Gå til innhold

Joikakaker er krenkende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Heile denne tråden? Denne "spøken" du kjem med? Du driv og angriper folk for noko dei har direkte fortalt at dei ikkje like - det er per definisjon mobbing. Når du i tillegg byrje med erklæringer om heila etniske gruppa sklir du ut i rasisme.

Åja javel, akkurat ja. Man må tie still og ikke diskutere noe som involverer feks Samer, uten at man stryker dem medhårs i alt, eller så "angriper" man, og for all del være gravalvorlig hele tiden, for enhver spøk er fryktelige greier og må defineres som mobbing. Vet ikke om jeg har spøkt noe særlig heller, det er ikke akkurat min stil.
Hvis du tenker på det jeg siterte fra et annet sted, er det 1. ikke mine ord 2. egentlig ikke en spøk, fordi det virker å være et faktisk forhold - at Samer sjelden smiler. Det er greit, og det var mer som et underliggende poeng at de muligens reagerer spesielt på den smilende tegningen av den grunn. Skulle skrive det også, og burde kanskje det med en gang, at jeg tror godt mulig at det ligger litt i bakhodet/underbevisstheten til Samene, at de ikke liker å identifisere seg med den type smilende framstillinger. Tror det kan være noe i det.
Men ok, kanskje det var litt dårlig å trekke fram den biten der, i såfall beklager jeg det. Det er greit.

Den siste setningen din vet jeg ikke hva du mener med. "erklæringer"? Nå er jeg ikke med, hvor har jeg kommet med erklæringer om etnisk gruppe. Nå er jeg sikkert treg, men den skjønte jeg helt ærlig ikke

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Delvis said:

....

Så det er greit for deg å skrive dette, men ikkje greit for meg å kritisere handlingane dine? Ikkje gidd med slikt åpenbart hykleri.

"Det var ikkje meg!" er eit tåpelig argument. Du fann det morsomt. Du valde å kopiere det, og poste det her. Ikkje prøv å vike unna ansvar for dine egne handlinger. I staden prøve du heller no med "Men det er sant!" - ok, då er du jo rasistisk tvert ut. Var det ein forbetring?

Samer er ein etnisk gruppe. Så nå må eg spørja, kvifor skal du vera dommer for kva dei kan eller ikkje kan finna støtande når du ikkje gidd vita nok om samer til å ein gong (etter di eiget ord) vite at dei er ein etnisk gruppe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er da bare å kritsere i vei det, men du virker ikke nevneverdig saklig.

Og hva er galt med hva man oppfatter som sant? Er ikke en som går rundt å flirer mye selv heller jeg, og ser ikke noe galt med det.
Er man "dommer" fordi om man har synspunkter og meninger?
Og hvor har jeg skrevet at jeg ikke vet at Samene er en etnisk gruppe?

Mine "handlinger", javel. .
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Så det er greit for deg å skrive dette, men ikkje greit for meg å kritisere handlingane dine? Ikkje gidd med slikt åpenbart hykleri.

"Det var ikkje meg!" er eit tåpelig argument. Du fann det morsomt. Du valde å kopiere det, og poste det her. Ikkje prøv å vike unna ansvar for dine egne handlinger. I staden prøve du heller no med "Men det er sant!" - ok, då er du jo rasistisk tvert ut. Var det ein forbetring?

Samer er ein etnisk gruppe. Så nå må eg spørja, kvifor skal du vera dommer for kva dei kan eller ikkje kan finna støtande når du ikkje gidd vita nok om samer til å ein gong (etter di eiget ord) vite at dei er ein etnisk gruppe?

At du ble støtt over kommentareren "Gutten på boksen smiler, noe en ekte same aldri gjør. Ergo er han en karikatur." må du ta på egen kappe. Ja, det er en steriotypi, men jeg har alltid sett det som en steriotypi for alle finn-urgiske grupper og ikke bare samer. Jeg vil ikke si at en slik steriotypi er rasistisk. Er samme som at han skulle skrevet "Maskoten til vinter-OL har ikke ski på beina noe en ekte nordmann alltid har. Ergo er han en karikatur!" 

Hadde forstått at noen samer hadde reagert hvis Notura hadde laget en reklamefilm med "Samer har ikke funnet opp noen ting alt er importert" med denne karen i reklamen:

Neger, pakkis eller brun-norsk? | Nonsens from Hansens

(Nå skal det sies at jeg personlig synes han ser veldig bra ut i samekofta).

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Finnes (fantes) det mange produkter med "etniske sterotyper" på pakningen?

