Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 time siden):

Kommentaren angående konkurs, gjelder jo for årsallene 2012 til 2016, så du kan ikke kikke på dagens aksjekurs. 

Begrensningen i ladeeffekt er billigere å gjøre enn å kalle inn livsfarlige biler som kan selvantenne pga en designfeil. 

Hvis de skulle byttet disse batteriene ville det jo skjedd etter begrensningen i ladeeffekt kom. Dvs. ikke før tidligst i fjor høst. Det er først nå at noen har lansert et gruppesøksmål pga. begrensningen. Jo lengre Tesla evt. venter med å bytte disse, jo billigere blir det for de (batteriprisene synker hele tiden). 

Forøvrig ville de nok brukt de gamle batteriene i PowerPacks eller lignende, så netto ville kostnaden blitt langt lavere enn mitt anslag. 

Vi som har senere utgaver av batteriene har tvert imot opplevd en økning av ladehastighet. Min X75D har gått fra 94kW til 127kW maks. Så det ser ut til at alle typene blir justert etterhvert som de får data på hvor mye de tåler i praksis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Hvis de skulle byttet disse batteriene ville det jo skjedd etter begrensningen i ladeeffekt kom. Dvs. ikke før tidligst i fjor høst. Det er først nå at noen har lansert et gruppesøksmål pga. begrensningen. Jo lengre Tesla evt. venter med å bytte disse, jo billigere blir det for de (batteriprisene synker hele tiden). 

Ja, du mener det har vært taktikken? De er klar over de livsfarlige bilene som er ute på veiene, og måtte pumpe opp aksje-prisen såpass at de skulle få råd til å kalle inn alle bilene for å bytte batteriene? Hvor høyt på aksjen før de kaller inn bilene mener du? 

Dette gjør jo ting bare mye verre om du mener de lett kunne hatt kapital for å fikse dette problemet, mens de velger å ikke gjøre det. Ikke bare det, men det er en situasjon som har eksistert i 8 år, uten innkallelse av bilene, men et dårlig forsøk på å skjule og utsette problemene gjennom en OTA oppdatering. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Forøvrig ville de nok brukt de gamle batteriene i PowerPacks eller lignende, så netto ville kostnaden blitt langt lavere enn mitt anslag. 

Det er ikke batteriene i seg selv som er problemet, det er kjøleløsningen som har hatt en tendens til å lekke og blande seg inne blant batteriene. Korrosjon vil i mange tilfeller være resultatet, og batteripakkene er dermed en tikkende bombe som står der og venter. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Vi som har senere utgaver av batteriene har tvert imot opplevd en økning av ladehastighet. Min X75D har gått fra 94kW til 127kW maks. Så det ser ut til at alle typene blir justert etterhvert som de får data på hvor mye de tåler i praksis. 

Ja, det ville vært uhørt om de fremdeles solgte batteripakkene med samme løsning og samme metall som ble bevist underkjent av en tredjepart som undersøkte det, etter at man så problemet lokalt i fabrikken. Ansatte meldte ifra, og de har emailer med bevis for at problemet var velkjent, men at Elon satte ned foten og sa at de måtte selge biler, hvis ikke var de "fucked". 
 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (51 minutter siden):

Ja, du mener det har vært taktikken? De er klar over de livsfarlige bilene som er ute på veiene, og måtte pumpe opp aksje-prisen såpass at de skulle få råd til å kalle inn alle bilene for å bytte batteriene? Hvor høyt på aksjen før de kaller inn bilene mener du? 
 

Livsfarlige? Hvor mange har tatt fyr av de 100.000 bilene igjen sa du?
Hvordan står dette seg mot f.eks antall Volvo XC90 som har tatt fyr pr. 100.000 biler?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Livsfarlige? Hvor mange har tatt fyr av de 100.000 bilene igjen sa du?
Hvordan står dette seg mot f.eks antall Volvo XC90 som har tatt fyr pr. 100.000 biler?

Ja, livsfarlige. Det er nok av eksempler på biler som har tatt fyr, og det er et sjansespill på om liv er gått tapt eller ikke. Skjer noe slikt inntil husveggen mens familien sover, så kan det bli katastrofalt. 

