Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

4 hours ago, jallajall said:

Wow California har stemt for å fjerne den delen i sin grunnloven som forbyr diskriminering grunnet kjønn, rase, osv.
Det er nå opp til borgerne, og spørsmålet blir å finne på stemmeseddelen i november. Er sikkert på en eller annen måte godt ment (?), men er jo litt bakvendtland, kan åpne opp for mye grums.

“The state shall not discriminate against, or grant preferential treatment to, any individual or group, on the basis of race, sex, color, ethnicity or national origin in the operation of public employment, public education, or public contracting.”
 

 

Det er mye rart som skjer på vestkysten av USA nå.. ikke minst har man allerede sett tegn på white- flight fra disse statene.. bare trist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, debattklovn said:

Demokrater og venstrefolk påstår de er imot rasediskriminering, men vil innføre rasediskriminering som vi ser her. Dette paradokset har jo igrunn vært kjent lenge. 

Rasediskriminering til å eliminere et privilegium er det motsatte av rasediskriminering til å undertrykke, moralsk sett 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, debattklovn said:

Jeg har intet privilegium på grunn av min hudfarge. Kanskje du bør tenke litt gjennom din politikk når du støtter rasediskriminering. 

Jeg ignorer ikke forskningen som indikerer at du tar feil.  Jeg bodde i et segregert samfunn og så privilegiene som vi hadde og som svarte ikke fikk.  Jeg fikk Arve rikdommen som jeg fikk i flere generasjoner fordi vi kunne kjøpe et hus med en vennlig bank, noe som var umulig for svarte vennene mine da og som bor enda i et segregert samfunn uten rikdommen som jeg fikk 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Jeg ignorer ikke forskningen som indikerer at du tar feil.  Jeg bodde i et segregert samfunn og så privilegiene som vi hadde og som svarte ikke fikk.  Jeg fikk Arve rikdommen som jeg fikk i flere generasjoner fordi vi kunne kjøpe et hus med en vennlig bank, noe som var umulig for svarte vennene mine da og som bor enda i et segregert samfunn uten rikdommen som jeg fikk 

Men vi bor ikke lenger i segregerte samfunn. Vi bor i samfunn hvor omtrent alle har like rettigheter. Hvilket privilegium er det jeg som er hvit har over f. eks Will Smith? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Men vi bor ikke lenger i segregerte samfunn. Vi bor i samfunn hvor omtrent alle har like rettigheter. Hvilket privilegium er det jeg som er hvit har over f. eks Will Smith? 

Vi bor enda i segregerte samfunn fordi for mange svarte ikke får en skikkelig utdannelse pga tidligere tvunget segregering og Ikke nok arvet rikdom til å kjøpe et sted hvor det finnes gode skoler. 
 

Will Smiths hudfargen er en ulempe som du ikke har, selv om han tjener massepenger.  Han får ikke spille mange hvite roller, for eksempel.  Det finnes mange mere hvite roller enn svarte i Hollywood.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jjkoggan said:

Vi bor enda i segregerte samfunn fordi for mange svarte ikke får en skikkelig utdannelse pga tidligere tvunget segregering og Ikke nok arvet rikdom til å kjøpe et sted hvor det finnes gode skoler. 

Jeg kjenner mange amerikanske studenter. De har studielån. Dette får svarte også. 

Quote

Will Smiths hudfargen er en ulempe som du ikke har, selv om han tjener massepenger.  Han får ikke spille mange hvite roller, for eksempel.  Det finnes mange mere hvite roller enn svarte i Hollywood.

Er ikke det å forvente i et land som USA der bare 13% er svarte? Man kan ikke forvente at majoriteten av rollene er svarte? 

Synes du dette er et rasismeproblem? Er det ikke vanlig å søke arbeid ett annet sted når det går dårlig i ens eget yrke? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Jeg kjenner mange amerikanske studenter. De har studielån. Dette får svarte også. 

 

DU går ikke på gode universiteter når grunnskolen din er dårlig.  En må bo i et rikere området til å gå på gode grunnskoler.  Hadde besteforeldrene kunne kjøpt et hus i 1960 som hvite ville de hatt nok penger til å flytte.

