Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (7 timer siden):

Gamle MCU enheter har bare 8GB internminne, og med all datan som blir skrevet blir den for fort utslitt. Den er og litt utsatt for varmluft fra varmeapparatet som heller ikke er gunstig for levetiden.

Nyere MCU har 64GB internminne og bedre kjøling så akkurat det problemet er vel løst.

Jeg mener jeg leste meg frem når dette begynte å dukke opp som et problem at ved å øke internminnet så løste man ikke problemet, man bare utsatte det for en lengre tid. Nå er dette rett nok en stund siden jeg leste om, så det er ikke utenkelig at nyere HW faktisk har utbedret problematikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, oophus3do said:

Nei, hvis du tukler med bilen og fikser på den hjemme i garasjen, eller utnytter en ikke godkjent Tesla verksted, og Tesla merker at du har gjort det, så skrur de av muligheten du har til å hurtiglade på SuC nettverket. De nekter også all annen service og garantier du eventuelt hadde. Fordelen er jo at de faktisk må merke og legge merke til dette, før det skjer. Men risikoen ligger der. 

Enkelte har rapportert om at når MCU'en streiket, så slapp også luft-demperne seg ned og satte seg på minste nivå. Noe som gjør at dekkene skrubber ved minste dump. Andre har rapportert om at lysene ikke fungerer som designet heller. Uten MCU'en, så er bilene stort sett farlige, og burde ikke brukes. 

Det med at bilen var kjørbar var litt humoristisk ment. Uten å kunne justere noe som helst så er det jo selvfølgelig vanskelig å benytte bilen. Men de fleste klarer vel å kjøre den for egen maskin til verkstedet iallefall, men Tesla henter den hos deg om den ikke skulle være kjørbar.

Om Tesla begynte å skru av supercharging på biler som har fått ny EMMC brikke på MCU'en sin så ville det nok stått på forsiden av VG. Dette er noe veldig mange gjør for tiden og Tesla nok helt sikkert er klar over at det foregår.

Tesla Owners Club Norway har avtale med Bosch Car Service i Oslo for å gjøre denne jobben også.

Tesla er kansje bare glad for at folk ordnet det selv.

https://www.tocn.no/medlemsfordeler-bilexperten-bosch-car-service/

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Hansien said:

Jeg mener jeg leste meg frem når dette begynte å dukke opp som et problem at ved å øke internminnet så løste man ikke problemet, man bare utsatte det for en lengre tid. Nå er dette rett nok en stund siden jeg leste om, så det er ikke utenkelig at nyere HW faktisk har utbedret problematikken.

Det utsetter det, men når man åttedobler minnet åttedobler man forventet levetid. Så da går man fra 3-4 år til 24-32 år.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (58 minutter siden):

I alle dager! Folk søker om mye enkle ting når det gjelder alt mulig, som f.eks "hvordan bytte ringetone på mobilen min". Hva er det du ønsker her? At det skal lyse ut av bilen? At Elon Musk skal kontakte alle personlig? At det skal komme ut av en pressemelding fra Statsministerens kontor? Hvilken versjon man har står i menyen, det er på ingen måte skjult for noen. Skjerp deg! ?

Bingo. Når de leverer ut biler med feil HW så skal de selvfølgelig innfirmere om det. Noe de IKKE gjorde. Ergo et massesøksmål. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Tesla kan saksøke i Australia, men det er da sivilt, og om han ikke har penger resulterer det i ingenting.

Utrolig hva man skal tru på. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Kan hende disse utsagnene om aksjekursen måtte godkjennes, og det kan hende de også er godkjent.

Se ? 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Hva mener du de skal gjøre?

Si Tesla saksøker Keef for $10 mrd og vinner, hva tror du konsekvensene for Keef blir? Tror du de har «debtor’s prison» i Australia?

Først og fremst bevise at de hundre eller tusenvis av rapportene er falske. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det utsetter det, men når man åttedobler minnet åttedobler man forventet levetid. Så da går man fra 3-4 år til 24-32 år.

mao, de har ikke rettet på problemet/utfordringen. Bare brannslukket dette med å utsette problemet til bilen er gammel?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (37 minutter siden):

mao, de har ikke rettet på problemet/utfordringen. Bare brannslukket dette med å utsette problemet til bilen er gammel?

De har gjort litt av begge deler. "Loggingen er blitt redusert betydelig med de oppdateringene som kom høsten 2019,"

Ref: https://www.tocn.no/medlemsfordeler-bilexperten-bosch-car-service/

Forøvrig så er det jo dette de fleste bilprodusenter (og andre produsenter) gjør: utsetter problemet til det er andre komponenter som tar kvelden først.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.mercurynews.com/2020/07/08/tesla-model-3s-also-suffer-dangerous-sudden-acceleration-lawsuit-claims/

Unngåelig at det ikke kom til å skje. Tidligere ulykker hvor sjåfører har klaget på det samme, så har det blitt rettssak av det, fordi Tesla nekter å dele dataene til bilene som ville bevist at sjåføren enten trykket på pedalen, eller om kollisjonen var bilens og dermed Tesla's feil. Tesla har jo uttalt at alle slike feil er menneskelige feil og at pedalen er utnyttet, men hvis det er tilfellet, hvorfor ikke dele dataene med tredjeparter for å kunne bekrefte/avbekrefte påstandene? Hvorfor må man gå rettens vei for å få tilgang til dataene? 

