Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (42 minutter siden):

Å ha mange valg er vel fint det, men Porsche har jo gjort det veldig knotete med at ett valg gjerne påvirker ett annet valg.

Dette er jo normalt for konfiguratorer.

Tesla Model 3 har valget mellom svarte og hvite plastseter. Bestiller man en BMW 3-serie så har man 16 forskjellige varianter i ulike kvaliteter. Hvis man vil at Model 3 skal konkurrerer med tysk premium så er dette noe som bør fikses.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, uname -l said:

Dette er jo normalt for konfiguratorer.

Tesla Model 3 har valget mellom svarte og hvite plastseter. Bestiller man en BMW 3-serie så har man 16 forskjellige varianter i ulike kvaliteter. Hvis man vil at Model 3 skal konkurrerer med tysk premium så er dette noe som bør fikses.

Setene er veldig gode da, og de er elektriske og husker profiler basert på fører. 

Som Standard på Model 3 (LR) får man jo f.eks 9 kamera, bra anlegg med 15 høytalere og oppvarmede bakseter.

På mange VAG koster det jo en formue bare å få ryggekamera, fordi da må man kjøpe masse annet ekstra stash også.

Model 3 konkurerer vel ikke akkurat mot Tysk premium? Model 3 er en billig bil.

Ang konfiguratoren til Porsche så er det jo litt merkelig at man ikke engang kan velge flere plugger for å lade med? Må jo åpenbart være noe slags bug.

Men regner med Tesla vil komme med flere valg etterhvert. Akkurat nå må de bare produsere biler raskt for å få levert.

 

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Setene er veldig gode da,

Kjenner jeg er skeptisk til det. Jeg har ikke sittet i en modell 3 men jeg har vært i en S og en X og begge hadde grusomme seter. Alt for kort sittepute så det er som å sitte på en kirkebenk (Det var forsete ja).

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Kjenner jeg er skeptisk til det. Jeg har ikke sittet i en modell 3 men jeg har vært i en S og en X og begge hadde grusomme seter. Alt for kort sittepute så det er som å sitte på en kirkebenk (Det var forsete ja).

S og X har jo hatt flere forsjellige seter oppigjennom tiden da.

Model 3 har og hatt to forsjellige seter siden starten av produksjonen, men tror de fleste Model 3 i Norge har version 2 av setene som er mykere og har bedre sidestøtte enn Version 1.

Noen klager på at de er for myke, men jeg synes det bare er behagelig. Satser på de kommer med flere valg her etterhvert så alle kan bli fornøyde. Er akkurat de samme setene i Model Y og det virker som de fleste synes de er veldig behagelig der og.

Det aller beste med dem er at samboeren min kan sitte som en geit med rattet i fanget når hun låner bilen, men det blir automatisk justert til min posisjon når jeg skal kjøre den. Speil og ratt justeres også automatisk basert på fører. Dvs hvilken nøkkel som låser opp bilen (nøkkel er mobiltelefon).

Dette er standard selv på aller billigste Model 3. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (1 time siden):

Det aller beste med dem er at samboeren min kan sitte som en geit med rattet i fanget når hun låner bilen, men det blir automatisk justert til min posisjon når jeg skal kjøre den. Speil og ratt justeres også automatisk basert på fører. Dvs hvilken nøkkel som låser opp bilen (nøkkel er mobiltelefon).

Dette hadde jeg også på min gamle Volvo i sin tid.

Lenke til kommentar
failern skrev (2 minutter siden):
Complexity skrev (1 time siden):

Det aller beste med dem er at samboeren min kan sitte som en geit med rattet i fanget når hun låner bilen, men det blir automatisk justert til min posisjon når jeg skal kjøre den. Speil og ratt justeres også automatisk basert på fører. Dvs hvilken nøkkel som låser opp bilen (nøkkel er mobiltelefon).

Dette hadde jeg også på min gamle Volvo i sin tid.

