Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Jeg hadde brukt wrap uansett. Vi liker utradisjonelle farger, men de er ofte ikke veldig salgbare på bruktmarkedet. Bedre å kjøpe en kurant farge og legge på folie. Når bilen skal selges tas folien av og lakken under er som ny. En ekstra bonus der. Jeg kommer neppe noensinne mer til å kjøpe en bil og ikke sette den til helfoliering med en gang. Folie er genialt ;)

Vær i det minste ærlig med deg selv i hovedgrunnen til å legge folie. Rustgaranti på bilen er jo mer eller mindre fraværende, og kvaliteten er så som så. Spør en enhver butikk som tilbyr å legge slikt, og de er kjempe glade for at Tesla eksisterer. 

Folie er genialt når behovet for det er åpenbar hos et merke som sliter med kvaliteten på nettopp lakk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (26 minutter siden):

Billig folie koster rundt det du sier. Xpel extreme som faktisk beskytter lakken skikkelig koster 35-40k eller mer.

Som sagt er Xpel klar folie. Den kan altså ikke benyttes om man vil skifte farge. Derfor er ikke det en type jeg vil vurdere. Mulig den beskytter mer enn annen folie, men all folie beskytter lakken til en stor grad. Ingen vaskeriper, ingen UV-degradering, ingen metallpartikler som setter seg i lakken og ruster osv. 

3M er rimelig store på folie, så jeg regner med at det meste av produkter derfra holder høy kvalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Vær i det minste ærlig med deg selv i hovedgrunnen til å legge folie. Rustgaranti på bilen er jo mer eller mindre fraværende, og kvaliteten er så som så. Spør en enhver butikk som tilbyr å legge slikt, og de er kjempe glade for at Tesla eksisterer. 

Folie er genialt når behovet for det er åpenbar hos et merke som sliter med kvaliteten på nettopp lakk. 

Niks. Kona ville ha rosa bil og da er det kun folie som gjelder ;) Jeg hadde lagt folie på en evt. ny X også, selv om karosseriet ikke ruster. Kan hende jeg gjør det på den eksisterende også, om jeg blir lei av fargen ;) Men multi-coat red er egentlig en veldig fin farge så jeg tviler på at jeg gidder. Tipper neste bil blir orange. 

Rustproblemer pleier ikke å oppstå midt på slike flater som det legges folie på. Det kryper gjerne inn fra kanter inni skjermene eller kommer pga. sinkslipp. Folie hjelper ikke mot rust i særlig stor grad. 

Vår forrige VW var f.eks svært plaget med sinkslipp i dørkarmene og der begynte det å ruste friskt. Folie hadde ikke hjulpet (og man legger normalt heller ikke folie inne i dørkarmene). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Niks. Kona ville ha rosa bil og da er det kun folie som gjelder ;)

Hehe, greit. Det finnes tydeligvis unntak, og du skal ha litt "kudos" for å gi litt etter for å kjøre på med ei rosa bil. ?

Jeg kjenner en fyr som legger folie og de har ekstremt god omsetning etter at Tesla kom til landet, for mens folk fra Audi og BMW ofte kun ønsker å gjøre forandringer for utseendes skyld med "chrome delete" f.eks, så kommer Tesla eiere og helfolierer bilene sine pga lakken med medfølgende redsel for å måtte ta en kamp mot Tesla om lakken ikke holder stand innenfor noen få år. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Rustproblemer pleier ikke å oppstå midt på slike flater som det legges folie på. Det kryper gjerne inn fra kanter inni skjermene eller kommer pga. sinkslipp. Folie hjelper ikke mot rust i særlig stor grad. 

Feil. Men du skal gjerne få komme med kilde som støtter påstanden. Rust kommer som oftest som etterfølgende årsak etter steinsprut, og folie fungerer bra for å motvirke hull etter nettopp steinsprut. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Hehe, greit. Det finnes tydeligvis unntak, og du skal ha litt "kudos" for å gi litt etter for å kjøre på med ei rosa bil. ?

Jeg kjenner en fyr som legger folie og de har ekstremt god omsetning etter at Tesla kom til landet, for mens folk fra Audi og BMW ofte kun ønsker å gjøre forandringer for utseendes skyld med "chrome delete" f.eks, så kommer Tesla eiere og helfolierer bilene sine pga lakken med medfølgende redsel for å måtte ta en kamp mot Tesla om lakken ikke holder stand innenfor noen få år. 

