Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (13 minutter siden):

Det finnes ingen felles kulturell bakgrunn for de som ble tatt for overfallsvoldtekt i Oslo. Dermed er det ikke mulig å peke på kulturell bakgrunn som årsak for at de voldtok.

I følge politiet som faktisk vet hva de snakker om så har disse mer til felles med andre kriminelle i Norge enn med andre innvandrere. Grunnen til at de voldtok er dermed at de er kriminelle.

Å påstå noe annet er faktisk rasisme.

Ikke? Hva sier denne artikkelen med uttalelser fra politiet da? 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GoBeV/innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-oslo

Sitat

Samtlige 41 anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene er ifølge politiet begått av ikke-vestlige innvandrere.

- Gjerningspersonene er relativt unge menn som kommer fra andre land. De er ofte asylsøkere og kommer ofte fra traumatiserte land eller land med et helt annet kvinnesyn enn vi har i Norge, sier leder Hanne Kristin Rohde ved Oslo-politiets volds- og sedelighetsseksjon til NRK.

(..)

Det er menn med kurdisk eller afrikansk bakgrunn som dominerer statistikken. Ingen av anmeldelsene involverer etnisk norske gjerningsmenn.


Slik statistikk gir så absolutt grunnlag for å si at ikke-vestlige innvandrere utgjør en større fare for overfallsvoldtekter. Det er rasistisk å påstå noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Comma Chameleon said:

Ikke? Hva sier denne artikkelen med uttalelser fra politiet da? 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GoBeV/innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-oslo


Slik statistikk gir så absolutt grunnlag for å si at ikke-vestlige innvandrere utgjør en større fare for overfallsvoldtekter. Det er rasistisk å påstå noe annet. 

Den er utgammal og hun tok feil. Noe hun innrømmet i ettertid. Det var typisk misbruk av statistikk og en sak rasistene har trykket til sitt bryst. Selvsagt ser de bort fra alle andre uttalelser som har kommet i ettertid som forklarer hva som var feil med den tankegangen.

Nei det finnes ikke grunnlag for å bruke statistikken på den måten. Det er misbruk av statistikk å komme dragende med slikt møl og tro at det skal bevise noe som helst.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Den er utgammal og hun tok feil. Noe hun innrømmet i ettertid. Det var typisk misbruk av statistikk og en sak rasistene har trykket til sitt bryst. Selvsagt ser de bort fra alle andre uttalelser som har kommet i ettertid som forklarer hva som var feil med den tankegangen.

Nei det finnes ikke grunnlag for å bruke statistikken på den måten. Det er misbruk av statistikk å komme dragende med slikt møl og tro at det skal bevise noe som helst.

Jeg har aldri blitt presentert for noe som motbeviser denne statistikken, og artikkelen ble aldri oppdatert for å reflektere at det var feil heller. Har du noen kilder å vise til? Min mening følger fakta jeg blir presentert med eller finner selv, så jeg er absolutt ikke låst i min tankegang.

Hvordan er det misbruk av statistikk? Forklar det for meg. Hvis statistikken tilsier at ikke-vestlige innvandrere gjør all kjent overfallsvoldtekt, hvordan kan det ikke underbygge at personer fra disse landene utgjør større trussel for overfallsvoldtekter. For jeg klarer ikke se hvordan det er feil. Så forklar det for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Comma Chameleon said:

Jeg har aldri blitt presentert for noe som motbeviser denne statistikken, og artikkelen ble aldri oppdatert for å reflektere at det var feil heller. Har du noen kilder å vise til? Min mening følger fakta jeg blir presentert med eller finner selv, så jeg er absolutt ikke låst i min tankegang.

Hvordan er det misbruk av statistikk? Forklar det for meg. Hvis statistikken tilsier at ikke-vestlige innvandrere gjør all kjent overfallsvoldtekt, hvordan kan det ikke underbygge at personer fra disse landene utgjør større trussel for overfallsvoldtekter. For jeg klarer ikke se hvordan det er feil. Så forklar det for meg.

Ikke-vestlige innvandrere er ikke en meningsfull gruppering. Den inneholder alle som ikke er fra vesten. Det finnes ingen felles karakteristika man kan bruke for å plassere folk i den gruppen.

