Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (24 minutter siden):

Fordelen med innebygget navigasjon i en elbil er jo at den tar hensyn til ladestasjoner, starter varming av batteri før man ankommer, og realtime kan endre ruten din om det skulle være fult eller feil på en ladestasjon.

I tillegg fungerer det jo andre veien - ved at jeg på telefonen min hele tiden kan se hvor bilen min er og hvor fort den kjører om den er i bruk.

Kan sikkert løse alt dette med tredjeparts apper og enheter men dere må da innrømme at det er kjekt når det er innebygget fra før av?

Bilen min lærer seg og mine kjørevaner og vet at jeg sannsynligvis skal hjem om jeg hiver meg i bilen etter jobb. Da vil den varsle meg om det er mye trafikk eller stopp på ruten min hjem så jeg slipper å stille meg i kø unødvendig. Veldig ofte stengt vei mellom jobben min å hjemme grunnet trailere som står fast i bakker eller har fått sleng. Navigasjonen i bilen har reddet meg fra mange timer med kø.

Akkurat. Vil være en stor ulempe å IKKE ha kart/GPS integrert i bilen. Det er veldig mye funksjonalitet som man da mister.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, MrMarbles said:

Akkurat. Vil være en stor ulempe å IKKE ha kart/GPS integrert i bilen. Det er veldig mye funksjonalitet som man da mister.

Det viktigste med å ha navigasjon integrert i bilen etter mitt syn er å få opp svinginformasjon i HUD. Jeg antar det kan være noe fordel å la bilen selv legge inn lade/fyllestopp basert på SOC/fyllingsgrad, men det er da også noe som relativt lett kan håndteres i ruteplanleggingen uten at selve bilen nødvendigvis må være involvert. Om det kommer en standardisert kryssplatform løsning for reservasjon av ladestopp kan dette bli mer verdifullt.

I en bil uten HUD ser jeg ganske lite verdi i integrart navigasjon i dag, da funksjonaliteten i praksis utfylles av en dashmontert mobiltelefon. Estetisk sett er det sikkert litt så som så, men det er noe som er vanskelig å si noe generellt om. Ikke alle bryr seg om slikt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Det gjør Android Auto/Apple Carplay også. De har i tillegg en mye større database for å sjekke rutene for køer f.eks. eller om veien er midlertidig stengt, slik at du på forhånd, eller underveis får rutealternativer som popper opp, og voiceover som sier ifra. 

Dette har vært i AA/AC lenge. Når man starter bilen etter jobben, så sier "Genie" (Android sin versjon av Siri for Apple) snitt-tiden det vil ta å kjøre hjem basert på trafikken der og da på ruten over høyttalerne. Er det noe spesielt som omkjøring, eller kødannelser så får man beskjed om det også og Genie anbefaler alternativer ruter som ikke har kø. 

Siden systemet fungerer med enhver "Home-Smart-App", så kan du f.eks snakke "Hey Google - Turn up the heat at the cabin" på vei til hytta, også er hytta oppvarmet når du er fremme. Eventuelt om du vil skru av lysene hjemme fordi du glemte det. 

Tesla bruker Google maps - så er akkurat samme informasjon der som med Android Auto..

Så usikker på om databasen er så mye større som du sier?

Er voice commands til bilen min og, men tror ikke det er google sin.

Men jeg kan f.eks starte forvarming av bilen min ved å bruke google assistant til min google home høytaler eller mobiltelefon.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Tesla bruker Google maps - så er akkurat samme informasjon der som med Android Auto..

Så usikker på om databasen er så mye større som du sier?

Ja, jeg er klar over det men det beror på hvor mye premium Tesla betaler. Det er flere nivåer av "tilgang" man får. Om du vet om de kjører full pakke så del gjerne. 

Complexity skrev (12 minutter siden):

Er voice commands til bilen min og, men tror ikke det er google sin.

Google har da hatt voice commands i lang, lang tid allerede? "Hey Google" kan jeg si i bilen og skru på varmen på hytta. 

Complexity skrev (12 minutter siden):

Men jeg kan f.eks starte forvarming av bilen min ved å bruke google assistant til min google home høytaler eller mobiltelefon.

Jepp, morsomt med API'er sånn sett, da får man til det meste. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Det viktigste med å ha navigasjon integrert i bilen etter mitt syn er å få opp svinginformasjon i HUD. Jeg antar det kan være noe fordel å la bilen selv legge inn lade/fyllestopp basert på SOC/fyllingsgrad, men det er da også noe som relativt lett kan håndteres i ruteplanleggingen uten at selve bilen nødvendigvis må være involvert. Om det kommer en standardisert kryssplatform løsning for reservasjon av ladestopp kan dette bli mer verdifullt.

