Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Noen gode grunner til å gi klare meldinger på hvorfor dere stenger tråder:

 

1. Trådstarter slipper å bli irritert, for å så slenge dritt til den aktuelle moderator på PM.

2. Han slipper å få warn for å så sende klage til forumstyret som godkjenner klagen grunnet moderatoren ikke gav klar nok melding.

3. Slipper en hel haug med papir arbeid som omhandler det over.  :p

5982185[/snapback]

 

Er enig her. Min erfaring er at det nesten alltid blir reagert på om man får advarsel. Og ofte om en tråd blir stengt. Slik form for moderering er ikke morsomt for en moderator fordi man vet det ofte kommer reaksjoner. Enkelte brukere har også vanskelig for å forstå at det finnes retnignslinjer og blir irritert på en moderator fordi han moderer utifra slike retningslinjer.

5982220[/snapback]

 

Joda det blir reagert om en får en advarsel,det er vel ganske naturlig da de fleste av oss har vanskeligst for å se våre egne feil.

 

men du nevnte noe annet i sted

Personangrep og personuthenging

 

La meg ta et konkret eksempel uten å nevne navn på verken moderatorer eller brukere.

Vi har flere brukere i en heftig diskusjon,her går så bruker A ut og slenger dritt /sjikane til peron B. Person B rapporterer dette men mod finner ikke noe galt.

Neivel,men person B kopierer og lagrer den uttalelsen som A kom med og bruker den så ORDRETT mot person A i en annen lignende diskusjon. Det går et kort øyeblikk og mod er på trappene,det kommer PM med trussel fra mod om permanent utestenging fra forumet og at dette skal drøftes i forumstyret og bruker B blir utestengt mens dette pågår . :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvordan opptrer vi?

Enkelte moderatorer opptrer mer greit enn andre. Noen er skikkelig greie, andre kan av og til være a pain in ze ass.

 

Fylleposting sist helg var jo en slager. :p

- Hvor flink er vi til å kommunisere?

Stort sett er dere flink. Gode på å ordlegge dere, gode kunnskaper innen gitte felter dere er i.

- Hvor hjelpsom er vi?

Noen er hjelpsomme, andre er veldig hjelpsomme. Andre gidder av og til ikke.

- Hvor hurtig er vi til å ta oss av rapporteringer?

Hurtige, ettersom at det er jeg som legger merke til det i form av warns og ban. :fun:

- Er vi for strenge/milde i moderering?

Dere er sånn som dere skal være. Tølper som meg trenger oppfølging. :)

- Hvor konsekvente er vi?

Konsekvente nok. Holder dere slik dere skal være IMO.

 

:dremel:

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
*Ett innlegg fjernet fra denne tråden*

5982461[/snapback]

 

Apropos praksisen med å si fra hver gang innlegg blir slettet/"makt" utøves.

 

Er ikke det en slags bjørnetjeneste, da å poste noe slikt går litt på det samme som å poste "Tråden er rapportert". Det tilfører jo ikke tråder noe annet enn noen pixler flere i høyden.

 

Sånn egentlig.

 

Ellers føler jeg at dere ikke legger forholdene helt til rette for oss som er ute etter å skape dårlig stemning.

Lenke til kommentar
*Ett innlegg fjernet fra denne tråden*

5982461[/snapback]

 

Apropos praksisen med å si fra hver gang innlegg blir slettet/"makt" utøves.

 

Er ikke det en slags bjørnetjeneste, da å poste noe slikt går litt på det samme som å poste "Tråden er rapportert". Det tilfører jo ikke tråder noe annet enn noen pixler flere i høyden.

 

Sånn egentlig.

 

Ellers føler jeg at dere ikke legger forholdene helt til rette for oss som er ute etter å skape dårlig stemning.

5982470[/snapback]

Nå skriver vil vel ikek slikt for å vise hvor sterke og tøffe vi er, men heller som en påminnelse fra allmenheten at det er satt begrensninger på tråden som noen kanskje bør friske opp og for at stakkaren som mistet innlegget sitt ikke skal tro at kakemonstret har vært på ferde og spist innlegget hans.