Vi har bevis for at Elon har med vilje sluppet et produkt mens folk mente de ikke skulle gjøre det, fordi produktet var potensielt livsfarlige. Det at du i det hele tatt prøver å forsvare en slik handling er grusomt. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Ja, livsfarlige. Det er nok av eksempler på biler som har tatt fyr, og det er et sjansespill på om liv er gått tapt eller ikke. Skjer noe slikt inntil husveggen mens familien sover, så kan det bli katastrofalt. 

Vi har bevis for at Elon har med vilje sluppet et produkt mens folk mente de ikke skulle gjøre det, fordi produktet var potensielt livsfarlige. Det at du i det hele tatt prøver å forsvare en slik handling er grusomt. 

"Nok av eksempler"? Så du vet ikke hvor mange? Den første jeg kjenner til er den i Kina i fjor. Så så veldig mange kan det ikke være snakk om. Av 100.000 biler. En lavere andel enn de aller fleste fossilbiler vil jeg tro, og risikoen er nok enda mye mindre nå etter software-oppgraderingen som ble pushet ut. 

En evt. grunn til å tilbakekalle disse bilene nå er ikke pga. brannfare men pga. treg hurtigladehastighet. Brannfaren er mikroskopisk. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

"Nok av eksempler"? Så du vet ikke hvor mange? Den første jeg kjenner til er den i Kina i fjor. Så så veldig mange kan det ikke være snakk om. Av 100.000 biler. En lavere andel enn de aller fleste fossilbiler vil jeg tro, og risikoen er nok enda mye mindre nå etter software-oppgraderingen som ble pushet ut. 

En evt. grunn til å tilbakekalle disse bilene nå er ikke pga. brannfare men pga. treg hurtigladehastighet. Brannfaren er mikroskopisk. 

Det at du trur det er 1 bil sier sitt. 
June 1, 2019

  • Location: Antwerp, Belgium
  • Vehicle: Model S
  • Status: Charging

    May 13, 2019

  • Location: Hong Kong
  • Vehicle: Model S
  • Status: Parked

    May 3, 2019

  • Location: San Francisco, California
  • Vehicle: Model S
  • Status: Parked

    April 21, 2019

  • Location: Shanghai, China
  • Vehicle: Model S
  • Status: Parked

    February 8, 2019 | April 17, 2019

  • Location: Pittsburgh, Pennsylvania
  • Vehicle: Model X
  • Status: Plugged in Garage, Then Being Transported

    December 21, 2018

  • Location: San Francisco, California
  • Vehicle: Model S
  • Status: Parked

    June 18, 2018

  • Location: Los Angeles, California, United States
  • Vehicle: Model S
  • Status: Stopped in Traffic

    June 18, 2016

  • Location: Oslo, Norway
  • Vehicle: Model S
  • Status: Charging

Det er biler jeg har sett på Twitter som ikke eksisterer i den listen, så det er flere enn disse. Disse er kun de som har blitt vist i større grad i mediene. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

En evt. grunn til å tilbakekalle disse bilene nå er ikke pga. brannfare men pga. treg hurtigladehastighet. Brannfaren er mikroskopisk. 

Hvordan vet du det? Hva gjør OTA oppdateringen som gjør at den kan måle korrosjon? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Det at du trur det er 1 bil sier sitt. 

Det er biler jeg har sett på Twitter som ikke eksisterer i den listen, så det er flere enn disse. Disse er kun de som har blitt vist i større grad i mediene. 

Hvordan vet du det? Hva gjør OTA oppdateringen som gjør at den kan måle korrosjon? 

En bil? Hvor sa jeg det? Etter å ha fjernet biler som sto på hurtiglading, biler med andre batteripakker enn den som er problematisk osv. så kommer jeg til 3 eller 4 fra listen din. Forutsatt at alle de brannene oppsto i batteripakken, noe som ikke kom fram av sakene. Branner oppstår i bilen (både parkerte og i bruk) av mange forskjellige grunner, bl.a i 12V-systemet. 

Jeg har ikke detaljene om hvordan Tesla måler dette (ingen andre enn de har det). Så det spørsmålet er helt umulig å svare på. Kanskje det er BMS som måler en avvikende indre resistans i én cellegruppe, for eksempel. 

Mange av de tidligere Teslaene med 85kWh batteri går i Norge og jeg har ikke hørt om en eneste en av de som har tatt fyr under kjøring eller når den var parkert. Det hadde garantert blitt diskutert på de forskjellige foraene. Så problemet er neppe veldig stort. For å si det pent. Tyske premium-biler av nyere dato har derimot en stygg tendens til å ta fyr av seg selv, av en eller annen grunn. Slike hendelser hører man om stort sett hver eneste uke. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Etter å ha fjernet biler som sto på hurtiglading, biler med andre batteripakker enn den som er problematisk osv. så kommer jeg til 3 eller 4 fra listen din.

