Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (9 timer siden):

At du bruker halve livet i en BMW konfigurator er nok mulig. 

Jeg syntes den var fantastisk. Man endret interiør og kunne virtuelt inspisere hvordan bilen så ut fra alle vinkler. 

Mye enklere enn å tegne et kjøkken men samme muligheter. Bytte ratt, med eller uten trimlister, brunt skinn, bege, sort, se hvordan det ser ut osv. Det verste er at de leverer bilen akkurat slik du bestiller den. 

Men som sagt om du syntes sort eller hvitt er mange nok farger så er tesla bilen for deg. Det er ikke slik for alle

Nå tilbyr Tesla flere farger enn bare sort og hvitt, og de klarer i det minste å gjøre det på en brukervennlig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (9 timer siden):

Kaotisk for noen tydeligvis. Kanskje Porsche henvender seg til de med mer enn gjennomsnittlig intelligens?

Har du noen gang innredet en ny leilighet? Det er mye mer komplisert, men det er klart hvis et nytt leilighetskompleks bare tilbød respatex-pakken som eneste interiøropsjon så ville vel du og andre Tesla-fans slå til.

Ja, kanskje Porsche ikke bryr seg om brukervennlighet. Det kan nesten se slik ut.

Om det å innrede en leilighet er komplisert eller ikke har da ingen innvirkning på om Porsches bruker-uvennlighet er særlig bra eller ikke. Vi snakker om to forskjellige ting her.

Men igjen: Er du enig i at det er mulig å ha for mange valgmuligheter og for mange kombinasjoner av ulike valgmuligheter der ulike valg avhenger av andre valg slik at et valg kan påvirke noe annet osv. osv.?

Eller er det automatisk bedre med flere valg? Hvis Porsche hadde gitt deg 50.000 valg så hadde det vært bedre, og 500.000 enda bedre igjen?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Synten denne kritikken er litt morsom. For oss som husker to år tilbake var det en annen leverandør som ikke fikk produksjonen opp før et halvt år etter plan. Det har jo også vert noen bugs med den.

Ja, som sagt så er det ikke så enkelt som man vil ha det til.

Men så må man også huske på at Teslas oppramping av produksjonen av Model 3 har vært rekordartet og mange trodde ikke de ville komme i nærheten av å klare det engang. Men faktum er at de faktisk lå foran den opprinnelige planen. De målene Tesla ikke klarte å nå var fra en nyere og mer aggressiv plan som Tesla kom med senere.

Uansett, det har vært utfordrende for Tesla, og nå ser vi at det også er mildt sagt utfordrende for utdaterte bilprodusenter å prøve å dra seg inn i den moderne verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 timer siden):

Gudbedre ? Synd vi ikke kan gi tommel ned på innlegg.
Det er fakta og det vet du godt.
Hva vet du om brukeruvennlig , kan du vise til kilder eller det er vel kun din syning og rant som vanlig nå som du er blitt litt «butthurt» .

Det å bruke litt tid på å prøve forskjellig å se virtualisert ulike konfigurasjoner er faktisk en stor del av opplevelsen med nybilkjøpet. Men det forstår du jo tydeligvis ikke. ??

Ok, så da har du ikke noe reelle data å vise til, men bare egen synsing. Det er ikke et godt grunnlag for en diskusjon, syar2003.

Om jeg kan vise til kilder når det gjelder brukervennlighet? Så du videoen fra Bjørn Nyland der han sammenlignet konfiguratorer? Jada, det er selvsagt slik at jeg synes Tesla sin er mer brukervennlig og strømlinjeformet. Men da kan jo du argumentere for hvorfor du mener de andre er mer strømlinjeformet hvis det er det du mener?

En stor del av opplevelsen med nybilkjøpet? Da har folk forskjellige interesser. Jeg tror du glemmer at ikke alle er som deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (9 timer siden):

Hvis man drar på bilferie i Europa av andre grunner enn å bevise noe eller ha stoff til sin egen blogg, så er nok bil med forbrenningsmotor tingen.

Litt av noen forestillinger og fordommer du klarer å skape i ditt eget lille univers.

Jeg kan bare rapportere fra virkelighetens verden, at jeg som har kjørt Europatur med elbil og har førstehåndserfaring med det: Jeg har hverken blogg eller behov for å bevise noe. Jeg dro sammen med venner fordi jeg hadde tid til det og vi hadde noen interessante steder og opplevelse å oppsøke. Bilen var bare et framkomstmiddel. Et praktisk framkomstmiddel med lave løpende kostnader. Derfor valgte vi i vennegjengen min bil framfor to andre biler, begge med bensinmotor.