I en bil uten HUD ser jeg ganske lite verdi i integrart navigasjon i dag, da funksjonaliteten i praksis utfylles av en dashmontert mobiltelefon. Estetisk sett er det sikkert litt så som så, men det er noe som er vanskelig å si noe generellt om. Ikke alle bryr seg om slikt.

Du om det. Det er ganske mye mer knotete å ha en liten skjerm kontra en stor en med kart. Jeg, personlig, setter uendelig stor pris på å kunne orientere meg om hvor jeg er til enhver tid. Da er det ganske mye mer behagelig å ha en stor dedikert skjerm direkte i bilen kontra en mobiltelefon montert i dash.

Ikke alle ønsker å ha telefonen som GPS heller. Hvor mange er det som faktisk monterer holder for mobilen i dash? For det aller aller meste så synes denne å være i hånda til de som kjører.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (21 minutter siden):

Du om det. Det er ganske mye mer knotete å ha en liten skjerm kontra en stor en med kart. Jeg, personlig, setter uendelig stor pris på å kunne orientere meg om hvor jeg er til enhver tid. Da er det ganske mye mer behagelig å ha en stor dedikert skjerm direkte i bilen kontra en mobiltelefon montert i dash.

Ikke alle ønsker å ha telefonen som GPS heller. Hvor mange er det som faktisk monterer holder for mobilen i dash? For det aller aller meste så synes denne å være i hånda til de som kjører.

Du burde google hvordan Android Auto fungerer. Den speiles til infotainmentsystemet, så du kan ha mobilen i lomma om du vil det. Lyden som omhandler navigasjonen spilles jo ut anlegget i bilen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, MrMarbles said:

Du om det. Det er ganske mye mer knotete å ha en liten skjerm kontra en stor en med kart.

Skjermen benyttes jo bare når man står stille eller en sjelden gang for å se ca hvor man er. Når man kjører er det sving-for-sving informasjonen som er viktig og den kommer som stemmeprompts eller er i HUD slik at man holder blikket på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 22.4.2020 den 19.40):

Hvilke problemer sikter du til? 

Så forklar meg da, hvordan Tesla leder og er "overlegen" på batteriteknologi? Hva er "annen teknologi" som du tar frem her uten å nevne dem? For engangs skyld, så prøv å forklare et segment fremfor å bare kaste ut en påstand. Hvis du mener at batteriteknologien er best hos Tesla, så forklar forskjellene mellom deres og andres teknologi, og hvorfor du mener Teslas teknologi er best. Det å bare si det vil være det samme som å komme med en tom påstand og en personlig mening. 

Jeg trenger ikke spekulere i naturen deres. Der de kan tjene ekstra penger er hvor du finner dem. Det ser du jo i måten de skifter beite og selger biler for å suge til seg siste rest av subsidier. Du ser også måten de søker på å få huket tak i alle pengene de kan få tak i. 

2,000,000,000 kr fikk de fordi de skulle utvikle batteri-skifte teknologien f.eks uten at den ble noe av. Så selvfølgelig hadde de solgt platformen til tredjeparter om de hadde tjent på det. 

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2019/05/20/elon-musk-declares-precision-maps-a-really-bad-idea-heres-why-others-disagree/#738772ff2a33

Jo, han var motstander av det de nå plutselig skifter mot å få tilgang til selv. Veldig forståelig ettersom de aldri i livet ville klart å fått til autonom ferdsel uten. Samme kritikken jeg kom med for over 1 år siden mot hvorfor Tesla sliter, og at robotaxi tullet er kun børsmanipulasjon. 

Eh, hvilke problemer? Vi diskuterte jo nettopp VW-ansattes uttalelser om at programvaresituasjonen er en katastrofe.

Hvis du vil vite mer om hvordan Tesla er ledended på batteriteknologi så er det bare å lese linkene du fikk.

Og igjen, spekulasjonen din er veldig lite nyttig å diskutere.