Hvorfor kan du fjerne biler som står på hurtiglading? Hurtiglading øker jo sjansene for at pakkene med feil faktisk antenner. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Forutsatt at alle de brannene oppsto i batteripakken, noe som ikke kom fram av sakene. Branner oppstår i bilen (både parkerte og i bruk) av mange forskjellige grunner, bl.a i 12V-systemet. 

Det er rimelig enkelt å merke forskjell på en brann som oppstår i batteripakken mot noe annet. Uansett så jobber du fælt for å forsvare noe som er totalt idiotisk å forsvare. Syns du virkelig at det som ble rapportert om er greit? Bevisene er krystallklare, og det burde ikke ligge under enhver tvil om at det som skjedde er galt. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Jeg har ikke detaljene om hvordan Tesla måler dette (ingen andre enn de har det). Så det spørsmålet er helt umulig å svare på. Kanskje det er BMS som måler en avvikende indre resistans i én cellegruppe, for eksempel. 

Hvordan stopper man forløpet til en brann når det gjelder korrosjon? Er man igjennom, så er det for sent. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Mange av de tidligere Teslaene med 85kWh batteri går i Norge og jeg har ikke hørt om en eneste en av de som har tatt fyr under kjøring eller når den var parkert.

  • June 18, 2016

  • Location: Oslo, Norway
  • Vehicle: Model S
  • Status: Charging

    Om den kjører, står parkert, eller lader spiller absolutt ingen rolle. Har du lest saken og forstår hva det handler om? 
    Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

    Så problemet er neppe veldig stort. For å si det pent.

    Spiller det noen rolle hvor stort problemet er? Han gjorde et valg uten å vite resultatet av valget, mot profesjonelle som testet utstyret. Etter at bilene som var nybigde lakk kjøleveske inn i batteripakkene. 
    Når han er i stand til dette, så forstår man også hvorfor Mobileye stakk. Vi har også tilfeller av en rekke biler som knakk kontrollarmen. Var dette også et problem han var klar over og lot gå ut til kunder? De knakk som regel i fart. Hva annet kan han ha gjort som vi ikke er klar over? 

    Alt dette beviser bare hvor langt han er villig til å gå. 

    Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

    Tyske premium-biler av nyere dato har derimot en stygg tendens til å ta fyr av seg selv, av en eller annen grunn. Slike hendelser hører man om stort sett hver eneste uke. 

    Om de også med viten og vilje har latt slike feil gå ut til kunder, så fortjener dem også fengsel. Har dem det? Vi har klare bevis på hva Elon har gjort, så hvis vi har tilsvarende bevis ala Dieselgate, så fortjener selvfølgelig de ansvarlige å bli straffet for det. Man leker ikke med liv på den måten. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:
  • June 18, 2016

  • Location: Oslo, Norway
  • Vehicle: Model S
  • Status: Charging

    Om den kjører, står parkert, eller lader spiller absolutt ingen rolle. Har du lest saken og forstår hva det handler om? 

Denne brannen startet i en koblingsboks under baksetet (HVJB) og hadde ingenting med batteriet å gjøre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Denne brannen startet i en koblingsboks under baksetet (HVJB) og hadde ingenting med batteriet å gjøre.

Når de med viten og vilje kan velge å bruke dårlige metaller for å holde  bærearm og kjøleveske, så vet ingen hva Elon er i stand til. Det at du i de hele tatt prøver å beskytte og bortforklare dette forteller sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (17 timer siden):
oophus3do skrev (17 timer siden):

De får betalt *to* ganger per bil i enkelte tilfeller, og måten disse pengene shuffles rundt på vet ingen.

De uavhengige regnskapsførerne vet det. De følger GAAP. Og da får man betalt kun en gang per leveranse.

Snakk om spekulativ mistenkeliggjøring fra trollet oophus3do. Jeg undres stadig over at slike ikke blir kastet ut herfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Snakk om spekulativ mistenkeliggjøring fra trollet oophus3do. Jeg undres stadig over at slike ikke blir kastet ut herfra.

Det er ikke mye spekulativ mistenkeliggjøring når man nå får bekreftet det man har tenkt lenge. Elon Musk er en skurk og Tesla som et produkt har bedre sjanse uten han. 