På din gamle Nokia?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske tydelig for meg at alle med Model3 og Y ønsker flere tilvalg. Ellers ville dere ikke drevet med omkledning (wrap) og modifiseringer av paneler og interiør m.m. Det er unektelig mye bedre å kunne gjøre disse tilpasningene i en konfigurator for eksempel for panel type/farge til en påkost av en snau tusenlapp.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Det er bra at det er tydelig for deg. For det er ikke tydelig for meg (som har bestilt en TMY).

Det er vel logisk at du har bestilt noe du liker. Ikke akkurat breaking news dette.

Complexity skrev (26 minutter siden):

Vil ikke tro at det var standard? Antar det var ekstrautstyr som kostet sin del.

Men Volvo har alltid vært litt flink med slikt ja.

Beklager, det husker jeg ikke. Er det så stor forskjell på det egentlig? Enten så betaler du prisen fordi det er innbakt, eller så betaler du prisen av tillegget. Det viktigste må vel være hva kassalappen sier til slutt.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, failern said:

 Er det så stor forskjell på det egentlig? Enten så betaler du prisen fordi det er innbakt, eller så betaler du prisen av tillegget. Det viktigste må vel være hva kassalappen sier til slutt.

Når ryggekamera, og ting man faktisk trenger for å bruke bilen (som lader hos Porsche f.eks) er ekstrautstyr så er jo startprisen litt feil mener jeg.

Nå koster det vel bare 4000kr for å få 400V til 800V converter hos Porsche så man kan lade hos noen andre en Ionity. Det er mye billigere enn jeg så for meg. Det er jo noe man må ha om man skal kjøre utenfor Oslo.

Men man må vel fortsatt slenge på 2-300 tusen i ekstrautstyr på Porschen før man er fornøyd, og det er nok greit for de som vurderer en slik.

 

Faktisk 3700kr ekstra å få ryggekamera på en VW golf. I 2020 burde det jo være standard. Ganske knotete konfigurator der og. Skal man ha Transportpakke (hva nå enn det er for det står ikke?) kan man ikke ha ryggekamera f.eks..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (11 minutter siden):

Når ryggekamera, og ting man faktisk trenger for å bruke bilen (som lader hos Porsche f.eks) er ekstrautstyr så er jo startprisen litt feil mener jeg.

Nå koster det vel bare 4000kr for å få 400V til 800V converter hos Porsche så man kan lade hos noen andre en Ionity. Det er mye billigere enn jeg så for meg. Det er jo noe man må ha om man skal kjøre utenfor Oslo.

Men man må vel fortsatt slenge på 2-300 tusen i ekstrautstyr på Porschen før man er fornøyd, og det er nok greit for de som vurderer en slik.

Joda, men Porsche er vel unnskyldt da de er "luksus-merke".

Complexity skrev (12 minutter siden):

Faktisk 3700kr ekstra å få ryggekamera på en VW golf. I 2020 burde det jo være standard. Ganske knotete konfigurator der og. Skal man ha Transportpakke (hva nå enn det er for det står ikke?) kan man ikke ha ryggekamera f.eks..

Helt enig. Dette er høl i hodet og bare for å skvise penger.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, syar2003 said:

Jeg gjetter at du også kommer til å wrap’e midtkonsollen. De aller fleste gjør nemlig det. Men det finns nok noen få unntak ;)

30kr for wrap fra kina. Klart man vil ha bort den malplasserte treplanken. Den kunne de levna sort for min del, så der skal jeg være enig i at man burde kunne velge den bort uten å få hvite seter.

Lenke til kommentar
failern skrev (3 timer siden):

Det er vel logisk at du har bestilt noe du liker. Ikke akkurat breaking news dette.

Beklager, det husker jeg ikke. Er det så stor forskjell på det egentlig? Enten så betaler du prisen fordi det er innbakt, eller så betaler du prisen av tillegget. Det viktigste må vel være hva kassalappen sier til slutt.