Kartet linken din handler om er detaljerte kart, men ser ut til å være forhåndsgenererte kart og ikke kart generert "on the fly", så det er ikke samme sak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 22.4.2020 den 19.46):

Beklager, jeg orker ikke 18 minutter med babbel hvor Tesla-Bjørn gjør seg ekstra dum bare fordi det ikke er en Tesla. Jeg forsøkte meg heller på Porsche-konfiguratoren og synes det ikke var spesielt vanskelig. Å ha mange valgmuligheter og kunne skreddersy sin egen bil kjennetegner premium-segmentet. Så får de som synes det er uoverkommelig nøye seg med et interiør i plast og mye mindre funksjonalitet.

Nei, målet er selvfølgelig å tilby et premium-produkt. Og det betyr at man bør kunne velge hvordan bilen skal være. Selv biler i økonomi-segmentet har flere valg og muligheter for utstyr enn det Tesla har.

Ok, synd for deg. Men videoen viser hvilket kaos det er og er et godt eksempel på hvor lite fokus gammeldagse bilprodusenter har på brukervennlighet.

Er du enig i at det er mulig å ha for mange valgmuligheter og for mange kombinasjoner av ulike valgmuligheter der ulike valg avhenger av andre valg slik at et valg kan påvirke noe annet osv. osv.?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (På 22.4.2020 den 21.09):

Meh, dette er nok storm i et vannglass. Det er enten en feil i konfigurator eller så har man bare ikke ønsket at alle kunder krysser av på alle valgene (det er jo gratis!). Jeg er ganske trygg på at når man konfigurerer in persona så kan man velge flere av de/betale litt ekstra for å velge flere av de. 

Overdrivelse.

Så flott da, ikke noe problem at en gammeldags bilprodusent har dårlig brukervennlighet for kunden kan jo bare dra seg ned til bilforhandleren for å forhåpentligvis få hjelp til den gammeldagse, overkompliserte, brukeruvvenlige smørja :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Vi diskuterte jo nettopp VW-ansattes uttalelser om at programvaresituasjonen er en katastrofe.

Merkelig katastrofe. De setter bare kvalitet litt høyere enn andre "startups" som han nevner der. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Hvis du vil vite mer om hvordan Tesla er ledended på batteriteknologi så er det bare å lese linkene du fikk.

Er du ikke istand til å forme egne meneinger? Jeg har lest der, og jeg ser ikke helt det samme som dem. Energitetthet er det jo ikke, ikke resirkulering og fornybarhet heller. De har kjøpt Panasonic celler og kasta dem sammen med litt lodding og kjølepasta for å spare vekt. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Kartet linken din handler om er detaljerte kart, men ser ut til å være forhåndsgenererte kart og ikke kart generert "on the fly", så det er ikke samme sak.

Uff, har du mistet helt oversikten nå? For nei, det handler om "presisjons-map" som altså er kart du selv lager og lagrer til bruk senere. De blir bedre og bedre jo mer du kjører på samme området, og nå har de kjøpt teknologi for å gjøre nøyaktig det samme. 

Vi har altså folk som har betalt 50,000 kr for FSD om lovnader rundt autonom ferdsel, også har de skiftet taktikk 2 ganger i ettertid. Det lyder jo bra. 

Si meg, blir du imponert av denne:

Til og med Audi er kommet lengre og har mer imponerende løsninger: 

https://www.a2d2.audi/a2d2/en.html

Jeg kan forklare hvorfor om du spør pent. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 22.4.2020 den 21.43):

Jøss , Spar meg. Du tar feil som vanlig. Så og si alle modder sine Model 3. Det er en kjensgjerning og du kan selv bekrefte det i kafé tråden og fb gruppene med bilder.

Jeg tviler på at det er mange som kjøper andre fabrikknye kjøretøy som gjør dette. Åtteårige rånere som kjøper seg 15 år gamle bruke biler - sikkert.

Og endre interiørtrim på BMW 3 serie fra standard koster faktisk kun kr1200,- . OG man har valgfriheten til å få det slik man ønsker fra fabrikk fremfor å modde selv med kjipe Kina produkter.

Dessuten , det å sitte å konfigurere frem og tilbake ulike opsjoner og tilpasninger på sin nye bil , samt å bruke tid på det er faktisk en stor fornøyelse. Og få satt et personlig preg på kjøretøyet , tilvalg , seter, fargekombinasjoner både eksteriør og interiør. 

Jass, så så og si alle modder den sier du? Dette har du selvsagt harde fakta på, og ikke bare egen synsing?

Og så er det, hold dere fast folkens, en stor fornøyelse å sitte og rive seg i håret i en labyrint av brukeruvennlige løsninger! Duverden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Jass, så så og si alle modder den sier du? Dette har du selvsagt harde fakta på, og ikke bare egen synsing?