Skaff deg heller egen erfaring i stedet for å google fram gamle artikler om:

- Biler som har dårlige ladenettverk og dårlige navigasjonssystemer.

- Bilister som kjører i 200+ km/t med alt for lite energi på batteriet slik at de får opp melding om å holde lavere hastighet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Ja, kanskje Porsche ikke bryr seg om brukervennlighet. Det kan nesten se slik ut.

Har du prøvd konfiguratoren?

hekomo skrev (2 timer siden):

Men igjen: Er du enig i at det er mulig å ha for mange valgmuligheter og for mange kombinasjoner av ulike valgmuligheter der ulike valg avhenger av andre valg slik at et valg kan påvirke noe annet osv. osv.?

Mener du rent teoretisk eller Porsche-konfiguratoren? Har du prøvd konfiguratoren?

hekomo skrev (2 timer siden):

Eller er det automatisk bedre med flere valg? Hvis Porsche hadde gitt deg 50.000 valg så hadde det vært bedre, og 500.000 enda bedre igjen?

Det er solgt 3 ganger flere Taycan enn Model S i Norge i år. Kanskje problemet med konfiguratoren er litt overdrevet? Har du prøvd den? Hva var problemet i tilfelle? Du kan sikkert ringe Porsche(I motsetning til Tesla har de folk som tar telefonen) og høre. De kan nok hjelpe deg og er sannsynligvis profesjonelle nok til å ikke le høyt.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Har du prøvd konfiguratoren?

Mener du rent teoretisk eller Porsche-konfiguratoren? Har du prøvd konfiguratoren?

Det er solgt 3 ganger flere Taycan enn Model S i Norge i år. Kanskje problemet med konfiguratoren er litt overdrevet? Har du prøvd den? Hva var problemet i tilfelle? Du kan sikkert ringe Porsche(I motsetning til Tesla har de folk som tar telefonen) og høre. De kan nok hjelpe deg og er sannsynligvis profesjonelle nok til å ikke le høyt.

Jeg er ikke profesjonell, så jeg fikk meg en gapskratt av siste setning.

Jeg prøvde konfiguratoren. Brukte 4 min så hadde jeg en Porche med 200 000kr i ekstrautstyr som var greit å ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke profesjonell, så jeg fikk meg en gapskratt av siste setning.

Jeg prøvde konfiguratoren. Brukte 4 min så hadde jeg en Porche med 200 000kr i ekstrautstyr som var greit å ha.

Gikk igjennom samme sak etter TB sin video, og det er åpenbart at han sliter med å finne innhold til videoene sine. Klage over at man ikke kan velge flere gratis ledninger? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Gikk igjennom samme sak etter TB sin video, og det er åpenbart at han sliter med å finne innhold til videoene sine. Klage over at man ikke kan velge flere gratis ledninger? 

Men man burde jo kunne få betale for flere kabler? Litt pussig at man egentlig trenger kabler også. På Tesla setter man bare på pluggen man trenger på en kabel.

IMG_20200228_105017.jpg

Det løser seg nok med en telefon eller besøk til Porsche så må innrømme at det er en bagatell. Men de burde jo opplyst om det isåfall.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Det løser seg nok med en telefon eller besøk til Porsche så må innrømme at det er en bagatell. Men de burde jo opplyst om det isåfall.

Det tok Tesla to og et halvt år å kunne tilby skvettlapper til Model 3 slik at lakken ikke flasser av, men det store førstesideoppslaget er at man må ta en telefon til Porsche hvis man vil ha ekstra med ladekabler.

Dette er debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Men man burde jo kunne få betale for flere kabler? Litt pussig at man egentlig trenger kabler også. På Tesla setter man bare på pluggen man trenger på en kabel.

IMG_20200228_105017.jpg

Det løser seg nok med en telefon eller besøk til Porsche så må innrømme at det er en bagatell. Men de burde jo opplyst om det isåfall.

Det kan du 100% garantert få til om du ringer og sier at du betaler for en ekstra ledning. Om dette er "problemet" der, så er det ekstremt overdrevet. 

De fleste som kjøper Porsche gjør slikt gjennom gode opplevelser hos selgerne, fremfor å kun kjøpe det på nett som om man kjøpte noen sokker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Det tok Tesla to og et halvt år å kunne tilby skvettlapper til Model 3 slik at lakken ikke flasser av, men det store førstesideoppslaget er at man må ta en telefon til Porsche hvis man vil ha ekstra med ladekabler.

