Gå til innhold

Xbox Series X|S - Generell diskusjon


Skal du kjøpe Series X?  

325 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe Series X?

    • Ja, på lanseringsdagen
      107
    • Ja, men ikke på lanseringsdagen
      88
    • Nei
      81
    • Vet ikke
      49


Anbefalte innlegg

Har hørt diverse rykter ja. Paid online er totalt bullshit så lenge det ikke er dedikerte servere, og nå som MS satser hardt på både PC og konsoll så blir det bare enda rarere å ta betalt for å spille online på konsoll når de ikke kan gjøre det på PC. På en annen side så tjener de fett på XBL Gold på konsoll, så det høres egentlig urealistisk ut at de vil droppe det også.

Aner ikke hva de planlegger egentlig. Mulig de bare dropper paid online og Games With Gold og heller bare pusher GamePass og xCloud enda hardere som eneste subscriptions. GwG er egentlig bare totalt søppel nå med tanke på hva GamePass tilbyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raul07 skrev (2 timer siden):

Hva menes at det blirfjernet? ?

Antar han mener ryktene om at det forsvinner fra butikken og blir bakt in i Gamepass. Tror det er smart, Live Gold er jo alt inkludert i GP Ultimate. 
Nå har vel alle konsollene betalte onlinetjenester så ser ikke helt at Microsoft kommer til å fjerne all form for betaling i nærmeste fremtid. Xbox Gamepass med xCloud inkludert kommer til å være hovedproduktet de har denne generasjonen.

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (1 time siden):

Antar han mener ryktene om at det forsvinner fra butikken og blir bakt in i Gamepass. Tror det er smart, Live Gold er jo alt inkludert i GP Ultimate. 
Nå har vel alle konsollene betalte onlinetjenester så ser ikke helt at Microsoft kommer til å fjerne all form for betaling i nærmeste fremtid. Xbox Gamepass med xCloud inkludert kommer til å være hovedproduktet de har denne generasjonen.

Det jeg fikk ut av det, er at online-delen blir gratis uansett om du har gamepass eller ikke. Det er en langtidsstrategi går vel ut på å friste flere over til xbox, jo flere som hopper på skuta jo flere gamepass abonnenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (16 timer siden):

Klobrille, en Xbox leaker med godt rulleblad som aldri hopper til konklusjoner eller kaster seg over baseløse rykter, er visst rimelig sikker på at paid online kommer til å forsvinne.

 

Det ville jo vært fantastisk isåfall. Men altså da spørs det jo hvor de "gjør opp" for den summen som de taper på det. Nå vet jeg ikke hvor mye de tjener på det fra før. Dyrere konsoll? Dyrere spill? Kanskje de tenker at Gamepass gjør opp for Xbox Live såpass at det er greit. 

Det er hvert fall en uting at man må betale for å spille online.Så jeg er glad at de omsider endrer på det. Om det skulle stemme da. 

Lenke til kommentar
Kamaaz skrev (4 minutter siden):

Det ville jo vært fantastisk isåfall. Men altså da spørs det jo hvor de "gjør opp" for den summen som de taper på det. Nå vet jeg ikke hvor mye de tjener på det fra før. Dyrere konsoll? Dyrere spill? Kanskje de tenker at Gamepass gjør opp for Xbox Live såpass at det er greit. 

Det er hvert fall en uting at man må betale for å spille online.Så jeg er glad at de omsider endrer på det. Om det skulle stemme da. 

Visst Xbox fjerner Live og Playstation fortsatt skal ha betalt, så tjener de nok inn noen kunder der. 

Flere kunder = flere Gamepass og spillkjøp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig de skjønner at det er helt merkelig å ta betalt for online av Xbox-spillere når PC-spillere har tilgang på mange av de samme spillene i samme økosystem uten å måtte betale for online. Det kræsjer totalt med hele play-anywhere konseptet deres også.

En annen ting er at ett slikt move hadde vært katastrofalt for Sony. PlayStation har jo blitt grunnpilaren til Sony og de er kritisk avhengig av all inntekt de genererer her, inkludert PS+ subscriptions. Denne forventete inntekten fra PS+ spiller også garantert inn i hele prisplanen deres med PS5 og hvor lavt de kan prise den eller eventuelt gå i tap med hvis de regner med å tjene inn igen tapet med subscriptions. Om Xbox ditcher paid online så setter dette Sony i en jævlig kjip situasjon for å si det mildt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har allerede sett mange personer på nett si at de hopper over til Xbox hvis online blir gratis, så noe effekt har det nok :p

Det gjør uansett at Sony sitt PS5 tilbud som allerede er langt dyrere enn Series X + GamePass blir en enda dårligere deal, og med tanke på at majoriteten av verdens befolkning er fattige så vil nok alle 'penger spart'-scenarioer dra til seg kunder.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Raul07 said:

Om PS5 har betalt online eller ikke tror jeg ikke endrer synet til en eneste person til Sony. Det blir heller noe negativt til Microsoft som ikke tar betalt, man finner alltid noe så lenge man leter etter feil.

Har du glemt at Xbox tok betalt for online i 8 år før Playstation gjorde det?