Elon var kanskje nødvendig for sin iver for å få Tesla opp og inn, men nå er han bare en ravende narkotika-missbrukende idiot, og ødelegger mer enn han hjelper. Covid-19 uttalelsene og måten han behandler sine ansatte er uhørt, og hører ikke hjemme noe sted. Det er blitt så mange lag oppå hverandre som fortjener kritikk og et nærmere ettersyn at korthuset vil falle om de i toppen ikke får han fjernet før det er for seint.  

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mye spekulativ mistenkeliggjøring når man nå får bekreftet det man har tenkt lenge. Elon Musk er en skurk og Tesla som et produkt har bedre sjanse uten han. 
 

Jeg gjorde et unntak og åpnet denne (skjulte) meldingen, for å se hva slags trolling og løgn du farer med her, og jeg ble IKKE skuffet. Alt var akkurat som forventet, og bekrefter bare hvorfor du hører hjemme i ignorerings-lista.

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Elon var kanskje nødvendig for sin iver for å få Tesla opp og inn, men nå er han bare en ravende narkotika-missbrukende idiot, og ødelegger mer enn han hjelper. Covid-19 uttalelsene og måten han behandler sine ansatte er uhørt, og hører ikke hjemme noe sted. Det er blitt så mange lag oppå hverandre som fortjener kritikk og et nærmere ettersyn at korthuset vil falle om de i toppen ikke får han fjernet før det er for seint.  

Ikke vet jeg hva du har røyket her, sokkene dine? Det må da gjøre VONDT å gå rundt med et sånt hat til en person, bare fordi han får til ting du bare kan drømme om. Ønsker deg snarlig bedring og utestengelse fra ethvert internett-forum.

Men takk for at du bekrefter (så til de grader) hvorfor du er på ignorerings-lista. Over og ut!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Jeg gjorde et unntak og åpnet denne (skjulte) meldingen, for å se hva slags trolling og løgn du farer med her, og jeg ble IKKE skuffet. Alt var akkurat som forventet, og bekrefter bare hvorfor du hører hjemme i ignorerings-lista.

Om du skal påstå at jeg driver med trolling, så får du motbevise påstanden. Det å bare rope at noen troller uten noe mer enn det gjør deg selv til trollet. 

Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Ikke vet jeg hva du har røyket her, sokkene dine? Det må da gjøre VONDT å gå rundt med et sånt hat til en person, bare fordi han får til ting du bare kan drømme om. Ønsker deg snarlig bedring og utestengelse fra ethvert internett-forum.

Men takk for at du bekrefter (så til de grader) hvorfor du er på ignorerings-lista. Over og ut!

Jeg vet ihvertfall hvorfor du til stadighet får dine poster slettet. Du klarer ikke fokuserer på sak, og hopper på person med barnslige angrep. 

Det at Elon er en skrurk har vi fått bevist, så gjenstår det å se hvor stor skurk han faktisk er. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

Jeg gjorde et unntak og åpnet denne (skjulte) meldingen, for å se hva slags trolling og løgn du farer med her, og jeg ble IKKE skuffet. Alt var akkurat som forventet, og bekrefter bare hvorfor du hører hjemme i ignorerings-lista.

Ikke vet jeg hva du har røyket her, sokkene dine? Det må da gjøre VONDT å gå rundt med et sånt hat til en person, bare fordi han får til ting du bare kan drømme om. Ønsker deg snarlig bedring og utestengelse fra ethvert internett-forum.

Men takk for at du bekrefter (så til de grader) hvorfor du er på ignorerings-lista. Over og ut!

https://ftalphaville.ft.com/2020/06/26/1593160826000/Who-s-going-to-be-the-next-Wirecard-/

Lenke til kommentar

Wirecard burde være et springbrett for å ta tak i svindel andre steder. Nå er det 0 tvil om at Elon burde straffes. Mengden ansatte som har hatt innsyn i økonomien som har sluttet er alene et faresignal. Samt så vet vi jo hva han er i stand til å gjøre. 

Corona var han EKSTREMT opptatt av så lenge det kunne og ville gå ut over bunnlinjen og muligheten å havne på S&P500. Nå har han sjonglert såpass lenge for å havne i pluss de siste kvartalsrapportene at det ville vært synd om en pandemi kom i veien. 

