelater kontekst -> her at den muslimske befolkningen er mye større enn den jødiske og later som at antall saker i faktiske tall da viser at den muslimske befolkningen er mer utsatt. Var det jeg eller du som postet en enkel graf fra twitter (av en fyr som simper for Tim Robinson) uten noen kildehenvisning? Jeg fant kilden der tallene er hentet fra og hentet inn flere momenter fra rapporten, i tilegg til å supplementere med en annen rapport som i stor grad bekrefter funnene fra den første, jeg la ved kilder til selve rapportene. Utrolig misbrukende bruk av statistikk.. 2 1
fredrik2 Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 5 hours ago, Atib Azzad said: Var det jeg eller du som postet en enkel graf fra twitter (av en fyr som simper for Tim Robinson) uten noen kildehenvisning? Jeg fant kilden der tallene er hentet fra og hentet inn flere momenter fra rapporten, i tilegg til å supplementere med en annen rapport som i stor grad bekrefter funnene fra den første, jeg la ved kilder til selve rapportene. Utrolig misbrukende bruk av statistikk.. Du kunde ha startat ditt inlägg med att du har rätt och här kommer jag med lite mer information och kilder. Som det är nu ser det ju ut som att du trodde at han hade fel för att du missade at det stod per capita når du plottade grafer med totala tal. 4
jjkoggan Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai HasuUser skrev (6 minutter siden): Kilden er ikke problemet, men budbringeren altså. Argumentet er viktig, budbringeren er uinteressant med mindre tråden/debatten er om budbringeren 2 1
Subara Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Et møte med hverdagsrasismen i Norge. https://www.iharstad.no/svitlana-lotoshko-opplevde-hverdagsrasisme-i-harstad-politiet-sier-at-det-ikke-er-mye-anmeldt-rasisme/s/5-126-565817 Svitlana (31) fikk ikke sove etter møtet med hverdagsrasismen: — Du er ikke ønsket her Spoiler Hun flyktet fra krigen, lærte språket, fikk jobb og bygger et nytt liv i Harstad. Likevel opplever Svitlana Lotoshko (31) fortsatt situasjoner som gjør det vanskelig å føle seg fullt ut akseptert. Svetlana kom til Norge fra Ukraina etter at fullskalakrigen brøt ut, for å beskytte barna sine mot konstante angrep og flyalarmer. I dag bor hun i Harstad. Likevel opplever hun at integrering handler om mer enn språk og arbeid. — «Hvorfor er du fortsatt her? Dra hjem.» Slike ting kan bli sagt av helt fremmede mennesker, forteller hun. En hendelse hun ikke glemmer For kort tid siden var Svitlana på vei hjem da en ukjent kvinne tok kontakt med henne utenfor en skole i Harstad. — Hun spurte om jeg var norsk. Jeg svarte nei, men at jeg snakker norsk. Da hun hørte at jeg er fra Ukraina, sa hun: «Så du lever på våre penger?» forteller Svitlana. Hun forklarte at hun jobber og har vært selvforsørget lenge. Likevel fortsatte kvinnen å snakke om trygd og påstå at ukrainere «lever på støtte». — Det som gjør mest vondt, er at noen allerede har bestemt seg for hvem du er før de faktisk kjenner deg, sier hun. Samtalen endte med at kvinnen ba henne om å «dra hjem». Kom ikke hit for et bedre liv Svitlana understreker at hun ikke kom til Norge for å «få det bedre», men for trygghet. Sønnen hennes, Dmytro, har får tett oppfølging på skolen. Datteren hennes, Anna, deltar i fritidsaktiviteter og er glad i kreative aktiviteter. Ektemannen Serhii kom til Norge først i fjor. Han lærer nå norsk og er i gang med å finne arbeid. — Vi ønsker bare et normalt liv: å jobbe, betale skatt og vite at barna våre er trygge, sier hun. Arbeid, utdanning og behovet for å bevise seg Siden hun kom til Harstad, har Svetlana hatt flere jobber og hele tiden jobbet for