 

Quote

 

Er ikke det å forvente i et land som USA der bare 13% er svarte? Man kan ikke forvente at majoriteten av rollene er svarte? 

Synes du dette er et rasismeproblem? Er det ikke vanlig å søke arbeid ett annet sted når det går dårlig i ens eget yrke? 

 

Det er et ufortjent privilegium du har og Will Smith ikke har.  Det er hvordan systemisk rasisme skjer, samfunnet passer hvite bedre enn svarte fordi hvite har mer kontroll på samfunnet på store og små måter.  Det finnes uenighet om dette er en viktig sak eller ikke men et eksempel på systemisk rasisme er det.  Husk at tidligere var det ikke uvannlig at menn spilte kvinneroller og hvite spilte svare roller, noe som ble aksepterte av hvite menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (20 minutter siden):

DU går ikke på gode universiteter når grunnskolen din er dårlig.  En må bo i et rikere området til å gå på gode grunnskoler.  Hadde besteforeldrene kunne kjøpt et hus i 1960 som hvite ville de hatt nok penger til å flytte.


Dette er jo bare tull, det finnes nok av elever, fra alle mulige etnisiteter og økonomiske bakgrunner, som går på de mest prestisjefulle universitetene i USA.

Har man karakterer, og det som generelt kreves for å komme inn, så finnes det som oftest muligheter med lån og stipender også i USA.

At de rike er bedre stilt, er åpenbart, men slik er det over alt, uavhengig av om man er i en minoritet.
Man kan ikke gå 100 år tilbake i tid å si at dersom min tippoldefar hadde fått monopol på jernbanen i Norge, så hadde jeg også kunne gått på bedre skoler, man er sin egen lykkesmed her i verden. 

Det nåværende kullet ved Harvard består av over 15% afro-amerikanere, mens de altså utgjør 13% av den generelle befolkningen, slik at det er ikke riktig at kun hvite privilegerte mennesker kommer inn på universitetene.

Nå er det jo en gang slik at det er kun de beste som kommer inn på prestisjeskoler, det samme gjelder stort sett i hele verden, men det finnes en rekke universiteter i USA å velge i, hvor det kanskje er lettere å få diverse stipender og den slags, ikke alle er forunt å gå på de beste skolene, dessverre.
 

jjkoggan skrev (20 minutter siden):

Det er et ufortjent privilegium du har og Will Smith ikke har.  Det er hvordan systemisk rasisme skjer, samfunnet passer hvite bedre enn svarte fordi hvite har mer kontroll på samfunnet på store og små måter.  Det finnes uenighet om dette er en viktig sak eller ikke men et eksempel på systemisk rasisme er det.  Husk at tidligere var det ikke uvannlig at menn spilte kvinneroller og hvite spilte svare roller, noe som ble aksepterte av hvite menn.


Nå er du helt ute på viddene!

Det var åpenbart feil at man tidligere benyttet menn til å spille kvinner, eller hvite som skulle forestille svarte, men det er jo en gang slik at i et samfunn hvor afro-amerikanere utgjør 13% av befolkningen, så kan de neppe spille særlig mange flere roller heller?

Mener du for eksempel at Brad Pritt skulle spille Mohammad Ali, eller at Denzel Washington hadde passet perfekt i rollen som Ronald Reagan?

Dersom minoriteter utestenges på grunn av systemisk rasisme, altså rasisme satt i system, hvor man bevisst utelater afro-amerikanske skuespillere i alle filmer og TV-serier, så er det selvfølgelig feil. 

Dersom afro-amerikanske skuespillere utelukkes fra en del roller av den eneste grunn at de er i en minoritetsgruppe, så er det ikke systemisk rasisme, det er helt naturlig når 60% av befolkningen er hvite.

Skulle man drevet med kvotering av afro-amerikanske skuespillere, slik at de plutselig skulle få 50% av alle roller ved lovgivning eller noe slik, så er det egentlig systemisk rasisme det også, mot de som kvoteres ut og som ikke er afro-amerikanere.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, jjkoggan said:

Det er et ufortjent privilegium du har og Will Smith ikke har.  Det er hvordan systemisk rasisme skjer, samfunnet passer hvite bedre enn svarte fordi hvite har mer kontroll på samfunnet på store og små måter.  Det finnes uenighet om dette er en viktig sak eller ikke men et eksempel på systemisk rasisme er det.  Husk at tidligere var det ikke uvannlig at menn spilte kvinneroller og hvite spilte svare roller, noe som ble aksepterte av hvite menn.