 

Som det er pongtert tidligere det et ålreit å vite hva som har skjedd med innlegget sitt, og da er et slikt innlegg en grei informasjon (tror jeg).

 

 

*Ett innlegg fjernet fra denne tråden*

5982461[/snapback]

 

Unnskyld for at jeg qouter dette innlegget, men jeg liker helst at det står hva brukeren skrev, å hva dere gjorde med han/henne, altså warn/ban.

5982732[/snapback]

Nå så ikke jeg innlegget som ble fjernet, men jeg tipper ut fra settingen at det hadde innhold som ikke passer inn på forumet eller i tråden. Dermed faller litt av poenget med å fjerne det bort hvis man skal kopiere ut innholdet og lime det inn igjen litt senere i tråden :)

Lenke til kommentar

Akkurat hvorvidt brukeren har fått warn / ban er egentlig irrellevant for den store allmennheten, da dere ikke ser hvem som har warn/ban uansett.

 

Det innlegget jeg slettet lød som følger:

 

Kjør på! :) Gjør mer som de verdiløse drittungene kan trasse over.

 

Som dere ser har ikke det innlegget noe å tilføre denne tråden annet enn å skape splid og negativ diskusjon. Derfor ble det slettet.

Lenke til kommentar

har opplevd flere brukere som kaster "dritt" til meg, men når jeg svarer så ender jeg med sensur, mens de ikke får noe.

De gangene det har skjedd så jeg har fått hele innlegg (som aldri har vært spesielt ille sett i forhold til de andre, feks uthenging,personangrep,mobbing etc.... mens de andre ikke får noe)

 

Opplevde en post som skjelte meg ut som person og var farlig nær en ærekrenkelse, sendte rapport, men eneste beskjeden jeg fikk var at jeg ville få advarsel om jeg åpnet munnen min i den posten en gang til. Kan egentlig innrømme at jeg ble litt overrasket der.

 

således så mener jeg at noen moder er veldig lite flinke til å høre på. Følte meg egentlig helt forbigått og oversett.

 

MEns andre har faktisk vært svært imøtekommende når jeg spørr hvor jeg burde plassere ting; feks salg av kamera.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med at du lager en egen post om det. Hvis det skal vises at du har slettet noe kunne posten til den som skrev det ha bestått, med redigering fra moderator. Videre synes jeg at moderatorene burde hatt felles retningslinjer for hvordan det skulle modereres, slik at ikke noen moderatorer stenger tråder, mens andre moderatorer igjen ville bare gitt beskjed om at f.eks topic burde endres.

Lenke til kommentar

- Hvordan opptrer vi?

Stort sett bra, med noen unntak. Det kan kanskje skyldes en dårlig dag, men jeg oppfatter enkelte som temmelig arrogante til tider. Dette gjelder uansett noen ytterst få, de fleste er greie og hjelpsomme.

 

- Hvor flink er vi til å kommunisere?

Meget bra, men det er alltid rom for forbedring. Begrunnelser for avgjørelser er ikke alltid like bra, her må dere være mer konsekvente.

 

- Hvor hjelpsom er vi?

Som sagt, noen bra, noen mindre bra. Jevnt over vil jeg si at de fleste er meget hjelpsomme, dersom den som spør har noe fornuftig å spørre om.

 

- Hvor hurtig er vi til å ta oss av rapporteringer?

Av egen erfaring syns jeg det går ganske kjapt. Jeg er ingen rapporteringsrytter, men når jeg trykker på knappen tar det vanligvis ikke lang tid før noen er innom den aktuelle tråden og tar en avgjørelse.

 

- Er vi for strenge/milde i moderering?

Noen ganger mener jeg at dere er unødvendig strenge. LarsP gir et godt eksempel på hva jeg mener her. Rens heller bort møkka enn å stenge en god tråd. Det tar kanskje et par minutter ekstra, men det er mye bedre for de 98% av deltakerne som vil fortsette diskusjonen på en sivilisert måte.