Black Box teknologi blir påtvunget i EU og Asia 01.01.2021. Enda godt. For da kan man faktisk lære av slike kollisjoner, fremfor å bli tvunget til at påstander fra fabrikanten er korrekt - hver gang. 

En skulle egentlig tru at nødbrems assisten egentlig kunne få lov til å overstyre watt-pedal inputs? Hva om noen får hjerteinfarkt? Ser bilen at bilen er på vei inn i en annen bil, eller ei murvegg, så burde da bilen bremse? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus3do said:

https://www.mercurynews.com/2020/07/08/tesla-model-3s-also-suffer-dangerous-sudden-acceleration-lawsuit-claims/

Unngåelig at det ikke kom til å skje. Tidligere ulykker hvor sjåfører har klaget på det samme, så har det blitt rettssak av det, fordi Tesla nekter å dele dataene til bilene som ville bevist at sjåføren enten trykket på pedalen, eller om kollisjonen var bilens og dermed Tesla's feil. Tesla har jo uttalt at alle slike feil er menneskelige feil og at pedalen er utnyttet, men hvis det er tilfellet, hvorfor ikke dele dataene med tredjeparter for å kunne bekrefte/avbekrefte påstandene? Hvorfor må man gå rettens vei for å få tilgang til dataene? 

Tesla forsøker tjene penger, ikke tilfredsstille folks nysgjerrighet. Men når det blir søksmål vil de nok ta tid til å levere ut dataene som beviser at det er menneskelig feil.

4 hours ago, oophus3do said:

En skulle egentlig tru at nødbrems assisten egentlig kunne få lov til å overstyre watt-pedal inputs? Hva om noen får hjerteinfarkt? Ser bilen at bilen er på vei inn i en annen bil, eller ei murvegg, så burde da bilen bremse? 

Nødbremsassistenten kan overstyre wattpedalens input. Men så lenge man ikke har aktivert selvkjøring må man anta at sjåføren vet best. Ellers kan man ende opp i situasjoner der f.eks bilen stopper på motorveien og nekter kjøre videre før man har fjernet en skummel plastpose fra veibanen. Eller at bilen nekter kjøre ned en bom ved en planovergang.

Systemene må bli bedre før man fjerner sjåførens kontrollmuligheter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 27.6.2020 den 9.55):

Synes å huske at Elon Musk løy om oppkjøp av selskapet, ble fersket av børstilsynet og som konsekvens måtte han ut med 200 millioner kroner i bot, gå av som styreformann og få på plass en barnevakt for å godkjenne twitter-meldinger.

Så han er en svindler.

Hukommelsen din er nok ikke så veldig god da. SEC kom etter han på grunn av en uttalelse han hadde ryggdekning for. Det var derfor de måtte innse nederlaget og var desperate etter å få Musk til å inngå forlik.

Heldigvis for SEC klarte de å delvis redde ansikt, da Musk tydeligvis innså at det var bedre å få saken ut av verden enn å ha saken hengende som en skygge over selskapet i flere år.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Hukommelsen din er nok ikke så veldig god da. SEC kom etter han på grunn av en uttalelse han hadde ryggdekning for. Det var derfor de måtte innse nederlaget og var desperate etter å få Musk til å inngå forlik.

Heldigvis for SEC klarte de å delvis redde ansikt, da Musk tydeligvis innså at det var bedre å få saken ut av verden enn å ha saken hengende som en skygge over selskapet i flere år.

Forlik på hva ?

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Musk er jo en rene «barnerumpen» i forhold til 0 - utslipp fantaster.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
9 minutes ago, hekomo said:

Hukommelsen din er nok ikke så veldig god da. SEC kom etter han på grunn av en uttalelse han hadde ryggdekning for. Det var derfor de måtte innse nederlaget og var desperate etter å få Musk til å inngå forlik.

Heldigvis for SEC klarte de å delvis redde ansikt, da Musk tydeligvis innså at det var bedre å få saken ut av verden enn å ha saken hengende som en skygge over selskapet i flere år.

Ingen inngår forlik uten å ha et snev av skyld i en sak. Ironisk nok tjente Musk mye på dette, da han kjøpte stock tilsvarende selskapets bot. Uansett utfall så vant Musk stort. SEC står dessverre igjen som noen klovner, helt uten makt.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 timer siden):

  

Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden):

Og Twitter-barnevakta er vel fortsatt på plass.

image.png.07dea9ba5ed1183017ebb78a44bc69fc.png

Hva slags finansiell informasjon om selskapet omtaler han i denne tweeten?  

oophus3do skrev (15 timer siden):

Ok, skal jeg hente frem uttalelser om at aksjen er for høy istedenfor?

Inneholder en meningsytring om aksjen finansiell informasjon om selskapet?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...