Jeg bor i Kina og her er naturligvis de aller fleste roller for asiatere. Er det et eksempel på systemisk rasisme eller en ufortjent fordel som asiatere har? Naturligvis ikke, fordi det som egentlig betyr noe er hvor lett det er å de rollene som er tilgjengelig.

For å gi et eksempel, la oss si det er 2 grupper. 
Gruppe 1: 1 ny rolle hver dag, 20 søkere
Gruppe 2: 10 nye roller hver dag, 200 søkere

Selv om gruppe 2 gir flere valg så er det også fordeler av å være i gruppe 1. Det vil være mindre konkurranse for hver rolle. Å være en del av en liten gruppe er verken en fordel eller en ulempe, det er bare annerledes.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 timer siden):

Men vi bor ikke lenger i segregerte samfunn. Vi bor i samfunn hvor omtrent alle har like rettigheter. Hvilket privilegium er det jeg som er hvit har over f. eks Will Smith? 

Segregerte på grunn av lov, ble til segregering på grunn av rasisme, manglende muligheter, mangel på ressurser og muligheter.

Dårligere skoler som får mindre midler av republikanere.

Foreldre som blir diskriminert i arbeidsmarkedet.

Foreldre som ikke har opptjente midler til å hjelpe sine barn, og som ikke etterlater så mye arv som hvite, som har arvet i generasjoner mens de fleste fargede ikke har kunnet bygge opp formuer. Hvite familier har ti ganger mer penger i sparing, nedbetalte hus, og biler, og aksjer, ti ganger mer ressurser i familien enn fargede familier.

https://www.brookings.edu/blog/up-front/2020/02/27/examining-the-black-white-wealth-gap/

Fattigere foreldre som må jobbe mer, som fører til mer stress og fysisk og psykisk vold i familien, mindre tid til oppdragelse, mindre overskudd til lek og oppdragelse.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-306-48039-3_4#:~:text=Poverty has been linked to,that they are subjected to.

Stress reduserer barn sin evne til å lære, betydelig - altså fører opplevd/relativ fattigdom til at barn under som lever under forholdene fattigdom/vold gjør det dårligere på skolen, samtidig som at underfinansierte skoler fører til enda mer stress for elevene i klasserommene.

https://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/post/how-much-does-stress-affect-learning/2011/06/08/AGJCtrNH_blog.html

Lærere som undervurderer de fargede elevene, gir dem dårligere rådgivning, og utviser fargede elever gir hva de tolererer fra hvite - selv for lærere som regner seg som liberale.

Altså - da har man allerede akseptert redusert funksjonsnivå grunnet stress, og snakker om lærerene sin evaluering av ferdighetene elevene utviser. For samme resultater, regner de fargede gutter som svakere enn hvite gutter, som faktisk overvurderes i forhold til prestasjonene sine, mens fargede gutter undervurderes.

https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2017/may/teacher-racial-bias-matters-more-for-students-of-color-.html

...

Og så blir de selv voksne, som selv blir diskriminert i arbeidsmarkedet, og som i praksis er dømt til å date andre fargede på grunn av at fargede regnes som mindreverdige sosialt, og som opplever store problemer med rasisme om de dater hvite.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sexual_racism

Igjen mer stress, både fordi dating er betydelig vanskeligere, og fordi de blir diskriminert i arbeidslivet, og starter på barbere bakke, økonomisk, når de skal etablere seg.

...

Men nå får jeg Deja Vu, og husker tydelig at ingen av informasjonen ble vurdert seriøst, eller blir delt opp og benektet og bortforklart de andre gangene.

Og republikanske toppolitikere vet om alle disse problemene. Likevel stemmer de mot forslag om å gjøre noe, og nekter å diskutere problemene og løsningene på en ærlig måte, de benekter problemene fordi de ønsker å ha og bevare forskjellene. Splid gir dem makt.

Endret av Red Frostraven
Mobiltastatur
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...