Andre tilfeller er stikk motsatt, mye variasjon på dette. De fleste avgjørelser er vel ganske riktige, etter hva jeg har sett.

 

- Hvor konsekvente er vi?

Se over. Stor variasjon, her er det rom for forbedring.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt poenget med at du lager en egen post om det. Hvis det skal vises at du har slettet noe kunne posten til den som skrev det ha bestått, med redigering fra moderator. Videre synes jeg at moderatorene burde hatt felles retningslinjer for hvordan det skulle modereres, slik at ikke noen moderatorer stenger tråder, mens andre moderatorer igjen ville bare gitt beskjed om at f.eks topic burde endres.

5983026[/snapback]

 

Vi har felles retningslinjer, men ikke noe konsekvent "ved brudd på #x skal det reageres med..." Men en god del avgjørelser, spesielt mtp utestengelser/advarsler blir diskutert moderatorer imellom. Men mange avgjørelser vil bli gjort etter skjønnsmessig vurdering. Vi kan helt sikkert bli bedre på å bli mer samkjørte og opptre mer samlet konsekvent, men det vil nok alltid eksistere en forskjell.

 

Eksempelvis er topic som er for dårlig. Der har vi et automatisk svar man kan legge inn. Men er tiden god eller brukeren veldig ny kan det godt hende man heller editerer topci selv og gir trådstarter beskjed. Men det kan også være en bruker som ofte gjør denne "feilen", noe som kan resultere i stenging. Det finnes endel faktorer som ikke alltid brukere har oversikt over som er med i en moderatoravgjørelse.

Lenke til kommentar

Ang. *Ett innlegg fjernet fra denne tråden*, så er jeg enig i at den posten var unødvendig. Moderator burde der forklare hva som var regelbruddet, gjerne sitere rettningslinjene (som dere gjør ofte), men når det bare gjelder ett enkelt innlegg, er det vel likegreit å sende brukeren en PM. De som så det innlegget før det ble slettet skjønner nok hvorfor, de som ikke så det slipper å lure. Jeg bryr meg ikke om at ett enkelt innlegg ble slettet fordi èn person ikke har lest rettningslinjene.

Hvis det der i mot er flere innlegg på rad som blir slettet, er jeg enig. Da bør moderator forklare allmennheten hva som skjedde, hvor mange innlegg som ble slettet, hvilket punkt i rettningslinjene det gjaldt (sitat?).

Hvis det i den situasjonen har blitt delt ut advarsel, bør dette fremgå i moderators innlegg. Det som også bør stå i det innlegget er noe alà dette: "Vennligst ikke kommenter dette innlegget, og forstsett diskusjonen".

 

For et "Jeg slettet et innlegg" er like unyttig som "Rapportert" eller "ITBL".

 

Ganske dårlig forklart, men jeg tror noen skjønner.

Lenke til kommentar
*Ett innlegg fjernet fra denne tråden*

5982461[/snapback]

 

Apropos praksisen med å si fra hver gang innlegg blir slettet/"makt" utøves.

 

Er ikke det en slags bjørnetjeneste, da å poste noe slikt går litt på det samme som å poste "Tråden er rapportert". Det tilfører jo ikke tråder noe annet enn noen pixler flere i høyden.

 

Sånn egentlig.

 

Ellers føler jeg at dere ikke legger forholdene helt til rette for oss som er ute etter å skape dårlig stemning.

5982470[/snapback]

Nå skriver vil vel ikek slikt for å vise hvor sterke og tøffe vi er, men heller som en påminnelse fra allmenheten at det er satt begrensninger på tråden som noen kanskje bør friske opp og for at stakkaren som mistet innlegget sitt ikke skal tro at kakemonstret har vært på ferde og spist innlegget hans.

 

Som det er pongtert tidligere det et ålreit å vite hva som har skjedd med innlegget sitt, og da er et slikt innlegg en grei informasjon (tror jeg).