Dette er debatten.

De skvettlappene som Tesla delte ut er helt ubrukelige så det kunne de spart seg.

Er alt for lange så de skraper nedi over alt, og de er dårlig designet så fylles med grus.

Skvettlapper fra Kina er mye bedre (og lettere å montere). De skulle bare kjøpt ett lager av dem istede og delt ut.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 timer siden):

Har du prøvd konfiguratoren?

Mener du rent teoretisk eller Porsche-konfiguratoren? Har du prøvd konfiguratoren?

Det er solgt 3 ganger flere Taycan enn Model S i Norge i år. Kanskje problemet med konfiguratoren er litt overdrevet? Har du prøvd den? Hva var problemet i tilfelle? Du kan sikkert ringe Porsche(I motsetning til Tesla har de folk som tar telefonen) og høre. De kan nok hjelpe deg og er sannsynligvis profesjonelle nok til å ikke le høyt.

Så du videoen om konfiguratoren?

Spørsmålet mitt er ment teoretisk, siden du har lovpriset at det er veldig mange valgmuligheter.

Når du skal snakke om salg så bør du først ta med at utdaterte bilprodusenter holdt igjen leveringer i 2019 på grunn av nye EU-regler, så mange salg er overført til Q1. For Tesla sin del solgte de så mye de bare kunne, og i Q1 måtte de først produsere nye som så måtte sendes i skip til Europa, hvor de ankom ca. når viruskrisen var et faktum. Og når det gjelder Model S så er den mye dyrere nå enn den var før, da de droppet 75-modellen. Model 3 er et mye bedre valg hvis man ikke trenger stor bil. Model S begynner også å være litt gammeldags etter hvert, og Tesla har generelt ikke satset på S og X den siste tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

De fleste som kjøper Porsche gjør slikt gjennom gode opplevelser hos selgerne, fremfor å kun kjøpe det på nett som om man kjøpte noen sokker. 

Ja, merket appellerer nok til de som ikke er så glad i nyvinninger og slikt. Kanskje litt eldre folk som ikke synes internett er noe særlig.

Men for de unge er det kun ett bilmerke som teller, og det er Tesla. Snakk med unge, fra barneskolealder og oppover, og alle snakker om Tesla. Tesla har fanget ungdommen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Så du videoen om konfiguratoren?

Ja, og det var tull fra ende til annen fordi TB sliter med å produsere YT filmer om dagene uten særlig med biler å få testet og laget innhold med. Det er helt åpenbart at han gikk inn for å finne feil, og logikken som ble brukt er jo håpløst. Det er helt normalt at man får en beskjed om å bytte utstyr om man velger noe som ikke passer med utstyr man tidligere har valgt. Har han aldri kjøpt en bil før forutenom sin første Tesla? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Ja, merket appellerer nok til de som ikke er så glad i nyvinninger og slikt.

Du kritiserer en av de mest suksessfulle luksus-sportsbilene som finnes.... ?

hekomo skrev (3 minutter siden):

Kanskje litt eldre folk som ikke synes internett er noe særlig.

Eneste kriterie for nyvinninger er internett? ?

hekomo skrev (4 minutter siden):

Men for de unge er det kun ett bilmerke som teller, og det er Tesla. Snakk med unge, fra barneskolealder og oppover, og alle snakker om Tesla. Tesla har fanget ungdommen.

Ja, i 2017 så var det slik. Idag så blir Tesla mer og mer harry. Det merker man i samtalene rundt merket runt om kring. De som tidligere var begeistret er ikke det nå lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Så du videoen om konfiguratoren?

Hvorfor skriver du haugevis av innlegg om hva en annen person mener om konfiguratoren uten å prøve den selv? Det er ikke farlig og om du er redd for å bli sjokkskadet fordi du kan velge seter i annet enn hvit og svart plast, så er vi her for å hjelpe deg. 

For meg tok det 10 minutter å skreddersy en nydelig Porsche Taycan og da ser jeg null poeng i å kaste bort 18 minutter på en Tesla-entusiast bable i vei på knote-engelsk mens han roter og tuller. Jeg har heller ikke behov for å se lange videoer av folk som ikke klarer å bruke spisepinner eller knyte sine egne skolisser.

hekomo skrev (1 time siden):

Når du skal snakke om salg så bør du først ta med at utdaterte bilprodusenter holdt igjen leveringer i 2019 på grunn av nye EU-regler, så mange salg er overført til Q1. For Tesla sin del solgte de så mye de bare kunne, og i Q1 måtte de først produsere nye som så måtte sendes i skip til Europa, hvor de ankom ca. når viruskrisen var et faktum. 

