Gå til innhold

Joikakaker er krenkende?


Anbefalte innlegg

On 4/24/2020 at 3:21 PM, vidor said:

Hvis en velger å føle seg krenket heller enn å ta imot den gratis eksponeringen så får det heller bare være sånn. Det var jo en del reaksjoner på at at det dukket opp samiske trafikkskilt i hele Norge, så de kan jo ta igjen med å få joikakaker til å hete 11%-reinsdyrkaker i viltsaus og fjerne samen fra pakningen.

En ser fort hvor tåpelig og hyperreaktivt det kan virke når en går litt under overflaten. 

https://www.nrk.no/sapmi/samegutten-og-joika-navnet-kan-bli-fjernet-1.14994080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter noen vurdering, og basert på de ulike argumentene, faller min mening ned på følgende: Man bør ikke gi etter for Samenes ( eller de Samene det gjelder) sitt ønske om å endre dette. Eventuelt får de gå til formell sak.

Vi har rett til å holde på vårt, og skal ikke avfinne oss med at særgrupper får gjennomslag å føle seg krenket av noe så ubetydelig som dette. 
Et sted får grensen gå, og her syns jeg det er ganske passende å sette foten ned av prinsippiell grunn. Her er det et for lite vektig grunnlag for å behøve gi etter.

Hvis vi skal gi etter for sånt, vil forskjellige grupperinger komme med nye innspill, for å stadig å flytte grensene, og vi vil ende opp som noen latterlige ytringsfanger i vårt eget samfunn. Karikaturer og denslags finner de fleste seg i hele tiden, og jeg klarer ikke engang se at dette er karikatur eller på annen måte negativt, uten at man tolker det helt urimelig negativt.
Så dette bør man avise for å statuere et eksempel, på at heller ikke Samer alltid kan få det som de vil, bare de skriker høyt nok.  

Endret av Delvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Drunkenvalley said:

Når dei fortel det til deg? 

Hvem sier at de gjør det? For et ikke-argument. 

Quote

Interessant at dykk seie det, gitt at dykk ytre i andre tråder om kor heilag norske kulturen er når det angår utlendinger i Norge...

Du mener sasreklamen? 

"Skandinavere har aldri funnet opp noen ting"  vs "joikakaker" og "smilende mann i samedrakt". Jeg vet slike essensielle og gigantiske forskjeller ikke bryr deg noe så lenge du kan pushe agendaen din. Bare ignorer de åpenbare forskjellene. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Kunne jo ha innført joikakekloven slik som soddloven. (Man kan ikke produsere sodd utenfor Trøndelag)

Altså at man ikke kan produsere joikakaker utenfor Troms og Finnmark? 

Glimrende forslag, sånn utover at joikakakene er fra Trondheim (og at det finnes samer også i Nordland og Trøndelag). 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, debattklovn said:

Hvem sier at de gjør det? For et ikke-aegument. 

 Det er jo nettopp det Sametinget har gjort her, så kva var argumentet ditt igjen då? Seie du ikkje då at du ikkje har nokon planer om å forholde deg til kva folk meine er støtande, når dei fortel deg at dei oppleve det slikt?

5 minutes ago, debattklovn said:

Du mener sasreklamen? 

"Skandinavere har aldri funnet opp noen ting"  vs "joikakaker" og "smilende mann i samedrakt". Jeg vet slike essensielle og gigantiske forskjeller ikke bryr deg noe så lenge du kan pushe agendaen din. Bare ignorer de åpenbare forskjellene. 

Så du er enig at du seie ein ting men praktisere noko anna?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Hvem sier at de gjør det? For et ikke-aegument. 

Du mener sasreklamen? 

"Skandinavere har aldri funnet opp noen ting"  vs "joikakaker" og "smilende mann i samedrakt". Jeg vet slike essensielle og gigantiske forskjeller ikke bryr deg noe så lenge du kan pushe agendaen din. Bare ignorer de åpenbare forskjellene. 

Du er jo livredd for at norsk kultur skal utvannes pga innvandring. 

Dine definisjoner av kultur endrer seg på bakgrunn av hvordan det påvirker deg ref "kultur er ikke noe hellig" i denne tråden. 

Ergo er du selvmotsigende. Det er helt tydelig. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (6 timer siden):

Glimrende forslag, sånn utover at joikakakene er fra Trondheim (og at det finnes samer også i Nordland og Trøndelag). 

Det finnes også trøndere utenfor Trøndelag. Det som er avbildet på Joikakeboksen er en kar med Nord-Samedrakt og deres kjerneområde er Troms og Finnmark i forskjell fra Lule og Sør samer som har kjerneområder i Nordland og Trøndelag. 

(hvis du ikke tok eller har tatt spøken min enda, så mener jeg at denne diskusjonen er absurd, og mitt joikakakelov forslag er en allusjon til at bare samer kan drive med reindrift i Norge, som noen kan mene er helt hull i hodet akkurat som soddloven). 

edit: ser at en tidligere kommentar der jeg forklarer at det er tull har av en merkelig grunn blitt slettet. 

Endret av Mr.Duklain
forklarer meg nærmere pga et slettet innlegg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (17 timer siden):

Det finnes også trøndere utenfor Trøndelag. Det som er avbildet på Joikakeboksen er en kar med Nord-Samedrakt og deres kjerneområde er Troms og Finnmark i forskjell fra Lule og Sør samer som har kjerneområder i Nordland og Trøndelag. 