5982939[/snapback]

 

For all del, mente det ikke som at dere skulle vise oss hvor mektige det er. Det er bare nytteverdien i slike innlegg jeg tenkte på. En mer "stille" moderering hva angår enkeltinnlegg er etter min mening å foretrekke.

 

Eller noe.

 

Ellers er jeg godt fornøyd med dere, jeg. Eneste litt negative er hvordan mye moderering går litt på den enkelte moderators egne "premisser"(i mangel av bedre ord), der en moderator lar noe gå, mens en annen reagerer annerledes og strengere.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg godt fornøyd med dere, jeg. Eneste litt negative er hvordan mye moderering går litt på den enkelte moderators egne "premisser"(i mangel av bedre ord), der en moderator lar noe gå, mens en annen reagerer annerledes og strengere.

5983146[/snapback]

 

Dette har gjerne noe med den enkelte moderators innsikt i kategorien. Selv er jeg svært aktiv i WoW-kategorien, og har en viss kjennskap til de faste brukerne der og hvordan de oppfører seg. Jeg har gjerne lettere for å slette sløve innlegg der enn hva en PRS-moderator som Dotten ville ha gjort. På samme måte holder jeg meg unna PRS, siden andre moderatorer kjenner bedre til klientellet der, og har lettere for å snappe opp innlegg som kan ende med snørr og tårer.

 

Men, nei, vi er ikke 100% konsekvente med modereringen. Moderatorer er forskjellige, og ingen har nøyaktig lik oppfatning av rett og galt. Vi har dog, som Dotten nevner, retningslinjer for moderering, men hvert inngrep vi gjør har variabler. En nyopprettet bruker som blir bannet etter et par innlegg, kan f.eks. være en "kjenning av politiet" som nettopp er utestengt. Et tilsynelatende uskyldig utbrudd fra en bruker kan være dråpen som får advarsel-begeret til å renne over, etter gjentatte tilsvarende utbrudd og muntlige advarsler via PM. Det er en del som foregår i kulissene.

Lenke til kommentar
Noen Moderatorer liker jeg veldig godt. andre liker jeg heller dårlig... Men sånn er det jo... Skulle ønske det var en aldergrense som var litt høyere en den som er. jeg er ung og liker dårlig og bli moderert fra en som er yngre.

5983020[/snapback]

Når folk ikke tåler at en som er yngre enn en selv er mod så egentlig ikke håp. Hvis du føler at du er smartere enn den yngre mod'en så oppfør deg deretter, så slipper du å bli moderert.

 

ON-Topic : Jeg takker og bukker for moderatorene. Er evig takknemlig for at de får stengt all den søppla på OT, og synes dere kan stenge mye mer telletråder, for til syvende å sist er det det alt blir, pga folk som bare poster for å poste(noe jeg kommer til å tilte av).

Og enn så lenge vi ikke har "the mother of all shit"//SO-tråd så vil OT bare bli piss, pga som er ute etter et community og egentlig ikke noe mer. Utrolig mye piss poster ute å går om dagen. "Hva spiste du til frokost", "Hvilken farger digger du". Bare telletråder som folk som er furtne over at SO blei stengt løper man av huse for å poste i, noe igjen som gjør det vanskelig for dere å slå ned på spam, for store deler av trådene er det.

IKKE MISSFORSTÅ, men vi har jo folk i alle aldere og det er jo ingen hemlighet at da enn selv var komfirmasjonsklar så var man ikke den skarpeste kniven i skuffen og det er heller ikke dagens 14/15 åringer heller. Problemet er at du først forstår det flere år etter og det hjelper lite her.

 

Hadde også satt pris på om warn kunne fadet ut etter x tid (ikke at jeg har noe stort behov for å kvitte meg med det eller at det er noe fare for at jeg ryker ut). At den ene lille kommentaren eller uoppmerksomheten skal følge med deg som aids resten av livet blir litt feil.

 

Takk for meg, may the force be with the mod's

Endret av dub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...