Feil. Men du skal gjerne få komme med kilde som støtter påstanden. Rust kommer som oftest som etterfølgende årsak etter steinsprut, og folie fungerer bra for å motvirke hull etter nettopp steinsprut. 

Jeg har hatt mye rust på biler opp gjennom årene, og ikke en eneste gang har det vært forårsaket av steinsprut. Egentlig får jeg lite steinsprut, mulig jeg holder god nok avstand? ;) Rust i hjulbuer, rundt skiltlys i bakluke, pga. sinkslipp osv. har det derimot vært nok av ja. Og selvsagt på understellsdeler, bremserør osv. 

"Chrome delete" er ikke min greie ;) Model Y kommer dessverre med det ferdig, om jeg kjøper en slik en gang kan det hende jeg bestiller "chrome undelete" ;) 

Jeg kjører ofte bilen til kona selv, og alltid når vi er to (hun foretrekker at jeg kjører). Nå er den ikke tyggegummi-rosa da, fargen heter "Fierce Fuchsia". Lett å google ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt mye rust på biler opp gjennom årene, og ikke en eneste gang har det vært forårsaket av steinsprut. Egentlig får jeg lite steinsprut, mulig jeg holder god nok avstand? ;) Rust i hjulbuer, rundt skiltlys i bakluke, pga. sinkslipp osv. har det derimot vært nok av ja. Og selvsagt på understellsdeler, bremserør osv. 

Anbefaler å sjekke ut hjemmesidene til de som faktisk utfører jobben. Beskyttelse mot rust er en del av godene man får. Men som sagt, så skal du få lov til å finne kilder for påstanden på at foliering så absolutt ikke hjelper mot rust. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

"Chrome delete" er ikke min greie ;) Model Y kommer dessverre med det ferdig, om jeg kjøper en slik en gang kan det hende jeg bestiller "chrome undelete" ;) 

Personlige meninger skal du få ha, men det forandrer ikke det faktum at Tesla eiere oftere gjør mer en andre. Send en mail til en hvilken som helst tilbyder av foliering og jeg blir overrasket om Tesla ikke står for majoriteten av omsetningen nå om dagene. 

EDIT: Gjorde et lite søk for å finne litt vekt til argumentet og fant denne: https://www.tv2.no/a/10768425/

Sitat

"Tesla-eierne er forøvrig de som skiller seg ut som mest interessert i foliering.

– Ja, vi merker en betydelig større pågang fra Tesla-eiere. Men vi har også allerede begynt å få inn en del Audi e-tron til chrome delete, forteller Scandanino-sjefen."

Chrome-delete handler mest om utseende, mens Tesla eiere gjør ofte dette av andre grunner og ikke kun fordi de vil bytte farge - det å bytte farge er bare en fordel og en mulighet når man uansett mer eller mindre blir tvunget i å gjøre det av økonomiske grunner. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 timer siden):

Personlig mener jeg integrert GPS/Kart i biler er utdatert i 2020 da det finnes lommepc'er som gjør jobben like bra, om ikke bedre. Nå som vi og kan integrere telefonene våres i bilens mediesenter så er jo GPS/Kart enda mer avleggs.

 

Kan jeg på den bilen jeg velger å kjøpe fabriksny velge bort GPS og spare noen kronasjer der så blir ikke det aktuelt å ha i bilen.

Nei takk. Jeg liker å kunne sende destinasjon fra telefonen min før jeg setter meg i bilen, og så kan jeg bare sette meg i bilen og der er bilen klar med destinasjonen på bilens display. Ingen adresse jeg må skrive inn, bare å kjøre. Mobiltelefonen kan ligge i lomma.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (25 minutter siden):

Nei takk. Jeg liker å kunne sende destinasjon fra telefonen min før jeg setter meg i bilen, og så kan jeg bare sette meg i bilen og der er bilen klar med destinasjonen på bilens display. Ingen adresse jeg må skrive inn, bare å kjøre. Mobiltelefonen kan ligge i lomma.

Er ikke det noe vi har gjort lenge. Når jeg leier bil i utlandet har jeg målet og adressen på mobilen, kobler mobilen til bilen og har stemmestyrt navigasjon via Bluetooth. Bestilte aldri med GPS når jeg leide bil. I dag er det vanlig med GPS i leiebiler.

vw ID3 får navigasjon i frontruta. Det så ganske bra ut. Skoda får vel muligens dette også på sin nye SUV.