5 hours ago, XtaZ said:

Har allerede sett mange personer på nett si at de hopper over til Xbox hvis online blir gratis, så noe effekt har det nok :p

Det gjør uansett at Sony sitt PS5 tilbud som allerede er langt dyrere enn Series X + GamePass blir en enda dårligere deal, og med tanke på at majoriteten av verdens befolkning er fattige så vil nok alle 'penger spart'-scenarioer dra til seg kunder.

Hvor har du dette "langt dyrere" fra? Du skal nok se at de priser seg tett inntil hverandre.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Croc Man said:

Hvor har du dette "langt dyrere" fra? Du skal nok se at de priser seg tett inntil hverandre.


Selve konsollprisen blir nok nogenlunde det samme ja med toppen 500kr i en av de sin favør tipper jeg, men på PS5 releasen så må du også punge ut ~600kr/stk for alle first party titlene du skal ha, og gjennom hele året så er det snakk om tusenvis av kroner, mens på Xbox så vil alle disse spillene følge med på GamePass som makser ut på 1200kr for hele året. Det var en grunn til at jeg sa at PS5 blir langt dyrere enn "Xbox + GamePass" (Kan seriøst ikke forestille meg at noen som kjøper ny Xbox konsoll i dag IKKE subber på GamePass da det er helt idiotisk å ikke gjøre det)

*Da tar jeg heller ikke hensyn til at third-party titler potensielt kan dukke opp på GP dag 1 på sine respektive releasedatoer, eller relativt kort tid etter release, og skulle de gjøre det så er det bare enda mer value.

*Har man allerede hoardet 3 år med GamePass via det $1 dollar trikset så kan man også ignorere disse 1200 ekstra kronene for sub det første året.


Hvis begge konsollene koster det samme, la oss si 5k, og begge greier slippe 10 first-party spill det første året for eksempel og det faktisk viser seg at Online nå blir gratis på Xbox så blir regnestykket slik:

Series X - 5000kr
10x spill via 12 måneders GamePass - 1200kr
Online - 0kr

TOTAL = 6200kr 

PlayStation 5 - 5000kr
10x spill til 600kr/stk - 6000kr
Online - 600kr

TOTAL = 11600kr

Det er rimelig sykt hvor mye dyrere PS5 blir når man tenker over de faktiske totalkostnadene :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste rykte er at Series X har release 21 August, altså om bare en mnd :D Høres helt på vidda ut når vi ikke engang har fått prisavsløring på konsollen enda, men Microsoft har jo gjort rimelig mange sjokkannonseringer de siste årene som ingen forventet seg, så vet ikke helt hva jeg skal tro lengre :p

Lenke til kommentar

Nå har de vel sagt at det ikke skal komme noen nyheter om hardware o.l. på showet i morgen, så jeg hadde blitt veldig overrasket om Series X faktisk kom ut i august. Folk trenger litt tid på seg til å vite når maskinen kommer ut og hvor mye den kommer til å koste. 

Jeg tviler på at MS kommer til å gjøre den samme tabben, men skrekkeksempelet på en slik type annonsering er Sega Saturn.  

Lenke til kommentar
8 hours ago, XtaZ said:

Series X - 5000kr
10x spill via 12 måneders GamePass - 1200kr
Online - 0kr

TOTAL = 6200kr 

PlayStation 5 - 5000kr
10x spill til 600kr/stk - 6000kr
Online - 600kr

TOTAL = 11600kr

Det er rimelig sykt hvor mye dyrere PS5 blir når man tenker over de faktiske totalkostnadene :p

Den sammenligningen er jo noe biased da. For det første forutsetter du at man kjøper kun førstepartsspill. For det andre forutsetter du at first-party tilbudet til Xbox er godt nok, altså det som finnes på Game Pass. For det tredje forutsetter du at man kjøper 10 fullpris PS5 first party titler, på et år.

Lenke til kommentar

 

Leflus skrev (6 timer siden):

Folk trenger litt tid på seg til å vite når maskinen kommer ut og hvor mye den kommer til å koste. 

Hvorfor? har man ikke råd/mulighet til å kjøpe den i august så kjøper man vel den når man har det. Man MÅ ikke ha alt på første dagen. Eneste fordelen slik jeg ser det da er jo det er større sannsynlighet for at prisen dropper frem mot evt november og jul.
Om det er i august eller i november spiller egentlig ingen rolle med mindre økonomien ikke strekker til. 

For min del hadde det vært fantastisk med lansering i august for det kommer før de ekstra utgiftene. Det kommer også før en del store spill som betyr at man får utbytte av konsollen i en mye større grad. 

Skal de slippe Cyberbunk, Halo, Valhalla etc på samme tidspunkt så blir det jo fryktelig crash. Det er strengt tatt allerede krasj i at Valhalla og Cyberbunk slippes så tett da folk flest går ikke ut å kjøper 2 spill til 1200 kr på samme uke. Nå sier jeg ikke at alle hadde kjøpt de to titlene uansett om det hadde vært et år mellom de. Men sannsynligheten er jo større fremfor å skvise inn alt på en kort periode. Da kommer folk til en mye større grad til å ofre noe.

Om de skulle klare å dra i land lansering i august/september med Halo på kjøpet så er det jo fullstendig knockout. Usannsynlig, men lov å drømme. Det er en sånn "bombe" som Xbox hadde fått stor fortjeneste av. 

Så jeg er uenig at det er "vi" som trenger tid.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...