Ikke bare diplomis, joika-kaker og kjeldsberg kaffe:

https://www.europeana.eu/en/item/2022608/AAK_AAM_29369

Det var masse sånt før i tiden, ja.
Jeg har f.eks tatt vare på et ekstremt godt eksempel på typisk gammeldags tegneserieneger med stor rød leppe og alt på en svart skokrem-reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/26/2020 at 3:27 PM, Delvis said:

Det er da bare å kritsere i vei det, men du virker ikke nevneverdig saklig.

Og hva er galt med hva man oppfatter som sant? Er ikke en som går rundt å flirer mye selv heller jeg, og ser ikke noe galt med det.
Er man "dommer" fordi om man har synspunkter og meninger?
Og hvor har jeg skrevet at jeg ikke vet at Samene er en etnisk gruppe?

Mine "handlinger", javel. .

No backpedale du jo med grisefart. Du var jo så opprørt over kritikken som ein form av sensur. Eg bryr meg pent lite om du oppleve meg som sakleg, for emna di til å vurdere meiningar er jo tydeleg ikkje din sterkaste. Hadde den vore det hadde vel ikkje denne tråden eksistert?

Ikkje noko problem å ha eigne meininger, men du labber jo rundt her og fortel korleis det er di meining som gjelder i vurdering av kva som er mobbing eller støtande, ikkje deiras.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprørt og opprørt fru blom, jeg er nok ganske avslappet ift dette jeg.
Ellers kjenner jeg meg lite igjen i det  du skriver.

Så igjen: opplever din argumentasjon som ganske "goddag mann økseskaft"- aktig. Fint hvis du kan referere/sitere mer spesifikt til hva du babler om. Det er gått en stund nå vet du. Etter hva jeg ser, forholder du deg hvertfall ikke til noe av det jeg skrev i det innlegget du siterte nå, og svarte heller ikke på spørsmålene.

Endret av Delvis
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Som eit endeleg punktum for denne kulturdebatten frå i fjor tykkjer eg at det er på sin plass å ta med korleis saka enda. Kort sagt gjekk Nortura i dialog med samiske organisasjonar og eit samisk reklamebyrå, og resultatet vart namneendring til Vilti og eit nytt design i tråd med tida. Dermed har samiske interesser blitt tekne på alvor, og har vore med på å utforme den nye merkevara og emballasjen. Saka har altså fått ei lukkeleg løysing for alle partar.

https://kampanje.com/markedsforing/2021/08/joikakakene-har-fatt-nytt-navn/

Samstundes er tamreinen lukkeleg uvitande om at han blir kalla "vilt", og kan dermed ikkje bli støytt av det nye namnet.

Nostalgikarane (og folk med humor) kan ta seg ein tur på finn.no 😉

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199190814

(Underteikna har ikkje noko med annonsen å gjere).

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Som eit endeleg punktum for denne kulturdebatten frå i fjor tykkjer eg at det er på sin plass å ta med korleis saka enda. Kort sagt gjekk Nortura i dialog med samiske organisasjonar og eit samisk reklamebyrå, og resultatet vart namneendring til Vilti og eit nytt design i tråd med tida. Dermed har samiske interesser blitt tekne på alvor, og har vore med på å utforme den nye merkevara og emballasjen. Saka har altså fått ei lukkeleg løysing for alle partar.

https://kampanje.com/markedsforing/2021/08/joikakakene-har-fatt-nytt-navn/

Samstundes er tamreinen lukkeleg uvitande om at han blir kalla "vilt", og kan dermed ikkje bli støytt av det nye namnet.

Nostalgikarane (og folk med humor) kan ta seg ein tur på finn.no 😉

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199190814

(Underteikna har ikkje noko med annonsen å gjere).

Lykkelig slutt er det siste jeg vil kalle det, bortsett fra for de par stykkene som skrek høyt i avisen. I stedet for å kaste seg på krenketoget, burde Notura heller undersøkt om folk flest oppfattet Joika som støtende eller ikke. Eller kanskje helst om samer flest oppfatter det støtende. Har vært mange samer som har blitt flau over krenkehysteriet, og personlig tror jeg det er en svært liten minoritet av samene selv som faktisk lar seg krenke av et produktnavn som har vært med oss siden 60-tallet. 

Det er dessverre et stadig større samfunnsproblem at store aktører "automatisk" føyer seg etter den skrikende, krenkede minoritet. Det er ikke all galskapen fra California vi trenger å kopiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

I stedet for å kaste seg på krenketoget, burde Notura heller undersøkt om folk flest oppfattet Joika som støtende eller ikke. Eller kanskje helst om samer flest oppfatter det støtende.

Det har ikke vært noe tvil om hva samene selv ønsker. Sametinget og Samerådet ønsket å fjerne, med stort flertall. Det har vært mange tydelige røster i den offentlige debatten, men egentlig bare én som har gått mot strømmen, forfatter Jens Martin Mienna som mente debatten var unødvendig men ikke sa tydelig om han var for eller mot. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Det har ikke vært noe tvil om hva samene selv ønsker. Sametinget og Samerådet ønsket å fjerne, med stort flertall. Det har vært mange tydelige røster i den offentlige debatten, men egentlig bare én som har gått mot strømmen, forfatter Jens Martin Mienna som mente debatten var unødvendig men ikke sa tydelig om han var for eller mot. 