Skodas SUV så utrolig mye bedre ut enn tesla y. Større batteri og mye lavere pris. Helt garantert bedre kvalitet en tesla også.

Jeg tror at svært mange vil kjøpe den i stedet for tesla y. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Er ikke det noe vi har gjort lenge. Når jeg leier bil i utlandet har jeg målet og adressen på mobilen, kobler mobilen til bilen og har stemmestyrt navigasjon via Bluetooth. Bestilte aldri med GPS når jeg leide bil. I dag er det vanlig med GPS i leiebiler.

vw ID3 får navigasjon i frontruta. Det så ganske bra ut. Skoda får vel muligens dette også på sin nye SUV.

Skodas SUV så utrolig mye bedre ut enn tesla y. Større batteri og mye lavere pris. Helt garantert bedre kvalitet en tesla også.

Jeg tror at svært mange vil kjøpe den i stedet for tesla y. 

Hvilke andre biler kan du sende destinasjonen fra telefonen din, til bilen. Altså, mobilen kan slåes av etterpå. Du er ikke avhengig av å ha noen kobling mellom bil og mobil for at dette fungerer, siden begge er på internett. Du får opp 2D-kart på hovedskjermen, og 3D-kart ved siden av speedometeret. 

Jeg foretrekker dette systemet foran å ha en mobil som GPS/kart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (18 minutter siden):

Hvilke andre biler kan du sende destinasjonen fra telefonen din, til bilen. Altså, mobilen kan slåes av etterpå. Du er ikke avhengig av å ha noen kobling mellom bil og mobil for at dette fungerer, siden begge er på internett. Du får opp 2D-kart på hovedskjermen, og 3D-kart ved siden av speedometeret. 

Jeg foretrekker dette systemet foran å ha en mobil som GPS/kart.

Det er slik Android Auto og Apple Carplay fungerer i biler som har støtte for det uten at man må plugge inn med kabel. Android Auto starter så kjapt den merker bluetooth'en til bilen, så den kan du ha i lommen hele tiden. Du kan dermed gå på nett og bruke google maps og skrive inn ferien f.eks, og det overføres automatisk til mobil og sømløst når du er i bilen. Det eneste du gjør da er å trykke på infotainmentsystemet som "start tur", ved å trykke på og bekrefte ruten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, MrMarbles said:

Hvilke andre biler kan du sende destinasjonen fra telefonen din, til bilen. Altså, mobilen kan slåes av etterpå. Du er ikke avhengig av å ha noen kobling mellom bil og mobil for at dette fungerer, siden begge er på internett. Du får opp 2D-kart på hovedskjermen, og 3D-kart ved siden av speedometeret. 

Jeg foretrekker dette systemet foran å ha en mobil som GPS/kart.

Jeg gjør dette i min bil (BMW fra 2016), sannsynligvis er dette mulig i svært mange nyere biler. Kart er på hovedskjerm, sving-for-svinginformasjon kommer opp i HUD. 

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 minutter siden):

Jeg gjør dette i min bil (BMW fra 2016), sannsynligvis er dette mulig i svært mange nyere biler. Kart er på hovedskjerm, sving-for-svinginformasjon kommer opp i HUD. 

Ja, den biten er vanlig. Men er vel ikke så mange biler som lar deg sende destinasjon til bilen ennå? Mao. du kan plotte inn destinasjonen mens du sitter inne i boligen din. 

Den kan også synce med kalenderen på mobilen og ha destinasjonen din klar basert på avtaler. Dette er det kanskje flere som har?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MrMarbles said:

Ja, den biten er vanlig. Men er vel ikke så mange biler som lar deg sende destinasjon til bilen ennå? Mao. du kan plotte inn destinasjonen mens du sitter inne i boligen din. 

Den kan også synce med kalenderen på mobilen og ha destinasjonen din klar basert på avtaler. Dette er det kanskje flere som har?

Som sagt jeg legger in navigasjon fra mobil. Jeg kan sende destinasjon fra mobil eller PC når som helst, og har jeg en avtale med en destinasjon assosiert vil applikasjonen på mobilen si fra når du trenger dra og la deg overføre til bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med innebygget navigasjon i en elbil er jo at den tar hensyn til ladestasjoner, starter varming av batteri før man ankommer, og realtime kan endre ruten din om det skulle være fult eller feil på en ladestasjon.

