Gå til innhold

Joikakaker er krenkende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nordlys, som nå ble politianmeldt etter sin originale leder, oppsummerer saken veldig godt i lederen sin.

Quote

Vi tror fokus på krenkelser kan være mer skadelig for samenes anseelse enn Joika-kakene. Men noen er mer opptatt av å dyrke symboler og offerrolle, enn reelle problemer samene står overfor.
Vi føler oss sikre på at det ikke er farlig for noen deler av det samiske samfunnet at Nortura fortsetter å lage sine Joika-kaker med samme emballasje som før. Istedet burde man fra samiske ledere se på denne maten som en mulighet til å nå bredt ut for å lære enda mer om samisk kultur. Og dersom man skulle få blandet inn en god del mer reinkjøtt i kakene, er det jo god næringspolitikk. 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Kvifor bryr folk seg om "når" samer blei misfornøyd egentlig? Er det noko vesentlig bak det, eller er dykk berre sutrete over at dei endeleg valde å tale ut mot noko dei misliker?

Det bgynner å bli et uromoment av en viss vesentlighet ja, når visse grupperinger skal få gjennom alskens tullekrav, fordi dem skal anses som noen slags hellige kuer vi andre snart må gå på nåler for å ikke støte. Du kan ikke si ditt, ikke tegne datt, ikke ha et design som kan tolkes som fanden på veggen og blablabla. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere blir jo for fader i meg mer støtt av av noen blir støtt, enn de som blir støtt i utgangspunktet. 

Jeg forstår ingenting. Hvorfor bryr dere dere om at noen samer reagerer på dette? Kommer dette til å endre samfunnet i stor grad? Kommer det til å påvirke dere? 

Spiser dere så mye Joikakaker at logoen er blitt en kjær venn? 

Eller bare misliker dere når noen som ikke er som dere reagere på noe de mener er urettferdig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråden åpnes igjen etter opprydning, og rekke innlegg som enten er off topic eller personfokuserte har blitt fjernet. Vil påminne dere om holde en høflig og saklig tone. Hold dere også til tema for tråden. Moderatormeldinger skal ikke kommenteres her i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger kan tas over PM til meg eller i kategorien for tilbakemeldinger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gaea gjenåpnet denne emne
debattklovn skrev (4 timer siden):

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-kommer-aldri-til-a-roe-meg-ned/72385105

Skal folk bli krenket av alt nå? En figur av en mann som smiler i samedrakt, det er et enormt problem? 
Jøss. 

Sitat

Jeg skulle likt å se dere i redaksjonen si «ta det rolig» direkte til min venninne i Vadsø som vokste opp med å høre «du gir meg joikabolle-vibes» da hun tok på seg tradisjonelle samiske votter.

Så problemet er ikke at barn og unge er stygge mot hverandre, mobbing, problemet er joikafiguren på hermetikken? 
Jøss, for et argument. 

Ein debatt rundt eit tema som dette har også ein historisk samanheng, og ein kan ikkje utan vidare sjå på saka utan også å ta omsyn til den historiske samanhengen.

I mitt fyrste innlegg i denne debatten var litt av utgangspunktet mitt at eg meinte at samane har eit mindreverdigheitskompleks når dei diskuterer joika-kaker. Men at eg også har forståing for at det er mogeleg å argumentere for det motsette standpunktet, altså at bruken av joika-designen kan opplevast som støytande.

Både eg og mange andre føler at ein burde ha komme eit steg vidare, at ein kunne leggje historie om undertrykkjing av folk med annan kultur eller hudfarge bak oss og sjå på alle som likeverdige uavhengig av kultur, religion, hudfarge osv. Vi har då vel ikkje noko ansvar for feilgrep gjort for generasjonar sidan, og difor bør det vere greit med ein same på ein boks med kjøtkaker eller på spøk å kalle nokon med mørk hudfarge for ein "mokkamann", like mykje som om det var bilete av ein viking på den same boksen med kjøtkaker. Og når nokon så går mot dette blir ein både provosert og engasjert.

Men så viser det seg altfor ofte at vi kanskje ikkje er komne så mykje vidare likevel. Anna enn ved at dei som har følt seg undertrykt eller mindreverdige no endeleg torer å stå fram og seie frå. Ein må erkjenne at sjølv om det i ei ideell verd ikkje skal finnast verken mobbing, rasisme, undertrykkjing eller krig, så har vi framleis nok av alt dette.

Sitatet ovanfor viser nettopp dette. Det var vel ikkje ein gong meint som mobbing det som vart sagt til venninna frå Vadsø, men det er fullt mogeleg å sjå for seg at det vart oppfatta som nettopp det. Og når desse kjøtkakene attpåtil har svært lite med samar eller samisk kultur å gjere er det lett å forstå at dei kan bli ei påminning om både dårlege opplevingar frå barndommen eller undertrykkjing i tidlegare tider.