Du får si det samme hele tiden til tross for at du er blitt forklart på uendelig antall måter at det du sier er feil. Etterspørselen er på vei ned og det er ikke så rart når konkurrentene er mye mer attraktive og samtidig kan vise til god kvalitet og et service-apparat som fungerer. Det er grenser for hvor mange Tesla-fanatikere det finnes der ute og de fleste har allerede én eller flere biler.

Hvordan går det i april da? Oi, én modell fra VAG-konsernet har solgt 10 ganger mer enn alle Teslas modeller tilsammen.

SAD !

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Ok, så da har du ikke noe reelle data å vise til, men bare egen synsing. Det er ikke et godt grunnlag for en diskusjon, syar2003.

Om jeg kan vise til kilder når det gjelder brukervennlighet? Så du videoen fra Bjørn Nyland der han sammenlignet konfiguratorer? Jada, det er selvsagt slik at jeg synes Tesla sin er mer brukervennlig og strømlinjeformet. Men da kan jo du argumentere for hvorfor du mener de andre er mer strømlinjeformet hvis det er det du mener?

En stor del av opplevelsen med nybilkjøpet? Da har folk forskjellige interesser. Jeg tror du glemmer at ikke alle er som deg.

Det er du som Ikke viser til data for dine synsinger, ranter og ensporede personlige meninger og således ikke er verdt å kaste bort å diskutere med angående modding.

For modifiseringer er kilder forumtråder her i diskusjon.no og facebook.com brukergruppene som jeg følger med på  som f.eks
https://www.facebook.com/groups/TeslaModelY/?ref=share

3933-F13-D-91-DB-4-EBD-8552-5-A72-FAA3-D


Angående konfigurator.
Kilde for BMW konfigurator er meg selv og likesinnede 2020 modell 3-serie kjøpere på modell/produsent fb gruppene som evner å betale for noe utover en standardmodellen. Dette da jeg nylig har kjøpt nybil derfra og fått tilpasset denne helt til egen smak og preferanser med stor hjelp fra en rik og «ikke vanskelig»  konfigurator. Resultatet ved overlevering ble faktisk gledelig overraskende mye mye bedre enn konfigurator 3D visualiseringen viste. Og det er helt uaktuelt og utenkelig å modde/endre noe både inne i eller på utsiden av det fabrikknye egen personaliserte kjøretøyet.

Hysterisk morsomt og patetisk at du skal  ha det til at «så lite konfigurasjonsmuligheter» som Tesla har til en positiv greie. Samtidig som vi konstaterer at en stor andel kjøpere er misfornøyd med både de snevre eksteriør fargevalgene og dashbord/konsoll trim materialer som kun er av ett slag og gjør modifiseringer på en helt nyinnkjøpt bil.

 Haha.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Men for de unge er det kun ett bilmerke som teller, og det er Tesla. Snakk med unge, fra barneskolealder og oppover, og alle snakker om Tesla. Tesla har fanget ungdommen.

Dette må i så fall være veldig avhengig av området man er i fra, og ikke en standard for alle barn slik du fabler om.

 

For i barneskolene her i området er det mer diskusjon rundt John Deere og Massey enn bil i det heletatt.. Bil blir først mer interesant når man kommer over i ungdom- og videregående skole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Du kritiserer en av de mest suksessfulle luksus-sportsbilene som finnes.... ?

Eneste kriterie for nyvinninger er internett? ?

Ja, i 2017 så var det slik. Idag så blir Tesla mer og mer harry. Det merker man i samtalene rundt merket runt om kring. De som tidligere var begeistret er ikke det nå lengre. 

Vil nok si at Taycan er en ganske så avansert bil. Satt på med en 4S Performance for to uker siden. Den virket veldig gjennomført. Vurderer absolutt en e-tron GT nå. Den er, som kjent, basert på Taycan.

Så faktisk en Model S med en stor bakvinge for noen måneder siden, og det er en veldig stor andel Teslaer som har folie, gjerne av det glorete slaget. Amerikanere er veldig glad i modding og tuning, så det spørs om dette påvirker Tesla-eiere. Akkurat på dette området er jeg like konservativ som James May.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...