Kilde? Det er jo litt merkelig at absolutt ingen har brydd seg om verken navnet eller logoen de siste 60 årene, og plutselig er et stort flertall for å fjerne det fordi de er krenket. Eller selger de ikke joikakaker i nord?

Endret av Kajac
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Kilde? Det er jo litt merkelig at absolutt ingen har brydd seg om verken navnet eller logoen de siste 60 årene, og plutselig er et stort flertall for å fjerne det fordi de er krenket. Eller selger de ikke joikakaker i nord?

Dette har nok mykje med at det er ein del urettferdigheiter som folk berre aksepterer fordi det virker å være ei håplaus oppgåve å prøve å endre på det. Men når nokon fyrst får ballen til å rulle så er det lett for folk å henge seg på.

Til dømes så har fleire spørreundersøkingar vist at 20-30% ønsker å fjerne kongehuset og innføre republikk, men det er ingen politikarar som har seriøst hatt dette som eit politisk mål blant anna fordi det er ein veldig stor jobb å skulle endre slike institusjonar som har eksistert i generasjonar.

For det samiske folket har det vært ei langt viktigare oppgåve å  mellom anna gjennom sametinget sikre politisk innflytelse og jobbe for å fjerne praktisk diskriminering enn det har vært å legge energien i få slutt på bruken av ein karikatur som tross alt er mest symbolpolitikk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

For det samiske folket har det vært ei langt viktigare oppgåve å  mellom anna gjennom sametinget sikre politisk innflytelse og jobbe for å fjerne praktisk diskriminering enn det har vært å legge energien i få slutt på bruken av ein karikatur som tross alt er mest symbolpolitikk.

Nettopp. Med andre ord en sak som egentlig ikke engasjerer. En sak "ingen" brydde seg om frem til noen få skrek ut i sosiale medier. 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Kajac said:

Nå bare vrir du på det jeg sier. Les kommentaren min på nytt. 

Vil du hjelpe meg?

Kommentaren din er:

Quote

Med andre ord en sak som egentlig ikke engasjerer. En sak "ingen" brydde seg om frem til noen få skrek ut i sosiale medier. 

Altså er det "ingen" som brydde seg om dette ifølge deg,
dette fordrer enten at sametinget og samerådet har latt seg lure av disse "ingen" og egentlig ikke aner hva de driver med, og dermed ikke representerer "noens" interesser.
Et annet alternativ er at sametinget og samerådet selv er disse "ingen" og dermed konstruerer egne problemer for å agere på dem, dette innebærer vel i praksis også at de ikke representerer "noens" interesser..

Et tredje alternativ er jo at alle brydde seg etter noen skrek ut i sosiale medier, men det innebærer jo at første del av setningen ikke medfører riktighet lenger, for da engasjerer jo egentlig saken likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Vil du hjelpe meg?

Kommentaren din er:

Altså er det "ingen" som brydde seg om dette ifølge deg,
dette fordrer enten at sametinget og samerådet har latt seg lure av disse "ingen" og egentlig ikke aner hva de driver med, og dermed ikke representerer "noens" interesser.
Et annet alternativ er at sametinget og samerådet selv er disse "ingen" og dermed konstruerer egne problemer for å agere på dem, dette innebærer vel i praksis også at de ikke representerer "noens" interesser..

Et tredje alternativ er jo at alle brydde seg etter noen skrek ut i sosiale medier, men det innebærer jo at første del av setningen ikke medfører riktighet lenger, for da engasjerer jo egentlig saken likevel.

Joikakaker har vært på markedet med både same-figur og joik i navnet siden 1960-tallet. Nortura hadde ikke fått klager på verken navn eller figur frem til 2020. Det vil jeg si er det samme som at "ingen" brydde seg. Etter samarbeidet med 'Tise var det vel noen influensare som lot seg provosere og tok til sosiale medier (sannsynligvis for oppmerksomhetens skyld), og fikk pisket opp stemningen. Og når noen skriker om rasisme eller diskriminering følger den politisk korrekte gjengen umiddelbart etter uten å faktisk vurdere om det er reell rasisme eller diskriminering det er snakk om.

Enten har samene vært plaget av joikakakene i en årrekke allerede, men samtlige har holdt kjeft om det og aldri luftet tanken om at de ble krenket, eller så var dette faktisk ikke en sak i det hele tatt før enkelte individer med alt for stor offentlig innflytelse begynte å skrike. For meg er det innlysende at det er det siste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...