I tillegg fungerer det jo andre veien - ved at jeg på telefonen min hele tiden kan se hvor bilen min er og hvor fort den kjører om den er i bruk.

Kan sikkert løse alt dette med tredjeparts apper og enheter men dere må da innrømme at det er kjekt når det er innebygget fra før av?

Bilen min lærer seg og mine kjørevaner og vet at jeg sannsynligvis skal hjem om jeg hiver meg i bilen etter jobb. Da vil den varsle meg om det er mye trafikk eller stopp på ruten min hjem så jeg slipper å stille meg i kø unødvendig. Veldig ofte stengt vei mellom jobben min å hjemme grunnet trailere som står fast i bakker eller har fått sleng. Navigasjonen i bilen har reddet meg fra mange timer med kø.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Fordelen med innebygget navigasjon i en elbil er jo at den tar hensyn til ladestasjoner, starter varming av batteri før man ankommer, og realtime kan endre ruten din om det skulle være fult eller feil på en ladestasjon.

Det gjør Android Auto/Apple Carplay også. De har i tillegg en mye større database for å sjekke rutene for køer f.eks. eller om veien er midlertidig stengt, slik at du på forhånd, eller underveis får rutealternativer som popper opp, og voiceover som sier ifra. 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Bilen min lærer seg og mine kjørevaner og vet at jeg sannsynligvis skal hjem om jeg hiver meg i bilen etter jobb. Da vil den varsle meg om det er mye trafikk eller stopp på ruten min hjem så jeg slipper å stille meg i kø unødvendig. Veldig ofte stengt vei mellom jobben min å hjemme grunnet trailere som står fast i bakker eller har fått sleng. Navigasjonen i bilen har reddet meg fra mange timer med kø.

Dette har vært i AA/AC lenge. Når man starter bilen etter jobben, så sier "Genie" (Android sin versjon av Siri for Apple) snitt-tiden det vil ta å kjøre hjem basert på trafikken der og da på ruten over høyttalerne. Er det noe spesielt som omkjøring, eller kødannelser så får man beskjed om det også og Genie anbefaler alternativer ruter som ikke har kø. 

Siden systemet fungerer med enhver "Home-Smart-App", så kan du f.eks snakke "Hey Google - Turn up the heat at the cabin" på vei til hytta, også er hytta oppvarmet når du er fremme. Eventuelt om du vil skru av lysene hjemme fordi du glemte det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (41 minutter siden):

Ja, den biten er vanlig. Men er vel ikke så mange biler som lar deg sende destinasjon til bilen ennå? Mao. du kan plotte inn destinasjonen mens du sitter inne i boligen din. 

Den kan også synce med kalenderen på mobilen og ha destinasjonen din klar basert på avtaler. Dette er det kanskje flere som har?

Sende destinasjon fra app i mobilen (eller nettside/bilportal)  til bilens egen navigasjon har jeg i min siste og forrige BMW og i Volvo 2013 mod. før det (Volvo on-call app).
Så det har vært vanlig og lenge iallefall på det segmentet biler med navi proff og app styring.

Jeg foretrekker også bilprodusentens kart/navigasjon fremfor Apple elller Google Maps via CarPlay (selv om jeg har muligheten til det også).
F.eks er det kun bilens navigasjons løsning som gir turn-by-turn og skilt visninger opp i HUD 

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (24 minutter siden):

Som sagt jeg legger in navigasjon fra mobil. Jeg kan sende destinasjon fra mobil eller PC når som helst, og har jeg en avtale med en destinasjon assosiert vil applikasjonen på mobilen si fra når du trenger dra og la deg overføre til bilen. 

OK. Kult. Var ikke klar over at det var flere som hadde denne funksjonaliteten, siden de fleste biler ikke er 100% på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, MrMarbles said:

OK. Kult. Var ikke klar over at det var flere som hadde denne funksjonaliteten, siden de fleste biler ikke er 100% på nett.

Veldig mange biler er på nett nåtildags. Jeg skal ikke prøve meg med noen prosent, men jeg blir ikke overrasket om de fleste faktisk er det eller i det minsta kan ha det som opsjon. Jeg tenker de fleste bare bryr seg ikke så mye og produsentene gjør derfor ikke noen stor sak av det. De fleste jeg kjenner bruker sjeldent navigasjon uansett, det meste av bilkjøring er på kjente veier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...