Då eg voks opp på 1980-talet var ordet neger eit heilt vanleg nøytralt ord for å beskrive folk med mørk hudfarge. I dag ville dei færraste bruke det ordet fordi ein veit at det vert oppfatta som støytande, eller at ein då lett kan bli tillagt meiningar som ein slett ikkje ynskjer å bli assosiert med. Dette er eksempel på at tidene endrar seg. Somme gonger tykkjer ein at endringar går for langt eller i feil retning. Men den mest positive endringa er kanskje at folk no torer å komme med synspunkt eller å diskutere ting som ein har opplevd som vanskeleg, men som tidlegare ikkje har vore så lett å diskutete. Den endringa som har vore i forhold til synet på homofili er eit svært godt eksempel på dette. Om joika-kakene er så mykje å hisse seg opp over den eine eller den andre vegen vil det vere delte meiningar om, men det er utan tvil eit framsteg at det er mogeleg å ha ein debatt om forholdet til minoritetar, og der alle sider kan ta del i debatten. Dette er ytringsfridom på sitt beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, torbjornen said:

No er det ingen som har prøvd å kneble ytringsfridomen. Tvert imot har samane brukt ytringsfridomen til å seie si meining.

Det er absolutt et forsøk på sensur av Nortura når Sametinget løfter denne saken frem i offentligheten, snakker om samehets og hinter om straffeforfølging. Nortura har et stort press på seg nå, ikke bli overrasket om designen blir endret. 
Samene har brukt sin ytringsfrihet til å kreve at andres ytringsfrihet begrenses, i dette eksempelet at en emballasjedesign endres til deres smak. 

Quote

Sitatet ovanfor viser nettopp dette. Det var vel ikkje ein gong meint som mobbing det som vart sagt til venninna frå Vadsø, men det er fullt mogeleg å sjå for seg at det vart oppfatta som nettopp det. Og når desse kjøtkakene attpåtil har svært lite med samar eller samisk kultur å gjere er det lett å forstå at dei kan bli ei påminning om både dårlege opplevingar frå barndommen eller undertrykkjing i tidlegare tider.

Problemet er at unge (og andre) mobber hverandre. Problemet er ikke denne figuren på emballasjen. Om denne figuren på emballasjen fjernes vil det hindre 0 mobbing. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, torbjornen said:

Både eg og mange andre føler at ein burde ha komme eit steg vidare, at ein kunne leggje historie om undertrykkjing av folk med annan kultur eller hudfarge bak oss og sjå på alle som likeverdige uavhengig av kultur, religion, hudfarge osv. Vi har då vel ikkje noko ansvar for feilgrep gjort for generasjonar sidan, og difor bør det vere greit med ein same på ein boks med kjøtkaker eller på spøk å kalle nokon med mørk hudfarge for ein "mokkamann", like mykje som om det var bilete av ein viking på den same boksen med kjøtkaker. Og når nokon så går mot dette blir ein både provosert og engasjert.

Det er en interessant og sympatisk innfallsvinkel, at mye av frustrasjonen rundt dette skyldes et mismot rundt historiens langsomme endring.
Jeg kan kjenne meg igjen, i alle fall.
Vi har kanskje alle et urealistisk bilde vi dannet oss i våre formative år, som fremdeles tilhører en fremtiden, kanskje bærer vi med oss en større skuffelse over desillusjonen enn vi er bevisst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Det er absolutt et forsøk på sensur av Nortura når Sametinget løfter denne saken frem i offentligheten, snakker om samehets og hinter om straffeforfølging. Nortura har et stort press på seg nå, ikke bli overrasket om designen blir endret. 
Samene har brukt sin ytringsfrihet til å kreve at andres ytringsfrihet begrenses, i dette eksempelet at en emballasjedesign endres til deres smak. 

I så fall blir det like mykje eit forsøk på sensur dersom ein oppfordrar samane til å halde kjeft eller å ta det med ro.

Nortura kjem nok til å endre namn og design. Ikkje fordi dei må, men på grunn av omsynet til eige omdømme. (Og til eigarane si lommebok).

debattklovn skrev (7 minutter siden):

Problemet er at unge (og andre) mobber hverandre. Problemet er ikke denne figuren på emballasjen. Om denne figuren på emballasjen fjernes vil det hindre 0 mobbing. 

Dette er eg heilt einig i. Samstundes må ein erkjenne at ein aldri greier å avskaffe mobbing eller rasisme heilt. Det er ikkje noko stort tap for nokon å endre namn og design på denne boksen, og dersom det kan bidra til litt mindre mobbing eller dårlege opplevingar for den/dei det gjeld ser eg eigentleg berre fordeler med at namn og design blir endra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

I så fall blir det like mykje eit forsøk på sensur dersom ein oppfordrar samane til å halde kjeft eller å ta det med ro.

Hvis Stortinget hadde kommet ut og bedt samene holde kjeft, ja da er det et forsøk på sensur. 

Quote

Nortura kjem nok til å endre namn og design. Ikkje fordi dei må, men på grunn av omsynet til eige omdømme. (Og til eigarane si lommebok).

Håper ikke det. Har fine minner fra barndommen med joikakaker. 

Quote

 Det er ikkje noko stort tap for nokon å endre namn og design på denne boksen, og dersom det kan bidra til litt mindre mobbing eller dårlege opplevingar for den/dei det gjeld ser eg eigentleg berre fordeler med at namn og design blir endra.

Jo, det er et tap i ytringsfriheten. Det neste blir -  Frode Øverli ønsker å lage en tegneserie om en same, men får ikke lov. 
Disney ønsker å lage en film om en same, men får ikke lov av krenkepolitiet. 

Det er slett ikke verdt å ofre kreativiteten og ytringsfriheten til folk for å kanskje slippe å støte noen. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...