Og så er det, hold dere fast folkens, en stor fornøyelse å sitte og rive seg i håret i en labyrint av brukeruvennlige løsninger! Duverden.

Det er en fornøyelse. Når man finner akkurat den kombinasjonen man liker og sier sånn skal min bil være inni. 

Konfiguratoren på tesla m3 hadde 100% sikkert fungert på en vw boble fra 60-tallet. Man kunne vel velge soltak og noen skvettlapper.

om du ikke klarer å bruke en konfigurator til Audi vw eller BMW så passer sikkert en tesla for deg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
hekomo skrev (6 minutter siden):

Så flott da, ikke noe problem at en gammeldags bilprodusent har dårlig brukervennlighet for kunden kan jo bare dra seg ned til bilforhandleren for å forhåpentligvis få hjelp til den gammeldagse, overkompliserte, brukeruvvenlige smørja :)

Dette var en software-bug. Skal vi begynne å krangle om hvilken bilfabrikant som har flest software-bugs så tror jeg ikke vi blir ferdige i år. Fakta er uansett at en Lada fra 60-tallet har mye mindre software-bugs enn en Tesla fra 2020. 

Forøvrig så orker jeg heller ikke diskutere så mye med fanboys... Man blir litt blind for egen logikk. :)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Merkelig katastrofe. De setter bare kvalitet litt høyere enn andre "startups" som han nevner der. 

Er du ikke istand til å forme egne meneinger? Jeg har lest der, og jeg ser ikke helt det samme som dem. Energitetthet er det jo ikke, ikke resirkulering og fornybarhet heller. De har kjøpt Panasonic celler og kasta dem sammen med litt lodding og kjølepasta for å spare vekt. 

Uff, har du mistet helt oversikten nå? For nei, det handler om "presisjons-map" som altså er kart du selv lager og lagrer til bruk senere. De blir bedre og bedre jo mer du kjører på samme området, og nå har de kjøpt teknologi for å gjøre nøyaktig det samme. 

Vi har altså folk som har betalt 50,000 kr for FSD om lovnader rundt autonom ferdsel, også har de skiftet taktikk 2 ganger i ettertid. Det lyder jo bra. 

Si meg, blir du imponert av denne:

Til og med Audi er kommet lengre og har mer imponerende løsninger: 

https://www.a2d2.audi/a2d2/en.html

Jeg kan forklare hvorfor om du spør pent. 

Det var VW-ansatte selv som omtalte det som en katastrofe. Da er det litt mer enn å bare "sette kvalitet litt høyere", gitt. Spesielt med tanke på at VW-konsernet har måtte tilbakekalle flere hundre tusen biler i det siste på grunna av alvorlige sikkerhetsfeil.

Det er ikke noe poeng at jeg begynner å mat deg med informasjon som er på linkene, og samtidig slipper vi jo kverulering over et hvert punkt som nevnes, noe som bare må være en bonus.

Tesla er ledende på energitetthet jo. De har som kjent egen batterikjemi.

Hva har folks betaling av FSD med saken å gjøre? Det som diskuteres her er kartløsning, der

Audi er som vanlig en sinke :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Det er en fornøyelse. Når man finner akkurat den kombinasjonen man liker og sier sånn skal min bil være inni. 

Konfiguratoren på tesla m3 hadde 100% sikkert fungert på en vw boble fra 60-tallet. Man kunne vel velge soltak og noen skvettlapper.

om du ikke klarer å bruke en konfigurator til Audi vw eller BMW så passer sikkert en tesla for deg

Det er godt folk har forskjellige fritidsinteresser. Noen liker å bruke halve livet på å plukke deler til bil, og andre foretrekker å bare bestille bilen.

Spørsmålet er ikke om man klarer å bruke konfiguratoren eller ikke, men om hvor elendig brukervennligheten er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
failern skrev (13 minutter siden):

Dette var en software-bug. Skal vi begynne å krangle om hvilken bilfabrikant som har flest software-bugs så tror jeg ikke vi blir ferdige i år. Fakta er uansett at en Lada fra 60-tallet har mye mindre software-bugs enn en Tesla fra 2020. 

Forøvrig så orker jeg heller ikke diskutere så mye med fanboys... Man blir litt blind for egen logikk. :)

Hva var en software-bug? Er den innviklede labyrinten av uendelige valg en bug?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...