Statistikken viser en korrelasjon, men korrelasjon er noe av det enkleste du kan finne ved å bruke statistikk. Ved å velge hva du måler og når du måler kan du finnes korrelasjon for absolutt hva som helst ved å bruke statistikk. Så korrelasjon i statistikk er ubrukelig med mindre det kan brukes sammen med annen informasjon. Og når det gjelder overfallsvoldtektene i Oslo finnes det ikke annen informasjon som støtter denne korrelasjonen.

Artikkelen i VG var ekstremt misvisende. Informasjonen var forøvrig korrekt, men bare for det nøye utvalgte tidsrommet. Verken før eller etter viser statistikken det samme. Politiet har i sine rapporter pekt på at det ikke finnes noen felles karakteristika annet enn at de er kriminelle.

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/voldtekt/voldtekt-i-den-globale-byen-oslo-2012.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (14 minutter siden):

Ikke-vestlige innvandrere er ikke en meningsfull gruppering. Den inneholder alle som ikke er fra vesten. Det finnes ingen felles karakteristika man kan bruke for å plassere folk i den gruppen.

Statistikken viser en korrelasjon, men korrelasjon er noe av det enkleste du kan finne ved å bruke statistikk. Ved å velge hva du måler og når du måler kan du finnes korrelasjon for absolutt hva som helst ved å bruke statistikk. Så korrelasjon i statistikk er ubrukelig med mindre det kan brukes sammen med annen informasjon. Og når det gjelder overfallsvoldtektene i Oslo finnes det ikke annen informasjon som støtter denne korrelasjonen.

Artikkelen i VG var ekstremt misvisende. Informasjonen var forøvrig korrekt, men bare for det nøye utvalgte tidsrommet. Verken før eller etter viser statistikken det samme. Politiet har i sine rapporter pekt på at det ikke finnes noen felles karakteristika annet enn at de er kriminelle.

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/voldtekt/voldtekt-i-den-globale-byen-oslo-2012.pdf

Det var ikke KUN "ikke-vestlige innvandrere" som ble nevnt, men personer fra land med dårlige kvinnesyn. Det er mer spesifikt.

Skal lese over rapporten der.

Men det er ikke slik at all korrelasjon er søppel alene. Når det er en korrelasjon mellom overfallsvoldtekter og personer som kommer fra land med dårlig kvinnesyn så har det mye mer betydning enn hvis det var en korrelasjon mellom de som liker ananas på pizza og voldtar personer. Det er mer voldtekt og dårligere kvinnesyn i mange land. Tror du at personer som kommer med disse holdningene magisk endrer sitt syn fordi de krysset en usynlig grense inn til Norge? Nei. Og det ser man på statistikk også.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (54 minutter siden):

Den er utgammal og hun tok feil. Noe hun innrømmet i ettertid. Det var typisk misbruk av statistikk og en sak rasistene har trykket til sitt bryst. Selvsagt ser de bort fra alle andre uttalelser som har kommet i ettertid som forklarer hva som var feil med den tankegangen.

 

ism_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Artikkelen i VG var ekstremt misvisende. Informasjonen var forøvrig korrekt, men bare for det nøye utvalgte tidsrommet. Verken før eller etter viser statistikken det samme. Politiet har i sine rapporter pekt på at det ikke finnes noen felles karakteristika annet enn at de er kriminelle.

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/voldtekt/voldtekt-i-den-globale-byen-oslo-2012.pdf


Kanskje du kan lenke til en nyhetsartikkel om dette, eller noe annet enn 120 sider tettskrevet tekst, eventuelt at du forteller oss hvor den rapporten sier at VGs artikkel var ekstremt misvisende?

I og med at du skriver at det er innrømmet feil, og har kommet "flere andre uttalelser" i ettertid, så burde det være trivielt å dokumentere dette?

Ut i fra det jeg kan finne, er uttalelsen basert på statistikk som viser at 33 personer ble utsatt for overfallsvoldtekt, og at det var 38 gjerningsmenn i disse sakene. 6 personer ble identifisert og siktet, alle hadde utenlandsk bakgrunn.

Om disse 6 var ikke-vestlige vet ikke jeg, men trolig var de nok det, derav artikkelen om at Innvandrere sto bak alle anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo, som åpenbart er noe misvisende, det riktige ville vel vært "utlendinger sto bak alle anmeldte overfallsvoldekter i Oslo, hvor man vet hvem gjerningsmannen var", som egentlig ikke høres så mye bedre ut ?

Av de resterende 32 gjerningsmennene, var 26 beskrevet av offeret som "ikke-norsk", og igjen betyr nok det "ikke-vestlig", ettersom det trolig er vanskelig å se forskjell på en etnisk danske og en etnisk nordmann under en voldtekt, med mindre gjerningsmannen også snakket, og hadde et annet språk, noe som virker lite sannsynlig.

To gjerningspersoner ble beskrevet som "norske", og 4 manglet beskrivelse.

Dette er åpenbart dyster statistikk, sett i lys av at personer med innvandrerbakgrunn kun utgjør en tredjedel av Oslos befolkning, mens det ser ut som de står for 84% av overfallsvoldekter.

Nå har politiets rapporter de senere årene ikke spesielt hatt slike data for overfallsvoldtekter så vidt jeg vet.

Rapporten Voldtektssituasjonen i Norge 2018 operer med fødeland og statsborgerskap for alle gjerningsmenn, i alle typer voldtekter, og der er fremdeles 29% av anmeldte gjerningsmenn i voldtekter, på landsbasis, født i utlandet, men de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner, så det er egentlig ikke så relevant for overfallsvoldtekter, hvor tidligere statistikk har vist at det er en klar overrepresentasjon av ikke-vestlige innvandrere.

aaaaa.png

Disse tallene viser altså at det også totalt sett, i alle typer voldtekter i hele Norge, også er en overrepresentasjon blant anmeldte gjerningsmenn, hvor de fleste er fra Afrika eller Asia.

14% av Norges innvandrere har bakgrunn fra Afrika, 33% fra Asia.
Andelen av befolkningen med innvandrerbakgrunn er 14.7%, eller 790 000 personer, i følge SSB.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Det betyr at Norge har 110 000 innvandrere med bakgrunn fra Afrika, som utgjør 2% av befolkningen, likevel har anmeldte for voldtekter i 7% av tilfellene afrikanske bakgrunn.

Norge har 265 000 innvandrere med bakgrunn fra Asia, som utgjør rundt 5% av befolkningen, likevel har anmeldte for voldtekter i 11% av tilfellene asiatisk bakgrunn.

Dessverre har ikke rapporten noe eget felt for "midtøsten", asiater inkluderer alt fra den store kjærligheten fra Thailand, til arabere og syrere.

Det er altså åpenbart at ikke-vestlige fremdeles er overrepresentert i voldtektsstatikken i Norge, samt at undersøkelser fra Sverige viser at det er samme, om ikke enda verre, overrepresentasjon der.

https://www.aftenposten.no/verden/i/0EA8mM/svensk-kartlegging-58-prosent-av-voldtektsdoemte-foedt-utenlands?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er forøvrig den mye omtalte "løkka" i garasjen til Bubba Wallace, den eneste fargede sjåføren i Nascar.

EbXu406WoAAWE1h?format=jpg&name=large


Denne vekket mye harme, da det ble hevdet at det var en rasistisk trussel mot Bubba.

Nå viser det seg at tauet er for å stenge garasjeporten, og at det har hengt der lenge før man visste at dette skulle bli garasjen til Bubba, så særlig oppsiktsvekkende var det ikke, det er bare enkelte som ser rasisme overalt, også der det ikke er noen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Shameless Pelosi blames Republicans for killing George Floyd.
they were trying to get away with murder, actually. The murder of George Floyd.

En lederskikkelse i BLM går langt i antyde at ødeleggelsene vil fortsette.
“If this country doesn’t give us what we want then we will burn down the system and replace it”
"No justice, no peace. Until they respect our lives people will destroy what they care about most. Property"

(note: Det anbefales å ikke poste tweets hvor man truer med å ødelegge andres eiendom da dette strider med twitters regler)


En WI statssenator (D) ble slått ned av demonstranter:

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Her er forøvrig den mye omtalte "løkka" i garasjen til Bubba Wallace, den eneste fargede sjåføren i Nascar.

EbXu406WoAAWE1h?format=jpg&name=large


Denne vekket mye harme, da det ble hevdet at det var en rasistisk trussel mot Bubba.

Nå viser det seg at tauet er for å stenge garasjeporten, og at det har hengt der lenge før man visste at dette skulle bli garasjen til Bubba, så særlig oppsiktsvekkende var det ikke, det er bare enkelte som ser rasisme overalt, også der det ikke er noen.

Hvor er bildet fra? På andre og eldre videoer/bilder ser den helt annerledes ut...en liten løkke/håndtak.

image.png.c2ef3b2573987850ccb1bebcf8d6f650.png

Er det over en "rekonstruksjon"? Den "ekte" ble jo raskt klippet bort av FBI/politi for å undersøkes...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Comma Chameleon said:

Det var ikke KUN "ikke-vestlige innvandrere" som ble nevnt, men personer fra land med dårlige kvinnesyn. Det er mer spesifikt.

Skal lese over rapporten der.

Men det er ikke slik at all korrelasjon er søppel alene. Når det er en korrelasjon mellom overfallsvoldtekter og personer som kommer fra land med dårlig kvinnesyn så har det mye mer betydning enn hvis det var en korrelasjon mellom de som liker ananas på pizza og voldtar personer. Det er mer voldtekt og dårligere kvinnesyn i mange land. Tror du at personer som kommer med disse holdningene magisk endrer sitt syn fordi de krysset en usynlig grense inn til Norge? Nei. Og det ser man på statistikk også.

Det er også korrelasjon mellom (overfalls)voldtekter og menn. Det er akkurat like relevant. Det finnes ingen land der det er alment godtatt at menn voldtar kvinner så dette med "dårligere kvinnesyn" er også en fullstendig avsporing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, jjkoggan said:

Hvorfor ikke? Generelt representerer fargen hvit mer positive egenskaper enn svart.  Slik er det selv om det ikke var hensikten   

Ja det er masse iboende fordeler med å være hvit. Bedre utgangspunkt, starter med en (poengmessig) fordel, vinner oftere, kan styre spilet, osv. Det er bra å være hvit.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (5 minutter siden):

Det er også korrelasjon mellom (overfalls)voldtekter og menn. Det er akkurat like relevant. Det finnes ingen land der det er alment godtatt at menn voldtar kvinner så dette med "dårligere kvinnesyn" er også en fullstendig avsporing.

Ja det er menn som gjør overfallsvoldtekter. Du påstår at det også ikke er relevant. Etter dine argumenter skal man lete etter norske hvite kvinnfolk like mye som en fra feks Somalia eller annet trøblete land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Comma Chameleon said:

Ja det er menn som gjør overfallsvoldtekter. Du påstår at det også ikke er relevant. Etter dine argumenter skal man lete etter norske hvite kvinnfolk like mye som en fra feks Somalia eller annet trøblete land.

Jeg påstår at det er en meningsløs korrelasjon. Det er informasjon som ikke går an å bruke til noe som helst. Så, nei det er ikke relevant. Like lite som at det er relevant hvor gjerningsmennene kommer fra.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (59 minutter siden):

Hvor er bildet fra? På andre og eldre videoer/bilder ser den helt annerledes ut...en liten løkke/håndtak.


Jeg mener jeg fant det på Dagbladet eller VG, men det er sluppet i flere medier i dag, og er angivelig rett fra Nascar.

https://www.theguardian.com/sport/2020/jun/25/nascar-noose-photo-talladega-bubba-wallace
https://www.otbsports.com/sport/nascar-reveal-noose-found-bubba-wallaces-garage-1036441

Bildet ditt derimot, finner jeg ingen kilde på når jeg søker etter det på Google, det dukker kun opp i noen reddit-poster og et par andre steder?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (22 minutter siden):

Jeg påstår at det er en meningsløs korrelasjon. Det er informasjon som ikke går an å bruke til noe som helst. Så, nei det er ikke relevant. Like lite som at det er relevant hvor gjerningsmennene kommer fra.

Og jeg påstår at du tar feil. Det er relevant informasjon. Hvis det blir rapportert en overfallsvoldtekt i Oslo, så kan man bruke den statistikken til å gjøre en mer kvalifisert gjetning på hvem gjerningspersonen er (gitt at det stemmer med resten av det de vet). Jeg er som regel på din side når vi har pratet i denne tråden, men akkurat på det her emnet så er det full virtue signalling på gang. Å blankt ignorere negative aspekter ved å komme fra enkelte kulturer er idiotisk. Akkurat som det er dumt å ignorere de positive aspektene ved andre kulturer.

Du får komme med et godt argument på hvorfor informasjonen er nytteløs, for det har du ikke gjort enda. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Comma Chameleon said:

Og jeg påstår at du tar feil. Det er relevant informasjon. Hvis det blir rapportert en overfallsvoldtekt i Oslo, så kan man bruke den statistikken til å gjøre en mer kvalifisert gjetning på hvem gjerningspersonen er (gitt at det stemmer med resten av det de vet). Jeg er som regel på din side når vi har pratet i denne tråden, men akkurat på det her emnet så er det full virtue signalling på gang. Å blankt ignorere negative aspekter ved å komme fra enkelte kulturer er idiotisk. Akkurat som det er dumt å ignorere de positive aspektene ved andre kulturer.

Du får komme med et godt argument på hvorfor informasjonen er nytteløs, for det har du ikke gjort enda. 

Hva slags gjetning skal man gjøre? Hva slags informasjon finnes i den statistikken som kan brukes til noe som helst? "Du ble voldtatt ja. Det var sikkert en mann. Vi får ta en runde å lete etter menn".

Hvem gjerningsmannen er finner politiet ut på bakgrunn av etterforskning, ikke statistikk.

Det er heller ikke mulig å si noe generelt om innvandrere (eller menn for den slags skyld). All den tid gjerningsmennene har veldig lite til felles med andre i samme "kategori", det være seg ikke-vestlig innvandrer eller mann. Gjerningsmennene har mer til felles med hverandre uansett bakgrunn enn de har med andre nordmenn.

Politiet skriver mer om dette på side 86:  https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/voldtekt/voldtekt-i-den-globale-byen-oslo-2011.pdf

Quote

Ekstra risiko med utlendinger?

(…)

Grove generaliseringer om at Oslos voldtektsmenn er utlendinger og i hovedsak muslimer, er både feilaktig, utlistrekkelig og uheldig. I alt ¾ av de 152 kjente gjerningsmennene som ble anmeldt i 2010 har europeisk statsborgerskap, i all hovedsak norsk. Halvparten har etniske røtter i Europa og igjen hovedsakelig Norge. De øvrige gjerningsmennene hadde herkomst fra ulike kontinenter og land. Utenom Norge som den vanligste landbakgrunnen med 50 gjerningsmenn, var 9 fra Pakistan, 8 fra Irak og 7 fra Litauen for å nevne de største gruppene. Den etniske profilen på gjerningsmenn varierer innenfor de ulike lovbruddene og voldtektstypene, men forskjellene er samtidig så små at det snarere er likheten som er påfallende. For samtlige voldtektstyper unntatt overfallsvoldtekt er europeiske gjerningsmenn i flertall, hvorav flest norske. Overfallsvoldtektene omhandler imidlertid kun 5 identifiserte, unike personer. Disse har utenlandsk opprinnelse, men 2 var svært unge (under 18 år) og 2 hadde alvorlige psykiatriske diagnoser og kan ikke regnes som representative for sin etniske kultur. Gjerningspersonene som ikke er identifisert i de øvrige 16 overfallsvoldtektene, beskrives både som av norsk/europeisk, afrikansk/mørkhudet, og asiatisk utseende.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (39 minutter siden):

 

Og hvis vi fokuserer på overfallsvoldtekt, som er teamet her, så ser vi at utlendinger står for mesteparten. Og det stemmer også med det som har blitt nevnt. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at kommer du fra et land der voldtekt ikke er like ille å utføre, at de har et generelt helt jævlig kvinnesyn, eller et land der du får store trauma av å bo, så er det større sjanse for overfallsvoldtekt kontra en som er vokst opp på norske verdier?

Hvordan noen kan påstå at det er uproblematisk at noen kommer hit med holdninger fra Saudi-Arabia er helt utrolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...