(hvis du ikke tok eller har tatt spøken min enda, så mener jeg at denne diskusjonen er absurd, og mitt joikakakelov forslag er en allusjon til at bare samer kan drive med reindrift i Norge, som noen kan mene er helt hull i hodet akkurat som soddloven). 

edit: ser at en tidligere kommentar der jeg forklarer at det er tull har av en merkelig grunn blitt slettet. 

Tok spøken. Kanskje min ikke var like god. 

Samegutten er jo forøvrig hentet fra en turistplakat for Norge, av alle ting. Veldig rart mtp at Norge da fortsatt holdt på med undertrykking av hele kulturen deres. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Så en ganske god en på et annet forum: " Gutten på boksen smiler, noe en ekte same aldri gjør. Ergo er han en karikatur. "

Det er da særdeles så fæle dykk skal vera mot samer kun fordi dei ikkje ville vera avbilda for your pleasure. Ein spøk skal vera morsom, folkens, og enda meir så om dykk på død og liv skal gjøra dei rasistiske også.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (16 minutter siden):

Samegutten er jo forøvrig hentet fra en turistplakat for Norge, av alle ting. Veldig rart mtp at Norge da fortsatt holdt på med undertrykking av hele kulturen deres. 

Interessant poeng som eg ikkje var klar over.

Men det blir også ein viss skilnad på å bruke han som reklame for Norge og som reklame for eit produkt som attpåtil har lite med samar å gjere. Det hadde vore interessant å vite om samar (generelt) også er kritiske til postkort som viser samar eller samisk kultur. Skulle dei vere det er min fyrste tanke at det er trist.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Interessant poeng som eg ikkje var klar over.

Men det blir også ein viss skilnad på å bruke han som reklame for Norge og som reklame for eit produkt som attpåtil har lite med samar å gjere. Det hadde vore interessant å vite om samar (generelt) også er kritiske til postkort som viser samar eller samisk kultur. Skulle dei vere det tykkjer eg at det er trist.

Kanskje man bør unngå å snakke om samer eller med samer just in case de blir støtt? 

Tviler på at bilder av samer støter den gjennomsnittlige samen, men også samer slik som de fleste folkegrupper har individer som elsker å bli krenket. 

Det vil ikke si at man skal undergrave andres syn på sin egen kulturelle tilhørighet, men å stakkarsliggjøre sin egen kulturelle tilhørighet er bare å skyte seg selv i foten. Må bør da vise stolthet over sin kultur og også vise at den kan tulles med, dette tror jeg vil føre til større aksept og toleranse for sin kultur. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur ein kjem langt med respekt. Å vise teikningar/bilete av samar eller samisk kultur som norgesreklame er å vise respekt for den samiske kulturen. Men når samane føler seg brukt (som fargerik innpakning på ein boks med kjøtkaker) blir det annleis. Det blir litt som om ein same skulle stått på utstilling på sirkus. Slik var det kanskje før i tida, og dette er ikkje gløymt.

(Bruken var sjølvsagt ikkje vondt meint, men spørsmålet er korleis det blir oppfatta).

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mr.Duklain said:

Kanskje man bør unngå å snakke om samer eller med samer just in case de blir støtt? 

Nja, for ein del folk trur eg egentlig det er for det beste om dei aldri snakke med samer, gitt holdninga deiras som me ser gjentakende gonger utover tråden. Om ein ikkje klare å prate som normale mennesker som forstår sympati, og systematisk feile i å ikkje gli utover i lett rasisme, så er det vel for det beste om dei held avstand.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange står på utsiden og skal mene så mye om følelsene deres er betimelige eller ikke.
Har dere opparbeidet så mye kompetanse om følelser at dere nå er istand til å bedømme hvilke følelser som er legitime?

Jeg forstår dere er redd for et kommende tankepoliti eller noe i den duren, men jeg er ganske sikker på at dere fremskynder deres, når dere i refleks avviser saken, og ikke annerkjenner følelsene knyttet til den.
Jeg mener ikke dermed at dere skal tvinges til å bry dere, men om det ikke opptar dere, så er det vel enklere å bare ikke bry seg fremfor å spekulere i hvor ustabile eller få, disse som har meldt sin misnøye er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Det er da særdeles så fæle dykk skal vera mot samer kun fordi dei ikkje ville vera avbilda for your pleasure. Ein spøk skal vera morsom, folkens, og enda meir så om dykk på død og liv skal gjøra dei rasistiske også.

Kunne aldri tenke meg å være *fæl* med samer ( eller noen andre for den del), men hvis de har det sånn at det skal så lite til for å bli tolket som fæl, så er det et problem samene må stå for selv.
Har ingen problem med å støtte samer hvis noe faktisk er urettmessig mot dem, men dette er langt på siden av noe sånt. Det ligner mer på et misbruk i kraft av en undertrykket fortid. Vi skal ikke la noe utarte i den retning, det blir feil.

Endret av Delvis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Så du seie at det er greit å mobbe samer med rasisme fordi du skal vera dommer for kva dei syns er støtande... ?

Kan du være så inderlig elskverdig, og henvise til hvor jeg har mobbet og/eller ytret noe rasistisk mot  samer ..?
Nå må du slutte å tulle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...