Etter at fabrikken kom opp, mot myndighetenes ordre og han sparket ansatte som ikke ønsket å risikere livet til bestefar så har det vært stille og rolig. Det blir som en av de ansatte sa, Tesla blir styrt som "transatlantic railways" ble unnagjort. Målet er viktigst, og ikke liv. Verken for de ansatte, eller egne kunder. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 14.40):

Jeg bryr meg nada om "treffsikkerheten" til tilfeldige folk du prater med, eller leser om. Om du skal sitere meg, så snakk om ting jeg sier. Slutt å kast inn alt tøyset fra andre hold og lat som om jeg står for dem. 

De er ikke tilfeldige folk, men de folkene du omtalte - TSLAQ. Det var du som brakte dem på banen. 

Sitat

 

Tja, det kan jo ikke være så vanskelig: 


Første kommentaren i den videoen forteller nøyaktig samme historie som jeg har fortalt her inne, for jeg husker også slike forhåpninger fra alle kanter. Men som sagt, om du er uenig så kan du være så uenig du bare vil. 

 

Så enda en gang følger du ikke opp din egen påstand, men Gish-Galloper deg videre med nye avsporinger. Godt jobbet. Merkelig nok var du ikke like på hugget da det var en av de andre elbilene, husker ikke om det var e-tron eller Taycan, som også trakk inn støv.

Sitat

Nei, jeg fører samme standard til alle. Min kritikk mot Tesla er at de i mye større grad er reaktive fremfor proaktive. 

Men det gjør du jo ikke fordi hver gang en Tesla har et problem så er det fordi de ikke har kvalitetskontroll, mens hver gang andre har et problem så er det ikke fordi de ikke har kvalitetskontroll, men du prøver å forsvare dem med "proaktive"-floskelen.

Sitat

Hæ? 

Du kom med påstander om hva folk skal ha sagt, for så å prøve å ro deg unna etterpå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 19.33):

https://www.businessinsider.com/tesla-faulty-battery-cooling-systems-design-model-s-2012-2019-6?r=US&IR=T

Sånn, da burde det ligge null tvil rundt hvor langt Elon er villig til å gå. Kvalitetsproblemer er "peanuts" i forhold til å lansere en bil de vet kom til å kunne selvantenne, noe vi jo også så flere tilfeller av. Samt da har vi fått svar på OTA oppdateringene som justerte ladehastighet, effekt og rekkevidde for endel folk, som nå har gått til gruppesøksmål. 

Problemet her er at Tesla kan bli et nydelig produkt, men Elon er farlig for Tesla's suksess der han har for hårete mål og pusher målene for hardt, samtidig som han kutter hjørner. Når de hjørnene går på bekostning av menneskeliv, ref. Mobileye som kastet seg ut, og nå det å lansere batterier som hadde en tendens til å lekke kjøleveske, så har man gått for langt i å nå en bunnlinje. 

Jo, det er stor tvil da denne artikkelen er skrevet av lystløgneren Linette Lopez som er kjent for å samarbeide tett med Tesla-shortere. Hun er også kjent for å ha stått hardt på at Kina-fabrikken bare var en støvete slette og Tesla neppe ville klare å bygge noe der.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 25.6.2020 den 15.04):

Man betaler 200 000 for en gitt bil(VIN)

Nei, man velger ikke bil/VIN selv. Man betaler for en gitt utgave av en bil. Selve bilen og VIN er det Tesla som tildeler.  

oophus3do skrev (På 25.6.2020 den 15.08):

Resultatet er at Tesla står med dobbel betaling til samme bil inn i Q3, og det kan da rapporteres i Q2. 

Nei, de regner ikke dette som et salg før bilen faktisk er levert til kunden. Frem til det så føres det ikke som inntekt i regnskapet, men som en fordring.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 25.6.2020 den 17.15):

Historien har vist at disse revisorfirmaene er tilnærmet ubrukelige når det gjelder å detektere svindel hos sine egne kunder. Andersen gikk under etter Enron-skandalen. Politiet har nå arrestert sjefen i Wirecard og flere er på flukt. Det var journalister og shortere som avdekket svindelen til tross for at Ernst&Young satt med fullt innsyn i hele virksomheten.

LOL. Dere har skreket om "svindel svindel" i alle år, men merkelig nok blir det aldri noe av. SEC har jo til og med vært inne og undersøkt Tesla uten å finne noe snusk.

Hvordan føles det å ta konsekvent feil i flere år?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...