å klare seg selv: Praksis ved Seljestad skole, sommerjobb på restauranten Gyda, i dagligvarebutikken Extra under norskkurs og i dag jobber hun i blomsterbutikken Mester Grønn. Samtidig utdanner hun seg til helsesekretær. — Jeg ønsker å ha en stabil jobb og være nyttig her i Norge, sier hun. Likevel opplever hun også utfordringer i arbeidslivet. — Noen kunder reagerer på aksenten min. De kan be om en annen ansatt eller kommentere språket mitt. Det er små ting, men de setter spor. I Norge omtales slike opplevelser ofte som «hverdagsrasisme». «De fleste er gode mennesker» Til tross for negative opplevelser, trekker hun også frem det positive. Hun forteller om gode kolleger, støttende lærere og mennesker som har tatt henne godt imot i Harstad. — De fleste behandler oss bra. Det betyr mye, og det glemmer jeg aldri. Hun har ikke planer om å gi opp. — Målet mitt er å være selvstendig og gi barna mine et trygt liv. Politiet: — Viktig å melde fra Politioverbetjent Ronny Kristoffersen i Harstad politistasjon sier at rasisme ikke er et utbredt problem i byen, men at slike saker tas på alvor. Ifølge ham er det få anmeldelser knyttet til rasistiske ytringer, og de som finnes, er ofte relatert til uteliv og alkohol. Politiet har heller ikke registrert noen økning i slike hendelser den siste tiden. Samtidig understreker han viktigheten av å melde fra. — Det er viktig at slike hendelser blir anmeldt, slik at vi kan følge dem opp, sier Kristoffersen. Hver sak behandles som en ordinær straffesak, der politiet innhenter forklaringer fra både fornærmede og involverte parter. Gjelder ikke bare ukrainere Selv om denne saken handler om en ukrainsk kvinne, viser erfaringer og tidligere undersøkelser at mange innvandrere i Norge kan oppleve lignende situasjoner — uavhengig av bakgrunn. Slike hendelser omtales ofte som «hverdagsrasisme» og handler ikke nødvendigvis om åpen rasisme, men om holdninger og stereotypier i hverdagen. 3 1
Subara Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) Det er sant, men det går an å vise mer hensyn. Alle vet forskjellen på å være hyggelig, høflig mot noen og dette her, mobbe og trakassere: å be et offer for krig om å reise hjem igjen. Du bruker av våre penger osv, uavhengig om man mener det er rasisme eller ikke. Ikke plage andre, være grei og snill og forøvrig kan du gjøre som du vil (Kardemommeloven). I hvert fall å anerkjenne at det er galt å snakke sånn til/med andre mennesker. Endret 7. mai av Subara 3
Subara Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai https://www.tv2.no/sport/kommentarfeltet-kokte-etter-17-mai-innlegg-brutal-rasisme/18870446/ – Mer nå enn før Daglig leder i Antirasistisk Senter, Umar Ashraf, reagerer sterkt når han leser gjennom Bullens kommentarfelt. – Jeg reagerer først og fremst på hvor åpen og brutal rasismen er. Kommentarer som «go back to Africa» og sammenligninger med aper. Det er ren rasisme, og det er viktig å kalle det for det. Dette viser at enkelte fortsatt mener norskhet er knyttet til hudfarge, sier han. --- I 2020 ble Bullen spyttet etter da hun brukte bunad på nasjonaldagen. Hun merker også en forskjell fra da til nå. – Det blir alltid mer og mer kommentarer. For meg er det mer rasisme nå enn det har vært tidligere. – Hva tror du er grunnen til det? – Det har jo litt med at folk tør å gjemme seg bak skjermer mer nå enn før. Da blir det lettere å slenge med slike kommentarer, mener hun. --- Men spesielt én ting synes Bullen det er viktig å understreke, dette er ikke slik hun opplever Norge. Hun forteller at de fleste kommentarene hun har fått er fra utenlandske kontoer. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå