Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (17 minutter siden):

Ja, eg syns det seie meir om dei som grine om det.

Ja, jeg gidder ikke å diskutere det en gang. Greit, man synes det er fælt at hvite "underkaster" seg fargede. Jeg forstår uansett ikke hva den fæle konsekvensen av dette kan være, hvis dette skulle være en reel trend. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seattle i natt:

 

Man drives car into Seattle protest crowd, shoots bystander: police

Sitat

A man drove his car into a crowd of protesters in Seattle on Sunday, then shot and wounded a demonstrator who confronted him as he came to a stop, according to police and eyewitness video.

Seattle police said firefighters took the man who was shot to the hospital and that he was in stable condition. No one else was injured, the police said.

The suspect was seen in the video exiting his car as protesters began to surround it. He brandished what appeared to be a gun, dashed through the crowd and turned himself over to police.

The incident was in contrast to the mostly peaceful weekend protests sparked by the death of George Floyd last month while in Minneapolis police custody.

https://www.reuters.com/article/us-minneapolis-police-protests-seattle/man-drives-car-into-seattle-protest-crowd-shoots-bystander-police-idUSKBN23F0NL?utm_source=twitter&utm_medium=Social&__twitter_impression=true

Video av hendelsen:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Seattle i natt:

 

Spørs om han som ble skutt i armen av en meksikaner (?) etter at han knuste bilvinduet hans sammen med resten av mobben vil ha tilbake politiet nå...

"HELP POLICE!"

Han skjøt ett skudd i armen på en av dem som løp etter ham og gikk rett til politiet og overga seg... 

image.png.a293e68473868d910491345f395a7d4c.png

Her er et bilde som viser at han ikke er hvit forresten, siden det kommer til å bli eventyret i media... den videoen du delte viser ikke hvordan han stopper og blir angrepet før skudd blir løst heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hverken jeg eller noen av kildene jeg brukte (Reuters og Seattle-politiet) skrev noe om hudfargen på mannen. Hvis mannen er svart, hvorfor skulle "eventyret" i media bli at han er hvit? Har du flere videoer så post det gjerne i stedet for å innta angrepsposisjon.

Det som er klart til nå er at mannen kjørte gjennom sperringene og inn mot en stor ansamling av mennesker. Er ganske naturlig at folk blir redde da, og prøver å stoppe ham. Det har jo vært tidligere hendelser hvor noen har brukt kjøretøy mot demonstranter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Hverken jeg eller noen av kildene jeg brukte (Reuters og Seattle-politiet) skrev noe om hudfargen på mannen. Hvis mannen er svart, hvorfor skulle "eventyret" i media bli at han er hvit? Har du flere videoer så post det gjerne i stedet for å innta angrepsposisjon.

Det som er klart til nå er at mannen kjørte gjennom sperringene og inn mot en stor ansamling av mennesker. Er ganske naturlig at folk blir redde da, og prøver å stoppe ham. Det har jo vært tidligere hendelser hvor noen har brukt kjøretøy mot demonstranter.

 

Neida, jeg så det bare på Twitter :)

 

"A known white supremacist" ....

Det har også vært hendelser hvort demonstranter har angrepet biler som har stoppet for dem. 

Ja, har en mye bedre video, men dessverre viser ikke den opptakten. Det ligger noen i dårlig kvalitet på Twitter som viser at de angriper bilen... hvis han ville kjøre ned noen så var det dumt å stoppe? Hvis han ville drepe noen, så kunne han lett gjort det.

https://brightcove.hs.llnwd.net/v1/uds/pd/1509317113/202006/1937/1509317113_6162301702001_6162296961001.mp4?pubId=1509317113&videoId=6162296961001

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ufattelig sterke saker. Hvis noen vil forstå raseriet til svarte amerikanere er det bare å se dette klippet.

Denne dama har en knallsterk retorikk hvor hun bruker brettspillet Monopol til å forklare sosiale ulikheter i USA.

Kort sagt forklarer hun hvordan det har vært å spille Monopol der du ikke fikk ta et eneste trekk eller kjøpe noe på de 400 første rundene, og på de 50 neste brenner motspilleren din ned alt du eier hver gang du gjør fremgang. Og etter 450 runder på denne måten får du endelig lov til å spille med samme regler, men da vil ikke motspilleren dele av sitt. Og du blir stemplet som lat, udugelig, kriminell etc. fordi du ikke kommer noen vei.

Virkelig en utrolig bra parallell til det amerikanske samfunnet. Igjen, se dette klippet. Hun formulerer seg langt bedre enn det jeg gjør her. Utrolig sterkt. 

Endret av CommanderKeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
pappkake skrev (44 minutter siden):

Neida, jeg så det bare på Twitter :)

"A known white supremacist" ....

Det har også vært hendelser hvort demonstranter har angrepet biler som har stoppet for dem. 

Ja, har en mye bedre video, men dessverre viser ikke den opptakten. Det ligger noen i dårlig kvalitet på Twitter som viser at de angriper bilen... hvis han ville kjøre ned noen så var det dumt å stoppe? Hvis han ville drepe noen, så kunne han lett gjort det.

https://brightcove.hs.llnwd.net/v1/uds/pd/1509317113/202006/1937/1509317113_6162301702001_6162296961001.mp4?pubId=1509317113&videoId=6162296961001

Ja, det er ingen troverdige kilder jeg har sett som har hevdet eller bevist at mannen er en "known white supremacist". Og av bildet du postet er mannen svart, da er det veldig lite trolig.

Derfor må man være forsiktig med det man leser på Twitter og passe på hvilke kilder man tar informasjon fra. Den tweeten der ser ut til å være fra en aktivist, ikke en journalist. 

Prøver å alltid bruke Reuters/AP og poste nyheter fra flere ulike medier her i denne tråden, og kryssjekker også info fra Twitter i media eller offisielle kilder hvis det er mulig. Som da jeg faktasjekket en tweet om en bombe i Brooklyn her i går som en bruker postet, som viste seg å være oppspinn. Noen ganger er det ganske lett å se at noe ikke stemmer, selv om tweeten har en "verified" tag på brukernavnet. Sier ikke at alle skal være like nørd og nøye på det, men det viktig å være kildekritisk.

Det er ikke sikkert mannen hadde til hensikt å drepe eller skade noen, det vet vi lite om foreløpig, men det er veldig lett å forstå reaksjonen til folkene i nærheten når det plutselig kommer en bil mot dem kjørende gjennom sperringene. Det er rimelig å anta at han hadde noe imot demonstrasjonene når han gjør det. Tror nok jeg ville forsøkt å stoppe bilen selv hvis jeg var i samme situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Ja, jeg gidder ikke å diskutere det en gang. Greit, man synes det er fælt at hvite "underkaster" seg fargede. Jeg forstår uansett ikke hva den fæle konsekvensen av dette kan være, hvis dette skulle være en reel trend. 

For meg har dette ikke noe med fargen(e) til de involverte. INGEN burde presses til å underkaste eller nedverdige seg selv foran en eller flere andre for at den/de skal få en feel-good.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (33 minutter siden):

Neida, jeg så det bare på Twitter :)

 

"A known white supremacist" ....

Det har også vært hendelser hvort demonstranter har angrepet biler som har stoppet for dem. 

Ja, har en mye bedre video, men dessverre viser ikke den opptakten. Det ligger noen i dårlig kvalitet på Twitter som viser at de angriper bilen... hvis han ville kjøre ned noen så var det dumt å stoppe? Hvis han ville drepe noen, så kunne han lett gjort det.

https://brightcove.hs.llnwd.net/v1/uds/pd/1509317113/202006/1937/1509317113_6162301702001_6162296961001.mp4?pubId=1509317113&videoId=6162296961001

 

Synes det ser ut som en person som kjører ned en gate i vanlig fart, får hylende og skrikende mennesker etter seg, stopper og blir angrepet mens han sitter i bilen, og så skyter angriperen og prøver å komme seg vekk.  At dette er forsøk på å pløye inn i en folkemengde synes jeg ikke virker sannsynlig, ser ut som han har kjørt feil, blir stressa, angrepet og så forsvarer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Michael Jordan og Jordan Brand (Niké) donerer $100.000.000 til black communities og diverse organisasjoner som kjemper mot rasisme. Hundre millioner dollar. Ekstrem sum.

Michael Jordan Has Pledged $100 Million to Black Communities
https://www.yahoo.com/lifestyle/michael-jordan-pledged-100-million-154800992.html

https://news.nike.com/news/jordan-brand-statement-on-commitment-to-black-community

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, det er ingen troverdige kilder jeg har sett som har hevdet eller bevist at mannen er en "known white supremacist". Og av bildet du postet er mannen svart, da er det veldig lite trolig.

Derfor må man være forsiktig med det man leser på Twitter og passe på hvilke kilder man tar informasjon fra. Jeg prøver å alltid bruke Reuters/AP og poste nyheter fra flere ulike medier her i denne tråden, og kryssjekker også info fra Twitter i media eller offisielle kilder hvis det er mulig. Som da jeg faktasjekket en tweet om en bombe i Brooklyn her i går som en bruker postet, som viste seg å være oppspinn. 

Det er ikke sikkert mannen hadde til hensikt å drepe eller skade noen, det vet vi lite om foreløpig, men det er veldig lett å forstå reaksjonen til folkene i nærheten når det plutselig kommer en bil mot dem kjørende gjennom sperringene. Det er rimelig å anta at han hadde noe imot demonstrasjonene når han gjør det. Tror nok jeg ville forsøkt å stoppe bilen selv hvis jeg var i samme situasjon.

Du skal ha for at du er ærlig og rederlig her :)

Nesten alle tweets om dette er mer eller mindre fake news og hvis man samler all informasjon kan det hende at han ikke hadde planer om å skade noen i det hele tatt...

Hendelsesforløpet er ganske greit;

1. Han kjører ned en gate, vi vet ikke om den var sperret av eller markert som protest eller om han bare rotet seg ned, men de første bildene som viser bilen viser at han blir angrepet og folk springer etter. Jeg vet ikke om det var noen foran, men det er en antifa-fyr som drar frem en veisperring og plasserer foran ham for å stoppe ham. Han senker farten og han som ble skutt (som også angrep lenge før, men sprang etter) angriper igjen og det er vanskelig å vite hva som skjer, om han slår eller hva. Det er i alle fall ikke tvil om hvem som starter (bilen står stille her)

2. Det går av et skudd som treffer han som angrep i armen,  Han ser ikke veldig skadet ut på videoer der han går etterpå men ja, han fikk et skudd i armen. Dette skjedde mens bilen sto i ro.

3. Mannen går ut av bilen, og skyter ingen andre, men går rett til politiet og rekker hendene i været og overgir seg. Hvis han hadde et ønske om å drepe noen gjorde han en vanvittig dårlig jobb. Det kan ha vært selvforsvar, jeg vet ikke. Det eneste som er helt klart er at han hadde alle muligheter til å drepe/skade mange og valgte å ikke gjøre det...

 

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Baranladion said:

Synes det ser ut som en person som kjører ned en gate i vanlig fart, får hylende og skrikende mennesker etter seg, stopper og blir angrepet mens han sitter i bilen, og så skyter angriperen og prøver å komme seg vekk.  At dette er forsøk på å pløye inn i en folkemengde synes jeg ikke virker sannsynlig, ser ut som han har kjørt feil, blir stressa, angrepet og så forsvarer seg. 

Ja, det kan veldig godt hende, og alt vi har holdepunkt for å anta egentlig. Hvis han hadde til hensikt å skade noen hadde han alle muligheter til det.. før og etter skuddet, men det eneste som skjedde var et skudd i en arm. Ille nok, men han ble tross alt angrepet av en mobb.

VG får det til å høres ut som et IS-angrep og nevner selvfølgelig ikke at fyren ikke er hvit. I denne sammenhengen er det ganske relevant, siden de fleste selvsagt vil tenke "høyreekstrem terrorist" med denne overskriften:

"Bil kjørte inn i folkemengde i Seattle – én skutt"

Han kjørte jo bare mot dem og stanset, han pløyde ikke ned demonstranter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, SilverShaded said:

For meg har dette ikke noe med fargen(e) til de involverte. INGEN burde presses til å underkaste eller nedverdige seg selv foran en eller flere andre for at den/de skal få en feel-good.

Alle vet jo symbolikken her. Det er underkastelse.

Bending the knee | Game of Thrones Wiki | Fandom

"Du vant, ikke drep meg, jeg overgir meg!""

Historisk sett noe man gjør for konger og slikt, eventuelt om man blir beseiret, eller sverger troskap.

Noen nekter å underkaste seg...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Baranladion said:

Synes det ser ut som en person som kjører ned en gate i vanlig fart, får hylende og skrikende mennesker etter seg, stopper og blir angrepet mens han sitter i bilen, og så skyter angriperen og prøver å komme seg vekk.  At dette er forsøk på å pløye inn i en folkemengde synes jeg ikke virker sannsynlig, ser ut som han har kjørt feil, blir stressa, angrepet og så forsvarer seg. 

...

Det er da intet normalt med den setningen. Kjører ned ein gate i vanlig fart, uten å sakke ned sjølv om han kan sjå ein vegg av mennesker? Dette er normal oppførsel?

Håper ikkje du hadde kjørt slikt mot nokon folkemengde ass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (12 minutter siden):

VG får det til å høres ut som et IS-angrep og nevner selvfølgelig ikke at fyren ikke er hvit. I denne sammenhengen er det ganske relevant, siden de fleste selvsagt vil tenke "høyreekstrem terrorist" med denne overskriften:

"Bil kjørte inn i folkemengde i Seattle – én skutt"

Han kjørte jo bare mot dem og stanset, han pløyde ikke ned demonstranter.

 Der er jeg litt uenig. VGs og andre mediers overskrift er bare det Seattle-politet skriver om hendelsen:

Bilen kjørte i ganske høy fart mot folkemengden, som hadde blitt truffet av bilen hvis de ikke flyttet seg unna ut fra videoen. Det er godt mulig at han ikke sakket farten fordi han ble stressa av at noen prøvde å stoppe han, men uansett er det ikke forsvarlig å kjøre bil så fort mot en mengde med mennesker. Han burde ikke kjørt der uansett. Om hensikten var å skade eller ikke, så er det en farlig situasjon som føreren av bilen var med på å skape.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

 Der er jeg litt uenig. VGs og andre mediers overskrift er bare det Seattle-politet skriver om hendelsen:

Bilen kjørte i ganske høy fart mot folkemengden, som hadde blitt truffet av bilen hvis de ikke flyttet seg unna ut fra videoen. Det er godt mulig at han ikke sakket farten fordi han ble stressa av at noen prøvde å stoppe han tidligere, men uansett er det ikke forsvarlig å kjøre bil så fort mot en mengde med mennesker. Om hensikten var å skade eller ikke, så er det en farlig situasjon som føreren av bilen skapte.

Man kan vel si at "drove vehicle into crowd" kan ha en dobbel betydning... 

Det er jo teknisk sett rett at han kjørte "into" en folkemengde siden han endte opp omgitt av en folkemengde meeen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (10 minutter siden):

Alle vet jo symbolikken her. Det er underkastelse.

Bending the knee | Game of Thrones Wiki | Fandom

"Du vant, ikke drep meg, jeg overgir meg!""

Historisk sett noe man gjør for konger og slikt, eventuelt om man blir beseiret, eller sverger troskap.

Noen nekter å underkaste seg...

 

Det er ikke symbolikken. Kneling under protestene er en fortsettelse av det Colin Kaepernick og andre før han gjorde for å protestere vold mot svarte amerikanere.

Alle på de protestene kneler. Hvem er det de underkaster seg da? Det eneste det ville symbolisert om politimennene også knelte er at vi alle står sammen om dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

...

Det er da intet normalt med den setningen. Kjører ned ein gate i vanlig fart, uten å sakke ned sjølv om han kan sjå ein vegg av mennesker? Dette er normal oppførsel?

Håper ikkje du hadde kjørt slikt mot nokon folkemengde ass.

Hva om noen gærninger løper etter, sparker og slår ibilen din og hyler og skriker aggressivt? Stopper du da med en gang? og han sakker jo farten jo nærmere han kommer, og stopper helt. Selv ikke når han blir tilsynelatende brutalt angrepet tråkker han på gassen for å komme seg unna. Helt tydelig i mitt syn at denne mannen ikke er ute etter å skade noen

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...