Jeg kjøpte en bil i 2008. Der var det standard. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

Det er du som antar ting videre og påstår at det å lage en mobiltelefon på hjul er ekstremt vanskelig. I mellomtiden så kommer Ford, Volvo, Audi etc etc også med samme type teknologi du mener er ekstremt spesielt, og mange av dem overrasker med litt ekstra snaks i tillegg som V2X. 

Resirkulering er en viktig del av fremtiden angående mengden batterier som vil starte å komme inn fra gamle elbiler. Så selvfølgelig må det med. Eller mener du at det ikke er så farlig? Bare glem det liksom? 

Du har ikke forklart noen ting? Du har bare kommet med tomme påstander uten noen forklaring. Kjemien er jo ikke vanskelig å kopiere om noen ville det. Hvis kjemien er alt du har å komme med angående bedre "batteriteknologi" så står det rimelig tynt til. Tesla som har lansert TM3 i kina hadde jo full mulighet til å vise dominanse og ta et nytt steg opp i energitetthet, men det gjorde dem jo ikke? Nå har jo flere andre lansert produkter med bedre energitetthet i bilene sine. Til og med Renault Zoe. 

Igjen så er dette en dårlig unnskyldning og jeg har svart deg på dette tidligere. Tesla hadde glatt produsert en platform til en tredjepart siden man ville fått større avanse gjennom det. Det å jakte etter penger trenger jeg vell ikke overbevise deg om at Tesla gjør? De fikk jo noen milliarder for å bygge batteri-bytte teknologi og lovte den i stor stil som et lite eksempel. 

Kan du ikke sitere planene i det minste? 

Jeg har aldri diktet opp at de ikke burde gjøre det? Jeg sier at jeg ikke forstår hvorfor noen ville kjøpt noe av dem. 

Stemmer. Han var imot det å generere kart tidligere når han påstod at det eneste man trengte var å løse alt i sanntid. Om du trur de kjøper tilgang til teknologien kun for å fikse smart summon og reverse summon så vær så god. ?

Du forstod ikke hva jeg skrev? 

Med alle problemene disse andre produsentene har hatt så er det visst ikke så enkelt å "lage en mobiltelefon på hjul" likevel. At andre lover å komme med det ene eller det andre får man ta med en klype salt frem til de faktisk har noe. Og uansett snakket vi her om hvordan VW innrømmer at det er fullstendig krise.

Resirkulering er sikkert fint det, men det er ikke relevant for det vi diskuterte, som er Teslas overlegenhet på batteriteknologi (og annen teknologi). Du har alt fått linker som snakker om Teslas batteriteknologi, og det kommer nok mer på batteridagen i mai.

Du får fortsette å spekulere i hva du mener Tesla hadde gjort dersomatte hvisom. Det er egentlig ganske poengløst. Det som var poenget var det er er en mulighet som kanskje vil komme i fremtiden.

Musk var vel ikke motstander av å generere kart "on the fly", men å bruke ferdiglagede kart til generell navigering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Jeg har kjøpt flere nye biler. Man kan alltid velge hva man ønsker av interiør, skjermer, skinntyper, infosystemer osv.

Betyr dette at tesla kun lager helt like biler? Folk er jo vant til å velge. Kan ikke være vanskelig å lage helt like biler på et samlebånd.

Er det dette du mener med at vw ikke kan produsere biler. At de lar folk velge om setene skal være brune eller bege? Skinn eller stoff.

Tviler på at vw henger seg på dette. Slik holdt de på med for over 100-år siden. Ikke veldig fremtidsrettet.

Hvis du lurer på hvordan man konfigurerer Tesla før kjøp så er det jo bare å se på videoen, eventuelt prøve selv. Det er definitivt en enkelre og mer strømlinjeformet prosess enn kaoset til f.eks. Porsche. Du får mye "gratis" med Tesla som man må betale i dyre dommer for på andre biler.

Hvor har jeg sagt at VW ikke kan produsere biler? Men at VW er gammelt og utdatert kan vi nok være enige om.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...